• 0

Je marketing momenteel

Hallo!

 

Ik ben benieuwd wat de startups die hier regelmatig op bezoek komen "aan marketing doen". Dat is nogal een ruim begrip, en daarom juist wel iets dat ik erg interessant vind om te weten.

Ruim je er tijd voor in, doe je maar wat, huur je er een bureau voor in (en zo ja; wat voor bureau), wat voor bottlenecks kom je tegen, hoe meet je of je acties effect hebben?

 

Groet,

Annedien

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dag Annedien,

 

Heel goed om eens te kijken wat jouw doelgroep precies aan activiteiten ontplooit.

 

Alhoewel ik sinds 1999 sta ingeschreven bij de KvK zie ik me nog altijd als starter. In 2000 klaar met mijn studie, 2001 en 2002 gebruikt om ervaring te doen op het gebied van internetmarketing en de ontwikkeling van een statistiekendienst. Deze dienst wordt het hart van mijn organisatie en de verkoop daarvan start deze maand.

 

In het ondernemingsplan dat ik heb opgesteld, heb ik vanzelfsprekend ook een marketinggedeelte opgenomen. Het doel is natuurlijk om mijn dienst te verkopen. Dan moet ik wel goed inzicht hebben in de potentiële afnemer. Bij mij zijn er 2 soorten; dealers en eindgebruikers. Voor deze doelgroepen heb ik ook een ieder andere benadering gezocht. Hiervoor heb ik gekeken naar instrumenten die de doelgroepen benaderen. Traditioneel zoals direct mail en advertenties maar ook modern zoals email marketing, bannering en zoekmachine optimalisatie. Dit alles aangevuld door een persoonlijke benadering.

 

De strategie zet ik zelf uit en voor de uitvoering heb ik een vormgever die een folder ontwikkelt en de advertentie opmaakt. Daarnaast zal ik gebruik maken van een bureau dat een persbericht voor mij zal opstellen.

 

Ik ga verschillende soorten mailings opstellen om te kijken wat het beste aanslaat.

 

Doordat mijn dienst online plaatsvindt kan ik ook zeer eenvoudig effect meten (direct effect dan). Door het gebruik van ICStats kan ik pieken in bezoek herleiden naar advertenties of verzonden mails en ik kan precies zien welke routes de bezoekers doorlopen op mijn website. op die manier kan ik analyses uitvoeren.

 

Het bovenstaande heeft te maken met de werving van klanten. Maar marketing houdt naar mijn mening meer in. Het gaat over het gehele klantencontact. Ook hiermee heb ik rekening gehouden. Ik heb "procedures" geschreven over de wijze waarop we contact hebben met klanten en op welke tijdstippen dit te doen.

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Annedien,

 

Wij hebben in april 2003 een onderzoek gedaan en gepubliceerd in de KvK krant, waarin naar voren komt dat ondernemers maar weinig met marketing bezig zijn.

uit dit onderzoek scoorde de gemiddelde ondernemer een 5.8 (121 respondenten). Gister las ik in het ‘tijdschrift voor marketing’ dat er een onderzoek onder 250 ondernemers is geweest naar hun marketing activiteiten en hier kwam zelfs een score uit van 4.9. Dit komt voornamelijk doordat:

 

De meeste ondernemers marketing moe zijn!

 

en waar komt het door?? ???

 

Omdat mensen marketing als doel op zich zien!

marketing is niets meer dan een middel om je ondernemersdoel te halen: winst maken en streven naar continuïteit.

 

Dit door het vergroten en onderhouden van bestaande winstgevende klanten en het winnen van nieuwe winstgevende klanten. Alles wat hier mee te maken heeft valt onder een onderdeel van marketing.

 

Echter aan 'marketing doen' betekend dat je dit planmatig doet!

 

En daar gaat het vaak mis bij de gemiddelde ondernemer. te druk met hun ‘core’ activiteiten, zonder stil te staan bij de klant van gister en de klant van morgen.

 

Groet Patrick.

 

 

 

 

Gain Marketingmanagement &amp Organisatie.

 

Wij verzorgen/bezorgen voor ondernemingen binnen het MKB, de doorlooproute om klanten te behouden, te werven en de winstgevendheid van klanten te maximaliseren.

 

EasyMarketingplan: praktisch, innovatief en competitief in zeven stappen naar uw oplossin

Link naar reactie
  • 0

Ik doe momenteel te weinig aan marketing, maar experimenteer wel hier en daar.

 

Zo werk ik bijvoorbeeld met google adwords, maar ook via een clubje die zich specialiseerd in het genereren van leads (die leiden tot offerte-aanvragen).

 

Op zich zou ik graag meer doen aan marketing, maar ik vind het heel moeilijk om te bepalen wanneer je geld nuttig besteed. Een klein blokje in de kamerkrant bereikt bijvoorbeeld de juiste doelgroep, maar ik verwacht er niet gek veel respons op, en het is nogal duur. Een online bannercampagne is financieel goed te doen, maar levert weer andere problemen op: Ofwel slecht targetting, ofwel bijzonder weinig views voor je geld.

 

Het is dus niet zo dat ik er geen geld aan wil uitgeven... graag zelfs, zolang het maar resultaat oplevert.

 

Mooie tips in deze zijn altijd welkom ;)

Link naar reactie
  • 0

Google AdWords, grappig ik was er net mee aan het experimenteren. Vandaag is onze site "live" gegaan en dacht ik laat ik eens bij Google adverteren, gewoon om te proberen. Ik stel mijn gegevens in, paar leuke zoekwoorden. Goed en wel om 15.00u de gegevens ingevoerd en........de eerste bezoeker, jawel! Dat geeft me een sensatie gevoel. Met de statistiekendienst de bezoeker helemaal gevolgd en hij was duidelijk geïnteresseerd. Tijdens het volgen kwam de volgende al, ik denk dit gaat goed mijn budget is vandaag al op. Ik ga trainen om 18.00u (6 bezoekers geweest) kom terug en zie tot mijn schrik een alert van google. Mijn campagne heeft een te slecht resultaat zo vinden zij. Moet zijn 1.0 % klik ratio. Na ja ik haal dat wel met een zoekwoord zoals statistieken maar natuurlijk niet met bijvoorbeeld webdesign. Maar toch wel enigszins verrast dat ze er zo snel bovenop zitten. Ik vond dat ze het geen tijd gaven.... Heb jij nog tips daarover Benm?

 

Ik heb overigens een paar zoekwoorden gedelete maar nu blijft de score staan en dat trekt mijn gemiddelde omlaag, vind ik ook niet echt eerlijk. Nou ja morgen weer een dag experimenteren ;)

 

Ps. hoe krijg ik een url in de signature?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Die click-ratio is inderdaad een valkuil. Je moet tenminste 0.5% volhouden om te voorkomen dat je campagnes gedeactiveerd worden.

 

Er zijn daar 2 opties voor:

- meer bieden op je zoekwoord (hogere positie = meer clicks)

- betere zoekwoorden

 

Met beter bedoel ik dan niet populairder, maar relevanter. Daarnaast kun je targetten op taal en land (heb je vast al gedaan), en zgn 'negative keywords' gebruiken. Ik heb zelf 'gratis' en 'free' als negative keywords staan, mensen die gratis een website willen vinden bij mij toch niet wat ze zoeken.

 

Link naar reactie
  • 0

Omdat ik (nog!) geen eigen bedrijf heb, ben ik niet bezig met marketing voor mijn bedrijf, wel voor school, en voor de hobby lurk ik een hoop marketing gerelateerde sites en dit forum. (ce)

Als ik ooit een eigen bedrijf heb, zal marketing waarschijnlijk bij mij een heel belangrijk punt zijn, waar ik veel tijd aan besteed. Misschien start ik ooit wel een marketingadviesbureau en dan doe je als onderneming natuurlijk heel veel aan marketing. :)

 

 

Met de statistiekendienst de bezoeker helemaal gevolgd en hij was duidelijk geïnteresseerd.

Mag ik vragen wat voor statistiekendienst je gebruikt?

 

EDIT: stomme vraag natuurlijk :D

 

Een mooie site trouwens!

Link naar reactie
  • 0

Welleke,

 

Site ziet er erg goed uit inderdaad! Veel succes met je bedrijf!

 

Even een vraagje hierover (die je waarschijnlijk vaak zult horen van potentiele klanten binnenkort): Wat onderscheid jou dienst van de diensten die nu bescjikbaar zijn (Nedstat, e.d.)?

 

Groeten,

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Dag Kleverlaan; Leuk dat ik het van je mag uitleggen! ;D

 

Het onderscheidend vermogen van ICStats,

 

* Mogelijkheid tot het meten van flashpagina´s

* Inzicht in het klikpad van de bezoekers

* Wekelijkse rapportage per email

* Meten van onbeperkt aantal pagina´s

* Datumselectie over vrijwel alle gegevens

* Persoonlijke interpretaties, conclusies en aanbevelingen van ons (Managerpakket)

 

Verder is de prijs ook onderscheidend doordat we verschillende opties bieden. Vanaf 90 Euro tot 150 Euro per jaar voor het Essential pakket.

 

Daarnaast is het voor dealers interessanter omdat de marges hoger liggen (30% eenmalig of 15% jaarlijks)

 

En tot slot is het ook een kwestie van voorkeur. Er zijn een aantal professionele statistiekendiensten in Nederland. Daarnaast nog een groot aantal -naar mijn mening- minder professionele. De klant heeft met ICStats nog een keuze in de wijze van rapporteren, in de wijze van klantenservice en klantenbenadering. Naar mijn idee is de markt groot genoeg (velen "maken gebruik" van een standaard logfiles analyse die bij het hostingpakket wordt geboden, maar dit biedt minder functies en is voor de gemiddelde gebruiker minder overzichtelijk)

 

Ben benieuwd wat jou ervaringen waren van de demo die je hebt bekeken. (Wat ik me afvroeg wrm komt jouw ip range uit Hong Kong?) ;D

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Welleke, het geen dat mij zo verbaast over statistieken diensten (op een gegeven moment had ik vier verschillende diensten draaien) is dat ze allemaal verschillende informatie geven.

 

Wat maakt een statistieken dienst betrouwbaar?

 

We raken wat off-topic van de initiele vraag, misschien kan ik dadelijk onze nieuwe "split" functie eens uitproberen :D

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ja je had eigenlijk 2 x off topic kunnen schrijven :P

 

Maar je hebt gelijk, de vraag "wat maakt een statistiekendienst betrouwbaar?" is een heel begrijpelijke. Daarom wordt er door veel mensen waarde gehecht aan tellertest.com. Daar worden echter alleen gratis tellers getest. En ik vond het niet in mijn marketingstrategie passen (hey weer op het topic!) om ook een gratis versie aan te bieden.

 

Terug naar je vraag wat een statistiekendienst betrouwbaar maakt. Een statistiekendienst moet alle bezoekers meten die langskomen en precies registreren wat zij doen, dat is logisch. Daarom hebben wij uitvoerig getest of dat het geval was. En ik kan je zeggen er zijn heel wat technieken langs gekomen. Ook veel databasestructuren hebben we gehad. In de maanden maart, april en mei hebben we getest met echte gebruikers. Hierbij hadden een aantal website eigenaren ook een andere statistiekendienst in gebruik. Wat duidelijk werd is dat hoewel de resultaten regelmatig afweken dit nooit meer dan 2% was. De ene keer telden wij meer bezoekers en de andere keer Nedstat.

 

Wat je als gebruiker in gedachten moet houden is dat de statistiekendienst een heel goede indicatie geeft van het gebruik van de website. 100% metingen kunnen we als leverancier gewoonweg niet garanderen omdat we van veel factoren afhankelijk zijn, zoals verbindingen, instellingen van de gebruiker (javascript), etc. Maar alles waar we wel wat aan kunnen doen hebben we ook aangepakt (server, databasestructuur, codes, etc.)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Het onderscheidend vermogen van ICStats,

* Inzicht in het klikpad van de bezoekers

 

Deze dienst levert Netstat toch ook?

Die keuze van geen gratis dienst vind ik wel een goede keuze, de meest gebruikte die is meen ik Netstat, en 95% van alle netstat tellertjes zijn gratis. Dit kost je dus alleen maar geld. Ook denk ik dat wanneer mensen er voor willen betalen toch wel even zoeken voor een betaalbare dienst. (ik weet niet wat jullie prijzen zijn in verhouding met netstat) Hoewel natuurlijk Netstat wel een erg bekende dienst is geworden met haar gratis tellertjes. Maar jullie dienst lijkt in mijn ogen net weer een beetje professioneler dan die van Netstat.

 

Nu een andere vraag: Hoe komen mensen op jullie website terecht? Gebruik je online en offline advertising door elkaar, en hoe doe je dat dan?

Link naar reactie
  • 0
Maar jullie dienst lijkt in mijn ogen net weer een beetje professioneler dan die van Netstat.
Dat maakt me blij! ;D

 

Nedstat Pro laat bij het onderdeel "Vandaag" en dan "Bezoekers" het klikpad van de laatste 50 bezoekers zien. Wij laten het individuele klikpad van de laatste 50 bezoekers zien en bij "Overzicht" tonen we de meest gebruikte klikpaden over de geselecteerde periode. Daarmee is dat ook een onderscheidend vermogen.

 

Wij maken idd gebruik van zowel offline als online reclame. Zoals hierboven aangegeven loopt er op dit moment een Google Adwords campagne. Dit jaar doen we nog rustig aan en ligt de nadruk op de (persoonlijke) werving van dealers door mailings (post en mail) en nabellen. Volgend jaar komt daar een online campagne bij met banners, advertentie in NetProfessional en veel DM acties. Ook worden andere mogelijkheden bekeken maar de kosten van adverteren zijn hoog... Tot slot wordt er op dit moment een folder ontwikkeld die verzonden gaat worden met de DM´s, maar ook door de dealers verspreid zal worden onder hun klanten.

 

De verkoop loopt gemakkelijker als dealers (bv webdesigners) ICStats in hun assortiment opnemen. Daarom ligt de nadruk in het begin op de werving van dealers.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Weer even "on-topic":

 

Ik denk dat ik ongeveer de helft tot 2/3 van mijn tijd spendeer aan "marketingactiviteiten" en sales. Daaronder versta in ook websites, nieuwsbrieven, artikelen, events van diverse soort, presentaties en contacten met personen en organisaties die geen klanten zijn (overheden, netwerkpartners en sponsors van events)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Kijk Nils vind ook dat veel meer werkzaamheden vallen onder marketingactiviteiten, dat ben ik helemaal met je eens.

 

Door een marketingafdeling op te richten doe je binnen je organisatie nog niet aan marketing. De eerste taak van een marketingmanager is de interne organisatie bewust maken waar ze mee bezig zijn en wat voor gevolgen dat heeft voor de "perceptie" van de buitenwereld. Dat is mijn bescheiden mening. ;D

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb net voor mijn nieuw te starten bedrijf een tijdsbegroting gemaakt, waarin ik uiteindelijk (als de boel een beetje gaat draaien) verwacht ongeveer 20% van mijn ondernemingstijd te besteden aan marketing. In eerste instantie wat meer.

 

Hieronder versta ik het bouwen van de eigen website en vooral ook het onderhouden ervan en voorzien van actuele content. Daarnaast het maken van persberichten, artikelen, postings op forums, organiseren van relatiegeschenken en tijd besteed aan andere promotionele acties.

 

Zoals je ziet klinkt dit al/nog een beetje als een ondernemingsplan ;)

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0
Door een marketingafdeling op te richten doe je binnen je organisatie nog niet aan marketing. De eerste taak van een marketingmanager is de interne organisatie bewust maken waar ze mee bezig zijn en wat voor gevolgen dat heeft voor de "perceptie" van de buitenwereld. Dat is mijn bescheiden mening.

:o Precies datgene wat op de tweede pagina van een marketingboek van mij staat. ;D

 

Hieronder versta ik het bouwen van de eigen website

 

Maar dat is toch geen marketing?

Link naar reactie
  • 0
Hieronder versta ik het bouwen van de eigen website en vooral ook het onderhouden ervan en voorzien van actuele content. Daarnaast het maken van persberichten, artikelen, postings op forums, organiseren van relatiegeschenken en tijd besteed aan andere promotionele acties.

 

Hé Celletje! Je moet wel de deur uit hoor! Marketing richt zich geheel op de buitenwereld. Die kom je buiten de deur meer tegen dan achter je bureau.

 

F.y.i. De helft van mijn marketinginspanning bestaat uit "lullen" en "feestjes bezoeken" zoas ik het maar noem.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ja Nils maar niet iedereen is een geboren netwerker. Ik denk zelfs dat er bij velen onder ons zoiets als "watervrees" bestaat. Ik merk echter zelf ook wel dat netwerken veel en veel meer op kan leveren. Toch blijft het een lastig iets als je er geen natuurtalent bent en het toch (geforceerd?!) wilt doen.

 

Oh en Hans, ik wist niet dat ik toch nog wat had opgestoken van die 4 jaar HEAO Commerciële Economie ;D

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
Quote:

Hieronder versta ik het bouwen van de eigen website

 

Maar dat is toch geen marketing?

 

Nou een beetje wel. Als je het goed doet is het een vorm van communicatie. Dus laten we "content maken" voor 50% meetellen en "layout maken" voor 25% meetellen als marketinginspanning. Alle andere technische shit tellen we lekker niet mee.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Ja Nils maar niet iedereen is een geboren netwerker. Ik denk zelfs dat er bij velen onder ons zoiets als "watervrees" bestaat.

 

Toch blijft het een lastig iets als je er geen natuurtalent bent en het toch (geforceerd?!) wilt doen.

 

Is het jouw wel eens opgevallen hoeveel geforceerde mensen er op een netwerk borrel rondlopen? :D

 

Voor zover ik het zie is netwerken gewoon jezelf zijn, je verhaal doen over je toko, kijken waar je elkaar kan helpen en kijken met wie je klikt.

 

Hoe vaker je het doet hoe makkelijker het wordt.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
Ja Nils maar niet iedereen is een geboren netwerker.

 

Beste Welleke,

 

Even tussen jouw en mij: Ik ben HELEMAAL geen geboren netwerker. Ik houd niet van mensenmassa's, praten met onbekenden of iemand opbellen. Ik ben van nature redelijk verlegen en erg op mezelf. Dus om nou te zeggen dat ik een geboren netwerker ben .....

 

Ik ben wel gepassioneerd met mijn werk (vak) bezig. Om dat goed te doen moet je veel aan marketing doen. Het is dus zo gegroeid in de jaren. Netwerken (net als ondernemen of verkopen) komt bijna niemand aanwaaien. Het is een kwestie van even nadenken en vervolgens heeeeel veel oefenen. Ik ken maar heel weinig "geboren" netwerkers. Misschien een stuk of 10. De rest heeft het allemaal moeten leren.

 

Netwerken vergt een grote dosis moed. En volgens mijn vriend Ben is moed niks anders dan "bevroren angst". Hoe banger je bent hoe moediger je kan zijn ;D

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Quote:

Hieronder versta ik het bouwen van de eigen website

 

Maar dat is toch geen marketing?

 

Nou een beetje wel. Als je het goed doet is het een vorm van communicatie. Dus laten we "content maken" voor 50% meetellen en "layout maken" voor 25% meetellen als marketinginspanning. Alle andere technische shit tellen we lekker niet mee.

 

Groeten,

Nils

 

Nils,

 

Helemaal mee eens: content en layout wel meetellen en technische achtergrond niet! Daarom noemde ik ook speciaal het punt 'voorzien van actuele content' erbij... Regelmatig ververste content is een van de manieren waarmee ik ervoor wil zorgen dat bezoekers terug (blijven) komen...

 

Uiteraard ga ik ook naar buiten, Nils ;) Netwerken tijdens borrels, feestjes, beurzen en dergelijke is uiteraard leuk en functioneel tegelijk. Toch verwacht ik daar pas echt profijt van te hebben als mijn onderneming een voltijd onderneming wordt... Vooralsnog zal ik de onderneming opzetten en draaien naast een voltijd baan, wat uiteraard zijn invloed heeft op product, prijs en promotie...

 

Gelukkig kan ik mijn voltijd baan ook goed gebruiken als netwerk gelegenheid ;D

 

groetjes,

 

Marcel

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.