• 0

Onderzoek doelgroepen autobranche

Ik ben bezig met een nieuw businessplan om een bedrijf op te richten dat een auto moet gaan produceren in de euregio. (pfff, klinkt net alsof ik net kom kijken als ondernemer :-[ ) Tot nu toe ben ik enkel een dienstverlener die een auto gebruikt. Vanuit mijn eigen gebruik heb ik een idee wat ik, na wat overleg binnen mijn huidige klanten, nu ook wil verwezenlijken. Alleen hoe bepaal je nu een doelgroep binnen een doelgroep? Waar haal ik de informatie vandaan waarom iemand bv een fiat500 wel koopt maar niet de panda (beide wagens hebben nl hetzelfde onderstel) noch een ypsylon. Alle drie de wagens zijn als stadsauto in de markt gezet en de een bedient schijnbaar een jonger cq ander publiek dan de ander.

Ik zie door de bomen het bos even niet meer ;) wie geeft even die duw in de richting, kan ik verder bouwen 8)

 

Remco

 

 

Edit topic titel aangepast

Professionals met Hart voor uw Office

(opbouw 2e eigen zaak in de automotive)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja... je vraagt nogal wat.

Autofabrikanten doen dagelijks en jarenlang achtereen marktonderzoek. Gebruiken internationale panels om modellen te beoordelen en voorkeuren te bepalen.

 

Maar als je het geld hebt om een auto te gaan produceren, dan heb je toch ook wel het geld om dergelijke onderzoeken te betalen? Het gaat namelijk helemaal niet om het onderstel of het merk van de schroeven die je gebruikt. De informatie waarom iemand de voorkeur geeft aan een Fiat 500, boven ene Panda of een Ypsilon is strikt geheim. Uiteraard, zou ik haast zeggen. Dus dat zul je zelf moet organiseren.

 

Ik hoop niet dat je denkt dat je met een paar duizend euro een nieuw model in de markt kunt zetten...

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

;D Nee, ik verwacht niet met een paar duizend euro al op de weg te zitten (althans niet in deze context)

Het product ontwikkelen is voor mij een nieuw traject en in de afgelopen maanden heb ik inderdaad niets kunnen vinden over de voorkeuren van kopers. Ik hoopte stiekum dat die wel ergens beschikbaar zouden zijn waar ze bereikbaar zijn voor onderzoek. Wishfull thinking dus :P Voor de duidelijkheid ik ben ook niet van plan om dit traject volledig alleen te gaan uitvoeren, dat gaat mijn pet ver te boven. Het geld voor de productie heb ik uiteraard ook niet ;D daarvoor is nu juist het businessplan om een private investor te interesseren. Die interesse is er al wel, men wil (terecht) nu eerst e.e.a op papier zien, voordat er geld beschikbaar komt.

Professionals met Hart voor uw Office

(opbouw 2e eigen zaak in de automotive)

Link naar reactie
  • 0

Fabrikanten hebben wel vaak algemene informatie beschikbaar. Deze is wat grover. Zo richt de Panda zich niet op de zakelijke markt.

 

Aangezien de informatie die je echt wilt niet voor het oprapen ligt zou je gewoon zelf een marktonderzoek kunnen uitvoeren en simpelweg de doelgroep vragen wat de eisen en wensen zijn.

Een zakelijke website + CMS + webhosting + domeinnaam + e-mail + gratis updates voor slechts 20 euro p/m! Ga naar Webdesign Direct!

Link naar reactie
  • 0

Je zoekt naar de heilige graal op het gebied van marketing.

 

Waarom mensen een 500 kopen in plaats van een Panda zul je ze zelf moeten vragen, dat zul je niet ergens vinden op de site van Fiat, zo gek zijn ze niet.

Zoals je het nu omschrijft wil je een nieuwe groot volume model in de markt gaan zetten onder eigen vlag.

Dergelijke modellen, a segment heet dat geloof ik, wordt op verdient juist door de grote aantallen, anders moet er geld bij.

Gaat het om een kleine oplage van een zeer luxe wagen dan zou je de avonturen van Spijker eens goed moeten lezen.

 

Verder is een modelontwikkelen natuurlijk maar een klein schakeltje in het geheel, testen, typegoedkeurig, produceren enz. Nog voor dat de auto's van de band gaan lopen moet je al zorgen dat er een verkoop en service organisatie is.

Ik vraag me af hoe serieus je hiermee bent (leuk om uit te denken verder niks) en in hoeverre jij overziet waar je allemaal mee te maken krijgt zodra je aan auto in de markt wil gaan zetten.

Link naar reactie
  • 0

Beste Remco,

 

Het grappige is dat een auto steeds meer een lifestyle-product wordt. Met de auto geef je uiting van jouw (gewenste) identiteit. Voor het grootste deel van de kopers zijn de technische verschillen van ondergeschikt belang, zeker voor de kleinere auto's waar relatief minder kilometers mee worden gemaakt. Kijk ook maar naar de autobrochures. Daar staan de technische specificaties ergens achterin. Veel meer wordt het merk of het model verkocht op identiteit.

De Fiat 500 is in dat opzicht een klassieker en daarmee onderscheid je je van de middelmaat. Een beetje als de Volkswagen beetle.

Tja en de grote vraag is natuurlijk hoe je deze X-factor realiseert. Als je dat weet, dan heb je inderdaad de heilige graal. Wel is het aan te bevelen om te beginnen bij het bepalen van de X-factor, dat echte, unieke aspect waarop jouw klanten de auto moeten kopen, en dan terugwerken naar de techniek.

 

 

Edit tt aangepast

Er zijn overigens al vele onderzoeken naar klantengroepen en identiteit van autokopers gedaan. Kijk eens naar http://www.censydiam.com/autostudie/Autostudie%202007%20Febiac.ppt

 

Veel succes en ik ben zeer benieuwd wanneer jouw droomauto wordt gelanceerd.

 

Richard Splinter

Link naar reactie
  • 0

::) Altijd fijn te lezen dat iemand de moeite neemt ook zijn mening en de valkuilen voor een idee te geven. Dat wardeer ik zeer in dit forum. Ik verwacht niet zomaar wat op de markt te zetten. In tegendeel mijn verwachting is om hier de nodige jaren in te mogen/moeten/willen steken voordat er iets mee gedaan kan worden. Ik ben nog bezig met een stukje basis, maar zie het zeker niet als een stuk tijdverdrijf.

 

@wd, een doelgroepen onderzoek loopt op dit moment, daar komen zowel verwachte als totaal tegengestelde antwoorden van terug. Daar ligt ook de achtergrond waarom ik nu meer info zoek over de doelgroepen.

@merkava, ik omschrijf niets direct: de genoemde modellen dienden slechts als voorbeeld, ik had ook bv burton, donkervoort of lotus kunnen noemen. Maar dank voor de waarschuwing, ik begrijp maar al te goed dat dit als een jongensdroom klinkt. De verschillen in reacties zullen, naar ik verwacht blijven, zolang ik met de voorbereiding bezig ben. Ik realiseer mij terdege dat dit geen zzp onderneming zal zijn. ;D Een van aandachtspunten in mijn planning is het vinden van de juiste partners/compagnons en samenwerkingen.

@richard, dat idee heb/had ikzelf dus ook steeds meer, een lifestyle-product ipv een technisch product. Heel erg bedankt voor de link naar febiac. Daar ga ik de komende tijd verder mee stoeien. En ik zal zeker de moeite nemen vorderingen te vermelden. De planning nu is eerst een businessplan te schrijven in de komende maanden.

 

Remco

Professionals met Hart voor uw Office

(opbouw 2e eigen zaak in de automotive)

Link naar reactie
  • 0

Als je zou willen weten waarom mensen een auto kopen is het misschien verstandig om zelf ook bij de bron te informeren.

Ik weet niet in hoeverre jij iets kwijt wil over je te produceren product, maar misschien is het een idee om je productidee als een hypothese op een website als www.driving-fun.com te presenteren en daar om feedback te vragen?

Daar zitten een heleboel (Nederlandse; laat de naam je niet misleiden) autobezitters van diverse pluimage en met 3 miljoen pageviews per maand is respons dan wel verzekerd.

Het is maar een ideetje..... ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.