• 0

Liquiditeitsbegroting

Hallo allemaal, mijn naam is Jan en ik ben nieuw hier op dit forum.

Ik ben bezig om voor mezelf te beginnen, met een internetwinkel.

 

Mijn ondernemingsplan is zo goed als af, het belangrijkste ontbreekt nog: het financieringsplan.

Of beter gezegd: een deel daarvan. Wat ik aan uitgaven moet doen om te beginnen is helder, wat ik moet lenen ook.

Maar hoe maak ik de liquiditeitsbegroting? Is dat domweg gissen (lijkt met niet) of heeft iemand daar tips voor?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het goed is heb je in je ondernemingsplan bepaald hoe je inkomsten gaat krijgen en wat je daarvoor moet investeren. Je hebt als het goed is ook een exploitatiebegroting gemaakt om aan te geven wat je resultaten de komende 3 tot 5 jaar zullen zijn.

 

In in liquiditeitsprognose laat je zien wanneer je welke omzet verwacht en welke kosten. Het totaal zou dan moeten uitkomen op wat jij in het eerste jaar in je exploitatiebegroting hebt aangegeven.

 

Wat daarmee wordt bekeken is of je genoeg speelruimte hebt in je financiële middelen en het is voor jezelf heel handig om te plannen wanneer er grote uitgaven zijn dat er ook genoeg liquide middelen zijn.

 

Liquiditeitsbegroting is een inschatting van je geldmiddelen. Heb ik per maand voldoende geld om de kosten te dragen en ook nog mijn boterham te kunnen eten? Kan ik de lasten dragen die maandelijks bij mijn onderneming voorkomen en noem maar op.

 

Het geeft je inzicht in je uitgaven en inkomsten en ja...als je een compleet nieuw bedrijf start dan is dat een schatting (geen gok als het goed is). In je ondernemingsplan onderbouw je dan hoe je denkt die cijfers en omzet te gaan bereiken en waar dat op gebaseerd is....

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oké, ik doel dan dus op de exploitatiebegroting. Ik heb marktonderzoek gedaan, en een doelgroep gedefiniëerd.

Ook weet ik (via het CBS) wat er per jaar gemiddeld uitgegeven is per huishouden aan de productgroep die ik ga verkopen.

 

Tevens weet ik dat gemiddeld 3% van de non-food aankopen online plaatsvindt. Zo kan ik een reëel beeld schetsen van het aantal potentiële klanten. Maar hoe schat je in hoeveel mensen daadwerkelijk iets kopen? Is daar een formule voor, of blijft dat echt puur gissen en onderbouwen met je marketingplan?

Link naar reactie
  • 1

Tevens weet ik dat gemiddeld 3% van de non-food aankopen online plaatsvindt. Zo kan ik een reëel beeld schetsen van het aantal potentiële klanten. Maar hoe schat je in hoeveel mensen daadwerkelijk iets kopen? Is daar een formule voor, of blijft dat echt puur gissen en onderbouwen met je marketingplan?

 

Daar is zeker geen standaard formule voor nee.

Het is ook geen gissen. Noem het in de meeste gevallen maar guestimates.

 

Wetenschappelijk gezien bevind je je dan eigenlijk al op glad ijs. Aannames blijven nog het meest geloofwaardig als ze overduidelijk conservatief (en doordacht) zijn! De onderbouwing, ofwel de kwaliteit van deze, wordt steeds belangrijker naarmate de business case groter wordt.

 

Als je het serieus aanpakt, bijvoorbeeld omdat je van deze site je fulltime werk zou willen maken, dan heb je wellicht een low, medium en high scenario van je winst en verlies rekening en cashflowstatement. Of in ieder geval van je omzetprognoses en je belangrijkste kostenfactoren.

 

Als je een afhankelijkheid hebt van een externe investeerder, dan wordt ook de onderbouwing steeds belangrijker ( Je kunt immers nu ook zijn geld verliezen).

Indien jij zelf de enige investeerder bent, dan wil je in ieder geval graag zien dat zelfs in het meeste pessimistische scenario je winsten maakt en belangrijker nog, is dat je cash positie gezond blijft.

 

Het is dus ook belangrijk hoe veel risico je zelf wil of "kan" nemen.

 

Algemeen gezien, om een internetwinkel op stoom te krijgen zul je budget nodig hebben voor marketing en/of erg innovatief moeten zijn met het online (gratis) promoten van jouw site.

De toegevoegde waarde en vernieuwing die jouw site kan leveren( jouw value proposition), bepaalt uiteindelijk het succes. Als je voldoende traffic genereert die aansluit bij jouw value proposition, zul je vanzelf gaan verkopen.

 

Probeer verder een zo goed mogelijke benchmarkcase te vinden. Wellicht ken je iemand die al lopende sites heeft? Vergelijk in ieder geval appels met appels en niet met peren!

;D

 

 

Succes

 

edit:typo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.