• 0

Verkoop website met factuur zonder BTW, mogelijk?

Goedenavond,

 

Momenteel heb ik een aantal websites te koop. Uitdunnen van de portefeuille om weer aan studeren toe te komen ;)

Nu ben ik in gesprek met een geintereseerde voor een van de websites, maar we hebben enige onduidelijkheid over de betaling/factuur.

 

Ik wil graag voor belasting 10.000 aan de site overhouden.

De vraag is of de verkoop van de website mogelijk is met een factuur zonder BTW.

 

Naar mijn weten dient een verkoop van een product of dienst geleverd vanuit een bedrijf altijd te geschieden met een BTW factuur. Ik draag aan het einde van het jaar deze BTW af en de koper krijgt deze BTW "terug". Dit zou betekenen dat het totale factuurbedrag 11.900 euro bedraagt.

 

Een verkoop zonder BTW zou op 10.000 euro neerkomen. Nu ben ik best bereid een factuur te schrijven zonder BTW, maar uiteraard niet als ik aan het einde van het jaar zelf de BTW moet ophoesten (oftewel ik hou 10.000 - 1597 = 8403 euro over in plaats van de gewenste 10.000).

 

Is het verkopen van de website met factuur zonder BTW simpelweg niet mogelijk? Of biedt verkoop door mij als privé persoon wel deze mogelijkheid?

 

De discussie is ontstaan door een opmerking van mij dat overdracht zonder BTW mogelijk is, maar dit was meer bedoeld als een "spare money exchange". Ik hou uiteraard niet graag aan het einde van het jaar 1597 euro minder over, omdat ik alsnog zelf opdraai voor de BTW.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hoi Sid

 

Ik neem aan dat je voor jouw websiteactiviteiten een BTW nummer hebt.

Als particulier mag je best wat verkopen zonder BTW, maar als je met hetgeen je verkoopt deelneemt aan het economisch verkeer, dan hoor jij een BTW nummer (ook als particulier) te hebben en dus ook met BTW te verkopen.

 

Zonder BTW gaat dus niet.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Dank voor je reactie en toelichting.

Ik heb inderdaad een bij de KvK geregistreerd bedrijf en een bijbehorend BTW nummer. De website (domein) staat echter op mijn naam geregistreerd, en is dus in feite prive bezit. De activiteiten gevoerd vanuit de website worden op een zakelijke rekening geïnd, en dus weer onder bedrijfsinkomsten geplaatst.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sid

 

Je kunt best privé een website bezitten, maar als je daar commercieel mee bezig bent, dan ben je ook als particulier BTW plichtig en dus moet BTW gerekend worden bij verkoop.

 

Het is anders als je alleen een domeinnaam bezit zonder site (geen BTW plicht) die je verkoopt zonder dat je ten tijde van de aankoop het voordeel bij verkoop had kunnen voorzien. Maar ik neem aan dat je echt een website (incl. domeinnaam) bedoelt.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

dus als je domeinnaam reseller bent hoef je nooit BTW op je factuur te zetten Joost?

 

(even los van de discussie of je van te voren weet dat je deze domeinnaam met winst gaat of kan verkopen)

 

gr,

Peter

 

Nee, zo eenvoudig is het niet. Als je er een handel van maakt om domeinen door te verkopen, dan zijn die tranacties niet vrij van BTW.

 

Als je incidenteel een domeinnaam verkoopt als particulier, dan is dat BTW vrij.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.