• 0

Zakelijke spam nu (bijna) echt verboden

Aanbevolen berichten

  • 0

toevallig vandaag een goed stuk over verschenen op twinkelmagazine.nl: http://twinklemagazine.nl/weblog.aspx?id=26988

en daar staat vrij in het begin ook het antwoord op jouw vraag.

 

Je hebt gelijk, het antwoord op mijn vraag staat er (een soort van...) "Als ik na 1 oktober van u een mailtje krijg met de vraag of ik uw mooie jurkjes al ken, dan kan ik naar de OPTA lopen".

 

Maar het beantwoordt mijn vraag toch niet, daarom zal ik hem anders proberen te formuleren:

Is er een verschil tussen geatomatiseerde massa-mailings met uit webformulieren gevulde databases en sporadische 1-op-1 mails, waarmee je bijvoorbeeld een afspraak wilt maken. Het stuk op Twinkle Magazine gooit namelijk weer verschillende termen door elkaar...

 

ter verduidelijking:

De nee-nee sticker gaat uit van "ongeadresseerde handelsreclame en huis-aan-huisbladen", is dit een nee-nee sticker op de mailbox, waarmee "Aan de bewoners van dit pand" toch op de e-deurmat komt?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mag het niet meer, want je berichten zijn met commerciële achtergrond en er is geen expliciete toestemming voor gegeven.

 

Precies, vooral die expliciete toestemming is belangrijk. I love it!

 

Ik heb de vraag ook gesteld op ICTRecht, maar een visitekaartje afgeven aan iemand vind ik , kijk ik heb intresse in de producten die je verkoopt .

 

Hoe kijken we daar tegen aan?

Online verkoop van; Judopakken, Karatepakken

Link naar reactie
  • 0

Één van de vereisten is dat je in je mail moet aangeven dat de ontvanger zich kan afmelden voor je mailing.

Hoe kun je je nu afmelden voor persoonlijk contact?

 

Of moet je nu standaard onder iedere mail gaan zetten: "wilt u nooit meer mail van me ontvangen, ook niet om te praten over het weekend of de kinderen, stuur dan een mail terug met als onderwerp: Geen mail meer"

Link naar reactie
  • 0

Één van de vereisten is dat je in je mail moet aangeven dat de ontvanger zich kan afmelden voor je mailing.

Hoe kun je je nu afmelden voor persoonlijk contact?

 

Of moet je nu standaard onder iedere mail gaan zetten: "wilt u nooit meer mail van me ontvangen, ook niet om te praten over het weekend of de kinderen, stuur dan een mail terug met als onderwerp: Geen mail meer"

 

Een e-mail met daarin een direct verzoek om persoonlijk contact zit wel goed denk ik..

Goed:

Geachte,

Ik verkoop dit en dat en ik denk dat dit product goed in uw assortiment thuishoort. Onze brochure vind u hier en volgende week neem ik nogmaals contact met u op om wellicht een persoonlijke afspraak te maken.

 

Fout:

Beste heer XXX,

 

KOOP NU WATERCOOLERS,

HUUR NU POLEN IN.

FRANKEERMACHINE NODIG?

GOEDKOPE STUDENTEN.

 

Express even in hoofdletters gedaan, want het is gewoon zwaar irritant. Bovenstaand goede voorbeeld is iets anders als een mailing (standaard email naar heel adressenboek).. Ik hoop dat het begrijpelijk is...

Link naar reactie
  • 0

Een e-mail met daarin een direct verzoek om persoonlijk contact zit wel goed denk ik..

Goed:

Geachte,

Ik verkoop dit en dat en ik denk dat dit product goed in uw assortiment thuishoort. Onze brochure vind u hier en volgende week neem ik nogmaals contact met u op om wellicht een persoonlijke afspraak te maken.

 

Natuurlijk niet. Dit is toch gewoon een commerciele email zonder expliciete toestemming? Schoolvoorbeeld van quasi-persoonlijke spam. Ik zou hem direct melden, in ieder geval.

 

Edit: hoezo quasi-persoonlijke? Zelfs dat niet eens. Gewoon pure spam.

Link naar reactie
  • 0

Een e-mail met daarin een direct verzoek om persoonlijk contact zit wel goed denk ik..

Goed:

Geachte,

Ik verkoop dit en dat en ik denk dat dit product goed in uw assortiment thuishoort. Onze brochure vind u hier en volgende week neem ik nogmaals contact met u op om wellicht een persoonlijke afspraak te maken.

 

Natuurlijk niet. Dit is toch gewoon een commerciele email zonder expliciete toestemming? Schoolvoorbeeld van quasi-persoonlijke spam. Ik zou hem direct melden, in ieder geval.

 

Edit: hoezo quasi-persoonlijke? Zelf dat niet eens. Gewoon pure spam.

 

En toch is het jammer als dat niet meer kan.

Ik krijg wekelijks van bedrijven dat soort mail waarbij het gaat om nieuwe producten die inderdaad in mijn assortiment zouden passen.

En dit soort berichten zijn zeer welkom en zou niet blij zijn als ik die niet meer ontvang.

 

Wat wel weer iritant is is een mail zoals ik die net ontving: een bedrijf dat graag zijn freelancers onder de aandacht wil brengen. dat is echt pure spam (nog net niet zo erg als de spam voor gok sites).

 

 

Verder ook vervelend dat ik over ongeveer een maand zelf echt specifieke diensten wil gaan aanbieden aan website eigenaren die perfect aansluiten op hun werkzaamheden maar dat dus niet meer mag doen via e-mail maar dit dus allemaal via de post moet gaan doen.

Ik begrijp het wel maar is wel lastig.

Voor de wet natuurlijk ook erg lastig om vast te stellen waar de grens nu precies ligt en daarom dus allemaal maar verboden.

Link naar reactie
  • 0

Eens met Peter, het voorbeeld dat je geeft is spam.

 

Maar hoe zit het met een offerte die ik een klant wil sturen per mail. Ik heb zijn mailadres nog van voor 1 oktober, en hij heeft in een persoonlijk gesprek bij me aangevraagd.

 

Kan ik die offerte zomaar sturen (nee, hij zal ws niet gaan klagen, maar gaat me om de juridische kant)

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Een concreet voorbeeld:

Ik heb een mail verzonden aan de redactie van een uitgever om te vragen of we een afspraak kunnen maken voor samenwerking.

 

Indirect promoot en verkoop ik mijn product met deze mail, je kunt je niet voor m'n vraag afmelden, het is ongevraagd en zonder voorafgaande toestemming.

 

 

Ja, inprincipe heb je hiervoor gelijk, maar volgens mij gaat spamklacht pas wat doen bij 5 meldingen, dus unieke aanbiedingen en benaderingen zouden nog steeds mogelijk zijn. Alleen de 1.000.000 mailtjes verhalen zullen echt problemen veroorzaken.

 

 

Online verkoop van; Judopakken, Karatepakken

Link naar reactie
  • 0

En dit soort berichten zijn zeer welkom en zou niet blij zijn als ik die niet meer ontvang.

 

Ik snap dat dat in jouw geval heel vervelend is - je zult ook neit de enige zijn. Jammer alleen dat al die jaren van zelfregulatie helemaal niets hebben opgeleverd, en het dus blijkbaar alleen maar verplicht kan.

 

Verder ook vervelend dat ik over ongeveer een maand zelf echt specifieke diensten wil gaan aanbieden aan website eigenaren die perfect aansluiten op hun werkzaamheden maar dat dus niet meer mag doen via e-mail maar dit dus allemaal via de post moet gaan doen.

 

Je kunt dat toch ook op je website zetten?

 

Voor de wet natuurlijk ook erg lastig om vast te stellen waar de grens nu precies ligt en daarom dus allemaal maar verboden.

 

Niet alleen dat, maar zoals dit draadje al aantoont blijf je altijd mensen houden die de grenzen opzoeken. Om die nu eens en voor altijd buiten spel te zetten heb je blijkbaar hele strikte regels nodig (en zelfs dan nog gaan ze zoeken).

Edit: ik doelde hier inderdaad op Moovio, maat dat bleek onterecht. Excuses!

 

Over al die voorbeelden - denk gewoon even na. Da's eigenlijk waar het sowieso allemaal om te doen is.

 

Iemand die een offerte van je wil hebben? Natuurlijk kun je die gewoon mailen. Denk je nu echt dat hij je zal rapporteren of zo?

 

Een bestaande goede zakelijke relatie die je na 1 oktober een mailtje stuurt in de trand van "Hoi Peet, even voor de zekerheid: vind je het goed als ik je die info blijf mailen?" Zolang de relatie er is, en goed is, is dat ook geen probleem. Als het daarentegen iemand is die eigenlijk niet op je 'informatie' zit te wachten, dan zal hij het waarschijnlijk wel als spam aanmerken.

 

Dus de boodschap is: denk gewoon eens na over wie je een email stuurt. Niet rucksichtlos alles en iedereen waar je toevallig een emailadres hebt gaan lopen spammen, maar alleen die mensen van wie je weet dat ze het waarderen.

 

Best simpel, eigenlijk.

Link naar reactie
  • 1
nee, hij zal ws niet gaan klagen, maar gaat me om de juridische kant

 

Geen idee, maar ik denk dat het gaat om het doel van de regelgeving, en niet de letter zelf. Zolang jouw mailtje door de ontvanger niet als spam wordt aangemerkt maakt het niet uit. Het is niet zo dat er opsporingsambtenaren zijn die alle emails scannen en langs een toestemmingslijst halen.

 

Deze wetgeving maakt het echter wel mogelijk dat iemand die iets dergelijks niet op prijs stelt er eindelijk eens wat aan kan doen. Ik had net weer zo'n malloot in de mailbox met niet-werkende afmeldlinks en zonder contactgegevens - deze mannen zijn over een paar weekjes zwaar de aap. En terecht.

Link naar reactie
  • 0

Met je eens hoor, maar ik vind het allemaal nogal overgedimensioneerd, en het nodigt ook uit om je concurrenten eens een flinke hak te zetten (privé telefonisch aanvragen en de mail aanmelden bij de spamwaakhond)

 

Maar dat zal wel weer verkeerd gedacht zijn ;D

 

Ik wacht het wel af, en hoop dat het helpt (vooral die constante stroom faxen. mails heb ik eigenlijk vrijwel geen last van)

Link naar reactie
  • 0

Met je eens hoor, maar ik vind het allemaal nogal overgedimensioneerd, en het nodigt ook uit om je concurrenten eens een flinke hak te zetten (privé telefonisch aanvragen en de mail aanmelden bij de spamwaakhond)

 

Maar dat zal wel weer verkeerd gedacht zijn ;D

 

Ik wacht het wel af, en hoop dat het helpt (vooral die constante stroom faxen. mails heb ik eigenlijk vrijwel geen last van)

 

Daarom ale telefoongesprekken opnemen en ze tevoorschijn toveren indien dat nodig mocht zijn.

Link naar reactie
  • 0

Peter... natuurlijk kan ik die diensten op mijn website zetten. Sterker nog... er komt een geheel nieuwe website voor die diensten en verwijs vanaf andere sites er naartoe.

Maar wil niet gaan zitten afwachten of mogelijke partners (gaat om affiliate systemen en managed shops) toevallig mijn product tegen komen maar wil die potentiele partners actief gaan benaderen.

 

Maar dat moet weer op de mideleeuwse manier: via snail mail dus.

Nu verwacht ik dat de meeste websites/bedrijven er geen probleem van maken als ik ze benader maar je kan het risico niet lopen.

Link naar reactie
  • 0

Maar wil niet gaan zitten afwachten of mogelijke partners (gaat om affiliate systemen en managed shops) toevallig mijn product tegen komen maar wil die potentiele partners actief gaan benaderen.

 

Ja, jammer dat al die sukkels die een KvK adressenbestand kopen om iedereen met hun interessante aanbiedingen, unieke concepten en boeiende 'nieuwsbrieven' lastig te vallen het voor de rest verpest hebben. Helaas kan het blijkbaar niet anders, en hebben de goeden er onder te lijden.

 

Al met al ben ik er persoonlijk wel blij mee.

Link naar reactie
  • 0

ik heb er dus een dubbel gevoel over.

Begrijp wel vanuit welk oogpunt de regels bedacht zijn maar ze slaan net even tever door.

Maar ik hoop en verwacht dat de groothandels/leveranciers die interesante producten hebben die een aanvulling zijn op mijn assortiment me gewoon blijven mailen.

 

het moet voor bedrijven toch wel duidelijk zijn waar ik als webshop eigenaar wel en niet op zit te wachten.

Link naar reactie
  • 0

Maar ik hoop en verwacht dat de groothandels/leveranciers die interesante producten hebben die een aanvulling zijn op mijn assortiment me gewoon blijven mailen.

 

Als jij op je website heel duidelijk vermeldt dat je toestemming geeft dat je voor die en die redenen of aanbiedingen per email benaderd mag worden geldt dat als een algemene expliciete toestemming. Kijk anders de precieze regels eens door die op www.spamklacht.nl staan!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.