Ga naar inhoud
  • 0

Aansprakelijkheid ná beëindiging VOF

L.S.,

Ik sta op het punt om uit een VOF te stappen. Er komt een nieuwe vennoot in de plaats. De andere blijft. Nu heb ik een aantal vragen:

Aansprakelijkheid uit het verleden

Ik heb uit diverse berichten op dit forum begrepen dat ik er i.i.g. voor moet zorgen dat de kredietfaciliteit bij de bank moet worden opgezegd. Ten tweede heb ik begrepen dat ik sowieso, naar derden toe, aansprakelijk blijf voor schulden/aanspraken die zijn ontstaan tijdens mijn lidmaatschap van de VOF.

Echter mijn vraag is de volgende: als er zich nu na het uitschrijven van de VOF een claim voordoet, hoe zit het dan met de verdediging? Bijvoorbeeld mijn ex-compagnon én de nieuwe compagnon willen gewoon betalen/settelen, terwijl ik, als uitgetredene vennoot me juridisch wil verdedigen?

Kun je hiervoor afspraken maken bij de uittreding? Bijvoorbeeld dat ik nog inspraak heb? Of iets anders?

Algemeen

Voorts begrijp ik nog één ding niet: van mijn (fiscaal/juridische) perspectief is er sprake van staking van de onderneming maar dat is toch niet zo vanuit het perspectief van de achterblijvende en de nieuwe compagnon? Die zetten de onderneming toch gewoon voort?

Zijn er nog andere tips&trics die jullie hebben voor het uittreden uit een VOF?

Alvast dank voor jullie aandacht en antwoorden!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Naar de VOF/medevennoten toe ben je niet aansprakelijk, tenzij je dat in de beëindigingsovereenkomst bent overeengekomen. Naar derden toe ben je wel hoofdelijk aansprakelijk, maar dat kun je weer verhalen op de vennoten. Kost vaak wel veel tijd en moeite, en als ze geen geld hebben, houdt het ook op (na faillissement, etc.).

Je hoeft dan dus alleen te betalen als je aangesproken wordt door een derde en in dat geval kun je die claim betwisten. Daar heb je de medewerking van de VOF/vennoten op zich niet voor nodig.

Fiscaal: jij staakt, je medevennoot gaat door en de nieuwe vennoot start.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.