• 0

Zakelijke spam nu (bijna) echt verboden

Aanbevolen berichten

  • 0

Ja dat klopt maar, ik dacht dat er verschil zit met het vragen nu en toen voor de optin :)

Wij versturen nu alles vanuit 1 website en hebben al onze oude klanten gemaild dat we zijn overgegaan naar die website zo'n 2 jaar geleden.

 

Wij hebben 5 afmeld mogelijkheden:

- afmeld link

- verwijder link

- afmelden via account

- afmelden via reply

- afmelden via de contact pagina.

 

SEO & Linkbuilding Marktplaats -> https://seomarketingdeals.com

Link naar reactie
  • 0

Wij versturen nu alles vanuit 1 website en hebben al onze oude klanten gemaild dat we zijn overgegaan naar die website zo'n 2 jaar geleden.

 

Ik kan me voorstellen dat als je dagelijks e-mail stuurt, dat mensen die mailtjes op een gegeven moment in hun e-mail programma als spam hebben gemarkeerd. De mailtjes daarna komen vervolgens automatisch in hun spambox. Als er dan een keer eentje doorheen slipt, dan kunnen ze zich echt niet meer herinneren dat ze jou 2 jaar geleden hebben geblokkeerd. Zeker niet als ze destijds iets bij een bepaalde website hebben gekocht en de naam nu anders is. En ik neem aan dat je niet de illusie hebt dat al die 15.000 mailtjes elke dag gelezen worden.

 

De mensen die zeggen dat ze je aanmelden bij de ACM kun je een net mailtje sturen dat ze zich destijds hebben aangemeld voor de mailing - noem dan ook de naam van de oorspronkelijke website - en dat ze nu naar aanleiding van hun berichtje van de distributielijst zijn gehaald.

 

Je zou kunnen overwegen om bij de volgende mailing expliciet om een nieuwe opt-in te vragen ("bent u nog steeds geïnteresseerd in onze mailing, klik dan op deze link om dat te bevestigen"). Dat kan natuurlijk een dramatische verkleining van je mailbestand betekenen, maar wellicht meteen een verhoging van je conversie-percentage.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb van de ACM begrepen dat ze een onderzoek starten bij een minimum aantal meldingen (hoewel ze niet wilden zeggen hoe groot dat minimum is) en soms naar aanleiding van de inhoud van de mailing. Als het verhaal dat je schetst klopt, dan zou ik gewoon afwachten, je kunt dan immers aantonen dat je niet ongevraagd gespamd hebt.

Link naar reactie
  • 0

 

De vernieuwde Europese privacy-regulering moet in 2018 vertaald zijn in nationale wetgeving. Dat heeft ook gevolgen voor zakelijke marketing, want bepaalde zakelijke telefoonnummers en mailadressen worden beschouwd als persoonsgegevens, en die mogen alleen met toestemming gebruikt worden.

 

Vraag wordt vervolgens: bedrijven die telefoonnummers en mailadressen van medewerkers openbaren, geven die nu wel of geen impliciete toestemming voor contact? Een ondernemer die zijn contactgegevens publiceert, wat wil die eigenlijk? Ik citeer een paar observaties die gedeeld worden op Marketingfacts.

 

In dat blog staan trouwens ook interessante opvattingen over marketing anno 2016.

 

Edwin Vlems: "In de consumentenmarkt was privacy al een belangrijk issue, in de bedrijvenmarkt zijn marketeers tot nu toe redelijk onbekommerd doorgegaan met 'acquisitie' en 'customer relationship management'. Maar dat zal in 2018 niet meer zo makkelijk gaan: onder de definitie 'persoonsgegevens' vallen dan namelijk ook bedrijfsgegevens, zoals een persoonlijk mailadres of een telefoonnummer. Los van de beperkingen voor 'koude' acquisitie wordt zelfs de (marketing)communicatie met je klanten ingeperkt: een mailadres van je klant in het systeem mag bijvoorbeeld alleen voor nieuwe aanbiedingen gebruikt worden als de klant daar expliciet toestemming voor heeft gegeven."

 

Charlotte Meindersma: "De meeste e-mailadressen zijn altijd al persoonsgegevens geweest. Wanneer een e-mailadres te herleiden is tot een specifiek persoon, is het een persoonsgegeven. Dat wil zeggen dat veel algemene e-mailadressen van bedrijven geen persoonsgegevens zijn, maar e-mailadressen van een bepaalde medewerker wel. Dit geldt uiteraard ook voor bijvoorbeeld persoonlijke telefoonnummers of andere gegevens die te herleiden zijn tot een persoon. Die persoonsgegevens mag je niet zonder toestemming opslaan en gebruiken. Voor het versturen van commerciële e-mails is altijd al vooraf toestemming nodig geweest. Voor persoonlijke of informatieve e-mails is die toestemming niet nodig."

 

Charlotte Meindersma: “Persoonsgegevens worden veelal openbaar op websites gepubliceerd. Het is een uitnodiging om contact op te nemen, het is impliciete toestemming. Alleen het opslaan van die gegevens en ze opnemen in een mailinglist, daar is nog wel expliciete toestemming voor nodig. Voor eenmalige (en ‘persoonlijke’) acquisitie is de drempel naar mijn idee niet hoger geworden dan deze was.”

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een ondernemer die zijn contactgegevens publiceert, wat wil die eigenlijk?

Het lijkt mij dat die wil dat je contact opneemt als je van zijn/haar diensten gebruik wilt maken. En niet om je eigen diensten aan te bieden.
Het lijkt me dat daar nog een heel grijs gebied tussen ligt. Maar wie ben ik?

 

Er is wetgeving en regulering. Er is handhaving. En er is rechtspraak. Wat zegt de rechter?

 

Niks dus. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1
De vernieuwde Europese privacy-regulering moet in 2018 vertaald zijn in nationale wetgeving.

Volgens mij niet. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) heeft een rechtstreekse werking, waardoor lid­staten de verordening niet eerst om hoeven te zetten in nationale wetgeving.

 

Dat zakelijk mailadressen er ook onder vallen had ik vorige maand al opgemerkt in een artikeltje over de privacyverordening op mijn eigen site (maar volgens mij mag ik daar van de forumregels niet zelf naar linken). Dat betekent nogal wat, ook voor het nieuwe "recht om vergeten te worden", want mijn mailadres staat in allerlei mailboxen van allerlei organisaties. Die AVG levert een paar interessante uitdagingen op.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

 

Uiteenlopende varianten. Dit zegt Thuiswinkel.org.

 

Per wanneer moet jouw organisatie voldoen aan de AVG?

 

Vanaf de officiële publicatie van de AVG geldt er twee jaar overgangsrecht voordat de AVG écht van toepassing is. Dus per 25 mei 2018 moet jouw organisatie kunnen aantonen dat ze aan de Europese Privacyverordening voldoen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het gaat me ook niet om de datum, TwaBla, want die klopt wel. De privacy­ver­or­dening trad in werking op 24 mei 2016 en is van toepassing vanaf 25 mei 2018. Er hoeft geen vertaling plaats te vinden, de AVG overstijgt de nationale wetgeving van de lidstaten. Hiermee creëert de EU uniformiteit op het gebied van gegevensbescherming.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dan treedt die dus toch niet direct in werking. ;)

 

De nieuwe Europese regels voor het verwerken van persoonsgegevens zijn op 14 april 2016 aangenomen door het Europees Parlement, in 2018 moeten deze in de Nederlandse wet zijn geïmplementeerd.
Ik heb het ook maar overgenomen van wat me een goede bron leek. Je hebt echter gelijk: een Europese richtlijn moet nationaal vertaald wordt, terwijl een Europese verordening na een overgangsperiode van twee jaar direct effectief wordt. Wat op Marketingfacts staat (zie citaat) is dus onjuist.

 

Ik zie echter al heel verschillende interpretaties voor zakelijke contacten voorbij komen. Met name op het punt: kan ik nog wel contact zoeken met collega-ondernemers? Dat mag dus niet stelselmatig via lists. Maar in openbaring zit wel een impliciete toestemming. Waarvoor?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hoe was die reclame ook alweer? "Zeker.. Delta Lloyd".

 

Tja. Als reclame de norm bepaalt.

 

Ik stuur bedrijven die me mailen met aanbiedingen met regelmaat een mailtje met de vraag hoe ze aan mijn adres komen. Vandaag een reactie van een dame, werkzaam bij een nieuw en hip lead-generation-bedrijf, dat ze na zorgvuldige selectie mijn adres ingekocht heeft bij de kvk. Details als mijn NMI (non marketing indicator) of het feit dat het gebruikte adres uberhaupt niet bekend is bij de kamer van koophandel doen blijkbaar niet ter zake.

 

Ergens is het ook niet wenselijk dat de overheid een berg geld kwijt is aan het handhaven van (gebrekkige) spamwetgeving. Als we met z'n allen een beetje een schifting maken en de semi-notoire spammer - dat is er een die niet overduidelijk crimineel is, naief mailt of gewoon dom is - verrassen met een telefoontje dan is het grootste leed volgens mij wel geleden. In ieder geavl na een belletje of 100 ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Maar Willem..,

 

Die mail van Ohra kreeg je volgens mij als klant van hen (of ik begrijp het verkeerd).

En dat is toch iets heel anders.

 

Het lijkt mij juist goed dat zij je informeren over jouw producten. Tenminste ik vind dat wel prettig (ook doe je er niets tegen als zij aankondigen hun rente te verhogen/verlagen bijvoorbeeld - maar dan weet je het tenminste!).

 

Of zie ik het verkeerd?

 

(persoonlijk vind ik dat ik werkelijk overspoeld wordt door spam - maar niet door serieuze partijen als banken, verzekeraars e.d.)

Link naar reactie
  • 0

@Peter, rentewijzigingen die betrekking hebben op een rekening die ik daadwerkelijk heb vind ik ook prima. Maar die mail ging over een product dat ik niet heb. Kreeg gisteren nog een mail van Ohra dat hun online banking product verbeterd is. Ik heb een pensioenrekening, verder niets. Totaal irrelevant dus. En zelfs voor iemand met een betaalrekening vraag ik me af wat het nieuwsgehalte of belang is. Volgens mij is dit het recht op verzet - dat geeft je het recht om ook als je klant bent geen reclame te hoeven ontvangen - oprekken. Als de klant dit gewend is gaan ze vast andere producten aanprijzen omdat die de service verbeteren; "neem een betaalrekening om eenvoudig geld op uw pensioenrekening te storten" ;)

Link naar reactie
  • 0

Vandaag ontving ik een mailtje vol ongevraagde aanbiedingen van een zekere ZZP Servicedesk. Dat is de voortzetting van het PZO-ZZP Inkoopcollectief (Dutch Network Group) bij Bizbundel BV. Als ik op de afmeldlink klik kom ik op een pagina die suggereert dat ik lid ben PZO-ZZP. Dat moet dan via de aangesloten organisaties zijn gebeurd en ik vrees dat er sprake is van list-buying, want ik ben nergens lid van.

 

Zou me niks verbazen als veel ZZPers deze aanbiedingen krijgen. ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.