• 0

eigen gebruikte kleding verkopen

Hallo allemaal,

 

Ik ben nieuw op het forum en ook een beginnende ondernemer :)

 

Ik ben een webwinkel begonnen in nieuwe en 2e hands kinderkleding.

Ik heb zelf al een voorraad nieuwe en gebruikte kinderkleding ter waarde van ca. 1000 euro. Dit is kleding van mijn eigen kinderen geweest en kleine partijtjes nieuwe kleding via bijv. Ebay ingekocht. Ik heb daar geen bonnen oid van. Ik kan er dus ook geen btw van terugvragen (van de nieuwe artikelen). Ik weet dat gebruikte kleding onder de margeregeling valt, maar hoe verwerk ik die kleding die al van mij prive is in mijn ondernemings administratie?

 

groetjes,

Marina

 

link verwijderd door admin

www.hetkoophuisje.nl

 

Het Koophuisje, voor leuke en voordelige nieuwe, outlet en 2e hands baby- en kindermerkkleding!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Marina

 

Voor op Ebay gekochte kleding zonder bon geldt in de margeregeling dat deze kleding bij aanschaf gewoon het bedrag kostte dat je ervoor betaald hebt (vergelijk inkoop kleding van particulier). De advertentie en de betaling samen zijn daarvoor afdoende bewijs. De marge is dan dus verkoopprijs min inkoopprijs.

 

Privé ingebrachte kleding is fiscaal niets waard, dus dan is de marge gelijk aan de verkoopprijs.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik zou niet weten waarom privé ingebrachte kleding niets waard zou kunnen zijn. De kleding zal heus wel een bepaalde waarde vertegenwoordigen.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Er staat ook niet dat de kleding niets waard is maar dat voor de kleding geen inkoopwaarde geldt. Een jas die je ooit voor 100 Euro gekocht hebt en nu voor 15 euro verkoopt geeft dus een niet een verlies van 85 euro maar een marge van 15 euro.

 

Mijn vraag is eigenlijk waarom je dit in een onderneming stopt? Voor 1000 Euro aan gebruikte kleding verkopen kan je m.i. gewoon in de hobby sfeer houden.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie antwoorden :)

 

@ Denarius - weet u dat zeker dat eigen gebruikte kleding niks waard is? Ik heb dezelfde vraag ook gesteld op de startersdag van de KVK aan een belastingadviseur. De eerste die ik sprak wist er zelf geen antwoord op te geven en stuurde mij door naar een collega ??? De tweede persoon die ik sprak wist het niet zeker, maar dacht... dat ik de waarde ervan moest bepalen en de kleding dan van mij prive in de onderneming moet gaan brengen. U zegt nu weer dat het niets waard is en dat zou dus betekenen dat er over het gehele verkoopbedrag 19% afgedragen moet gaan worden en dat ik het ook niet als onkosten op kan geven.

Om het zeker te weten, zou ik dan het beste de belasting kunnen bellen?

 

@ Hans van Nijnatten - Waarom ik het in de onderneming stop en niet in de hobby sfeer houdt:

Het is eigenlijk een beetje uit de hand gelopen. Ik verkocht inderdaad eerst gewoon alles via Marktplaats, Ebay etc. Maar aangezien ik een flink gat in mijn hand heb wat betreft kleding voor mijn eigen kinderen en ik met de inkomsten ook af en toe een partijtje kleding inkoop, lopen de inkomsten per maand al gauw op tot een paar honderd euro.

Aangezien ik een braaf persoon ben en alles netjes aan de belasting op wil geven wil ik het dus via de onderneming doen. (Als men hoort dat ik veel kleding via MP verkoop en ik draag geen belasting af krijg ik commentaar en nu ik het wel netjes wil doen krijg ik ook weer commentaar :P)

Dus ik heb besloten alles in een webwinkeltje te zetten. En dan dus ook maar meteen naar de KVK zodat ik ook bij groothandels in kan kopen ;)

www.hetkoophuisje.nl

 

Het Koophuisje, voor leuke en voordelige nieuwe, outlet en 2e hands baby- en kindermerkkleding!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marina

 

Ik kan de bepaling niet vinden ter staving, maar ik rederneer als volgt:

 

Op privé ingebrachte goederen kun je als ondernemer geen BTW aftrekken als voorbelasting. Om dit bij de margeregeling ook toe te kunnen passen wordt de inkoopwaarde van privé ingebrachte voorraad voor de BTW gesteld op nul euro.

 

Hetzelfde geldt voor kleding die je gratis aangeboden krijgt. Ook dan is de inkoopprijs nul en de marge dus gelijk aan de verkoopprijs.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat dit stukje nog het duidelijkste is. Daarin gaan de goederen wel eerst van zakelijk naar privé, maar het gaat om het tweede deel van de tekst:

 

'In het - naar ik veronderstel toch niet erg frequent voorkomende - geval waarin goederen naar privé van de ondernemer worden overgebracht en die daarna weer in zijn ondernemerssfeer terugkeren is in dit laatste geval niet sprake van een levering. De marge-regeling is dus niet van toepassing.'

 

NV, Kamerstukken II 1994/95, 23 952, blz. 19.

 

 

Van privé naar zakelijk is geen levering. Dus kan de marge-regeling niet van toepassing zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties weer.

 

Ik heb voor de zekerheid toch nog even de belastingdienst gebeld en het klopt inderdaad dat de waarde van de kleding nul is. En aangezien ik een eenmanszaak heb is er ook geen mogelijkheid de kleding van mij prive te verkopen aan de onderneming.

 

Bij de belastingdienst wisten ze overigens ook niet zo 1, 2, 3 antwoord.. heb 2 keer 10 minuten in de wacht gehangen :-\

www.hetkoophuisje.nl

 

Het Koophuisje, voor leuke en voordelige nieuwe, outlet en 2e hands baby- en kindermerkkleding!

Link naar reactie
  • 0

Als je bij een groothandel inkoopt of partijen en daar maak je bij de verkoop winst op is het logisch en correct om daar OB en IB over te betalen. Voor eigen kleding zou ik een uitzondering maken. Je hebt immers BTW betaald maar kan die niet terug vragen en de inkoop niet als kosten opvoeren. Neem aan dat ook de BD daar niet moeilijk over zal doen.

Link naar reactie
  • 0

@ Hans: ja klopt en het is goedkoper het in de hobbysfeer te verkopen. Reden dat ik het graag via mijn webwinkel wil verkopen is omdat het kleding is die goed in de (2e hands) markt ligt en ik de belangstellenden er graag mee naar mijn webwinkel lok. Ik denk niet dat het mogelijk is om mijn webwinkel verkopen te scheiden in gekocht 2e hands waarover ik btw betaal en eigen ingebracht 2e hands waar ik geen btw over wil betalen.

 

Ik heb nu mijn (begin)voorraad verwerkt en hoor graag of het volgende klopt...

 

Ik heb nu in de winkel:

 

2e hands kleding die van mij prive komt: Inkoop kan ik niet als kosten opvoeren. Waarde is 0 en ik moet over het gehele verkoopbedrag, inclusief verzendkosten btw afdragen.

 

2e hands en nieuwe kleding die ik prive heb ingekocht en waarvan ik wel een bon heb: btw kan ik niet aftrekken. Inkoop kan ik wel als kosten opvoeren. Btw moet ik afdragen over de marge (verzendkosten inbegrepen).

 

Nieuwe kleding die ik zakelijk heb gekocht en waarvan ik een btw bon heb: btw kan ik aftrekken, inkoop kan ik als kosten opvoeren, btw moet ik afdragen over de gehele verkoopprijs inclusief verzendkosten.

 

Klopt dat allemaal of heb ik het nog niet helemaal begrepen?

 

En dan nog een vraag: In mijn boekhoudprogramma moet ik de voorraad invoeren. Moet ik daar het totaalbedrag van alle voorraad invoeren? En is dat dan de totale inkoopprijs of de verkoopprijs (waarvoor ik het aanbied dus).

 

 

 

 

 

 

www.hetkoophuisje.nl

 

Het Koophuisje, voor leuke en voordelige nieuwe, outlet en 2e hands baby- en kindermerkkleding!

Link naar reactie
  • 0

Marina,

 

Je hebt het grosso modo goed door. Zij het dan: dat je je de privékleding als artikel/product wel moet invoeren, anders kun je hem niet verkopen.

 

Over AL je verkopen moet je BTW berekenen en deze verrekenen met je te vorderen BTW - je vordert immers BTW terug over al je inkopen en bedrijfkosten-met-BTW bon. Overigens dacht ik niet dat BTW op postzegels zat, verzend je met postzegels, dan rust daar (op de postzegels solo) geen BTW op. Dus inkoop noch verkoop.

 

In je boekhouding voer je ALLE verworven kleding op je voorraad in (inclusief om-niet van je eigen kleding, deze dus voor voor Euro 0) - deze (ALLE) zijn overigens nog geen kosten. Ze worden pas kosten als je ze verkoopt. Dus voorraad is altijd netto (balanspost), bij verkoop komt het verkochte stuk uit je voorraad en je krijgt dan "kostprijs-verkopen" enerzijds en "omzet" anderzijds (deze laatste twee zijn winst en verliesposten), het verschil is je winst (minus alle kosten). Je BTW is enerzijds "OB te vorderen", anderzijds "OB af te dragen". Het saldo betaal je aan de fiscus. OB te vorderen is alle BTW die je bij ALLE aankoop-met-BTW-bon (inclusief kantoorartikele etc.) hebt betaald, OB af te dragen=alle BTW die je bij de verkoop hebt berekend.

 

Begrijpelijk? Of moet ik aan mijn uitleg sleuten?

 

Karel

 

Link naar reactie
  • 0

Marina,

 

Je hebt het grosso modo goed door. Zij het dan: dat je je de privékleding als artikel/product wel moet invoeren, anders kun je hem niet verkopen.

 

Over AL je verkopen moet je BTW berekenen en deze verrekenen met je te vorderen BTW - je vordert immers BTW terug over al je inkopen en bedrijfkosten-met-BTW bon. Overigens dacht ik niet dat BTW op postzegels zat, verzend je met postzegels, dan rust daar (op de postzegels solo) geen BTW op. Dus inkoop noch verkoop.

 

In je boekhouding voer je ALLE verworven kleding op je voorraad in (inclusief om-niet van je eigen kleding, deze dus voor voor Euro 0) - deze (ALLE) zijn overigens nog geen kosten. Ze worden pas kosten als je ze verkoopt. Dus voorraad is altijd netto (balanspost), bij verkoop komt het verkochte stuk uit je voorraad en je krijgt dan "kostprijs-verkopen" enerzijds en "omzet" anderzijds (deze laatste twee zijn winst en verliesposten), het verschil is je winst (minus alle kosten). Je BTW is enerzijds "OB te vorderen", anderzijds "OB af te dragen". Het saldo betaal je aan de fiscus. OB te vorderen is alle BTW die je bij ALLE aankoop-met-BTW-bon (inclusief kantoorartikele etc.) hebt betaald, OB af te dragen=alle BTW die je bij de verkoop hebt berekend.

 

Begrijpelijk? Of moet ik aan mijn uitleg sleuten?

 

Karel

 

 

 

Karel,

 

Even een correctie: op de handel in 2e hands kleding is de margeregeling van toepassing! Die werkt anders dan jij hierboven beschrijft. Zoals ik Marina's reacties lees, begrijpt zij prima hoe die regeling in elkaar steekt (BTW afdragen over de marge tussen inkoop en verkoop).

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties!

 

Ik snap dat voorraad gedeelte alleen niet helemaal.

 

Vanuit mijn webwinkel kan ik een lijst uitdraaien van alle artikelen die erin staan. Met inkoopprijs, verkoopprijs en aantal. Als ik iets verkoop wordt het aantal automatisch verminderd en dat zie ik dan als ik een nieuwe lijst uitdraai.

 

In mijn boekhoudprogramma kan ik een balanspost invoeren. Daar heb ik een boeking gemaakt: beginvoorraad (bijv.) 400 stuks kinderkleding: 400,- euro (400,- = dan het totaalbedrag van alles waar ik nog een bon van heb).

 

Ik heb inmiddels ook iets verkocht. Mijn webwinkel maakt daar zelf een factuur van. Daarnaast heb ik een zelfde factuur gemaakt in mijn boekhoudprogramma. Maar dat moet je gewoon zelf invoeren. Hij neemt dat artikel niet uit je voorraad. Is het dan de bedoeling dat ik in mijn boekhoudprogramma ook alle 400 artikelen stuk voor stuk in ga voeren en als ik dan iets verkoop dat artikel op voorrdaad 0 zet? Of moet ik die 400 nu veranderen in 399 en het bedrag aanpassen?

 

Of kan ik gewoon zodra de aangifte komt de voorraad op dat moment berekenen zodat ik zie voor hoeveel inkoopprijs ik verkocht heb en dat is dan mijn 'kostprijs-verkopen' voor die periode die ik kan aftrekken van de omzet om zo mijn winst te berekenen?

 

Haha ik snap het nog niet helemaal, hoop dat jullie mij wel snappen :)

 

www.hetkoophuisje.nl

 

Het Koophuisje, voor leuke en voordelige nieuwe, outlet en 2e hands baby- en kindermerkkleding!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marina,

 

Voor toepassing van de margeregeling zul je toch bij moeten houden welk artikel je verkoopt en wat je specifiek voor dat artikel hebt betaald. Anders kun je de marge immers niet berekenen. Dat moet dan dus ook uit je administratie op kunnen maken. Dat zal je boekhoudprogramma dan wel aan moeten kunnen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik kan in mijn boekhoudprogramma wel aangeven dat de factuur onder de margeregeling valt. Maar als ik op de factuur 1 artikel heb staan die er wel onder valt en daarnaast ook een artikel die er niet onder valt dan kan ik dat volgens mij niet aangeven. Dan zou ik 2 aparte facturen moeten maken. Zou dat een probleem zijn bij de aangifte?

www.hetkoophuisje.nl

 

Het Koophuisje, voor leuke en voordelige nieuwe, outlet en 2e hands baby- en kindermerkkleding!

Link naar reactie
  • 0

Marina en andere HL'ers,

 

Koop je ook wel eens contant kleding op een markt of zoiets zonder dat je een inkoopbon hebt?

 

Stel je koopt een tweedehands kledingstuk op een markt voor 10 euro

Je verkoopt hem voor 25 euro ecxl. verzendkosten

Verzendkosten bedragen 10 euro

 

BTW berekening:

 

35-10 = 25 delen door 119*19 = 3,99

 

Klopt het bedrag dat ik aan BTW afdraag en kan de fiscus moeilijk doen omdat er geen bon van de inkoop in de administratie zit.

 

Gr. Rick

Link naar reactie
  • 0

Ja dat klopt:

 

Bij een positieve marge bereken je de btw over de winstmarge. Als het 19%-tarief geldt, is het btw-bedrag 19/119 x de winstmarge. Kom je in jou voorbeeld dus inderdaad uit op 3,99.

 

Voor tweedehands aankopen onder de 227 euro is het voldoende als je deze duidelijk aan kunt tonen via kas-, bank- of giroboek. Voor aankopen boven de 227 euro moet je een inkoopverklaring opmaken (zie site belastingdienst).

 

 

 

 

www.hetkoophuisje.nl

 

Het Koophuisje, voor leuke en voordelige nieuwe, outlet en 2e hands baby- en kindermerkkleding!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.