• 0

Ondernemersinlog, DigiD of Digitale handtekening?

Er is mij verzocht aangifte te doen over 2002 de precieze rede daarvoor kun je hier vinden.

 

In het kort:

"Uw belastbaar inkomen over 2006 is vastgesteld op een negatief [bedrag]. Ik wil beoordelen of dit kan worden verrekend met voorgaande jaren. Daarvoor wil ik u uitnodigen aangifte te doen over het jaar (de jaren) 2002."

 

Ik ben sinds 2003 ondernemer en was in 2002 (deze opgave) louter in loondienst. Wat moet ik nu gebruiken om de aangifte op te sturen? De electronische handtekening (die ik niet heb en dus nog moet aanvragen) schijnt niet meer te bestaan maar vervangen door DigiD. Elders lees ik weer dat ik mijn ondernemers login moet gebruiken ondanks dat ik in 2002 geen ondernemer was. Etc. Wat is jullie advies?

 

Daarnaast nog twee praktische vragen:

- Moet ik bij het adres e.d. mijn huidige adres plaatsen, of die van 2002.

- Er wordt gevraagd naar mijn rekeningnummer dat op het aangifteformulier zou staan. Ik heb geen aangifteformulier gekregen, maar een verzoek, hier staat geen rekeningnummer op. De belastingdienst gebruikt sinds ik aangifte doe (sinds 2003) hetzelfde rekeningnummer. Moet ik nu omdat dit de aangifte over 2002 is toch weer hetzelfde rekeningnummer als altijd opgeven of zouden ze dat wel snappen?

- Ik blijk geld terug te krijgen. Krijg je hier rente over en zo ja hoeveel?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi Mik,

 

Bij de aangifte gebruik je je huidige adres. Tevens geef je het rekeningnummer op waarop je de eventuele teruggave wilt ontvangen.

Ik weet het niet zeker maar volgens mij wordt bij achterwaartse verliesverrekening geen rente vergoed, kan het echter mis hebben.

Met je inlog van de BD kun je geen aangifte 2002 doen omdat je toen geen ondernemer was. Het is ook maar de vraag of er een aangifte klaar staat in je persoonlijk domein maar dat kun je zelf checken.

 

Overigens denk ik dat je ook geen particuliere aangifte 2002 meer kunt downloaden. Waarom bel je de belastingdienst niet even? Geef aan dat je best aangifte wilt doen maar dat zij dan wel moeten aangeven welk aangifteprogramma of biljet je moet gebruiken en dit beschikbaar stellen.

 

 

Succes!

Stien

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle antwoorden.

 

Klaarblijkelijk kan een electronische handtekening nog gewoon aangevraagd worden. Mooi, want dan kan ik het gewoon electronisch indienen.

 

Een andere vraag, het gaat trouwens niet om een verzoek tot aangifte (zoals ik eerder dacht en aangaf in de vorige thread), maar om een uitnodiging tot aangifte. Ben ik in dit geval ook verplicht?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt!

 

 

 

 

 

 

Ondanks dat ik geld terug krijg blijf ik het toch een beetje vervelend vinden. Je moet out-of-the-blue ineens binnen vier weken aangifte doen van bijna 7 jaar geleden. Je moet dus bij oude werkgevers zeuren om jaaropgaven, alle potentiele aftrekposten (zoals een opleiding) weer verzamelen en/of opnieuw opvragen, een electronische handtekening aanvragen en uizoeken of deze uberhaupt nog wel bestaat(aanvraag duurt minimaal een week aldus de dame bij de belastingtelefoon), etc. etc. Het is allemaal gelukt maar desalniettemin.

Link naar reactie
  • 0

Ik wordt er nu een beetje moe van. Ik bel net naar de belastingdienst of mijn aanvraag voor de electronische handtekening is binnengekomen zodat ik de aangifte kan insturen. Deze was er nog niet.. De vrouw aan de lijn beweerd dat het in totaal 3 weken duurt voordat een aanvraag hiervan verwerkt is. Op internet staat enkele dagen en de vorige vrouw zei een week.

 

Als ik nog twee weken (1 week is inmiddels verlopen) moet wachten dan ben ik te laat. Als ik per post een biljet moet aanvragen (10 dagen) ben ik te laat. Wat moet ik nu doen? Gewoon de electronische aangifte insturen zodat ze in ieder geval zien dat ik het getracht heb? Naar het dichtbijzijnde kantoor rijden en om een formulier smeken (geen mogelijkheid aldus de vrouw aan de telefoon). Ik ben nog nooit te laat geweest maar op deze manier (zie ook vorige post) maken ze het mij haast onmogelijk.

 

Tips?

Link naar reactie
  • 1

Ik zou een kort briefje sturen naar de belastingdienst, waarin je aangeeft dat het onmogelijk is om binnen de gestelde termijn aangifte te doen, omdat je niet tijdig aan een biljet of digitale handtekening kunt komen. Normaal gesproken is dat geen probleem. Overigens moeten ze je zowieso eerst een aanmaning sturen voordat ze iets mogen doen.

 

Kun je er mooi ook even in aangeven dat je niet snapt dat ze een aangifte over 2002 willen hebben, omdat de termijn voor het opleggen van een aanslag al is verstreken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt (wederom) voor je wijsheid Ronaldinho!

 

 

 

 

 

 

Ik had nog even gebeld naar een kennis die bij de belastingdienst (andere afdeling) werkt. Hij zei mij dat ik de aangifte gewoon moest insturen en dat wanneer deze binnen is, al dan met of zonder electronische handtekening ik in principe al voldoe aan de limiet van vier weken.

 

Jij schrijft dat ze niet direct een boete of iets dergelijks kunnen opleggen maar eerst een aanmaning sturen voordat er iets gebeurd. Alhoewel ik dat al liever niet heb (ik sta liever "goed" te boek) is dat niet het einde van de wereld. Ik stuur de aangifte dus gewoon in en schrijf daarbij een persoonlijke brief naar de afzenders (ik heb de uitnodiging in tweevoud gekregen van twee verschillende personen) met daarin simpelweg dat ik mijn best heb gedaan, op tijd heb ingediend maar dat door de electronische handtekening de aangifte wellicht niet correct op hun bureau is beland.

 

Zou dat een goede oplossing zijn?

Link naar reactie
  • 0

Ik snap het probleem niet zo goed geloof ik. In het kader van Toeslagen vraag ik regelmatig elektronische handtekeningen aan voor clienten. De aanvraag verstuur ik meestal tegelijk met de opgaaf elektronische handtekening. Ik heb hier nog nooit een probleem mee gehad. Als je je elektronische handtekening hebt opgegeven kun je toch gewoon je aangifte indienen?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Stien

 

Elektronische handtekening zijn al een tijdje vervangen door Digid.

De EH werd in het verleden gebruikt voor de aangifte software van de fiscus.

 

Nu werken we met Digid of de inloggegevens voor het ondernemersdomein op de site van de fiscus.

De EH kan dus nog wel voor oudere jaren gebruikt worden.

 

 

ciao

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Een beetje offtopic, maar ik zit nu te twijfelen of je aangiftes meerdere keren mocht insturen en dat daarbij de laatst ingestuurde voor de deadline als definitieve geldt. Klopt dit?

 

@Stien >

 

In principe heb je gelijk. Het probleem is echter dat wanneer de belastingdienst geen handtekening van je heeft ontvangen (de verwerktijd is 1 tot 3 weken) de opgave in principe niet goed is aangekomen en dus wordt afgeketst. Mijn probleem is dat 3 weken wachten te lang is.

Link naar reactie
  • 0

Stien

 

Elektronische handtekening zijn al een tijdje vervangen door Digid.

De EH werd in het verleden gebruikt voor de aangifte software van de fiscus.

 

Nu werken we met Digid of de inloggegevens voor het ondernemersdomein op de site van de fiscus.

De EH kan dus nog wel voor oudere jaren gebruikt worden.

 

 

ciao

Joost

[/quote

 

Hi Joost, zover was ik wel mee gelukkig ;)

Ik zie alleen geen reden waarom een aanvraag voor Toeslagen wel al direct kan worden ingediend nadat de elektronische handtekening is opgegeven en een aangifte IB (voor oudere jaren) niet. Aanvragen voor toeslagen worden vaak al binnen 3 weken verwerkt en uitbetaald en ketsen ook niet af dus ik kan me niet zo goed voorstellen dat dit met aangifte IB anders zou zijn.

Maar ja, de systemen van de fiscus zijn soms ondoorgrondelijk, ook voor henzelf ::)

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.