• 0

Teleurstellingen

Wat ik me afvroeg is wat jouw teleurstellingen zijn in het ondernemen en hoe je hiermee omgaat.

Het is het leukst om over je geboekte successen te praten, maar wat zijn nou de typische dompers, jouw persoonlijke tegenvallers en teleurstellingen?

 

In benieuwde afwachting van je antwoord,

Annedien

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hey Annedien,

Jij bent echt iemand die zich in wil leven in anderen he! Goed hoor ;D

 

Teleurstellingen heb ik zkr mee te maken gehad, ik denk iedere ondernemer wel. "Gelukkig" heb ik mijn eerste teleurstelling vroeg in mijn bestaan als ondernemer gemaakt (al ben ik nu nog altijd een starter).

 

In het eerste jaar heb ik een portaal gerealiseerd. Dit was in 2000 en dat was nog net de tijd waarin werd gedacht dat portalen de toekomst hadden. Dit portaal is gericht op Antiquairs alleen ik was vooraf "vergeten" te peilen bij de doelgroep of er markt voor was. Ik was er eenvoudigweg vanuit gegaan dat ik een beter model had dan de grootste Nederlandstalige concurrent. Dat laatste ben ik nog altijd van overtuigd, alleen de antiquairs bleken hier helemaal nog niet klaar voor te zijn. Toen alles af was en ik fanatiek aan het brieven schrijven en aan het bellen ging hoorde ik heel veel nee en langzaam drong het tot me door dat de gemiddelde antiquair internet eigenlijk niet gebruikte en dat het voor de branche ook niet van levensbelang was. Een teleurstelling was het, zeker omdat het het eerste eigen project was en ik met goede moed eraan begon.

 

Ik zei dat het gelukkig was dat dit aan het begin van mijn bestaan als ondernemer gebeurde. Dat is omdat ik nu weet dat je heel mooie excel berekeningen kunt maken maar dat daar het succes niet van afhangt. Nu kijk ik meer naar de situatie in de markt en ik ben ook niet meer bang om fouten te maken of om nee te horen.

 

Natuurlijk zijn successen leuker dan teleurstellingen, maar je geniet veel meer van een succes als je ook eens teleurgesteld bent :P

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Het omgaan met tegenvallers is niet gemakkelijk, ik heb er zat gehad. Ik doe echter mijn best om van mijn fouten te leren.

 

Dat is trouwens ook de instelling die me positief tegen het leven aan laat kijken. Als iets net fout gaat kan ik mezelf wel voor mijn kop schieten. Als de eerste teleurstelling voorbij is ga ik er naar kijken als een leer moment. Van je fouten leer je (dat is in ieder geval wel de bedoeling), deze kennis neemt niemand je meer af.

 

Soms heb je het gevoel dat je niet van je fouten leert, dan is het waardevol om met iemand te spreken die geen blad voor de mond neemt (dat werkt bij mij iig). Iemand die je even wakker schud!

 

Het veranderen van slechte eigenschappen is niet gemakkelijk, het leren van fouten ook niet. Maar negatief tegen fouten aan gaan zitten kijken en een potje gaan zitten huilen/opgeven. Daar heb je niks aan volgens mij.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Hallo Allemaal !!

 

Eén van de redenen dat ik hier niet meer zoveel op dit forum aanwezig ben is afkomstig door teleurstellingen.

 

Vanwege onze onbekendheid was en is het moeilijk (zeker in de huidige economie) om opdrachten te verkrijgen.

Het grote bedrijfsleven ziet wel het belang in van het ontstaan van onze commerciële netwerkorganisatie maar de opdrachten blijven (waarschijnlijk door onze onbekendheid) moeilijk te verkrijgen.

Daarom waren we in februari genoodzaakt om gelijk (zonder enige voorkennis van het bedrijf) in te springen op een opdracht van een maand die wel bij ons binnenkwam. Het was een opdracht waar we vanuit ons bestand een team van 5 kleine zelfstandigen samen moest stellen die vervolgens een maand lang te werkgesteld werden t.b.v het naar ons toe getrokken project. Het naar ons toe trekken van een project doen we normaal gesproken nooit maar het was vanwege de complexiteit van de wekelijkse facturering een vereiste van de opdrachtgever om de opdracht te verkrijgen.

En vanwege onze beginfase zochten we hier dus niets achter.

Vervolgens is deze opdracht met succes vervult en hebben we de 5 kleine zelfstandigen vanuit ons bedrijfskapitaal binnen de gestelde betalingstermijn van de kleine zelfstandigen vooruit betaald.

( een 35.000 euro)

Deze facturering werd vervolgens door ons samengevoegd en vermeerdert met onze marge gefactureerd naar de opdrachtgever. En deze betaling liep geheel niet volgens plan. De betaling bleef uit en na brieven van deurwaarders en onze advocaten is onze opdrachtgever twee weken geleden failliet verklaart.

Dus kunnen we naar het geld fluiten. Dit is een aderlating voor ons bedrijf en dit kan wanneer er geen actie ondernomen wordt een doodsteek betekenen.

We hebben het door verschillende andere goede opdrachtgevers het tot nu toe nog kunnen redden.

 

We zijn trouwens ook nog via onze subsidie adviseur gewezen dat we aanspraak maken op drie verschillende Europese en Nederlandse subsidies.

Ook hebben we een participatie fonds weten te interesseren in onze plannen.

Enkel gaan hier minimaal drie maanden overheen voordat we hier gebruik van kunnen maken.

Ik ben al terug geweest bij mijn bank voor een overbrugging van het geleden bedrag maar hier werd mijn voorstel onbegrijpelijk afgewezen. Om mijn bestaansrecht als bedrijf te garanderen moet ik mijn marketting, website en mijn reclame campagne op kunnen zetten.

Ik ben er van overtuigt dat ik een succesvol bedrijf op kan zetten alleen zoals het er nu uit ziet ga ik als ik geen kans krijg over een maand zelf failliet.

 

Ik ben momenteel druk bezig om alles nog te redden.

Jullie worden op de hoogte gehouden.

 

Met vriendelijke groet Chris.

 

Link naar reactie
  • 0

Meerdere intermediars werken op de manier die ik had omschreven.

Via mijn concept werk ik gewoonlijk enkel en alleen op bemiddelings vergoeding dit was een uitzondering omdat ik de winst niet mis wilde lopen.

En omdat ik nog in de startfase van mijn bedrijf zit.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

En omdat ik nog in de startfase van mijn bedrijf zit.

En dan kom je nu net een klant tegen die geen liquide middelen heeft!

 

Meerdere intermediars werken op de manier die ik had omschreven.

Via mijn concept werk ik gewoonlijk enkel en alleen op bemiddelings vergoeding dit was een uitzondering omdat ik de winst niet mis wilde lopen.

Ik hoop ECHT dat jij en je bedrijf dit drama overleven, maar zijn dit soort dingen te voorkomen en zo ja hoe ?

Je kan van te voren namelijk niet voorspellen dat je klant failliet gaat en of de curator uiteindelijk alsnog je factuur betaald.

Zijn er formules te bedenken om je (al is het maar voor een deel) in te dekken tegen deze schade in de toekomst?

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Je helemaal indekken zal denk ik nooit gaan of in ieder geval zulke kosten met zich meebrengen dat het rendement flink daalt. Maar goed daar ben je ook ondernemer voor.

 

Vooruitbetalingen, Factoorsbedrijven (nemen de vorderingen over) etc kunnen wel bijdragen aan het verkleinen van het risico. Een klein onderzoekje naar de klant kan ook een inzicht geven in de situatie. Een opdracht van 35.000 euro is niet mis. Daar de marge nog bij wordt het toch een flink bedrag, dan moet je jezelf afvragen wat doet dit bedrijf dat het zo´n investering kan betalen.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben momenteel druk bezig om alles nog te redden.

Jullie worden op de hoogte gehouden.

 

Met vriendelijke groet Chris.

 

 

Heel veel succes ermee!!!

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Bedankt...

dat is niet mals eigenlijk, de orde van grootte van teleurstellingen die je als ondernemer te verwerken krijgt.

Je legt vaak veel in de waagschaal en dat kan dus (zoals blijkt) flink tegenvallen.

 

Allemaal: succes gewenst, Chris: hou ons op de hoogte, en Welleke; ik doe m'n best (me in te leven... ;D )

 

Nog een vraag:

zijn die teleurstellingen (nu je zelf een tijdje draait) eigenlijk niet 'leergeld', een soort van 'verplichte kost' voor ondernemers?

(voor succesvolle ondernemers, uiteindelijk?)

 

Annedien

 

Link naar reactie
  • 0

wat een verschrikkelijke pech zeg dat je tegen zo'n klant oploopt... succes!

 

had de klant dit op een of andere manier al zien aankomen of viel zijn faillisement zomaar uit de lucht?

 

het is een beetje jammer om dit nu te constateren maar het geeft wel het belang aan van voorschotten vragen, zeker aan nieuwe klanten waarvan je niet weet in hoeverre ze kredietwaardig dan wel betrouwbaar zijn.

 

annedien: teleurstellingen a la, maar dit vind ik wel wat te groot om als teleurstelling te zien. in dit geval een beetje te 'agressief' leergeld.

Link naar reactie
  • 0

Vind ik zkr waar (mbt leergeld van ondernemers) en dat het geeft me ook meer eigenwaarde. Ik maak fouten voor eigen rekening, terwijl ik sommige mensen in loondienst fouten zie maken die er niet naar omkijken, maar vervolgens wel op mij afgeven als ik niet elke dag van 9.00 tot 17.00 werk. (tja soms is er gewoon even geen werk, want je kunt zeggen ondernemen is hard werken maar volgens mij is het eerder hollen en stilstaan)

 

Ook kreeg ik vaak te horen, "zou je niet eerst ervaring opdoen in loondienst zodat je gemakkelijker jouw eigen bedrijf opzet?" Ik ben er trots op dat ik het allemaal zelf uitvind en nee ik vind het wiel niet opnieuw uit, want ik maak gebruik van kennis van anderen. Alleen is het nu niet mijn baas, maar zijn het mijn klanten die me vertellen hoe ik iets het beste kan doen.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Allereerst, Chris heel veel sterkte met deze tegenslag. Ben wel benieuwd hoe alles gaat aflopen. Zoals vele al gezegd hebben, voor jezelf en voor ons een goede les (waar ik zeker wat van geleerd heb).

 

Om op de vraag van deze topic door te gaan: ja, ik heb ook een aantal teleurstellingen. Een vrij recente:

 

Suriname, vanuit Nederland contact gezocht met een aantal bedrijven. De meeste om mijn dienst aan te bieden, maar sommige ook om interesse te peilen voor een samenwerking.

 

Bij een bedrijf had ik het laatste. Deze man reageerde heel enthousiast per e-mail. Een aantal keer gemaild en alles ging goed. Bij mijn aankomst in Suriname heb ik hem gebeld en dezelfde dag stond hij op de stoep. Een vlotte Creool, niet al te oud met een goede babbel. We hebben over veel dingen gesproken en hij was erg enthousiast over mijn producten. In Suriname uniek en hij wil dat graag introduceren.

 

Zelf was ik nog onbekend met de markt, dus ben je blij dat zo iemand je wil steunen. We spraken af om de volgende dag om 7.30 uur de stad in te gaan. Hij zou me ophalen en dan gingen we trainingslocatie's bezoeken, bedrijven bekijken en een reclamecampagne opzetten.

 

Helaas... er belde die ochtend iemand op, hij was ziek... en dat was het laatste wat ik van deze man gehoord heb. Bellen had geen zin, mail bleef onbeantwoord en ook de voicemail had geen reactie. Uiteindelijk heb ik hier zeker twee weken mee verspild. (van de zes).

 

Vanuit Nederland had ik nog een ander bedrijf gesproken. Deze had ik de eerste week ook gebeld en op een laag pitje gezet. Nu is deze man uiteindelijk mijn beste contact in Suriname geworden. Mocht er een opdracht binnenkomen, dan train ik zijn personeel gelijk mee en introduceerd hij mijn producten definitief. Dit had al eerder gemoeten, maar ik kwam twee weken te kort...

 

Het heeft me niets gekost, maar wel tijdgebrek bezorgt. Ook de teleurstelling in zo iemand is niet te beschrijven... zeker een les voor de toekomst. Kijk uit met wie je in zee gaat!

 

Greetz,

Persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Kijk uit met wie je in zee gaat!

 

Hmm, ben ik het niet helemaal mee eens geloof ik. Je was een aardig eindje onderweg en hoe had je van te voren kunnen weten dat het zo af zou kunnen lopen? Beter onderzoek doen naar wie die persoon eigenlijk is? Ik weet het niet hoor...

 

Wij hadden een week of drie geleden zo ongeveer dezelfde situatie: aanbod voor een leuke opdracht, wij een offerte (oh nee, opdrachtbevestiging) sturen en zij ineens heel bod (terwijl het contact heel leuk en goed was verlopen tot dan toe) een mailtje gestuurd: 'jullie zijn te duur, punt!'. Dit terwijl het tarief wat we vroegen besproken was en misschien een procentje of 10 te hoog lag, maar goed, onderhandelingsruimte hebben we genoeg gegeven in het voorstel.

 

Kijk uit met wie je in zee gaat vind ik een hele gevaarlijke, straks vertrouw je niemand meer! Ik zeg liever: 'er is geen deal voor de krabbel eronder staat'...

Link naar reactie
  • 0

Chris,

 

Een tipje die je wellicht kan gebruiken. Indien er geen enkele kans is dat je nog geld gaat zien uit de boedel van het failiete bedrijf, kun je nog overwegen om een credit nota te waarde van het factuur bedrag te sturen. Dat scheelt je weer gezeik met de belastingdienst. Over je facturen moet je namelijk BTW betalen ongeacht of ze geind zijn of niet. De BTW kun je dan later wel weer terugkrijgen omdat het bedrijf failliet gegaan is, alleen dat duurt weer een hele tijd. Indien je een credit nota stuurt, zeg je feitelijk dat je de eerste factuur gewoon laat zitten en vergeet. Hierdoor hoef je niet eerst af te dragen aan de belastingdienst. Dit trucje heb ik van een curator geleerd. Maar, nogmaals, alleen doen indien je 100% zeker weet dat er geen geld meer jou kant opkomt. Dan pas moet je de factuur opheffen door een credit nota te sturen. Overleg deze structuur desnoods met de curator van het bedrijf en je eigen adminstratie kantoor.

 

Verder heel veel succes ermee.

K.

 

Karel van der Poel

www.mirror42.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.