• 0

voordelen eigen bedrijf in deze situatie?

Beste leden,

 

Sinds kort ben ik bezig met het opzetten van een eigen webdesign bedrijf, de website is online en de visitekaartjes af. Echter ben ik gevraagd voor een functie als webdesigner voor een groot bedrijf. Sollicitatiegesprek gehad en ben vandaag gebeld dat ik aangenomen ben. Ik kreeg van hun twee opties, mijn salaris ontvangen via mijn eigen bedrijf, of via een payroller (yellowstone). Let wel, ik heb nog geen KvK of VAR voor mijn eigen bedrijf aangevraagd.

 

Mijn vraag daarom; Heeft het financiele voordelen om mijn salaris te ontvangen via mijn eigen bedrijf?

 

Met vriendelijke groet,

 

Robert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat voor impact heeft dit op je bedrijf? Heb je verder nog (tijd voor) opdrachten, zul je 70% van je omzet bij deze opdrachtgever vandaan halen? Kortom, heeft je onderneming op deze manier bestaansrecht, of ben je eigenlijk gewoon in loondienst?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Nee het is een fulltime baan, dus heb geen tijd voor andere opdrachten. Het kan wel zijn dat via vrienden iemand een website nodig heeft.. maar volgens mij heb ik daar niet echt een eigen bedrijf voor nodig. Ik vraag me alleen af of het financiele voordelen heeft om m'n salaris via m'n eigen bedrijf te doen, ivm heffingen etc.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Die vlieger gaat dus niet op. Simpel gezegd: een bedrijf mag niet één opdrachtgever hebben (ook niet één grote en een paar kleintjes).

 

 

Beste Jeroen,

 

Ik ben ZZP (zonder VAR en er is geen sprake van een arbeidsovereenkomst wel een gewone overeenkomst, ook sta ik ingeschreven bij KvK. Ik heb al jaren één grote opdrachtgever (meer dan 70%) en een paar kleintjes (hooguit 3). Op mijn rekeningoverzicht staat het bedrag wat ik moet ontvangen en btw alleen vermeld.

 

In mijn overeenkomst is wel sprake van een concurrentiebeding (de inhoud op papier is echter een relatiebeding), bij beeindiging is er sprake van 6 maanden en 2 jaar lang moet ik mij aan mijn concurrentiebeding houden. M.a.w. ik kan komende 2½ mijn beroep niet meer uitoefenen.

 

Zogenaamd is er geen gezagsverhouding, want ik mag weigeren, maar door mijn afhankelijkheid moet ik dit aanvaarden anders heb ik niks. Kan het zijn dat er dan toch sprake is van een soort gezagsverhouding? Er is toch duidelijk sprake van een economisch machtspositie of niet?

 

Ik heb diverse gesprekken (advocaat en jursiten) gehad en het blijkt niet zo simpel te zijn zoals je schrijft, iedereen heeft weer een ander kijk hierop.

 

M.v.g.

Bergman

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb diverse gesprekken (advocaat en jursiten) gehad en het blijkt niet zo simpel te zijn zoals je schrijft, iedereen heeft weer een ander kijk hierop.

 

Ik antwoordde express even kort door de bocht (vandaar ook die 'simpel gezegd'), zodat de discussiestarter geen halfslachtige oplossingen bedenkt die toch niet werken. Het was meer als waarschuwing bedoeld.

 

Hoe jouw situatie precies is durf ik niet te zeggen. Ik weet niet of het echt zo is dat iedereen er een andere kijk op heeft, dat lijkt me flinke rechtsonzekerheid geven, maar ik ben inhoudelijk geen expert. Neem even contact op met StevenK als je wilt, die is juridisch onderlegd en weet hier inhoudelijk veel meer van.

Link naar reactie
  • 0

Het is niet eens zozeer dat iedereen er een andere kijk op heeft, maar meer dat iedereen vanuit een ander perspectief kijkt. Civielrechtelijk gelden andere criteria voor dienstbetrekking dan fiscaalrechtelijk. En dan heb je ook nog SV-rechtelijk en nog wat verschillende invalshoeken. Je moet dus goed opletten dat je de juiste definitie en invalshoek pakt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.