• 0

KOR bij VOF en eenmanszaak

Hey,

 

Ik heb het forum doorgelopen, maar er is nog geen eenduidig antwoord op een vraag die ik heb, waarbij ik met mijn boekhouder nu nog niet uitkom.

 

Mijn situatie:

 

Eenmanszaak: hiermee val ik binnen de KOR, ik zou dus graag hiervan gebruik willen maken

 

VOF: tevens ben ik betrokken in een VOF, deze draait echter goed, waardoor ik hierbij ruim buiten de KOR val.

 

Wat onderzoek heeft aangetoond, dat de KOR geldt per onderneming, maar de belastingdienst stelt dat een ondernemer voor de KOR zijn verschillende ondernemingen bij elkaar op moet tellen. Dat klinkt logisch bij meerdere eenmanszaken,echter bij een Eenmanszaak en VOF lijkt me dat toch weer iets anders (moet dan slechts het deel van de vennoot opgeteld worden, het gehele deel of geldt dan toch de KOR voor de verschillende ondernemingen?).

 

Samenvattend: Wie weet precies hoe de KOR geldt bij een ondernemer die een eenmanszaak heeft en een VOF?

 

Alvast vriendelijk bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor de omzetbelasting geldt dat de VOF zelfstandig belastingplichtig is. De ondernemer is dan dus de VOF, niet de natuurlijke personen erachter, zoals bij de IB.

 

Volgens de wet is de KOR niet van toepassing op de VOF. Echter, de staatssecretaris heeft daar een uitzondering voor gemaakt, die van toepassing is op samenwerkingsverbanden tussen natuurlijke personen. De KOR is in dat geval niet op de individuele vennoot, maar op de VOF zelf van toepassing. Echt direct staat het er niet, maar:

 

De regeling geldt alleen voor natuurlijke personen. Rechtspersonen (BV's, NV's, verenigingen, stichtingen enz.), niet-rechtspersoonlijkheid bezittende verenigingen en doelvermogens zijn dus van de vermindering uitgesloten. Onder natuurlijke personen wordt ook verstaan een maatschap, een vennootschap onder firma, een commanditaire vennootschap (mits niet op aandelen) en soortgelijke samenwerkingsverbanden tussen natuurlijke personen.

 

De VOF zou dus voor de KOR zelf een natuurlijk persoon en ondernemer zijn (mits alle vennoten natuurlijke personen zijn). Dat zou dus moeten betekenen dat je voor je eenmanszaak nog steeds de KOR kunt toepassen.

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is dit nu niet meer het geval als ik de site van de belastingdienst bekijk:

 

 

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/kleineondernemersregeling/kom_ik_in_aanmerking_voor_de_kleineondernemersregeling

 

Meer dan 1 onderneming? Btw optellen

 

Bestaat uw eenmanszaak, maatschap of vennootschap onder firma uit meer dan 1 onderneming? Dan moet u bij de berekening van de vermindering voor kleine ondernemers de btw-bedragen voor deze ondernemingen bij elkaar optellen

 

Alleen dan snap ik dit weer niet:

 

De kleineondernemersregeling geldt namelijk voor u als ondernemer en niet per onderneming. Hebt u bijvoorbeeld een eenmanszaak en een maatschap? Dan geldt voor beide de kleineondernemersregeling. Dit zijn namelijk 2 ondernemers voor de btw.

 

Hoe zit het nu?

 

En mijn eenmanszaak bestaat niet uit meer dan 1 onderneming, maar ik heb wel een vof (die ook niet uit meer dan 1 onderneming bestaat). Ik moet zeggen dat ik dit verhaal echt niet snap. Je eenmanszaak is toch nooit meerdere ondernemingen?

Link naar reactie
  • 0

Uit de Brochure Kleineondernemersregeling van de Belastingdienst:

 

"Hebt u meerdere eenmanszaken? Dan moet u de btw hiervan bij elkaar optellen, als u de belastingvermindering uitrekent. De regeling geldt namelijk voor u als ondernemer en niet per bedrijf. In andere gevallen, bijvoorbeeld als u een eenmanszaak hebt en deelneemt aan een vof, hoeft u de bedragen niet bij elkaar op te tellen."

 

Wat men denk ik bedoelt is dat je de BTW van de verschillende activiteiten/handelsnamen, die onder dezelfde eenmanszaak of VOF vallen, moet optellen, zelfs als je hiervoor verschillende BTW nummers hanteert. Dus als het ware optellen per KvK nummer.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Voor de BTW moet je onderscheid maken naar de onderneming en niet de ondernemer.

 

De VOF is een onderneming. De eenmanszaak ook. Echter, binnen een eenmanszaak kun je verschillende activiteiten voeren, maar op grond van de wet kun je maar een eenmanszaak hebben.

 

Dus bij een VOF en een EMZ naast elkaar gaat het om twee ondernemingen voor de BTW.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Toch wel interessante informatie.

 

Ik loop tegen een soort gelijk onderwerp aan. Ik heb van mei tot en met september een EMZ gehad. Deze is gestaakt en de activiteiten zijn in samenwerkingsverband in een VOF verder gegaan.

 

Volgens mijn EMZ boekhouding heb ik recht op € 666 (anders af te dragen BTW) wat ik bij mijn resultaat moet optellen.

Mijn voortgezette VOF heeft een negatieve BTW door investeringen etc.

 

Nu heb ik mij vanmiddag laten vertellen (door een boekhouder) dat ik geen KOR kan/mag toepassen omdat bij de VOF de btw als het waren door 2 gedeeld(2 vennoten) moet worden en bij elkaar moet worden opgesteld. BTW is dan nog steeds negatief, dus moet die €666 af gedragen worden. Hier gaat het dus duidelijk wel samen.

 

Kan iemand wellicht mijn verhaal verifiëren, of aangeven dat dit niet klopt?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.