• 0

Van eenmanszaak L*** naar Zzp'er

Goedendag,

 

Ik heb momenteel een eenmanszaak genaamd L***. Hier heb ik echter nog geen enkele opdracht via gedaan of wat dan ook via verkocht.

 

Nu zat ik te denken om deze voor 1 januari uit te schrijven bij de kvk en me op 1 januari in te schrijven als zzp'er onder mijn eigen naam + eventueel een titel.

 

echter ga ik vanaf volgende week al aan de slag voor een aantal klanten maar heb ik geen zin om zo vlak voor het jaar een boekhouding te gaan bijhouden voor dit jaars opgave.

 

Is het mogelijk nu al onder mijn eigen naam diensten te verlenen met hetzelfde btw nummer dat ik kreeg bij L*** (ik heb gehoord dat je een persoonlijk btw nummer hebt dat altijd hetzelfde is?) en dat vanaf de start op 1 januari in de boeken te zetten?

 

Of kan ik het nu al noteren en dan via L*** alszijnde inkomsten uit overige werkzaamheden?

 

Met vriendelijke groeten en bij voorbaad dank

 

Leon

 

www.LeonPals.com & www.Twitter.com/LeonPals

www.Zwirt.com & www.twitter.com/Zwirt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb momenteel een eenmanszaak genaamd L***. Nu zat ik te denken om deze voor 1 januari uit te schrijven bij de kvk en me op 1 januari in te schrijven als zzp'er onder mijn eigen naam + eventueel een titel.

 

Er zit geen verschil tussen een ZZP'er en een eenmanszaak, het komt op hetzelfde neer zolang je geen personeel hebt. Uitschrijven en dan weer inschrijven zou ik niet doen alleen maar om de naam te wijzigen.

 

Een boekhouding heb je toch nodig als je nu al ingeschreven bent bij de Kamer van Koophandel. Je hebt dan in ieder geval een factuur van de Kamer van Koophandel :).

Link naar reactie
  • 0

Inschrijven als zzp'er of freelancer bestaat niet. Je moet je inschrijven met een bepaalde rechtsvorm, hoogstwaarschijnlijk een eenmanszaak. En die heb je al.

 

In plaats van uitschrijven/inschrijven kun je ook je bedrijfsomschrijving aanpassen (of een nieuwe activiteit toevoegen) en een nieuwe handelsnaam toevoegen. Dat is slechts een kwestie van een kvk-formuliertje invullen. Je kvk-nummer en btw-nummer blijven hetzelfde.

 

Ondertussen moet je natuurlijk gewoon een boekhouding bijhouden.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Goedendag,

 

Ik heb momenteel een eenmanszaak genaamd L***. Hier heb ik echter nog geen enkele opdracht via gedaan of wat dan ook via verkocht.

 

Nu zat ik te denken om deze voor 1 januari uit te schrijven bij de kvk en me op 1 januari in te schrijven als zzp'er onder mijn eigen naam + eventueel een titel.

Zoals al gezegd: uitschrijven en opnieuw inschrijven heeft niet zoveel zin. Je kunt je bestaande inschrijving aanpassen.

echter ga ik vanaf volgende week al aan de slag voor een aantal klanten maar heb ik geen zin om zo vlak voor het jaar een boekhouding te gaan bijhouden voor dit jaars opgave.

Je zult toch echt een boekhouding bij moeten houden.

Link naar reactie
  • 0

Ok heel erg bedankt allemaal,

 

Ik ga van de week dan even naar de kvk om mijn inschrijving aan te vullen.

 

Maar ik had gehoord dat je aan het eind van het jaar je aangifte MOET laten nakijken door een professional (accountant) wat al gauw honderden euro's kost...?

 

Daarom wilde ik eigenlijk mijzelf opnieuw inschrijven aangezien ik tot nu toe nog geen inkomsten had gehad.

 

Weten jullie hoe dat met die aangifte zit als ik nu als zzp'er aan de slag ga en die mensen hun betaalde btw wel willen aftrekken dit jaar, kan ik het dan begin volgend jaar pas melden of gewoon nu op de aangifte zetten zonder daar perse een accountant naar te hoeven laten kijken?

 

groetjes Leon

www.LeonPals.com & www.Twitter.com/LeonPals

www.Zwirt.com & www.twitter.com/Zwirt

Link naar reactie
  • 0

Je boekhouding hoef je niet door een accountant na te laten kijken. Jij bent er verantwoordelijk voor dat dit goed bijgehouden wordt en dat de nodige aangiftes op tijd gedaan worden. Dit kun je zelf doen, of door iemand (boekhouder/accountant) laten doen. In dat laatste geval zal je dat wat kosten uiteraard.

 

Over de fakturen die je dit jaar nog verstuurt zul je BTW-aangifte moeten doen (4e kwartaal 2008). Deze moet uiterlijk 31-1-2009 bij de belastingdienst ingediend en betaald zijn. Verder moet je ze ook meenemen voor de aangifte inkomstenbelasting over 2008.

 

Link naar reactie
  • 0

maar de aangifte inkomsten belasting hoeft dus ook niet nagekeken te worden door een pro?

 

ik begrijp dat dit wel verstandig is als je veen inkomsten en uitgaven hebt gehad om zoveel mogelijk terug te krijgen van de fiscus. maar zoals ik al zei heb ik aan het einde van dit jaar amper inkomsten en uitgaven gehad..

 

Ik ben in ieder geval al weer een stukje opgeluchter.

 

Bedankt!

www.LeonPals.com & www.Twitter.com/LeonPals

www.Zwirt.com & www.twitter.com/Zwirt

Link naar reactie
  • 0

maar de aangifte inkomsten belasting hoeft dus ook niet nagekeken te worden door een pro?

 

ik begrijp dat dit wel verstandig is als je veen inkomsten en uitgaven hebt gehad om zoveel mogelijk terug te krijgen van de fiscus. maar zoals ik al zei heb ik aan het einde van dit jaar amper inkomsten en uitgaven gehad..

 

Hoeft niet, mag wel. Het zou misschien geen kwaad kunnen om het toch eens te doen. Er kunnen namelijk aftrekposten zijn waar je helemaal geen weet van hebt en dan zou het wel eens voordelig uit kunnen pakken.

 

Voor zover ik weet is er geen regel die zegt dat je als ZZP'er je aangifte/administratie/boekhouding door een pro moet laten doen. Jij bent er zelf verantwoordelijk voor dat het allemaal goed en op tijd geregeld wordt. Je mag het zelf doen, je mag het ook laten doen. Houd er wel rekening mee dat zelfs als je het laat doen jij de eindverantwoordelijke bent.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.