• 0

NV oprichten zonder startkapitaal

Beste Higherlevelers...

 

Ik weet dat jullie graag de motieven van de ondernemer willen weten, maar dat is in dit geval niet van toepassing, aangezien dit geen vraag uit de praktijk is. Ik wil simpelweg weten of het mogelijk is om een NV te beginnen zonder of weinig startkapitaal. Noem het interesse in de gang van zaken. Probeer dus in je antwoorden niet teveel af te wijken van de vraagstelling, iets wat ik helaas iets te veel zie gebeuren op dit forum.

 

De eisen voor oprichting van een NV zijn bekend:

 

[*]Oprichting van de N.V. geschiedt door middel van een notariële akte;

[*]De Minister van Justitie dient een "Verklaring van Geen Bezwaar" af te geven;

[*]Bij oprichting van de N.V. moet het geplaatste en gestorte kapitaal minstens € 45.000 bedragen;

[*]de N.V. moet worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK)

 

Punt 1 zal ik schatten op enkele duizend euro's notariskosten voor de oprichting van een NV. Op zich geen onoverkomelijk probleem.

 

Punt 2 en 4 zijn ook geen hindernissen.

 

Punt 3 echter is wel problematisch. Het geplaatst en gestort kapitaal moet minstens € 45.000 bedragen. Dit bedrag moet echter opgehoest worden door de aandeelhouders in spé aangezien ik geen of weinig startkapitaal bezit. De vraag is echter; hoe krijg ik dit bedrag juridisch, fiscaal en logistiek gezien, vóór de oprichting van de NV? Het is namelijk moeilijk aandelen kopen van een NV die nog niet opgericht is, lijkt me, en we gaan er voor het gemak ervanuit dat de aandeelhouders dermate veel zijn dat samen zitten aan de notaristafel voor oprichting ook niet echt de oplossing is.

 

Dat is dus vraag 1: hoe verkrijg je aandeelhouders voor een nog niet bestaande NV. Hoe is dit juridisch te regelen? Gebeurt dit aan de hand van inschrijven voor emissie met evt. voorschotten?

 

Als we deze vraag kunnen beantwoorden is voor mij (weer) een zwart gat opgelost in mijn kennis van de rechtspersonenproblematiek, en zal ik wellicht in de nabije toekomst, mocht dit zonder persoonlijk startkapitaal mogelijk zijn, een NV proberen op te richten vanwege de makkelijke toegang tot kapitaal.

 

Ik heb echter ook nog vragen over persoonlijke vermogensvorming tijdens de oprichting van de NV. Ik vraag me met name af waar die overige 80 % van het maatschappelijk kapitaal blijft en wie de eigenaar is van die nog niet geplaatste aandelen. Mijn eerste intuïtie zegt de NV, maar wat hou ik er dan van over, als oprichter van de onderneming, als ik geen aandelen bezit? Een directeursalaris?

 

Of behoren de niet geplaatste aandelen gewoon tot de oprichter(s)?

 

// On a sidenote: Indien het mogelijk is om zonder persoonlijk startkapitaal een NV op te richten, dan snap ik niet waarom er zó weinig gebruik van wordt gemaakt in Nederland. Aandelenverkoop is naast obligaties de ultieme vorm van kapitaalvergaring voor een beginnend bedrijf. De bank leent immers (haast) geen geld uit aan beginnende bedrijven en aan, in hun optiek, riskante ideeën met een goed vooruitzicht. Het stelt je als beginnend ondernemer in staat om direct grote projecten aan te pakken en meteen je plaats in de markt te consolideren. Natuurlijk zijn hier ook de nodige entrepreneurial skills en kennis voor nodig maar dat beschouw ik maar even als gegeven. De enige manier om de American Dream te kunnen waarmaken is immers het oprichten van een NV, in termen van personal wealth. Maar wat in de VS gebruikelijk is (work to your IPO and live large afterwards) lijkt in Nuchter Nederland geen voeten aan de grond te krijgen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dat is dus vraag 1: hoe verkrijg je aandeelhouders voor een nog niet bestaande NV.

Op dezelfde wijze als voor een bestaande - niet beursgenoteerde - NV.

Hoe is dit juridisch te regelen? Gebeurt dit aan de hand van inschrijven voor emissie met evt. voorschotten?

Kwestie van éénvoudige overeenkomst over aantallen aandelen en bedragen, waarbij de bedragen aan de notaris in depot worden gegeven.

Ik heb echter ook nog vragen over persoonlijke vermogensvorming tijdens de oprichting van de NV. Ik vraag me met name af waar die overige 80 % van het maatschappelijk kapitaal blijft en wie de eigenaar is van die nog niet geplaatste aandelen. Mijn eerste intuïtie zegt de NV, maar wat hou ik er dan van over, als oprichter van de onderneming, als ik geen aandelen bezit? Een directeursalaris?

Zolang die 80% niet uitgegeven is, zijn ze er niet. De aandelen 'ontstaan' door ze uit te geven.

// On a sidenote: Indien het mogelijk is om zonder persoonlijk startkapitaal een NV op te richten, dan snap ik niet waarom er zó weinig gebruik van wordt gemaakt in Nederland. Aandelenverkoop is naast obligaties de ultieme vorm van kapitaalvergaring voor een beginnend bedrijf.

Dat is eenvoudig: als je alle aandelen aan derden verkoopt, ben je zelf voor 0% eigenaar. Dan kun je net zo goed je idee verkopen aan een investeerder die een BV-tje opricht, waar jij in loondienst komt.

Link naar reactie
  • 0

Beste Higherlevelers...

 

Probeer dus in je antwoorden niet teveel af te wijken van de vraagstelling, iets wat ik helaas iets te veel zie gebeuren op dit forum.

 

 

 

 

 

 

Dat je de vraag hier nog wilt stellen.....

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • -1

Kwestie van éénvoudige overeenkomst over aantallen aandelen en bedragen, waarbij de bedragen aan de notaris in depot worden gegeven.

 

Bedankt! Het is me nu wat duidelijker. Maar betekent dit een overeenkomst per aandeelhouder (met bijbehorende notarisdepot) of 1 totale overeenkomst?

 

Zolang die 80% niet uitgegeven is, zijn ze er niet. De aandelen 'ontstaan' door ze uit te geven.

 

Wat impliceert dit voor mijn persoonlijke vermogensvorming? Ik moet dus mijn eigen aandelen opkopen a pari?

 

Ik twijfel aan de juistheid van deze aanname. Weet er iemand hier wat meer over?

 

Dat is eenvoudig: als je alle aandelen aan derden verkoopt, ben je zelf voor 0% eigenaar. Dan kun je net zo goed je idee verkopen aan een investeerder die een BV-tje opricht, waar jij in loondienst komt.

 

Zoals hierboven vermeld, twijfel ik eraan of dit wel zo is, indien je niet volledig je maatschappelijk kapitaal hebt geplaatst. Hoe anders is het mogelijk dat bijvoorbeeld de oprichters van Google, vooralsnog multimiljardair zijn zonder een noemenswaardig startkapitaal aan aandelen te kopen? Het moet toch wel mogelijk zijn om als oprichter een x aantal aandelen gratis aan jezelf toe te delen.

 

Vergeet verder niet de opties van preferente aandelen en 52 % meerderheidsbelang structuren om je belangen in de NV te beschermen. Het is verplicht om minimaal 20 % van je maatschappelijk kapitaal te plaatsen. Dit laat je dus een marge van 22 % in de toekomst voor over.

 

Dat je de vraag hier nog wilt stellen.....

 

Dit gevoel bekruipt mij ook vaak inderdaad, vandaar dat ik duidelijk wilde zijn bij aanvang van de vraagstelling. Helaas delen personen als René v. Zandwijk deze perceptie nog niet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Dit gevoel bekruipt mij ook vaak inderdaad, vandaar dat ik duidelijk wilde zijn bij aanvang van de vraagstelling. Helaas delen personen als René v. Zandwijk deze perceptie nog niet.

 

 

 

Het mooie van een forum is / kan zijn dat je verschillende meningen met de daarbij behorende 'rand' meningen krijgt, dit kan heel erg leerzaam / informatief zijn zeker als je in veder stadium -in dit geval- met bijvoorbeeld een notaris om de tafel gaat. Wil je een strak antwoord zonder al teveel extra info dan raad ik je in in dit geval http://www.loyensloeff.com/ aan

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

 

 

Dit gevoel bekruipt mij ook vaak inderdaad, vandaar dat ik duidelijk wilde zijn bij aanvang van de vraagstelling. Helaas delen personen als René v. Zandwijk deze perceptie nog niet.

 

 

 

Het mooie van een forum is / kan zijn dat je verschillende meningen met de daarbij behorende 'rand' meningen krijgt, dit kan heel erg leerzaam / informatief zijn zeker als je in veder stadium -in dit geval- met bijvoorbeeld een notaris om de tafel gaat. Wil je een strak antwoord zonder al teveel extra info dan raad ik je in in dit geval http://www.loyensloeff.com/ aan

 

Natuurlijk begrijp ik dat er verschillende meningen over een bepaald onderwerp zijn, maar waar dit forum zich vooral op richt zijn de bijzaken. Met name de motivatie van de ondernemer, de reden van de vraagstelling, de achterliggende gedachtes, de mogelijkheden voor toch een andere structuur en de argwaan dat er hier wellicht een student zijn huiswerk aan 't doen is, zijn voor mij geen onderdeel van een discussie. Ik kom op dit forum om kennis te vergaren, om me te verdiepen in de materie, om te discussieren over zaken die de ondernemer daadwerkelijk aangaan en te filosoferen over mogelijkheden die mogelijk zijn in Nederland regeltjesland, zonder mijn intrinsieke intenties hiervoor te willen blootleggen en alsmaar moet verklaren waarom ik iets vraag.

 

Dit is toch gewoon een mooi onderwerp waar we met z'n allen iets van kunnen leren?

Link naar reactie
  • 0

Het antwoord op de vragen die je hebt gesteld kun je zo uit een boekje halen, daar heb je dit forum niet voor nodig. De vragen die daar tegenover gezet worden, hebben tot doel uit te vinden wat je doel is, en of je, om dat doel te bereiken, wel de juiste vragen hebt gesteld.

 

Die 45k zul jij, samen met je medeaandeelhouders bij de start van de NV, op moeten hoesten. Kun je dat niet, dan moet je geen aandelen nemen. Maar dan krijg je dus ook niets als er wat wordt verdiend. Hooguit een beloning voor je inspanningen, dat heet salaris.

 

Maar waarom een NV? Waarom geen BV, LTD, PLC, INC? Daar gelden hele andere regels voor.

En waarom zouden er direct bij de start al zoveel aandeelhouders zijn dat die niet bij de notaris rond 1 tafel kunnen zitten?

 

Maar zoals je zelf al aangeeft, als je zonder kapitaal zo makkelijk een NV op zou kunnen richten, dan zou dat wel veel vaker gebeuren...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.