• 0

Startend tekstschrijver: enkele vragen over rechtsvorm, KvK en financiën

Hallo,

 

Ik ben Sven Jonker, 17 jaar, en doe de opleiding Communicatie op Windesheim. Ik heb een vraag over een onderneming die ik probeer op te starten.

Ik kan namelijk aardig schrijven, goedlopende teksten enz., en wil daarmee mensen van dienst zijn die voor een kleine vergoeding door mij een reclametekst, uitnodiging, verslag of andere teksten laten schrijven.

 

Ik wil hiervoor een website opstarten, waarmee ze teksten kunnen aanvragen, een offerte krijgen, enzovoort. Dit is al in een gevorderd stadium, maar mijn vraag is of ik voor dit "bedrijf" ook een rechtsvorm moet aanvragen. Ik weet namelijk nog niet hoeveel de vraag ongeveer zal zijn en of ik kostendekkend kan gaan werken. Ik ben er wel van overtuigd dat er vraag naar is, maar de hoeveelheid is een vraagteken.

 

Ook heb ik een vraag over hoe ik de betaling het beste kan regelen, want ik heb nu een PayPal-account. Die regelt de betaling via internet. Maar wat nou als ik een product verstuurd heb en er geen geld binnenkomt? Dan heb ik toch geen poot om op te staan?

 

Verdere opmerkingen over het idee zijn meer dan welkom!

 

Vriendelijke groet,

Sven Jonker

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 2

Leuk dat je ondernemend bezig bent!

 

Een eerste advies; maak de bedrijfsnaam (url) die je wilt voeren nog niet bekend alvorens je deze hebt geregistreerd.

Om havikken voor te zijn heb ik de het domein zojuist vastgelegd. Als je ermee aan de slag wilt draag ik die per direct over aan je. Daarover kun je me mailen.

 

Op deze website kun je veel lezen over het opzetten van ondernemingen. Met name de eenmanszaak wordt veel besproken en dat is precies wat past bij je, ware het niet dat je nog minderjarig bent en dan spelen er weer een heleboel andere zaken mee. Via de zoekfunctie moeten daar wel wat berichten over te vinden zijn.

 

Maar misschien kun je het wat praktischer aanpakken. Ik kan me namelijk voorstellen dat het "in den beginne" meer incidenteel zal zijn dat je teksten schrijft. Voor deze werkzaamheden kun je gewoon een declaratie indienen bij het bedrijf. Zolang er geen sprake is van zich herhalende opdrachten en het echt bij incidentele opdrachten blijft, is dat geen enkel punt.

 

Vanaf je 18e zou ik dan een eenmanszaak beginnen (inschrijven bij KvK). Dat stelt je in staat nette facturen te sturen.

 

Persoonlijk denk ik overigens dat een tekstschrijver vooral opdrachten binnenhaalt door een persoonlijke benadering en niet via een website (maar daarin kan ik me vergissen). Paypal is als betaalmiddel in Nederland totaal niet interessant, zeker niet voor ondernemers. Ik zou gaan voor persoonlijk contact en een ondersteuning van jouw imago met behulp van een website.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

mijn vraag is of ik voor dit "bedrijf" ook een rechtsvorm moet aanvragen.

 

Ja, wanneer je als zelfstandige diensten aanbiedt dan moet je je inschrijven in het handelsregister. Een eenmanszaak is de voordehandliggendste rechtsvorm.

 

Ook heb ik een vraag over hoe ik de betaling het beste kan regelen

 

Een zakelijke bankrekening openen, briefpapier maken en facturen sturen.

 

Maar wat nou als ik een product verstuurd heb en er geen geld binnenkomt? Dan heb ik toch geen poot om op te staan?

 

Je hebt een overeenkomst (hopelijk iets op papier), je stuurt een factuur. Als die (zonder geldige reden) onbetaald blijft dan kun je een aanmaning sturen en zonodig via de gerechtsdeurwaarder incasseren. Dat staat los van de betalingsmethode Paypal.

 

Op de site in mijn sig en een aantal andere sites staat veel uitleg over dit soort zaken.

Link naar reactie
  • 0

 

...

Dit is al in een gevorderd stadium, maar mijn vraag is of ik voor dit "bedrijf" ook een rechtsvorm moet aanvragen. Ik weet namelijk nog niet hoeveel de vraag ongeveer zal zijn en of ik kostendekkend kan gaan werken. Ik ben er wel van overtuigd dat er vraag naar is, maar de hoeveelheid is een vraagteken.

...

 

 

Ik kan niet hier uit halen dat je echt een onderneming wilt, of dat je het zelf meer ziet als een betaalde hobby. Als je echt een onderneming wilt opzetten, raad ik je aan een business plan te maken. Als het meer een betaalde hobby gaat worden, moet je de inkomsten aangeven als 'resultaat overige werkzaamheden'. Check www.belastingdienst.nl over BTW plicht en aangiftes IB, en er is daar ook veel info voor starters beschikbaar.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Sven,

 

Ten overige sluit ik me aan bij de meeste adviezen hiervoor, doch wil ik hieraan toevoegen, dat je je tekstschrijven wellicht aan bedrijven aanbiedt. Bedrijven zijn gewend binnen 30 dagen na factuurdatum te betalen. Die Pay-Pal is (naar ik vermoed) vooruit betalen. Met name voor tekstschrijven zal wellicht geen bedrijf bestaan die "ongezien" vooruit betaalt. Het wordt een doogeboren babie. Dus los van de bedrijfsvorm: je betalingseis is volkomen verkeerd (indien mijn veronderstelling aangezien Pay-pal juist is).

 

Je ontkomt er niet aan: uiterlijk te betalen binnen 30 dagen na factuurdatum. Dus geen Pay-Pal, geen credit-cards, geen vooruitbetaling.

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

Nee het probleem is voor mij ook juist dat ik eerst het product lever, en daarna pas de betaling binnenkrijg.

Bedankt voor alle reacties!

Ik ga alles goed overwegen en mijn ondernemersplan eerst even hier en daar aanpassen. Het lijkt me inderdaad beter gewoon eerst te beginnen om wat opdrachten binnen te krijgen en daarnaast een site voor het imago.

Wat ik goed begrijp uit de site van de belastingdienst, is dus dat ik de inkomsten tot een zekere hoogte kan aangeven als inkomsten overige werkzaamheden. Maar tot welke hoogte is dit mogelijk?

Ik hoop dat ik na een tijdje een goed beeld heb van de markt en dan kan toewerken naar een eenmanszaak.

 

 

Het plan is nu in grote vormen als volgt:

 

-Opdrachten binnenhalen en positief imago ontwikkelen, inkomsten overige werkzaamheden voor de belastingdienst.(Betaalde hobby)

 

-Na verloop van tijd een eenmanszaak aanvragen bij Kvk, facturen maken, enz. en proberen klantenbestand te vergroten.

 

-Uitbreiden van het bedrijf

 

Is dit in jullie ogen een beter plan om uit te werken? Daarnaast heb ik nog een vraag: volgens de kvk kan een overeenkomst ongeldig worden verklaard als een van de partijen minderjarig is, kan ik nu dus helemaal geen contract of overeenkomst sluiten met eventuele voorwaarden?

Toch bedankt voor alle reacties, hier kan ik weer even mee vooruit!

 

 

Vriendelijke groeten,

 

Sven Jonker

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.