• 0

Wie doet mijn belasting aangifte?

Ik hoop dat ik nu in de goede topic begin >;(

 

Ik heb een webwinkeltje, doe mijn boekhouding zelf (althans dat probeer ik met hulp van het forum). Ik kan alle overzichten en cijfers uitdraaien uit mijn boekhoudprogramma. Daarnaast ben ik goed met excel en heel netjes met alles bijhouden...

 

Is het dan nog nodig dat iemand mijn administratie even nakijkt en mij helpt bij de aangifte. Moet ik dan op zoek naar een boekhouder, accountant, administratiekantoor of belastingadviseur?

 

Ik heb al geinformeerd bij een 'Administratie en advieskantoor' die persoon geeft aan wat ik allemaal bewaren en bijhouden moet en zegt dat hij 1 maal per jaar langskomt om alles op te halen om de balans te maken en de aangiften te verzorgen voor de inkomsten en omzetbelasting. Kosten zijn voor het eerste jaar 150 euro en daarna ca. 350 per jaar.

 

Andere boekhouders waar ik heb geinformeerd komen met soortgelijke voorstellen en bedragen die oplopen tot 1500 euro per jaar ???

 

Zit ik nou verkeerd dat ik een boekhouder zoek? Ik hou het immers zelf bij. Of doet de boekhouder daarnaast nog wat anders?

www.hetkoophuisje.nl

 

Het Koophuisje, voor leuke en voordelige nieuwe, outlet en 2e hands baby- en kindermerkkleding!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt het allemaal zelf, zo complex is het niet maar je moet wel een aantal dingen leren.

 

De vraag is: wil je het zelf? Mijn advies is: download eens het IB aangifte programma voor ondernemers en probeer dat eens in te vullen. Krijg je na 5 minuten koppijn, dan is het misschien beter eea uit te besteden. ;)

 

Ik doe mijn boekhouding zelf, en de IB aangifte ook. Ik heb wel toen ik startte met een boekhouder mijn boekhouding in een keer goed opgezet. Die paar uur heeft me financieel wat gekost, maar erg veel opgeleverd!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Als je bedrijf door de jaren heen niet drastisch verandert dan zou ik het eenmalig laten indienen door een boekhouder en de daaropvolgende jaren aan de hand van die informatie zelf je aangifte doen. Wanneer je de cijfers goed op een rijtje hebt dan hoeft een IB-aangifte niet veel te kosten.

 

Ik zou het de eerste keer in ieder geval zeker laten doen wanneer de winst niet al te laag is. Een boekhouder weet over het algemeen toch wel een aantal manieren om minder te betalen. Het is immers zijn vak.

Een zakelijke website + CMS + webhosting + domeinnaam + e-mail + gratis updates voor slechts 20 euro p/m! Ga naar Webdesign Direct!

Link naar reactie
  • 0

Minder belasting betalen is meer het beroep van de fiscalist (preekte hij ;))

 

Maar misschien is het wel een idee om, in ieder geval de eerste keer, of om de paar jaar, iemand met verstand mee te laten kijken. Als er verschillen uitkomen, weet je meteen wat je er aan hebt, komen die er niet uit, weet je in ieder geval dat je het niet verkeerd doet en bespaar je de andere jaren weer wat uit.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marina

 

De door jou genoemde bedragen zijn wel erg laag. Ik gok op een boekhouder die het er een beetje bij doet. Dat kan voor jouw start een goede uitkomst zijn. Wellicht loont het de moeite om elders te gaan kijken als de onderneming groter wordt. Dan is namelijk fiscale kennis zeker van belang. Eigenlijk ook bij de start al.

 

Lees bijv. deze column eens voor wat valkuilen waar slechte adviseur of minderkundige adviseurs niet of te laat voor waarschuwen: https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/142

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Marina,

 

Als fanatieke voorstander van eigen-boukhouding, merk ik drie dingen in je verhaal op.

 

a) je hebt (nog) een bescheiden omzet en winst, dit rechtvaardigt de kosten van een externe boekhouder (nog) niet

b) je hebt wel grote belangstelling voor de kunst van het boekhouden

c) je woont een paar straten van mij vandaan

 

Wel nu ik heb een boekje "Voorbeeld jaarrekening voor eenmanszaak, firma en kleine BV" van Snelstart. Ik doe (iemand van ons) mijn eigen boekhouding al 20 jaar.

 

Als je van te voren belt, dan mag je dit boekje bij mij ophalen. Ik zal intussen een Excel sheet naar je mailen, voor de boekhoudschema van een klein bedrijf, misschien kun je het gebruiken. Mijn telefoonnumer vind je op mijn web-site.

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

a) je hebt (nog) een bescheiden omzet en winst, dit rechtvaardigt de kosten van een externe boekhouder (nog) niet

 

Marina doet haar eigen boekhouding al zelf schrijft ze, ze vraagt alleen of het nodig is of iemand haar administratie nakijkt. Al zou iemand verlies draaien, dan nog lijkt het mij verstandig om een administratie te laten controleren. Of dat ze dat nu door een boekhouder laten doen (met een simpele administratie is dat online voor 10 euro per uur mogelijk) of je kunt het laten controleren door bijvoorbeeld een ervaren andere ondernemer. Met welke omzet dan ook, een fout of verkeerde aanname is zo gemaakt. Dit kan je of veel geld kosten (boete belastingdienst, mislopen aftrek) of later veel tijd omdat je e.e.a. weer moet corrigeren.

 

Als ondernemer moet je vooral doen waar je goed in bent. In het begin is het zeker verstandig om zelf je eigen boekhouding te doen zodat je later begrijpt hoe alles werkt en je later je cijfers begrijpt. Maar ongeacht de winst die je maakt is het altijd zinnig om je boekhouding te laten controleren.

Link naar reactie
  • 0

ik ben ook zo'n type die heel nauwgezet alles bijhoudt in Excel. En ik wilde het eerste jaar ook zelf de aangifte doen. Ik liep echter tegen 2 dingen aan waar ik geen duidelijk antwoord op kon vinden. En eigenlijk heb ik elke jaar wel een stuk of 2 vragen waar ik écht geen goed antwoord op kan vinden, en dat heeft me doen besluiten om toch een boekhouder te nemen.

Nog steeds houd ik alles heel goed bij, omdat ik van dag tot dag wil kunnen zien hoe het ervoor staat, en omdat het de boekhouder tijd scheelt. En mij weer geld. En ik begrijp elk getal in mijn jaarverslag, en dat wil ik ook blijven doen.

 

De boekhouder geeft mij een stuk gemoedsrust, want stel je voor dat ik ivm die 2 twijfelgevallen de verkeerde keuze gemaakt zou hebben.. Dat soort gedachtes houden mij persoonlijk wel bezig, dus dan geef ik liever mijn centjes aan de boekhouder.

Link naar reactie
  • 0

Allereerst heel erg bedankt voor alle reacties en goede (in ieder geval goed bedoelde) adviezen :)

 

Karel heel erg bedankt voor je aanbod, ik kom het boekje zeker een dezer dagen even ophalen. (momenteel even druk met 2 kleine kindjes en Sniklaas in het land). Het excel sheet heb ik ook ontvangen. Ik weet niet of ik er iets mee ga doen, maar ik zal het zeker eens goed bekijken. Zal er vast wel iets van opsteken!

 

Ik ben nu bezig in het boekje Administratie voor Startende Ondernemers. Daar zit ook een demo van Snelstart bij, die wil ik ook eens proberen. Het boekhoudprogramma waar ik nu mee aan het stoeien ben is ook nog maar een proefversie, dus ik zit nog nergens aan vast.

 

Verder ben ik best bereid een paar honderd euro uit te geven aan een boekhouder die mijn spullen nakijkt. Dat is het probleem niet. Ik vind het alleen erg moeilijk om voor een bepaalde boekhouder te kiezen. De adviezen en tarieven lopen zo ver uiteen dat ik geen idee heb wat reeel is. Daarnaast heb ik niet het idee dat er bepaalde eisen worden gesteld aan boekhouders en dat jan en alleman zich aan kan bieden als boekhouder. Of klopt dat niet?

 

Daarnaast blijf ik het boekhoudgedeelte gewoon een heel leuk onderdeel van het geheel vinden. Ik wil ook rustig aan beginnen met de winkel zodat ik eerst het (basis) boekhoudgedeelte onder de knie heb en ook snap hoe het allemaal in elkaar zit.

 

Ik zag op de site van Snelstart ook een aantal boekhouders staan die je boekhouding online na kunnen kijken. Iemand daar ervaring mee? Zou dat iets voor mij zijn...

(of ben ik nu weer aan het spammen :-[)

 

 

 

www.hetkoophuisje.nl

 

Het Koophuisje, voor leuke en voordelige nieuwe, outlet en 2e hands baby- en kindermerkkleding!

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het alleen erg moeilijk om voor een bepaalde boekhouder te kiezen. De adviezen en tarieven lopen zo ver uiteen dat ik geen idee heb wat reeel is. Daarnaast heb ik niet het idee dat er bepaalde eisen worden gesteld aan boekhouders en dat jan en alleman zich aan kan bieden als boekhouder. Of klopt dat niet?

 

Iedereen kan zich boekhouder noemen inderdaad, en de tarieven lopen inderdaad erg uiteen. Informeer om je heen bij collega ondernemers welke boekhouder zij gebruiken en of ze daar wel of niet tevreden over zijn. Een boekhouder die een lagere prijs hanteert maar twee keer zo lang bezig is, daar schiet je ook niet mee op. Wat erg belangrijk is, is dat je dezelfde software als je boekhouder gebruikt, dan kan die je administratie inlezen en makkelijk corrigeren. Kies je dus voor Snelstart, neem dan ook een boekhouder die met Snelstart werkt.

 

Zorg dat je op dezelfde lijn als je boekhouder zit, als jij alleen iemand wil hebben die een paar uur per jaar voor je bezig is, zorg dat dan ook duidelijk is bij je boekhouder, dat je daar later geen misverstanden over hebt.

 

Een online boekhouder is zeker handig als je zelf ook handig online bent. Vind je het geen probleem om dingen in te scannen en via e-mail te versturen, dan kan dat zeker goedkoper zijn. Zoek vooral ook iemand waarmee het klikt, een moeder die in de tijd dat de kinderen naar school zijn een aantal boekhoudingen doet zal bij jou misschien meer aanspreken dan een accountantskantoor.

Link naar reactie
  • 0

@Maarten,

 

Dit is de eeuwige dualiteit. Heb ik de juiste boekhouder/accountant? Het is zonneklaar dat je niet de accountant van "down" (elders op higherlevel) moet nemen en er zijn menige anderen op deze site, die door hun boekhouders naar de afgrond zijn geduwd. De kwaliteit kun je pas beoordelen, wanneer je kunt oordelen (dus kennis draagt). Recentelijk hoorde ik iemand een lofzang zingen over haar accountant: deze heeft haar E 620,-- belastingen bespaard, Kostte zelf E 1.000,--. Daarnaast had ze die E 620,-- zelf ook kunnen besparen met Elsevier's Belastingsalamanak ad E 10,--. (aftrekbaar).

 

Snelstart: we werken ook met Snelstart (met een DOSversie ex 1985, helaas ken ik de huidige versies niet) - die dermate compleet is, dat domweg NIETS te boekhouderen valt voor een externe boekhouder. Je moet factureren en dat doe je uit dit programma, de factuur gaat door naar je voorraadmodule, inkoopmodule, debiteuren-administratie, boekhouding etc. etc. Een complete boekhouding dus. Hij moet wel goed afgericht worden en dat is de enige keer dat je echte boekhoudkennis nodig hebt. Maar de boekjes van Snelstart (oorspronkelijk uitgever van deze boekjes) zijn zeer goed en uitgebreid.

 

Wat moet ik in hemelsnaam nog doorgeven aan een boekhouder? Een complete boekhouding?

 

De enige die op zijn plaats is is een fiscalist. De vraag voor Marina-met-2 kleintjes is, is je omzet dermate gevaarlijk groot, dat je een fiscalist nodig hebt (lees: meerwaarde heeft) of kun je het vooralsnog doen met Elsevier's Alamanak, tot je omzet zo groot is dat je dan groot moet denken. Doe je het zelf tot dan, dan zal je dat moment ook tijdig kunnen onderkennen.

 

Karel

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Met alleen het hebben van een belastingalamanak kom je er niet, je moet de informatie die er in staat ook doornemen en als je dat goed wilt doen, gaat er gewoon een paar uur in zitten. Een boekhouder kan de regels die voor jou van toepassing zijn in een fractie van die tijd vertellen.

 

Het meeste over boekhouden is inderdaad wel uit een boekje te halen. Je maakt echter toch fouten, je leest dingen niet goed, begrijpt ze verkeerd of wat dan ook. Een boekhouder die je administratie controleert bespaart je veel narigheid als je een paar foute aannames hebt gemaakt. Een boekhouder had jou bijvoorbeeld duidelijk kunnen maken dat je over de portkosten als je een bestelling naar de klant verstuurd ook BTW moet rekenen. Niemand is perfect, een verkeerde aanname is zo gemaakt. Met een goeie boekhouder heb je overigens geen fiscalist meer nodig.

Link naar reactie
  • 0

Eh... daar ben ik het echt niet mee eens, een goede boekhouder is nog echt wel iets anders dan een goede fiscaal adviseur.

 

Dat ben ik ook met je eens, maar voor Marina lijkt me een fiscaal adviseur niet noodzakelijk. Een goede boekhouder kent de regeltjes die voor haar van toepassing zijn ook. Dat betekend natuurlijk niet dat fiscale adviseurs in andere situaties wel nuttig zijn.

Link naar reactie
  • 0

Eh... daar ben ik het echt niet mee eens, een goede boekhouder is nog echt wel iets anders dan een goede fiscaal adviseur.

 

Dat ben ik ook met je eens, maar voor Marina lijkt me een fiscaal adviseur niet noodzakelijk. Een goede boekhouder kent de regeltjes die voor haar van toepassing zijn ook. Dat betekend natuurlijk niet dat fiscale adviseurs in andere situaties wel nuttig zijn.

 

Haak ik even op in: een fiscaal adviseur kan bijvoorbeeld aan een boekhouder prima uitleggen hoe de margeregeling werkt. Daarnaast is het zeker als starter geen overbodige luxe om een fiscalist eenmalig te laten kijken naar de situatie. Denk aan het scenario dat de boekhouder geen voorlopige aanslag IB aanvraagt, in oktober 2009 de IB 2008 indient en deze als voorlopige aanslagen eind 2009 cumuleert met die van 2008 en 2009 en begin 2010 de volgende voorlopige aanslag wacht.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@Joost,

 

Prima advies.

 

@Maarten,

 

Je begaat een redeneringsfout. Als Marina haar boekhouding uitbesteedt, dan zal de boekhouder ca, 12-24 uur per jaar berekenen. Doet ze het zelf met een puik programma (Snelstart bv.), en perfect (ze heeft grote belangstelling ervoor) dan zal een fiscalist hoogstens 2 uur nodig hebben om het goede advies te geven.

 

Ik herhaal - de meeste bedrijven factureren in real-time - en uit een geïntegreerd bh-programma, (dat goed afgericht is) en dus wordt heel veel meteen opgenomen in de boekhouding, de aanvullende boekhouding is simpel en kost niet veel tijd.

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

Je begaat een redeneringsfout. Als Marina haar boekhouding uitbesteedt, dan zal de boekhouder ca, 12-24 uur per jaar berekenen. Doet ze het zelf met een puik programma (Snelstart bv.), en perfect (ze heeft grote belangstelling ervoor) dan zal een fiscalist hoogstens 2 uur nodig hebben om het goede advies te geven.

 

Een fiscalist voorkomt niet dat er fouten worden gemaakt in de boekhouding. Niemand is perfect, iedereen maakt fouten. Een boekhouder kan deze fouten er uit halen. Zelf je boekhouding doen heb ik niets op tegen. Je kunt er alleen niet van uitgaan dat iemand zonder ervaring dat in een keer perfect zal doen. Belangstelling alleen is niet genoeg, je hebt ook ervaring nodig. Wat de boekhouder aan uren rekent hangt af wat je met hem af spreekt.

 

Je boekhouding zelf doen om geld te besparen lijkt me verstandig, je boekhouding nooit laten controleren niet.

Link naar reactie
  • 0

Wat zijn die 2 digen die je niet begrijpt?

die zijn inmiddels beantwoord door de boekhouder, en elk jaar zijn er wel 1 of 2 nieuwe dingen waar ik niet 100% zeker over ben. Dus wel zo prettig dat ik dat aan de expert kan vragen.

 

In Excel alles bijhouden duidt in de richting van, dat je de boekingsfeiten nauwgezet noteert. Heel verstandig en prijzenswaardig, echter dat is nog geen boekhouden, of doe je meer met Excel dan feiten bijhouden.

ik doe idd meer dan alleen bedragen invullen. Ik wil altijd kunnen kijken hoe mijn bedrijf er voor staat, en dat gaat perfect zo. Inmiddels heb ik een uitgebreide sheet waar ik voor mij relevante cijfers kan bekijken: bijv. wat er aan btw af te dragen valt, de winst / omzet (ook per land), kosten opgedeeld in verschillende posten, winstmarge/roi, geïnde verzendkosten t.o.v. betaalde portokosten en verpakkingskosten, gemiddelde bestelbedragen, privéopnames, en allerlei andere cijfers die mij helpen om (financiële) beslissingen te nemen.

Ik kan het iedereen aanraden, maar je moet er wel de tijd voor nemen. Toch lijkt het me nogal essentieel om te begrijpen hoe het allemaal in elkaar steekt. Ik vind het ondanks het feit dat ik het leuke vind en me erin verdiep, toch een erg prettig idee dat er iemand is bij wie ik terecht kan met vragen en het controleert.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.