• 0

Aangekochte computer op naam van bedrijf verkopen.

Een dik jaar geleden heb ik een pc aangekocht, op naam van mijn bedrijf.

Maar de computer bevalt op enkele punten niet, en heb de pc dan eigenlijk ook maar 1 of 2 keer gebruikt.

Nu staat ie te verstoffen, wat zonde is, en nu wil ik een nieuwe pc aanschaffen, een weloverwogen keuze.

 

Maar dan wil ik de pc die staat te verstoffen wel kwijt natuurlijk, ik heb circa 620 euro inclusief BTW betaald, de BTW bedroeg iets van 100 euro. Deze heb ik toen teruggekregen van de belastingdienst.

 

Nu lijkt het mij dat je niet zomaar een pc kan aankopen, de BTW terug kan vragen, en vervolgens de pc verkopen, en vervolgens weer een nieuwe pc kopen, en ook daarvan de BTW terug van vragen.

Nu heb ik dus de belastingTelefoon gebruikt, en nu werd me al iets meer duidelijk, maar nog niet helemaal.

 

Volgens diegene aan de telefoon (na 3 keer zijn doorgestuurd) moet ik de pc zakelijk verkopen, met factuur, met BTW.

Dus kortom: ik verkoop deze pc, verzin zelf een prijs (maar moest wel rond die 620 euro liggen volgens de meneer aan de telefoon, anders is het niet eerlijk) en bereken over die prijs de BTW maak hier een factuur op, deze factuur geef ik aan degene die m koopt, deze maakt het geld over op mijn bankrekening, en ik stop de factuur tussen mijn andere facturen van mijn inkomsten.

 

Nu vind ik dit op zich wel een beetje apart, want ik lever normaal gesproken dus websites, en nu zou er ineens een pc tussen staan? Kan dit zomaar?

 

Nou ja ik heb dus nogal wat vragen en de man aan de telefoon kon me niet echt helpen, hij wist ook niet hoe het zat als ik de pc aan een particulier wou verkopen.

 

Kunnen jullie mij ermee helpen? hoe handel ik dit af?

Groeten Hilda

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar ik heb ergens gelezen, dat een bepaalde regeling er voor zorgde dat je geen BTW meer berekent over je diensten. Maar met dat als nadeel dat mensen of bedrijven je niet meer als 'bedrijf' of serieus oid zien., weet niet of dit nou de KOR was, of dat dit weer wat anders was.

 

En ik vind de BTW en al die administratie bijhouden leuk werk, dat hoeft van mij eerlijk gezegd niet te vervallen, dus ik wil juist wel 'dat BTW doen'. Zowel de diensten die ik lever als de boekhouding doe ik beide met veel plezier, het is niet zo dat ik de boekhouding liever niet heb oid.

Groeten Hilda

Link naar reactie
  • 0

Maar ook dan kun je wel gebruik maken van de KOR, het is gewoon een mooi stukje extra inkomen als je een kleine omzet hebt. En die administratie mag je blijven doen, want je moet wel weten of je in aanmerking komt, etc. Bovendien is het totaal geen ingewikkelde regeling, dus eigenlijk alleen maar positieve kanten :)

Link naar reactie
  • 0

Zal me er eens in verdiepen, en kijken of ik in aanmerking kom daarvoor :)

 

EDIT:

 

Kan het ook zo zijn, dat stel dat ik meer dan 1.345 moet betalen, maar minder dan 1.883, en ik dus in aanmerking kom voor de vermindering, dit allemaal pas aan het einde van het jaar, dus laatste kwartaal bereken? En de eerste kwartalen, dus gewoon het bedrag betaal, zonder vermindering.

 

Ik lees overal dat de definitieve berekening aan het einde van het boekjaar komt, maar dat je, als je per kwartaal aangifte doet (wat ik dus doe) ook al per kwartaal voorlopige mindering berekent toegepast mag worden.

 

Zou het dan het liefste pas aan het einde van het jaar berekenen, ipv elk kwartaal.

Maken er hier mensen gebruik van de KOR?

 

Groeten Hilda

Link naar reactie
  • 0

Hilda,

 

Als je gebruik maakt van de KOR, moet je wel terdege BTW berekenen aan de klant.

 

Je doet nu aangifte per kwartaal, vermenig vuldig een goed kwartaal met 4 en zie op welk bedrag je uitkomt. Ligt het binnen het bereik van de KOR, dan schrijf je een net briefje naar de fiscus en verzoekt hem 1x per jaar een BTW aangifte te doen, met het oog op de gerede kans dat je kunt KOR-ren. Overigens ik denk dat in jouw geval 1x per jaar so-wie-so efficiënter is, los van de KOR.

 

Het is inderdaad een extra inkomen (je mag de BTW houden) dus moet je het wel bij je IB trekken, bij je aangifte, uiterllijk 30 april 2009.

 

Karel

 

Afschrijving: je koopt een productiemiddel (printer, computer, etc.) voor je bedrijf. Je zet het op je balanspost inventaris en niet bij de kosten. Op je balans (inventaris) komt de nettowaarde (dus excl. BTW) te staan. Die dingen gaan 5 jaar mee. Na 5 jaar krijg je nog wat voor ze terug: dat is de rest- of residuwaarde. Deze restwaarde trek je van de nieuwe waarde af en wat er over is, doe je daar 5 jaar over om WEL als kosten ten laste van he bedrijfsresultaten te brengen. De maandelijkse "kosten" = 5x12maanden 60maanden, dus de waarde/60=maandafschrijving. Dat is dus afschrijving. De inventaris waarde wordt dus telkens met dit bedrag lager, je afschrijving (kosten) hoger. Aan het eind van het jaar breng je de inventaris (wat er dus nog over is) naar het nieuwe jaar, en de kosten (afschrijving) in mindering van je winst. Deze kosten zijn aan het ein van het jaar nul en in het nieuwe jaar begint het opnieuw.

 

De geest is: een investering in duurzame productiemiddelen mag je niet éénkeer als kosten opvoeren, maar uitsmeren (dus wel als kosten dan) over de levensduur van dit productiemiddel. Meestal is dat 5 jaar.

 

Karel

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Karel, ik begin er steeds meer van te snappen.

 

Als ik mijn beste kwartaal (nu 2 kwartalen terug) × 4 doe, kom ik niet in aanmerking, zelfs niet voor de vermindering.

Echter weet ik vanmezelf dat ik niet continue goede kwartalen draai, dit heeft ook met prive situatie's te maken.

 

Een voorbeeld van cijfers, het eerste kwartaal van 2008 droeg ik circa 700,00 BTW (exacte bedrag weet ik zo niet uit mijn hoofd) af aan de BD, maar het derde kwartaal van 2008 droeg ik 69,00 BTW af, dit zijn dus heel andere cijfers.

 

Maar ik kan niet aan de belastingdienst kenbaar maken, dat ik niet 4 van zulke goede kwartalen draai.

Maar voor dit jaar (2008) weet ik wel dat ik gemiddeld zo'n 1600 euro BTW af zal dragen (totaal dus alle 4 kwartalen).

Dus kom ik wel in aanmerking voor die vermindering, maar kan dat nu nog? gezien ik dus al 3 kwartalen aangifte heb gedaan, en niks in vermindering heb gebracht.

Groeten Hilda

Link naar reactie
  • 0

Hilda,

 

Toch even goed de brochure lezen die door de belastingdienst hiervoor online is gezet:

Aan het eind van het jaar berekent u op basis van uw jaarcijfers of u voor vermindering van

btw in aanmerking komt en voor hoeveel. U past de vermindering dan in één keer toe op

de laatste aangifte van het jaar of de eerste aangifte van het volgende jaar. Als u al tijdens

het jaar gebruik wilt maken van de vermindering, kunt u op uw aangifte (per maand of per

kwartaal) een voorlopige vermindering toepassen.

[unquote]

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Met steeds groter wordende verbazing lees ik dit topic.

Het doet mij namelijk denken aan de manier waarop mijn ex onze gezamelijke winkel voortzet. Het ontbreekt haar ook totaal aan boekhoudkennis en heeft ook niet echt de wil zich erin te willen verdiepen. De manier waarop ze haar bedrijf runt kwalificeer ik als de schoenendoos ondernemer. Deze mensen flikkeren een deel van de administratie in een doos en doen alleen de noodzakelijke btw aangiftes. Het andere deel van de administratie slingert op de keukentafel, toonbank, onderin een bureaulade, is gebruikt door kinderen om op te tekenen enz enz. En dan komt er een moment waarop een echte administratie opgezet moet gaan worden, dan beginnen de problemen pas echt.

 

In het geval van mijn ex heeft mijn ex schoonpa een tijdje geholpen met de boekhouding. Zo heb ik hem vorig jaar nog geholpen 2006 in de boeken te krijgen. Probleem waar je dan tegenaan loopt is dat het een veelvoud aan tijd kost als wanneer je het meteen goed doet. Je loopt bijvoorbeeld tegen allerlei facturen aan en kasgegevens die goed uitgezocht moeten worden. Het wordt dan van je gevraagd even een jaar terug te gaan in de tijd, nou vergeet het maar, je kunt je daar namelijk niks meer van terughalen en je zult met alle stukken die je hebt er weer een geheel van moeten maken.

Uiteindelijk lukt het wel maar het kost je weken voor je alles duidelijk hebt.

De schoonpa heeft nu de handdoek in de ring gegooid en gezegd dat ze nu maar met haar schoenendoos met facturen en wat al niet meer naar een accountant moet gaan. Dat zal de kosten zodanig opjagen dat het winkeltje binnenkort wel zal ophouden te bestaan. Jammer want het potentieel is er wel, maar ja, dan moet je wel wekelijks even je facturen en pakbonnen in een map stoppen en de getalletjes overnemen.

 

Zelf heb ik in het verleden ook bij een kennis meegemaakt welke gevolgen schoenendoos ondernemen kan hebben.

OOk van dat bedrijf flikkerde men alles (dachten ze) in een schoenendoos. Toen het puntje bij paaltje kwam bleken er toch wat gaten in de administratie te zitten wat elk jaar weer extra kosten meebracht om de boel op orde te krijgen. Kosten die het bedrijf eigenlijk niet kon hebben, weer een jaar niks verdient.

 

Ook de column van Joost sluit er mooi bij aan, kijk eens welke gevaren er aan schoenendoos ondernemen zit, voor jey he weet zit je flink in de problemen.

 

Als je de kosten voor boekhoudadvies (je kunt echt een boel zelf doen mits je daar regelmaat in aanhoud) niet kunt dragen moet je jezelf toch eens afvragen of je toko wel levensvatbaar is. Een slechte administratie kan je uiteindelijk veel meer kosten dan een boekhouder je had kunen besparen.

Link naar reactie
  • 0

En waarom doet het jou denken aan de manier van je ex? alleen omdat ik geen verstand heb van de jaarafrekening, en van het afschrijven?

Ik weet zeker dat ik tot nu toe alles goed op orde heb.

 

Elke binnenkomende of uitgaande factuur, word meteen in de map gestopt die daarbij hoort, op volgorde uiteraard.

kassabonnetjes, of iets dergelijks worden bij elkaar gehouden door een paperclip en ook in een map gestopt.

 

Evenals met de bankpapieren, ik heb vanaf nummer 0001 elk papier in de map, de 2 zakelijke rekeningen gescheiden, evenals de 'pensioen' rekening.

Elk kwartaal word alles netjes doorgegeven aan de belastingdienst, en word alles per kwartaal overzicht in excel getypt en geprint, tevens word alles dubbel bewaard, digitaal, en uitgeprint in de kast.

 

Net zoals andere belangrijke papieren van de belastingdienst, of van de verzekeringen.

Of alle correspondentie met de klanten.

 

Ik weet hoe ik een BTW administratie moet onderhouden, je zult van mij nooit een factuur her en der vinden.

Dus ik vind het erg jammer dat je mij vergelijkt met je ex, mijn wil is er zeker wel, ik ben 19 jaar en vind dat ik het tot nu toe goed op orde heb, alleen ja straks tijdens de jaarrekening, met de winst/verlies rekening zal ik iemand nodig hebben die me daarbij kan helpen, en me helpt met de afschrijvingen.

Maar voor de rest regel ik het zelf, de wil en de regelmaat is er.

Ook de wil om bij te leren is er, jij kunt niet zien hoeveel uren ik de afgelopen 2 dagen nu heb lopen zoeken op internet naar goede informatie die mij vertelt over afschrijven en de KOR etc.

 

Als ik een boekhouder zou aannemen, kan die alles zo uit de map halen, zonder te hoeven zoeken.

Groeten Hilda

Link naar reactie
  • 0

De vergelijking gaat vooral op als het gaat om boekhoudkundige kennis, als ik dit topic lees dan heb je zelfs geen weet van de meest bassale regels waar je als ondernemer mee te maken krijgt. Zorg dat je die kennis in huis haalt voor het te laat is.

Ga iemand zoeken die jouw helpt met de boekhouding, nu stop je allemaal tijd in iets die je misschien beter in je bedrijf zou kunnen stoppen.

Maar goed, het is jouw bedrijf en ook jouw verantwoordelijkheid.

Link naar reactie
  • 0

Qua boekhoudige kennis weet ik alleen niet het hoe en wat met de jaarrekening en het afschrijven, de rest wel.

En als ik jou verhaal lees van je ex, lijkt mij dat die meer dingen niet weet en niet serieus neemt dan ik.

 

Maar bedankt voor je bezorgheid, maar ik kom er wel, als ik denk dat ik het niet zou kunnen, had ik wel een oplossing gezocht.

Groeten Hilda

Link naar reactie
  • 0

Toch begrijp ik Merkava heel goed. Ik heb ook al een paar keer gedacht, Hilda, of je wel alles weet wat je moet weten. De meeste vragen die je stelde, had je allang kunnen weten door alle startersinfo op de BD website niet alleen te lezen, maar ook te begrijpen. Ook je verwarring / gebrek aan kennis over afschrijven / voorbelasting en jaarrekening zijn daar voorbeelden van.

 

Het is niet erg als je niet alles weet, ook daarvoor is dit forum uiteraard, maar bepaalde dingen moet je als ondernemer je heel snel eigen maken, OF goede hulp voor inhuren.

 

Veel succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Helemaal eens met Merkave.

 

Daarnaast nog het volgende:

 

Facturen en bonnetjes in een map en digitaal (ik vermoed in een spreadsheet) daar kan niemand wat mee aan het einde van een boekjaar als de balans en de resultatenrekening (samen de jaarrekening) moeten worden opgemaakt. Een dergelijke administratie heet niet voor niets een schoendoosadministratie. Los van de vraag of de papieren nu overal slingeren of netjes in volgorde zijn opgeborgen.

 

Zo'n jaarrekening is wel van belang als de winst moet worden bepaald die opgegeven moet worden voor de IB. En het zal ontegenzeggelijk veel tijd (en dus geld) kosten om een dergelijke "administratie" om te zetten in een boekhouding. Bovendien is er een verplichting voor een ondernemer een toegankelijke boekhouding bij te houden.

 

Los hiervan: een dergelijke administratie geeft in de loop van het jaar geen enkele informatie en geen enkel inzicht in het reilen en zeilen van de onderneming. Jek unt dus nooit tijdig bijsturen op basis van het cijfermateriaal om te voorkomen dat er verliezen gaan optreden.

 

Een correct gevoerde boekhouding geeft dat inzicht wel en is bovendien handig om vervolgens de aangifte BTW en de aangifte IB snel en correct in te vullen.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Ook de wil om bij te leren is er, jij kunt niet zien hoeveel uren ik de afgelopen 2 dagen nu heb lopen zoeken op internet naar goede informatie die mij vertelt over afschrijven en de KOR etc.

 

Je moet je dan wel afvragen of dat zinvol is om te doen. Als ondernemer kun je beter doen waar je goed in bent, spulletjes verkopen. Als je zelf allerlei dingen uit moet gaan zoeken ben je zo een aantal dagen kwijt, aar een boekhouder een aantal uur aan kwijt zou zijn. Het lijkt als je het zelf doet alsof het dan gratis is, maar dat klopt natuurlijk niet helemaal, je moet voor jezelf ook een uurtarief rekenen. Een boekhouder er bij betrekken zou ik altijd doen. Natuurlijk kun je je hele administratie zelf bijhouden, maar ook als je het zelf doet is het heel verstandig om te laten controleren of je het goed doet of niet. Beter even een boekhouder voor een paar uur inhuren, dan over een paar jaar allerlei boete's moeten betalen omdat je toch wat over het hoofd hebt gezien. Een boekhouder hoeft helemaal niet duur te zijn in jouw geval, je administratie is eenvoudig.

Link naar reactie
  • 0

Ook de wil om bij te leren is er, jij kunt niet zien hoeveel uren ik de afgelopen 2 dagen nu heb lopen zoeken op internet naar goede informatie die mij vertelt over afschrijven en de KOR etc.

 

Je moet je dan wel afvragen of dat zinvol is om te doen. Als ondernemer kun je beter doen waar je goed in bent, spulletjes verkopen. Als je zelf allerlei dingen uit moet gaan zoeken ben je zo een aantal dagen kwijt, aar een boekhouder een aantal uur aan kwijt zou zijn. Het lijkt als je het zelf doet alsof het dan gratis is, maar dat klopt natuurlijk niet helemaal, je moet voor jezelf ook een uurtarief rekenen. Een boekhouder er bij betrekken zou ik altijd doen. Natuurlijk kun je je hele administratie zelf bijhouden, maar ook als je het zelf doet is het heel verstandig om te laten controleren of je het goed doet of niet. Beter even een boekhouder voor een paar uur inhuren, dan over een paar jaar allerlei boete's moeten betalen omdat je toch wat over het hoofd hebt gezien. Een boekhouder hoeft helemaal niet duur te zijn in jouw geval, je administratie is eenvoudig.

 

Maar om je bedrijf echt te kennen moet je wel weten wat de cijfers betekenen en wat bepaalde consequenties kunnen zijn

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Beste Hilda,

 

Ik ben een fanatieke voorstander van eigen-boekhouden. Zie ook ondernemerskalender 4 november, daar zegt een medelid, "boekhouden is geen goddelijke kunst, en het te leren doet geen pijn". Maar het laatste moet ook gebeuren als je je eigen boeken bijhoudt.

 

Het louter noteren van boekhoudfeiten is nog geen boekhouden: dat is rijden zonder rijbewijs.

 

Een starter heeft meestal weinig te boekhouden, bovendien zijn de huidige boekhoudprogramma's dermate perfect, dat als je ermee werkt, niets meer overblijft voor een professionele boekhouder. Hierbij komt nog het voordeel, dat je elk moment kunt zien hoe je bedrijf er voor staat.

 

Maar ook deze programma's moeten eerst afgericht worden - volgens de regels van een adequate boekhouding.

 

Doe je het zelf dan moet je dat toch wel eerst leren. Ik zag eerder al de suggestie, laat het begin "aanleggen" door een professionele en borduur daarop verder. Dat is een goed suggestie.

 

Louter uit nieuwsgirigheid zou ik best je boekhouding wel zien, je mag het naar mij PM-men, dan geef ik je commentaar daarop. Ik ben overigens geen professioneel, doe mijne wel zelf.

 

Karel

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.