• 0

Zakelijke spam nu (bijna) echt verboden

Aanbevolen berichten

  • 0

zo erg is spam niet.. het is handig om te weten wat de mensen in de markt doen.. welke aanbiedingen er zijn en wat hun tips en trucs zijn. zo weet je of er goedkopere of betere energiemaatschappijen zijn of dat je kunt overstappen zonder opzegtermijn bij internetaanbieders of verzekeraars. Soms wordt je ook gewoon geinformeerd (met achterliggend doel iets te kopen).. je beslist uiteindelijk zelf of je koopt of niet.. en tja te veel gebeld worden is natuurlijk niet leuk maar dat is alles met TE. verder snap ik de problemen van e-mail spam niet.. ik krijg nooit spam? en als ik wat krijg meld ik me ervoor af..

Link naar reactie
  • 0
Wat mij verbaast is dat het probleem niet bij de bron wordt aangepakt en er een elektronische postzegel wordt ingevoerd.

 

Daar geloof ik ook in, al zou wat mij betreft de ontvanger de mogelijkheid moeten hebben om zelf z'n tarief in te stellen en de verzender moeten kunnen crediteren voor legitieme mail.

 

Overigens kan zo'n digitale postzegel volgens mij alleen werken als de ontvanger van de gelden geen direct belang heeft, bijvoorbeeld een goed doel. Als het naar een provider zou gaan, dan heeft deze belang bij spam omdat hij er aan verdiend.

 

(Een en ander zou overigens geleidelijk geintroduceerd kunnen worden, vergelijkbaar met de spamfilters die een bericht eerst laten verifieeren door de verzender door op een link te klikken en dat aan te vullen met wat plugins voor mailclients)

Link naar reactie
  • 0

...

En ook dit zal dus niet gaan werken, want de verzenders van die spam zijn gekaapte PC's waar een virus-achtig stukje software op draait die van afstand een opdracht kan krijgen bijvoorbeeld 10 mailtjes te sturen.

 

Wie zou daar dan voor moeten betalen volgens jou? Die onschuldige eigenaars van die PC's die niet eens weten dat hun PC gekaapt is? Volslagen onhaalbaar plan.

...

 

Why not? Analogie: als ik jouw auto jat die niet op slot staat (onvoldoende beveiligde PC) en daar een overval mee pleeg, gaan ze ook eerst bij jou kijken. Pas als blijkt dat jij er niets mee te maken hebt, krijg je (terecht) nog op je donder omdat je het mij als dief te makkelijk maakte.

 

Als PC bezitters echt betalen voor via hun PC verstuurde email, zouden ze een stuk zorgvuldiger met hun PC omgaan denk ik. Of komt er een slimme software fabrikant met een programmaatje dat expliciet toestemming vraagt voordat een mail verstuurd kan worden.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

ik denk dat spam wel meevalt... ik maak uit dit bericht op dat er maar een aantal bedrijven zijn die zich grootschalig hiermee bezighouden. De rest van de spam kun je zelf bepalen door je af te melden bij nieuwsbrieven etc, en je e-mail adres niet overal neer te pompen.

 

Spammer opgepakt: 70% minder spam

Wo 12 november 2008 15:12, John Knieriem, 4266 views

 

Een Amerikaans Webhostingbedrijf dat gastheer was van grote spammachines is uit de lucht gehaald. Dat meldt de Washington Post vandaag.

 

Als gevolg hiervan is het wereldwijde spamverkeer gigantisch afgenomen. Bij verschillende providers is de terugval in het mailverkeer zelfs 70%. De spamservers zijn in bezit van MCcolo Corp een webhostingbedrijf dat het middelpunt lijkt te zijn van internationale cybercrime syndicaten. Deze syndicaten zouden zich o.m. bezig houden met illegale medicijnen, spam en kinderporno.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit type constateringen werd door ondernemers vaak ingebracht in de aanloop naar de invoering van de nieuwe Telecomwet in 2004 en naar de wijzigingen daarin die op 1 januari 2009 gaan plaatsvinden.

 

Het heeft nooit iets uitgehaald omdat de politiek te weinig op de hoogte bleek van de specifieke situatie van MKB-ondernemers en het niet tot de ondernemers doordrong dat de politiek in staat was om draconische wetgeving door te voeren op basis van gekleurde adviezen van een paar internetproviders. Daarom hebben de ondernemers verzuimd om een vuist te maken.

 

Mijn indruk is het dat ze het nu nog steeds niet begrijpen.

 

Wat je nu krijgt is een verscherping van de wet die alle ruimte biedt voor misbruik doordat ELKE vorm van zakelijke communicatie in de toekomst aanleiding kan geven voor een klacht bij de Opta.

 

Ik herhaal het nog maar, zodat het hopelijk nu wel tot ondernemers doordringt wat hier gaat gebeuren.

 

 

ik denk dat spam wel meevalt... ik maak uit dit bericht op dat er maar een aantal bedrijven zijn die zich grootschalig hiermee bezighouden. De rest van de spam kun je zelf bepalen door je af te melden bij nieuwsbrieven etc, en je e-mail adres niet overal neer te pompen.

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

..... De enige oplossing tegen spam en de redding van email is dat er een gezond economisch model over het versturen van email geplakt wordt. Per bericht zal de verzender geld moeten gaan betalen.

 

Dit gaat never nooit werken natuurlijk - bijna niemand heeft zin om per verzonden email te gaan betalen, dus brede acceptatie blijft sowieso uit. Ook een systeem waarbij de ontvanger je kan vrijwaren van die betaling bij wel gewenste berichten zal niet werken, althans niet binnen het systeem van e-mail zoals we het kennen.

 

Het probleem met veel in potentie nog best aardige ideeen is dat ze gewoon niet compatible zijn met de huidige e-mail, en daarom een separaat systeem zouden vormen.

 

Een systeem waarmee de grote tekortkomingen van e-mail verholpen worden zou daarmee apart opgezet moeten worden. Daarvoor is geen betalingsmodel vereist, maar eerder een systeem dat intrinsiek zorgt voor de mogelijkheid de afzender eenduidig te identificeren, in combinatie met versleuteling. Zaak is alleen: wie gaat dat maken, en hoe krijg je dat algemeen geaccepteerd en geimplementeerd?

 

Technisch is van alles mogelijk, maar de voornaamste kracht van e-mail is haar enorme userbase. Niemand zal meedoen aan een systeem dat niemand anders gebruikt, terwijl er al een systeem is dat hetzelfde doet met een 100% userbase.

Link naar reactie
  • 0

Technisch is inderdaad alles mogelijk en wettelijk ook, zodat een email-postzegel wel degelijk mogelijk is, of er nu voor betaald moet worden of niet.

 

Waarom niet betalen voor email? Als er bij het aanbieden van internet nog steeds zoiets bestaat als marktwerking, wat ik hopen mag, dan kunnen providers hun klanten gratis toegang tot het web geven en voor email laten betalen. Gat in de markt, zou ik zeggen.

 

Daarnaast. Geen enkele ondernemer zal mee blijven doen aan een systeem waarbij je voor elke willekeurige email al aangeklaagd kan worden. EDIT: Dit betekent tegelijk dat het klassieke business model voor internetproviders richting 800 000 zzp'ers ondermijnd gaat worden.

 

Welke user base er op dit moment beschikbaar is, en die voor het overgrote deel uit consumenten bestaat, doet daarbij niet terzake. Als het zo doorgaat, is die over een paar jaar wat ondernemers betreft verdwenen. Het is onzinnig om te blijven betalen voor iets wat je toch niet mag gebruiken en waarvoor de alternatieven, bijvoorbeeld binnen sociale netwerken, als paddenstoelen uit de grond schieten.

 

 

Technisch is van alles mogelijk, maar de voornaamste kracht van e-mail is haar enorme userbase. Niemand zal meedoen aan een systeem dat niemand anders gebruikt, terwijl er al een systeem is dat hetzelfde doet met een 100% userbase.

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0
Op grond van de Telecommunicatiewet is het versturen van ongevraagde elektronische boodschappen in of vanuit Nederland niet toegestaan, tenzij u daar zelf als ontvanger toestemming voor hebt gegeven. Het gaat hierbij om ongevraagde berichten via bijvoorbeeld e-mail of mobiele telefoon (SMS of MMS). Het verbod richt zich op de materiële verzender. Niet alleen degene die op de verzendknop drukt maar ook degene die opdracht geeft tot de verzending kan als verzender worden aangemerkt. OPTA, de toezichthouder op de Nederlandse post- en telecommunicatiemarkt (OPTA) handhaaft het verbod.

 

bron: https://www.spamklacht.nl/asp/overspam/wettelijkverbod.asp

 

Het gebruik van automatische oproepsystemen zonder menselijke tussenkomst, faxen en elektronische berichten voor het overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden aan abonnees is uitsluitend toegestaan, mits de verzender kan aantonen dat de desbetreffende abonnee daarvoor voorafgaand toestemming heeft verleend, onverminderd hetgeen is bepaald in het tweede lid.

 

bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0009950/Hoofdstuk11/111/Artikel117/geldigheidsdatum_17-04-2009 - Artikel 11.7 van de Telecommunicatiewet

 

Volgens mij is spamvrij.nl / OPTA niet volledig. "zonder menselijke tussenkomst" en "voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden" laten ze al dan niet bewust achterwege.

 

Want dan zou je best een ongevraagde e-mail naar een bedrijf mogen sturen, als je het maar niet in bulk doet.

Tevens kan je in bulk bedrijven e-mail sturen, als het maar niet commercieel doet. Uiteraard is een e-mail afkomstig van een bedrijf al snel commercieel, maar misschien zou je een goed bedoeld advies kunnen geven zonder direct een aanbieding te doen.

 

Ik ben benieuwd of ik de enige ben die het op deze manier interpreteert.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan mij voorstellen dat als een leverancier van specifieke motorfietsonderdelen mij benaderd of ik geinteresseerd ben ik hun onderdelen, dit niet als spam wordt gezien. Het zal dan wel echt op de man moeten zijn gespeeld.

Tenslotte is dat mijn bedrijfstak.

 

Daarentegen kunnen bureaustoelen mij gestolen worden... daar heb ik ook niets mee te maken.

 

Zoals ik het interpreteer is het benaderen van een partij niet het probleem. Het probleem is het ongevraagd, totaal zonder enige recherche, aanbieden van producten het probleem.

De wetenschap dat iemand de tijd en moeite heeft genomen voor mij stelt mij gerust.

 

Laten we eens eerlijk zijn. Wie ergert zich aan een goed onderbouwd aanbod gericht op zijn of haar specifieke branche?

(heb ik het dus niet over papier, printers, computers, telefoonabo's)

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me heerlijk. Ik krijg me daar toch een rommel in mijn bakje...

Ik zou het ook prettig vinden als ik niet meer gebeld zou worden door allerlei liefdadigheidsinstellingen. Ik krijg soms echt 2 à 3 telefoontjes per dag. Als ik ergens wat wil geven dan horen ze het wel.

Hebben jullie dat ook?

Link naar reactie
  • 0

Op grond van de Telecommunicatiewet is het versturen van ongevraagde elektronische boodschappen in of vanuit Nederland niet toegestaan, tenzij u daar zelf als ontvanger toestemming voor hebt gegeven. Het gaat hierbij om ongevraagde berichten via bijvoorbeeld e-mail of mobiele telefoon (SMS of MMS). Het verbod richt zich op de materiële verzender. Niet alleen degene die op de verzendknop drukt maar ook degene die opdracht geeft tot de verzending kan als verzender worden aangemerkt. OPTA, de toezichthouder op de Nederlandse post- en telecommunicatiemarkt (OPTA) handhaaft het verbod.

....

Ik ben benieuwd of ik de enige ben die het op deze manier interpreteert.

 

"..in of vanuit Nederland..." in de VS gaan ze uit van het opt-out beginsel. Betekent dit dat email versturen

vanuit een website gehost in de Verenigde Staten naar Nederlandse bedrijven wel toegestaan is?

 

Ik baal enorm van het verbod omdat het versturen van email onze primaire manier van acquisitie is :(

We versturen de email niet in bulk maar heel gericht omdat we onze klanten met zorg willen kiezen.

De email wordt handmatig gemaakt en bevat specifieke informatie voor het desbetreffende bedrijf.

We verkopen een service op basis van een kostenloze 30 dagen proefperiode. Email bevat ook

onze bedrijfsinformatie en een opt-out link. Het enige wat we vragen in onze emails is of we mogen

bellen om eea verder toe te lichten. Klinkt als spam?

 

oh well,

Keesjan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

ik heb sinds gister een efectieve manier om van die vervelende telefoontjes af te komen.

gister telefoon op mijn zakelijke nummer:

 

zei: goedendag, ik spreek met dhr Feenstra?

ik: ja

zei: gefeliciteerd, ik mag u een aanbieding doen voor ..... (toen luisterde ik al niet meer) mag ik u daarover vanavond even terugbellen?

Ik: Ja gezellig, kunnen we het gelijk even over dildo's hebben, weet je wat... nog beter is als je langskomt, geef ik je gelijk een demonstratie (hey ik wil mijn producten ook wel verkopen in zo een gesprek)

zei: lange stilte.......

tuut tuut tuut.... opgehangen ;D

 

 

Vaak is ook het: u spreekt nu met een sexshop... al voldoende om van ze af te komen.

 

Link naar reactie
  • 0

"..in of vanuit Nederland..." in de VS gaan ze uit van het opt-out beginsel. Betekent dit dat email versturen

vanuit een website gehost in de Verenigde Staten naar Nederlandse bedrijven wel toegestaan is?

 

Als het in opdracht is van een Nederlander niet.

 

Ik baal enorm van het verbod omdat het versturen van email onze primaire manier van acquisitie is :(

We versturen de email niet in bulk maar heel gericht omdat we onze klanten met zorg willen kiezen.

De email wordt handmatig gemaakt en bevat specifieke informatie voor het desbetreffende bedrijf.

We verkopen een service op basis van een kostenloze 30 dagen proefperiode. Email bevat ook

onze bedrijfsinformatie en een opt-out link. Het enige wat we vragen in onze emails is of we mogen

bellen om eea verder toe te lichten. Klinkt als spam?

 

Als het een eenmalige persoonlijke e-mail is, lijkt het me geen spam. Een opt-out link is dan ook niet nodig (dat laat het zelfs alleen maar op spam lijken).

 

Via de OPTA en Postbus 51 kwam ik terecht bij Consuwijzer (0880707070) en daar wisten ze me te vertellen dat je dus gewoon ongewenste e-mail mag (blijven) sturen onder bepaalde voorwaarden.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan mij voorstellen dat als een leverancier van specifieke motorfietsonderdelen mij benaderd of ik geinteresseerd ben ik hun onderdelen, dit niet als spam wordt gezien. Het zal dan wel echt op de man moeten zijn gespeeld.

Tenslotte is dat mijn bedrijfstak.

 

Daarentegen kunnen bureaustoelen mij gestolen worden... daar heb ik ook niets mee te maken.

 

Zoals ik het interpreteer is het benaderen van een partij niet het probleem. Het probleem is het ongevraagd, totaal zonder enige recherche, aanbieden van producten het probleem.

De wetenschap dat iemand de tijd en moeite heeft genomen voor mij stelt mij gerust.

 

Laten we eens eerlijk zijn. Wie ergert zich aan een goed onderbouwd aanbod gericht op zijn of haar specifieke branche?

(heb ik het dus niet over papier, printers, computers, telefoonabo's)

 

Ik vraag mij dit ook af. Stel je bent een bedrijf dat zich specialiseert in de verkoop van gereedschappen voor loodgieters:

Mag je dan geen koude acquisitie meer doen door loodgieters bedrijven in jouw regio op te bellen om te vragen om een afspraak?

 

Of mag je via de goudengids en dergelijke niet email adressen opzoeken van loodgieters bedrijven om een email te sturen waarin je over jouw bedrijf of een ontwikkeling praat die interessant kan zijn voor jouw potentiële klanten met commercieel doel?

 

als dit niet meer mag vraag ik mij af hoe startende bedrijven aan hun klanten moeten komen.

Link naar reactie
  • 0

als dit niet meer mag vraag ik mij af hoe startende bedrijven aan hun klanten moeten komen.

 

Gewoon, met alle andere vormen van marketing en acquisitie. Waar komt dat idee vandaan dat bellende en mailende verkopers de enige manier is?

 

Ik koop nooit iets n.a.v. een verkoper die belt, mailt of spamt, ook al zeggen ze allemaal dat het voor mij "interessant" is. Maar ik kom regelmatig bij nieuwe leveranciers op basis van mond-tot-mondreclame, zoekmachines, vergelijkings- en recensiesites, advertenties in tijdschriften etc.

Link naar reactie
  • 0

Gewoon, met alle andere vormen van marketing en acquisitie. Waar komt dat idee vandaan dat bellende en mailende verkopers de enige manier is?

 

Niet de enige manier maar soms is mailen/bellen de beste manier gezien de aard van het product of service. Er zijn producten die beter verkopen over de telefoon net zo goed als er producten zijn die beter verkopen via een website. Weer andere producten verkopen beter via mond-tot-mond reclame of via folders of ... Het medium maakt uit.

 

Deze wet lost spam niet op maar maakt het wel moeilijker/duurder om klanten te vinden.

 

Ik koop nooit iets n.a.v. een verkoper die belt, mailt of spamt, ook al zeggen ze allemaal dat het voor mij "interessant" is.

 

Als je haar in brand staat verkoop ik je met gemak een emmer water over de telefoon, wedden? ;D

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het ook jammer dat het zo moet. Maarja, de goeden (voorzover die er zijn) moeten onder de kwaden lijden.

 

Zelf stuur ik ook een nieuwsbrief rond, die eerlijk gezegd nooit door de ontvangers (op een enkeling daargelaten) is aangevraagd. In het kader van deze wetgeving is dat spam. Ik krijg er overigens wel vaak aardige reacties op en een enkele keer, toen ik iemand eigenhandig had uitgeschreven, kreeg ik een boze mail, dat hij per direct weer op de lijst wilde,, notabene..

 

Ik denk dat ik er maar mee door ga, want de nieuwsbrief onthoudt zich van enige commerciele aanbieding en geeft mijns inziens nieuwswaarde. Ik riskeer daarmee een plaatsing op de blacklists, maar dat is er tot zover nog niet van gekomen.

 

Henk (die ook een hekel aan spam heeft) de Greef

Link naar reactie
  • 0

Ongevraagde berichten die u via e-mail, via uw mobiele telefoon (SMS of MMS) of via een ander elektronisch kanaal ontvangt, worden ook wel 'spam' genoemd. Ook het ongevraagd versturen van faxen of het bellen met een automatisch oproepsysteem (dan wordt door een computer gebeld) vallen hieronder. Wanneer een automatische oproep via internettelefonie plaatsvindt, spreken we van 'spit'. Het versturen van ongevraagde berichten naar gebruikers van een 'social networking website' (bijv. Hyves, Facebook en MySpace) valt ook onder de omschrijving van spam.

 

 

Alleen berichten met een commercieel, ideëel of charitatief karakter vallen onder het verbod op spam.

Commercieel

Via het bericht wordt geprobeerd een product of dienst te verkopen.

Ideëel

Via het bericht wordt aandacht gevraagd voor een ideaal of overtuiging.

Charitatief

Het bericht dient een liefdadig doel. Er wordt bijvoorbeeld om een gift gevraagd.

 

 

bron: opta

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.