• 0

BTW alleen over de omzet betalen bij verkoop van Auto??

Hallo,

 

Ik heb gezocht of het forum, maar het antwoord zat er voor mij niet duidelijk genoeg tussen, dus vandaar misschien een herhaling van het onderwerp.

 

Indien ik een gebruikte auto importeer hoef ik daarover geen btw te betalen in het land van herkomst.

(moet ik dan na invoer nog btw betalen??)

 

Stel ik koop een auto voor €8000 en na invoer komt daar nog eens €2000 aan BPM bij.

 

Direct na invoer verkoop ik de auto door aan een particulier voor een bedrag van €12000.

 

Omzet is dan €12000 - €8000 - €2000) = €2000 (=verkoop minus aankoopkosten minus bmp-kosten)(overige kosten even buiten beschouwing gelaten). Moet ik in dit geval alleen btw @ €319 over deze €2000 afdragen? Of draag ik btw af over het totale bedrag van €12000 minus de reeds betaalde bpm (bij een personenauto wordt alleen btw betaald over de netto catalogusprijs en dat is ex. bpm), dus €1597 aan BTW over €10000 in totaal?

 

De verschillen zijn erg groot in bovenstaande, zo'n €1277, wie kan mij helpen?

 

Maar hoe zit dat eigenlijk met die BPM (dit is weliswaar een doorlopende post):

 

Na aankoop in het buitenland wordt het BPM bedrag vastgesteld aan de hand van de leeftijd van de auto.

Mocht het niet lukken deze auto te verkopen, direct na invoer, maar pas na 1 jaar, dan ligt het BPM deel van de auto veel lager, immers de auto is 1 jaartje ouder geworden. Moet hier rekening mee gehouden worden? B.v. na een jaar is het bpm bedrag nog maar €1200 (t.o.v. de €2000 bij invoer een jaar eerder). De auto verkoop je voor hetzelfde bedrag, weer die €12000: hoe is dan de rekensom over de BTW afdracht?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Ik heb gezocht of het forum, maar het antwoord zat er voor mij niet duidelijk genoeg tussen, dus vandaar misschien een herhaling van het onderwerp.

 

Indien ik een gebruikte auto importeer hoef ik daarover geen btw te betalen in het land van herkomst.

(moet ik dan na invoer nog btw betalen??)

 

Stel ik koop een auto voor €8000 en na invoer komt daar nog eens €2000 aan BPM bij.

 

Direct na invoer verkoop ik de auto door aan een particulier voor een bedrag van €12000.

 

Omzet is dan €12000 - €8000 - €2000) = €2000 (=verkoop minus aankoopkosten minus bmp-kosten)(overige kosten even buiten beschouwing gelaten). Moet ik in dit geval alleen btw @ €319 over deze €2000 afdragen? Of draag ik btw af over het totale bedrag van €12000 minus de reeds betaalde bpm (bij een personenauto wordt alleen btw betaald over de netto catalogusprijs en dat is ex. bpm), dus €1597 aan BTW over €10000 in totaal?

 

De verschillen zijn erg groot in bovenstaande, zo'n €1277, wie kan mij helpen?

 

Maar hoe zit dat eigenlijk met die BPM (dit is weliswaar een doorlopende post):

 

Na aankoop in het buitenland wordt het BPM bedrag vastgesteld aan de hand van de leeftijd van de auto.

Mocht het niet lukken deze auto te verkopen, direct na invoer, maar pas na 1 jaar, dan ligt het BPM deel van de auto veel lager, immers de auto is 1 jaartje ouder geworden. Moet hier rekening mee gehouden worden? B.v. na een jaar is het bpm bedrag nog maar €1200 (t.o.v. de €2000 bij invoer een jaar eerder). De auto verkoop je voor hetzelfde bedrag, weer die €12000: hoe is dan de rekensom over de BTW afdracht?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties

 

 

 

 

 

 

have a look http://www.douane.nl/variabel/bpm/

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Als je een auto importeerd is de prijs die je betaald voor de douane de NETTO prijs.

 

BTW betaal je bij invoer over de auto en over de evt. transportkosten.

BPM betaal je bij het keuren van de auto ( kenteken aanvraag ) ook over de aanschafprijs

bij een auto die geen EU typegoedkeuring heeft .. anders over de Netto catalogusprijs bij een auto

die wel in de EU geleverd wordt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is vooral afhankelijk of de auto in het buitenland een margeauto (ooit van particulier geweest) of BTW-auto is.

Je schrijft dat je de auto in het buitenland ex BTW netto koopt, hierbij denk ik als snel aan een ICL levering waarbij het dus een buitenlandse BTW-auto zou betreffen. In dat geval moet je over de volledige verkoopprijs BTW afdragen.

Als je in het buitenland een margeauto hebt gekocht, kan je hem hier ook weer als margeauto verkopen en betaal je dus alleen over de marge BTW.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.