Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Overnemer

Ik begrijp je vraag in het kader van het verkapt dienstverband en de VAR. Daar is bij een vof niet snel sprake van als er zeker 3 opdrachtgevers zijn. Het gaat dus om de vof als geheel en niet om elke vennoot afzonderlijk.

Het wordt anders als jullie samen voor dezelfde opdrachtgever werken en de vof daaruit 70% of meer van haar inkomsten genereert.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Ik begrijp je vraag in het kader van het verkapt dienstverband en de VAR. Daar is bij een vof niet snel sprake van als er zeker 3 opdrachtgevers zijn. Het gaat dus om de vof als geheel en niet om elke vennoot afzonderlijk.

Het is al laat en misschien en begrijp ik je verkeerd, maar ik deel deze mening niet geheel. De vraag of er sprake is van een fictief dienstverband dient te worden bekeken vanuit de opdrachtgever. De relatie tussen opdrachtgever en uitvoerend opdrachtnemer is hierbij voorwerp van onderzoek.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

• 0

Er was ooit eens een BV, die een VOF was aangegaan met uiteindelijk in totaal 591 Polen (nou ja, volgens het arrest "nagenoeg allen van Poolse nationaliteit", die werkzaamheden en diensten ten behoeve van derden in de agrarische sector verrichten...

Om een lang verhaal kort te maken: ze waren allemaal in loondienst en geen ondernemer, ondanks dat ze voor meerdere opdrachtgevers werken. Feitelijk was namelijk de BV de baas.

Moraal van het verhaal: Als je niet echt aan het ondernemen bent, kan het wel eens een lastig verhaal zijn. Wanneer het dan ondernemen is, hangt af van de criteria en de omstandigheden, zoals welke branche en wat daarin gebruikelijk is. En in bovenstaand geval was de werkgever dus niet de uiteindelijke inlener, maar de BV die feitelijk de baas was over haar "medevennoten".

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Het is al laat en misschien en begrijp ik je verkeerd, maar ik deel deze mening niet geheel. De vraag of er sprake is van een fictief dienstverband dient te worden bekeken vanuit de opdrachtgever. De relatie tussen opdrachtgever en uitvoerend opdrachtnemer is hierbij voorwerp van onderzoek.

Klopt helemaal, alleen ging ik uit van de projectie die TS op zijn vof richt en dus op elke vennoot afzonderlijk. Maar je hebt helemaal gelijk.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Klopt helemaal, alleen ging ik uit van de projectie die TS op zijn vof richt en dus op elke vennoot afzonderlijk.

En daar heb jij weer helemaal gelijk in.

Wat zijn we het weer eens ;D

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

• 0

Het is mij nog niet helemaal duidelijk.

Laat ik een vb gebruiken:

stel ik werk in één jaar voor twee opdrachtgevers 50%, en mijn vennoot werkt voor één (derde) opdrachtgever 100% voldoen we dan aan de '3 opdrachtgever' plicht?

Of we werken, voor 4 opdrachtgevers, allebei 50% voor twee opdrachtgever is dat ok?

Onze situatie is dat we een vof willen beginnen op het gebied van technische consultancy. We willen ons (in eerste instantie) laten inhuren door opdrachtgeversen, om bij hen op kantoor werkzaamheden te verricht.

• 0

@Overnemer, Edward heeft het hier al aangegeven:

... De vraag of er sprake is van een fictief dienstverband dient te worden bekeken vanuit de opdrachtgever. De relatie tussen opdrachtgever en uitvoerend opdrachtnemer is hierbij voorwerp van onderzoek.

M.a.w. ik denk dat je niet de opdrachtgevers van alle VOF partners moet optellen. Dan zou in theorie elke 3 ZZP'ers een VOF kunnen beginnen, elk met 1 opdrachtgever en dat lijkt me in te druisen tegen de bedoeling van de VAR.

Ook is 3 opdrachtgevers op zich niet voldoende. Als je 99% van de tijd bij 1 opdrachtgever kwijt bent, en 1% bij de andere 2, dan kan de fiscus nog stellen dat aan de VAR voorwaarden niet is voldaan.

Nu is de fiscus voor zover ik weet niet zo superstreng op dit gebied. Als uit jullie intentie blijkt dat je echt een VOF hebt en niet een soort constructie om een fictief dienstverband te ontduiken, is er met de fiscus best te praten.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar