• 0

Aangekochte computer op naam van bedrijf verkopen.

Een dik jaar geleden heb ik een pc aangekocht, op naam van mijn bedrijf.

Maar de computer bevalt op enkele punten niet, en heb de pc dan eigenlijk ook maar 1 of 2 keer gebruikt.

Nu staat ie te verstoffen, wat zonde is, en nu wil ik een nieuwe pc aanschaffen, een weloverwogen keuze.

 

Maar dan wil ik de pc die staat te verstoffen wel kwijt natuurlijk, ik heb circa 620 euro inclusief BTW betaald, de BTW bedroeg iets van 100 euro. Deze heb ik toen teruggekregen van de belastingdienst.

 

Nu lijkt het mij dat je niet zomaar een pc kan aankopen, de BTW terug kan vragen, en vervolgens de pc verkopen, en vervolgens weer een nieuwe pc kopen, en ook daarvan de BTW terug van vragen.

Nu heb ik dus de belastingTelefoon gebruikt, en nu werd me al iets meer duidelijk, maar nog niet helemaal.

 

Volgens diegene aan de telefoon (na 3 keer zijn doorgestuurd) moet ik de pc zakelijk verkopen, met factuur, met BTW.

Dus kortom: ik verkoop deze pc, verzin zelf een prijs (maar moest wel rond die 620 euro liggen volgens de meneer aan de telefoon, anders is het niet eerlijk) en bereken over die prijs de BTW maak hier een factuur op, deze factuur geef ik aan degene die m koopt, deze maakt het geld over op mijn bankrekening, en ik stop de factuur tussen mijn andere facturen van mijn inkomsten.

 

Nu vind ik dit op zich wel een beetje apart, want ik lever normaal gesproken dus websites, en nu zou er ineens een pc tussen staan? Kan dit zomaar?

 

Nou ja ik heb dus nogal wat vragen en de man aan de telefoon kon me niet echt helpen, hij wist ook niet hoe het zat als ik de pc aan een particulier wou verkopen.

 

Kunnen jullie mij ermee helpen? hoe handel ik dit af?

Groeten Hilda

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het gaat zoals je het beschrijft: maak een prijs, verkoop hem, en boek dit in je boekhouding. Ook al is het geen 'core business' voor je. De BTW moet je natuurlijk weer afdragen.

 

Let ook op de afschrijving, je mag in max 5 jaar afschrijven dus als die PC nu 2 maanden in je bezit is, en de maandelijkse afschrijving is (620*100/119)/60 = EUR 8,68 dan ben je spekkoper als je die PC ex BTW voor meer dan EUR 521 - 2*8,68 verkoopt, en lijdt je verlies als je hem voor minder dan dat verkoopt.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

De pc is nu dus 1 jaar en 1 maand oud, destijds heb ik de BTW in 1 keer afgeschreven (dit kon in het startersjaar meende ik?)

 

Hoeveel kan ik voor de pc vragen, als ik m heb gekocht voor 620 incl BTW, en hij nu dus 1 jaar en 1 maand oud is.

Groeten Hilda

Link naar reactie
  • 0

De BTW kun je niet afschrijven, wel de aanschaf ex BTW, dus EUR 521. Als je starter bent mag je (als je aan de voorwaarden voldoet, nl ook ondernemersaftrek geniet) willekeurig afschrijven. Als je geen starter bent mag je alleen over 5 jaar afschrijven, dus per maand 521/60. Dit maal 13 maanden is een 'theoretische' prijs die je kunt vragen. In de praktijk zal de prijs lager zijn. Kijk eens op marktplaats.nl wat een vergelijkbaar 2e handsje oplevert?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Dan heb ik het volgens mij helemaal verkeerd gedaan.

 

Want ik heb die circa 100 euro ingevuld tijdens het aangeven van omzetbelasting, ze vroegen daar ergens om toen ik ging inloggen op de site van de belastingdienst en omzetbelasting moest aangeven in dat kwartaal.

 

Toen moest ik het bedrag invullen dat ik van mijn klanten had ontvangen, en ik moest invullen wat ik zelf had betaald aan bedrijven die een factuur met btw naar mij hadden gestuurd.

 

En vanuit daar werd gekeken of ik geld terug kreeg, of dat ik geld moest betalen.

Groeten Hilda

Link naar reactie
  • 0

ml webdesign,

 

dan toch maar even in de administratie kijken. Als het goed is heb je destijds de pc ingeboekt voor 521 (de btw is gevorderd en ontvangen dus die valt weg). Vervolgens henb je afgeschreven op de pc (volgens hierboven gegeven berekeningen zo'n 100. Die 100 is in mindering gebracht op de opbrengsten van de onderneming.

 

De boekwaarde van de pc is dan nu dus nog zo'n 421. Zet daartegenover de prijs die je zult ontvangen (ex btw). Het verschil wordt verlies (of winst), en de ontvangen btw draag je weer af aan de belastingdienst.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoe ik het heb gedaan:

 

--> kreeg de computer binnen, met factuur

---> factuur in de map gedaan van mijn ingekomen facturen

---->Toen kreeg ik mijn eerste brief binnen van de belasting voor dat kwartaal in 2007.

----->Vervolgens via internet heb ik aangifte gedaan over dat kwartaal, en heb ik de btw ingevuld die ik zelf heb betaald (aftrek voorbelasting?) en heb ik de btw ingevuld die ik binnen heb gekregen van klanten. (omzetbelasting)

 

Voor de rest niks afgeschreven.

Groeten Hilda

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt! Dus als aanschafprijs voor het bedrijf (en dus af te schrijven in komende jaren) blijft over de aankoopprijs vermindert met de btw.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Moet ik nog meer gaan afschrijven dan?

 

Ik heb toch eenmaal die computer, die btw ingevuld bij de aftrek voorbelasting tijdens opgaaf van de omzetbelasting, verder hoef ik toch verder niks af te schrijven?

Het lijkt me heel verstandig dat je een boekhouder inschakelt, want uit je vragen maak ik op dat je administratie waarschijnlijk niet voldoet aan vereisten.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je bericht.

 

Helaas zie ik nergens staan hoe ik moet afschrijven, kan iemand mij in simpele woorden vertellen, hoe dat afschrijven gedaan moet worden, en wie er uiteindelijk beter van word?

 

Ik dacht altijd dat afschrijven hetzelfde was als het invullen van de btw in het vakje voorbelasting tijdens elk kwartaal bij de omzetbelasting.

 

Maar dat heb ik wel goed gedaan dus? dat ik die 100 euro btw over deze computer heb ingevuld in het vakje voorbelasting?

Groeten Hilda

Link naar reactie
  • 0

Moet ik nog meer gaan afschrijven dan?

 

Ik heb toch eenmaal die computer, die btw ingevuld bij de aftrek voorbelasting tijdens opgaaf van de omzetbelasting, verder hoef ik toch verder niks af te schrijven?

 

Natuurlijk moet je afschrijven, zoals Fred Wiersma dat aangaf 13 maanden x 8,68 = E 112,84, dus de balanswaarde na 13 maanden (1 jaar + 1 maand) is E 521,-- minus E 112,84 = E 408,16. Hierop BTW bij de verkoop, als je deze prijs ervoor kunt krijgen.

 

Karel

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Steven: ik heb een maandje terug iemand van de belastingdienst op bezoek gehad, die ging bij me langs omdat ik starter was, en heeft mijn administratie bekeken en gevraagd waaruit mijn administratie bestond, 1 dingetje zou ik bijna fout doen, maar was nog niet voorgekomen dus heeft hij voorkomen, verder was het goed.

 

-inkomende facturen

-uitgaande facturen

-bankafschriften overzicht

-klantenbestand

-kassabonnen

-contracten/offertes

-belastingen

 

En de hele belastingdienst site heb ik al nagekeken, maar ik vind daar niet direct een antwoord in simpele woorden, en hoe ik het precies moet doen.

Groeten Hilda

Link naar reactie
  • 0

Trouwens, een jaarafrekening, is dat alleen bij inkomstenbelasting? of ook bij omzetbelasting?

 

Ik heb namelijk alleen omzetbelasting, hoef geen inkomstenbelasting aan te geven/ te betalen.

 

Hilda, dringend advies: lees mijn vorige post in dit topic! Absoluut moet jij IB aangeven! Betalen moet je zodra je enigzins inkomen hebt uit je onderneming.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hilda toch!

 

Wat is een jaarafrekening?

 

Als ondernemer ben je boekhoudplichtig: éénmaal per jaar=31 december dien je een balans en een resultatenrekening te maken (z.g.n. winst en verliesrekening). Mag natuurlijk elk moment.

 

Als burger ben je niet boekhoudplichtig.

 

Je bedrijf is (afgezien van de BTW en de inhoudingen van IB van je loondienstmedewerkers) is een fiscale non-entiteit, d.w.z. het bestaat voor de fiscus niet. Je betaalt als natuurlijke persoon (eigenaar) IB over de winst die uit je bedrijf rolt. Dus geen "afrekening" aangezien IB vanuit het bedrijf.

 

BTW betalingen ("afrekeningen") komen in 4 smaken: qua verrekening

maandelijks of

per kwartaal of

per jaar of

KOR (kleine ondernemers regeling).

 

Wat de BTW en de IB inhoudingen bij je werknemers betreft sta je eigenlijk helemaal er buiten: beide doe je namens de fiscus en het heeft feitelijk geen betrekking op je bedrijf.

 

Je stelling is onjuist: ter dege moet je IB aangeven (en hopelijk ook betalen, want dan maak je wins): echter als Hilda NNNNN, en niet als bedrijf, want dat bestaat in dit opzicht voor de fiscus niet.

 

Ik raad je met SteveK aan neem een boekhouder of (mijn raad) leer zelf boekhouden - erg moelijk is dat niet.

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

Hilda,

 

Kosten maak je om daarmee omzet te genereren. Die kosten verminderen je omzet derhalve in de periode dat ze worden gemaakt.

Investeringen gaan meerdere periodes mee en dienen dus over die meerdere periodes in de kosten te worden opgenomen = afschrijven.

 

Dus als je investeert in b.v. een computer 714 (incl 114 btw) dan

 

- wordt de btw gevorderd van de fiscus

- resteert 600 als investering in de administratie

- stel afschrijven in 5 jaar = 120 per jaar in de kosten opnemen.

 

Zoals hierboven al gememoreerd dien je een boekhouding bij te houden. De afschrijving van 120 vindt je dus in de administratie terug.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie hulp!

 

Ik zal binnenkort iemand zoeken die mij meer kan vertellen over dat afschrijven, een boekhouder kan ik niet nemen, heb wat offertes opgevraagd, maar dan werk ik meer voor de boekhouder dan dat ik zelf wat van overhoud.

 

Ik heb nog geen jaarafrekening (vorig jaar begonnen, dus nu 1 jaar en 1 maand bezig), dus ik zal ook iemand zoeken die samen met mij een jaarrekening wil opmaken.

 

Op dit moment is mijn administratie qua omzet belasting helemaal op orde, inkomende en uitgaande facturen op orde, alle bankpapieren op orde. Tot op dit moment heb ik nog niks binnen gekregen van de belastingdienst (prive of werk) voor de IB.

Ook op de papieren die ik heb binnen gekregen schrijft de belastingdienst dat momenteel mijn bezigheden dusdanig gering zijn dat het word gezien als resultaat uit overige werkzaamheden, ik moet dus facturen met BTW, en die BTW draag ik elk kwartaal af, maar van IB nog niks over gehoord of ontvangen, heb net opnieuw alle papieren nagelezen die ik ooit heb ontvangen.

 

Qua omzetbelasting loopt alles lekker. Maar dat afschrijven en die jaarrekening, daar snap ik nog niks van, maar als ik het goed begrijp, valt dat dus samen? die afschrijven en die jaarrekening? gezien je per jaar moet afschrijven, en de jaarrekening ook 1 keer per jaar gemaakt moet worden.

Groeten Hilda

Link naar reactie
  • 0

Ik zal binnenkort iemand zoeken die mij meer kan vertellen over dat afschrijven, een boekhouder kan ik niet nemen, heb wat offertes opgevraagd, maar dan werk ik meer voor de boekhouder dan dat ik zelf wat van overhoud.

 

Een goeie boekhouder kost wel geld, maar kan je ook een hoop geld besparen. Je hebt een hoop regels waar je boekhouding aan moet voldoen, en aftrekposten waar je van gebruik kunt maken. De basis kun je makkelijk zelf doen, maar als je niet weet hoe je moet afschrijven is het wel handig om dat deel door een boekhouder te laten doen. Als een lokale boekhouder nu nog te duur is, kun je ook kiezen voor een boekhouder die alles online doet. Op Webhostingtalk.nl zijn er een aantal kleine hostingbedrijven die hun boekhouding bijvoorbeeld laten doen door http://online-administratie.nu/, een Nederlandse boekhouder in Thailand die slechts 10 euro per uur rekent. Zodra je genoeg omzet maakt raad ik je zeker aan om over te stappen op een lokale boekhouder, soms kan persoonlijk contact ook erg waardevol zijn.

Link naar reactie
  • 0

Hilda,

 

Volgens de BD ben je geen ondernemer (want 'resultaat overige werkzaamheden') dus heb je geen recht op ondernemersaftrek en startersaftrek. Wel ben je BTW plichtig.

 

Voor de IB moet je dan het IB biljet (tegenwoordig in software) voor particulieren invullen.

 

Bij 'resultaat overige werkzaaamheden' geef je daar omzet minus kosten op over het kalenderjaar.

 

Heb je de starterspagina's van de BD website al doorgenomen?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik wist dat ik geen gebruik kon maken van aftrekposten, en hoefde ook geen urencriterium bij te houden, die 1225 uur als ondernemer per jaar haal ik niet.

 

Ik heb alle pagina's van de belastingdienst al doorgelezen, evenals de pagina's op lancelot etc.

Ik wist bijvoorbeeld ook niet, dat ik zelf iets aan moest geven bij de belastingdienst, dus iets voor particulieren invullen.

 

EDIT: bedankt voor de link naar het boekhoudkantoor in thailand!

Groeten Hilda

Link naar reactie
  • 0

Hilda,

 

Heb je ook naar de KOR (Kleine Ondernemersregeling) gekeken? Ik heb zo'n idee dat je daarvoor in aanmerking komt en if so, dan hoef je helemaal geen BTW "te doen".

 

http://financieel.infonu.nl/belasting/12742-btw-en-kor-kleineondernemersregeling.html

 

De IB krijg je van zelf - elk jaar in februari? - omdat je ultimo april het ingediend moet hebben.

 

LEER boekhouden, (zo moeilijk is het niet) - ik denk dat een beroepsboekhouder jou minder kan besparen dan ie zelf kost.

 

Karel

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.