• 0

Financiële risico's afdekken bij verkoop van onze VOF

Ons bedrijf wordt waarschijnlijk per 1-1-2009 overgenomen.

De overnemende partij betaalt het geld vanaf 14 januari tot 14 augustus 2009.

 

Ik heb zelf weinig problemen met deze financiering meer, aangezien ik al 4 maanden bezig ben met de bedrijfsverkoop. Bij dit bod op de VOF ontvang ik € 40.000 i.p.v. € 20.000. Dit laatste bod is van een ander bedrijf en daarbij ontvang in het bedrag in december.

 

De 40K-kandidaat kan bij zijn bank pas in 2 maanden uitsluitsel krijgen of hij een lening kan krijgen, waarschijnlijk vanwege de kredietcrisis.

 

Moet ik vragen om zijn balansen en resultatenrekeningen?

Moet ik vragen of hij privé garant staat indien het om een BV gaat? (ik weet niet of het een BV of VOF is, ik dacht het laatste)

Hoe zorg ik dat ik het contract kan tekenen zonder achteraf een rotgevoel te hebben of ik het geld wel krijg?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je garantie voor betaling wil, is het enige dat enige zekerheid bied, een bankgarantie. Je kan een uitgestelde betaling accepteren als de koper een bankgarantie overlegd. Doet deze dit niet, dan loop je grote kans dat je kan fluiten naar je geld of via juridische weg betaling moet afdwingen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Zoekt en gij zult vinden!

"Een bankgarantie is een contract waarin een bank onvoorwaardelijk garandeert om een bedrag aan de begunstigde te betalen, indien hij daarop aanspraak maakt. Als bijvoorbeeld twee partijen met elkaar zaken doen en er een periode zit tussen het betalen van het factuurbedrag en het leveren van de goederen, dan kan de afnemer een bankgarantie verlangen. De leverancier betaalt een vergoeding aan de bank voor deze bankgarantie. Het is in feite een verzekering........."

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bankgarantie

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is tussen de bank en de klant. Het ligt aan de relatie die ze hebben en de bank accepteerd ook liquide onderpand, met name deposito's zijn in trek.

 

Heeft jouw koper geld of is zijn business genoeg waard, dan komt die garantie er wel. Als jouw koper geen geld heeft, dan gaat de bank het ook niet verstrekken dan gaat die soieso niet betalen en zit jij met de brokken. Beding een bankgarantie, komt die niet, dan geeft dat voldoende reden om aan te nemen dat de rest van het geld ook niet gaat komen en kan je van de verkoop afzien.

 

Andere garanties zijn er niet.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Mij is altijd gezegd dat banken meestal het bedrag apart nemen, zodat de partij die de bankgarantie aanvraagt er geen aanspraak op kan doen en nog eens 1% hierover heft.

 

Bizner doet het sowieso op die manier. Veel andere banken doen het volgens mij ook op die manier. De overnemende partij heeft mij gezegd dat het tegenwoordig helemaal niet leuk meer is een bankgarantie aan te vragen, aangezien het veel tijd kost en je per direct het geld beschikbaar moet hebben.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ons bedrijf wordt waarschijnlijk per 1-1-2009 overgenomen.

De overnemende partij betaalt het geld vanaf 14 januari tot 14 augustus 2009.

 

Ik heb zelf weinig problemen met deze financiering meer, aangezien ik al 4 maanden bezig ben met de bedrijfsverkoop. Bij dit bod op de VOF ontvang ik € 40.000 i.p.v. € 20.000. Dit laatste bod is van een ander bedrijf en daarbij ontvang in het bedrag in december.

 

De 40K-kandidaat kan bij zijn bank pas in 2 maanden uitsluitsel krijgen of hij een lening kan krijgen, waarschijnlijk vanwege de kredietcrisis.

Als de bank er twee maanden over doet, betekent dit dat de koper geen onderpand biedt (of kan bieden). Ook in de huidige markt kun je met onderpand binnen enkele dagen je financiering rond hebben.

 

Als de bank geen zekerheid kan krijgen, dan betekent dat dat ook jij waarschijnlijk geen zekerheid zult kunnen verkrijgen, althans geen zekerheid die geld waard is.

 

Waar u aan kunt denken is een onderpand of hypotheekrecht. Ook kan het verstandig zijn de betalingsverplichting, met vervaldata, vast te laten leggen in een schuldbekentenis in een authentieke akte (bij een notaris). Dan hebt u in ieder geval het voordeel dat bij achterblijven van de betaling u zonder gang naar de rechter direct tot executie over kunt gaan.

Link naar reactie
  • 0

Met mijn boeren verstand denk ik dan; 'verkoop de boel pas in augustus 2009'.

Als je de boel nu verkoopt en eind augustus blijkt er om welke reden dan ook niks meer van je bedrijf over te zijn heb je helemaal een probleem. Grote kans dat de koper dan zonder geld blijkt te zitten en jij zonder bedrijf.

 

Kun je dan niet beter nog even doorgaan en de boel pas overdragen als de koper alle centjes bij elkaar heeft ?

 

 

 

En onthoud; 'if it is to good to be true it usually is'

Oftewel, waarom betaald deze minder krediet waardige koper twee keer zoveel maar wel tegen vreemde voorwaarden ?

Link naar reactie
  • 0

Indien de boel in augustus 2009 pas verkocht wordt, dan moet ik nog 9 maand doorwerken.

Mijn VOF-partner en ik kunnen niet meer goed opschieten en het is nu al echt vervelend.

 

Ik weet niet of hij minder kredietwaardig is, hij heeft wel geprobeerd een lening te krijgen, maar de bank heeft op de afspraak gezegd dat het wel 2/3 maand kan duren voordat ze hun beslissing maken.

Het bedrag is niet het dubbele, maar 20K hoger. Ik heb met mijn VOF-partner een vast bedrag afgesproken om hem uit te kopen. Via deze deal hou ik er 40K i.p.v. 20K aan over.

 

Is een onderpand geen optie?

Link naar reactie
  • 0

Is een onderpand geen optie?

Maar welk onderpand zou de koper jou kunnen bieden dat hij de bank niet kan bieden?

De koper heeft mij gezegd dat zijn bank 2/3 maand nodig heeft om een lening te regelen. De bank vroeg om onze balansen en resultatenrekeningen (overgenomen partij). Ik heb geen idee of hij hierbij gesproken heeft over een onderpand bij de bank.
Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

De koper heeft mij gezegd dat zijn bank 2/3 maand nodig heeft om een lening te regelen. De bank vroeg om onze balansen en resultatenrekeningen (overgenomen partij). Ik heb geen idee of hij hierbij gesproken heeft over een onderpand bij de bank.

Neem maar van mij aan dat daarover gesproken is. Banken zoeken altijd zekerheid. Liefst het dubbele van het risico, dus besproken zal het zeker zijn.

 

2 à 3 maanden komt mij vreemd voor en ik vermoed dat de bank het verhaal helemaal niet wil financieren, omdat de koper geen zekerheden kan bieden.

Link naar reactie
  • 0

We gaan dan maar een bankgarantie proberen. Ik heb geen probleem met het geld ontvangen over de komende 8 maanden, zolang ik maar mijn geld ontvang.

 

Maar ik lees en hoor overal dat de bank alleen een bankgarantie afgeeft, indien je het geld al op de rekening hebt staan. In dat geval wordt zo'n bedrag geblokkeerd.

 

Wanneer worden er nog meer bankgaranties uitgegeven? En wat zijn de kosten hiervan?

Link naar reactie
  • 0

Ons bedrijf wordt waarschijnlijk per 1-1-2009 overgenomen.

De overnemende partij betaalt het geld vanaf 14 januari tot 14 augustus 2009.

 

Ik heb zelf weinig problemen met deze financiering meer, aangezien ik al 4 maanden bezig ben met de bedrijfsverkoop. Bij dit bod op de VOF ontvang ik € 40.000 i.p.v. € 20.000. Dit laatste bod is van een ander bedrijf en daarbij ontvang in het bedrag in december.

 

De 40K-kandidaat kan bij zijn bank pas in 2 maanden uitsluitsel krijgen of hij een lening kan krijgen, waarschijnlijk vanwege de kredietcrisis.

 

Moet ik vragen om zijn balansen en resultatenrekeningen?

Moet ik vragen of hij privé garant staat indien het om een BV gaat? (ik weet niet of het een BV of VOF is, ik dacht het laatste)

Hoe zorg ik dat ik het contract kan tekenen zonder achteraf een rotgevoel te hebben of ik het geld wel krijg?

 

 

 

Ik lees een aantal zaken, waarbij ik m'n wenkbrauwen frons:

 

1) Een bedrijf (VOF) wordt per 1 januari 2009 overgenomen. Het overnamebedrag wordt naar ik aanneem in termijnen betaald in de periode 15 januari 14 augustus.

2) De verkopende partij wil een garantie dat de koopprijs betaald zal gaan worden.

3) De kopende partij meldt dat voor de financiering van het aankoopbedrag de bank een termijn nodig heeft van 2 maanden.

 

Laat ik met het laatste beginnen: Er wordt op dit moment heel wat opgehangen aan de huidige kredietcrisis, maar dat een bank door deze crisis 2 maanden nodig heeft om een financiering rond te krijgen lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. De banken worden lastiger en scherpen de voorwaarden aan, dat wel. Maar het proces van aanvraag tot (mondeling) akkoord vraagt niet meer dan één tot maximaal twee weken. ( uitzonderingen daargelaten). Mijn ervaring is, dat indien de aanvraag langer duurt, de oorzaak daarvan bij de aanvrager gezocht moet worden.

 

ad 1) waarom wordt er niet in één keer betaald ? en wel direct na levering? Te weinig vertrouwen? Kan de overnamekandidaat de overname niet bancair gefinancierd krijgen en moet het uit de exploitatie van de VOF komen ?.

 

ad 2) Een bankgarantie is niets anders dan een verklaring van een bank, dat op eerste verzoek van de "begunstigde" een xx bedrag betaald zal worden. Hierbij is de bank geen partij mbt de rechtmatigheid van het opvragen van die bankgarantie.

Voor het stellen van die garantie zal de bank een gelijk bedrag van die garantie willen blokkeren op een "spaar"rekening, danwel zekerheden ter grootte van dat garantiebedrag.

 

Slot,

 

Ik kan me goed voorstellen dat je een garantie van de kopende partij wil hebben. Daarvoor zal de koper met het overnamecontract naar zijn bank moeten. Gezien het gegeven dat zijn bank zeker twee manden nodig heeft voor een financieringsaanvraag, heb ik er een hard hoofd in.

De kosten voor een bankgarantie ongeveer 1 % voor het opstellen en garantieprovisie ca 1/4 % per kwartaal

 

Boter bij de vis lijkt me een betere oplossing.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je uitgebreide respons. Ik ga eerst even koken en zal dan nog even uitgebreid op je bericht reageren.

 

Een verzoek bij Bizner is nu afgekeurd, omdat hij al een bankgarantie op zijn kantoorpand heeft.

De reden dat hij eerst niet direct een bankgarantie bij Rabobank kon krijgen, was ook omdat hij op zijn kantoorpand al een bankgarantie heeft lopen.

 

Ik weet niet of ik hier conclusies uit moet trekken.

Link naar reactie
  • 0

We gaan dan maar een bankgarantie proberen. Ik heb geen probleem met het geld ontvangen over de komende 8 maanden, zolang ik maar mijn geld ontvang.

...

 

Niet jij moet dat uitproberen, maar de koper. Die betaalt ook de kosten van de bankgarantie.

 

Jij hoeft alleen maar te bepalen of je los van de vastgestelde koopprijs nog vanwege het betalen in termijnen een rentevergoeding wilt. De rest is echt de kopzorg van de koper.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Bedankt voor je uitgebreide respons. Ik ga eerst even koken en zal dan nog even uitgebreid op je bericht reageren.

 

Een verzoek bij Bizner is nu afgekeurd, omdat hij al een bankgarantie op zijn kantoorpand heeft.

De reden dat hij eerst niet direct een bankgarantie bij Rabobank kon krijgen, was ook omdat hij op zijn kantoorpand al een bankgarantie heeft lopen.

 

Ik weet niet of ik hier conclusies uit moet trekken.

De gerechtvaardigde conclusie is volgens mij dat hij geen onderpand kan bieden voor een bankgarantie. Ik denk dat je koper geen enkele garantie kan bieden. Daarom krijgt hij geen financiering en zoals hierboven al opgemerkt, dit betekent waarschijnlijk dat de financiering uit de exploitatie zal moeten komen.

 

Voor mij is in ieder geval duidelijk dat deze koper jou geen zekerheid zal kunnen bieden.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap niet waarom hij geen lening kan afsluiten, omdat hij al een bankgarantie elders heeft lopen.

 

Maar het ziet er naar uit dat dit afgeblazen moet worden inderdaad, ook al verdien ik hier het dubbele. Een normaal bedrijf moet toch in staat zijn een lening aan te vragen.

 

Dennis00,

 

Bij een bankgarantie zal een bank zich ervan willen verzekeren dat zij haar geld terug krijgt, als de bankgarantie door die bank uitbetaald moet worden.

 

Hoe doet een bank dat ?, twee mogelijkheden:

 

A) de bank blokkeert een bedag gelijk aan die bankgarantie op een spaarrekening.

 

B) de bank maakt gebruik van een krediet, door of een bestaande kredietlimiet in te perken ter hoogte van het garantiebedrag, of het krediet te verhogen of indien er geen krediet geregeld is een nieuw krediet te verstrekken.

 

En je weet, als een bank een krediet aan een ondernemer verstrekt, zal die ondernemer met de billen bloot moeten, door zich als ondernemer te presenteren, door zijn ondernemersplannen te onderbouwen met een "plan" of historische cijfers én niet onbelangrijk, door het verstrekken van zekerheden.

 

Als de kopende partij geen bankgarantie geregeld krijgt, houdt dat dus in dat de bank geen beroep kan doen op creditgelden, of de kopende partij niet kredietwaardig (genoeg) vindt, om hem/haar die gewenste bankgarantie te verstrekken.

 

Voor diegene die zekerheid zoekt door een bankgarantie te vragen is dat dus een waarschuwing.

 

In deze situatie, wordt er achteraf in termijnen betaald én wordt er géén bankgarantie verstrekt.

er is dus sprake van een blanco cheque.

 

dus Dennis00, tel je knopen

 

(vraagje: Dennis00 = derek23 of zijn jullie de vennoten?)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop dat de overname hier niet op stuk loopt.

 

Hij heeft een lening aangevraagd via Bizner, maar deze is geweigerd vanwege de bankgarantie die hij heeft voor zijn nieuwe kantoorpand. Ik weet ook niet welke gedachte hier precies achter zit.

 

?? Een overname die niet betaald wordt? Ik hoop dat die wel stuk loopt. Het lijkt er op dat de koper geen geld en geen kredietwaardigheid heeft. Ik zou een andere koper gaan zoeken.

 

TIP Leg alle afspraken bij de notaris vast, helemaal als er geld geleend wordt (= betaling uitgesteld).

 

Ik moet zeggen Derk dat je op mij nogal naif overkomt. Je wil niet verder met je partner omdat je in onmin bent geraakt met deze partij en je wil in zee met een koper die de hoofdprijs bied, maar geen geld geeft. Het is vragen om ellende.

 

Mijn dringend advies: Houd bij uitgestelde betaling vast aan de bankgarantie en leg afspraken vast bij de notaris.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

De partij die 46.000 biedt op het hele bedrijf kan een bankgarantie leveren. De bedrijfswaarde is zo'n 60.000 en dat is er ook voor te krijgen, maar mijn partner zit mij te pushen dat hij er zo snel mogelijk uit wil (hij mailt zo'n 3x per dag over een rechtzaak en wat hij me wel niet aan zal doen) en ik wil er ook wel een keer uit nu.

 

Er zijn 2 boden. 67.500 en 46.000. Mijn zakenpartner wil 22.500 voor zijn helft van het bedrijf en wil er zo snel mogelijk uit, hij wilde er een maand geleden al uit toen er een bod van 34.000 op het hele bedrijf kwam, daar was hij al mee akkoord.

 

Nu word ik steeds onder druk gezet tot een snelle verkoop van het bedrijf en het hele verkoopgebeuren zit nu ook 24/7 in mijn gedachten.

 

Ik ga dus toch voor de zekerheid en accepteer het veilige bod van 46.000 minus 22.500 (23.500) i.p.v. het bod van 67.500 minus 22.500 (45.000).

 

Ik zal eerlijk toegeven dat de partij met het hogere bod ook niet altijd erg professioneel op mij overkomt, maar indien hij een garantie kan leveren, dan komt dit mij financieel veel beter uit en loop ik geen risico.

 

Het betreffende bedrijf heeft vorige week ook een ander redelijk groot bedrijf overgenomen dat in onze branche zit.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.