• 0

Mede-eigenaar (stervend) uitkopen, betalen van successierechten door erfgenamen?

Probleem schets:

Ik run samen met een mede-eigenaar 7 jaar een postorderbedrijf (v.o.f.). We zijn beide 50% eigenaar. Door ernstige ziekte zal de mede-eigenaar op (korte) termijn overlijden. Zijn vader (57 jaar) erft straks 50% van het bedrijf. Ik wil graag het bedrijf overnemen en alleen voortzetten. Zijn vader wil graag nog 5 jaar lang in het bedrijf werken (tegen een vast arbeidsloon, ongeveer 1/10 van de belastbare winst). Dit om te profiteren van de bedrijfsopvolging regeling voor erfgenamen (o.a. 75% kwijtschelding van de te betalen successierechten indien het bedrijf 5 jaar wordt voorgezet). Ik vind dit prima zolang ik zekerheid heb dat ik over 5 jaar het bedrijf alsnog mag overnemen tegen een bedrag dat het bedrijf nu waard is.

 

Vanwege de leeftijd van de erfgenaam wil hij graag zekerheid hebben over het te ontvangen bedrag over 5 jaar (en ik over het te betalen bedrag over 5 jaar). Wij denken daarom een contract te laten opmaken waarin staat:

- Het bedrag wat de helft van het bedrijf nu waard is.

- Dat over 5 jaar het bedrijf door mij overgenomen mag worden (verkoopcontract) tegen het nu vastgestelde bedrag.

- Dat er voor de komende 5 jaar een vast arbeidsloon wordt betaald aan de vader.

- De bedrijfsvoering van de vader wordt aan banden gelegd (ik heb altijd de overhand in beslissingen, vader mag niet zelfstandig grotere uitgaven doen dan Euro 500,00).

 

Mogelijke scenario's:

- Het bedrijf groeit en de omzet en winst stijgt. Over 5 jaar is het bedrijf 20% meer waard.

- Het bedrijf gaat helaas slechter, de omzet en winst zakken. Over 5 jaar is het bedrijf 20% minder waard.

 

Mijn vragen:

1) Is het opmaken en uitvoeren van een dergelijk contract toegestaan door de fiscus?

2) Ervan uitgaande dat het bedrijf 20% meer of minder waard is geworden. Op welke manier moet er dan worden afgerekend (met de fiscus) over de meer- of minder waarde van het bedrijf?

3) Zie ik dingen (problemen) over het hoofd bij het aangaan van een contract?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Ed,

 

Ja, een overeenkomst waarin de uitkoop is opgenomen is fiscaal toegestaan. Let wel: de fiscus hoeft het niet eens te zijn met de waardering.

 

Met de fiscus wordt afgerekend over de stakingswinst. Dit is het totaal van:

- stille reserves (werkelijke waarde minus boekwaarde) op activa

- fiscale reserves (FOR)

- desinvesteringsbijtelling (omkering investeringsaftrek uit de laatste 5 jaar)

- goodwill.

 

Dat laatste zal een punt van discussie kunnen worden. Zorg dus voor een goede onderbouwing van de goodwill, zo die er is.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ed,

 

Ik zie net dat je nog twee andere vragen hebt gesteld over hetzelfde onderwerp.

Probeer dat voortaan in 1 vraag te doen.

 

En daarnaast: raadpleeg een adviseur! UIttreding icm successie is niet eenvoudig. Een goed adviseur pakt de winst voor je doordat hij/zij bepaalde zaken net even anders weet te regelen/overeen te komen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.