• 0

Omzetbelasting voordat KvK geregeld is?

Even een vervolg op het andere topic dat nu kwijt is..

Inmiddels heb ik vandaag KvK ingeschreven, maar dat moet weer door naar Rotterdam worden gestuurd omdat ik onder Rotterdam hoor en niet Haaglanden (locatie Naaldwijk van Haaglanden is voor mij dichterbij dan Rotterdam, dus ik ging naar Naaldwijk)

 

Ze zeggen dat ik woensdag waarschijnlijk de papieren binnen heb, maar hoe zit het met de belasting enzo?

 

Ik heb afgelopen weken al inkopen gedaan en van de week al een verkoop. Kan (of zelfs moet) ik dit straks alsnog opgeven aan de belasting?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tot het moment dat iemand wellicht een beter antwoord geeft:

 

Alle bonnetjes bewaren (met BTW!) en ook zelf BTW aangeven op de facturen en een kopie voor jezelf houden. Ook het aantal uren vast noteren (dus, en voor zover mogelijk, alle uren die je ooit in je zaak hebt gestopt, maar in ieder geval vanaf het moment dat je ging kopen en verkopen).

 

Op de belastingpagina staat wel wanneer je aangemerkt wordt als ondernemer. (Meer dan 1100 uur per jaar aan je zaak gewerkt, meende ik, maar precies weet ik het niet)

 

Daar staan ook alle voordelen in de eerste jaren en wat je moet doen. Ga eens langs eventueel of bel ze op. Ik zou eerst zoveel mogelijk info inwinnen, dan is zo'n bezoek alleen maar gerichter en beter. Van de KvK krijg je denk ik ook wel het één en ander. Ook kun je voor zeer weinig geld een info-pakket bestellen (online en denk ik ook wel via het loket), daar staan ook allerlei zaken in die je moet en soms kunt doen. Vraag ook even naar info-avonden en dergelijke en of je die mag volgen in Naaldwijk, wellicht zit er iets bruikbaars bij.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

In grote lijnen (correct me if I'm wrong):

De inschrijving bij de Kamer van Koophandel is niet het uitgangspunt voor belastingplicht. De Kamer van koophandel verzamelt en distribueert gegevens over bedrijven, zodat er informatie beschikbaar is over jou en jouw eventuele zakenpartners.

 

Je bent belastingplichtig voor de omzetbelasting op het moment dat je een onderneming drijft. Dit moet je aangeven bij de belastingdienst. Gebruik hiervoor het formulier Opgaaf startende onderneming. Dit kan je aanvragen bij het kantoor van de belastingdienst waar je onder valt.

 

Op dit formulier geef je ook aan of je personeel in dienst neemt. Als je personeel in dienst neemt ben je belastingplichtig voor de loonbelasting.

 

Tevens kan je aangeven of je een eenmanszaak, een VOF, een BV, een NV, en stichting enz opricht. Als je een BV of en NV opricht ben je belastingplichting voor de vennootschapsbelasting. (Stichtingen met een winstoogmerk zijn dit overigens ook)

 

Voor de inkomstenbelasting ben je altijd belastingplichtig indien je als prive persoon inkomen hebt.

 

Voor de omzetbelasting (OB, belasting toegevoegde waarde of BTW), moet je alle bonnetjes bewaren van kosten die je maakt. Deze kosten zijn namelijk ook aftrekbaar. Op het formulier Opgaaf startende ondernemingen kan je aangeven dat je de onderneming al eerder bent gestart. Je krijgt dan een formulier waarop je aangifte doet voor de omzetbelasting over de voorgaande maanden.

 

Op de facturen die je uitreikt mag je geen Omzetbelasting nummer vermelden, dat is namelijk nog niet toegekend. Je moet je sofinummer vermelden en aangeven dat een BTW-nummer aangevraagd is.

 

Als je hulp nodig hebt bij het invullen van het formulier Opgaaf startende onderneming, kunnen we de vragen een keer doorlopen op HL.

May the wind always be at your back and the sun upon your face.

And may the winds of destiny carry you aloft to dance with the stars.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.