Dag,

Ik heb in maart van dit jaar een BV opgericht. Daarmee een zaak aangekocht. vervolgens direct een directeur aangesteld die zelf in faillissement verkeert. Contract met hem om uitgaven/contracten boven 2500 toestemming te vragen aan aandeelhouder.

Als aandeelhouder toestemming gegeven voor verbouwing aan buitenkant pand voor betere uitstraling. Hiervoor is ook toestemming van de gemeente gevraagd aangezien het een monumentaal pand is. Het kostenplaatje was haalbaar.

Echter blijkt verkopende partij afspraken niet te zijn nagekomen uit koopcontract, door en op advies advocaat contract laten ontbinden. De bv krijgt geld terug vanuit deze koop, echter is verkoper onvindbaar en reageert niet.

De verbouwing aan het pand is door de gemeente niet goedgekeurd en moet aangepast worden. hier is geen geld voor en tevens is de aannemer niet van plan veel te doen eraan als er niet betaald wordt.

Nu heeft gemeente een dwangsom opgelegd om de veranderingen voor een datum te hebben gedaan. Hier is gewoon echt geen geld voor. Er is nog 1 andere crediteur.

Ik denk zelf aan faillissement aanvragen om alles niet op te laten lopen. Maar hoe zit dat dan met mijn aansprakelijkheid als aandeelhouder met een failliete bestuurder.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/17956-aansprakelijkheid-aandeelhouder/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

In beginsel is een aandeelhouder niet aansprakelijk. Dat de bestuurder privé failliet is, is niet interessant, als hij zijn werk maar naar behoren heeft gedaan. En is dat niet het geval, dan is hij aansprakelijk, niet de aandeelhouder.

Enkel wanneer mocht blijken dat u als aandeelhouder feitelijk ook bestuurder was, dan zou men - misschien - bij u aan kunnen kloppen.

Voor een goede beoordeling van uw vraagstelling is uiteraard een beoordeling van de onderliggende stukken en het precieze verloop van ondermeer de vergunningaanvraag van belang. U hebt reeds een advocaat die in ieder geval een deel van het dossier kent, het lijkt mij raadzaam dat u deze raadpleegt.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

Bedankt voor de reactie. De vergunning voor de verbouwing was er al door de eerdere eigenaar (verkoper). Deze is dus omgezet bij de koop. Die vergunning klopt geheel alleen de utvoering is niet juist geweest. Dit is door de directeur geregeld.

Dat lijkt mij dan een inhoudelijke discussie tussen de BV en de aannemer. Ook op de aannemer rust een verplichting conform de verleende vergunning te werken.

Maar dit alles zegt nog niets over uw positie.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

Klopt inderdaad. Daar is de directeur mee bezig, maar ondertussen schiet dat niet op.

Ik ben heel erg benieuwd naar mijn positie in het geheel. Kan een dwangsom tot nakoming ook in prive op de aandeelhouder verhaald worden in deze situatie?

Er is verder namelijk nog 1 (maar) 1 schuldeiser. De rest is opgelost.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar