• 0

Nieuwe internet start-up wil input over het volgende...

Momenteel ben ik voorbereidingen aan het treffen voor de bouw van een nieuwe website. Ik ben degene met het idee en de ambitie om het op te zetten.

 

Het concept en businessplan zijn deels klaar, wachten is op de uitstaande offertes voor de bouw van de site. Die input wordt verwerkt in het financiële gedeelte van het businessplan. Hiermee kan ik enerzijds naar de bank voor een financiering en anderzijds kan ik een investeerder (business angel) benaderen.

 

Tevens heb ik in dit vroege stadium gesproken met een full service internetbedrijf. Zij hebben de technische kennis, ‘know how’ en middelen die ik niet volledig bezit. Zij hebben aangegeven te willen participeren in dit project, mogelijk in de vorm van aandelen.

 

Omdat ik er momenteel ‘alleen’ voor sta en ik sowieso niet het hele project alleen kan gaan voortzetten, kan ik op deze wijze samenwerken met een partij die veel kennis in huis heeft en wordt ook het (financieel) risico gespreid.

 

Graag wil ik het volgende weten;

§   waarop ik moet letten als ik ga onderhandelen met deze geïnteresseerde partij

§   in welke fase ik het best kan gaan praten/ onderhandelen(?)

§   wat een ‘gezonde’ verhouding is wat betreft aandelen en geld-/ kennisinbreng

§   overige voordelen/ nadelen

 

 

Mvg.

V.Bontje

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat ze een geheimhoudingsverklaring tekenen en eventueel een intentieverklaring waarin staat dat ze dat specifieke project enkel en alleen met jou mogen uitvoeren, kunnen ze ook niet met jouw idee weglopen op het moment dat de onderhandelingen spaak lopen.

 

Van tevoren onderhandelen (en tekenen). Je wil niet dat hun de applicatie al af hebben en je dan nog over verdelingen moet gaan praten, dan sta je namelijk een stuk zwakker.

 

Ligt eraan hoeveel werk de ontwikkeling van de applicatie is en hoe waardevol hun 'know-how' is ten opzichte van die van jou. Omdat er nu nog niets is kunnen het nog best zware onderhandelingen worden.

 

Je hebt zelf enkel een concept en businessplan. Qua tijd en kosten moet jouw toekomstige vennoot waarschijnlijk veel meer tijd in het concept steken in de periode van idee tot realisatie. En logischerwijs zeggen zij dat ook in de onderhandelingen, ik gok dat je niet wil dat je straks met maximaal 20% aandelen blijft zitten. 67% is ideaal, 51% is wenselijk maar wellicht is 50/50 het beste voor een echte nauwe samenwerking. Dit zal je zelf moeten beoordelen (wat voor gevoel geeft de potentiële partner je).

 

Zelf zou ik er meer voor voelen om geld te lenen (bank / familie) om in ieder geval van idee tot product te komen. Dit maakt je immers een stuk meer investeerbaar voor een business angel. Ik weet alleen niet hoe groot de applicatie moet zijn en wat je verwacht dat de ontwikkeling daarvan gaat kosten (en natuurlijk of je dit dan gefinancierd krijgt).

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
  • 1

Een "internet start-up" is nogal breed, kun je daar iets meer over vertellen? Afhankelijk van je omschrijving (is het bijv. een relatief eenvoudige site die na eenmaal opgezet te zijn uit zichzelf draait, dan is dat totaal anders dan een continue te ontwikkelen search engine of B2B-applicatie, bijvoorbeeld).

 

Verder is er al veel hierover geschreven op dit forum. Voor wat betreft de algemene samenwerking is dit een goede eerste start: Zakelijke huwelijken en scheidingen. Verder zou ik eens wat rondbladeren, je komt zat samenwerking tegen - ook die finaal mislukt zijn. Daar zitten veel lessen in.

 

Uit mijn eigen ervaringen zijn samenwerkingen zoals je die schetst vrijwel altijd moeilijk en moeizaam, want je kunt vele conflicten tegenkomen:

 

[*] Wat als jij wilt doorontwikkelen en de ontwikkelaar vindt het voldoende zo? Wat als de ontwikkelaar eerst eens wat inkomsten wil zien, maar jij eerst nog een extra functionaliteit wilt alvorens een klant binnen te kunnen halen?

[*] Wat als er aanvullend maatwerk nodig is om de applicatie bij een klant te implementeren: wie betaalt dat, wie doet het, is er tijd voor?

[*] Wat als de ontwikkelaar überhaupt geen tijd meer heeft?

[*] Wat als het succes uitblijft: van wie is wat, hoe ga je uit elkaar, hoe koop je elkaars belangen af?

[*] Wat als je ontwikkelaar expertise te kort komt? Als je over serieuze applicaties praat komt er zóveel op je pad, ik ken weinig webbouwers die dat allemaal in huis hebben.

[*] Enzovoort...

 

Ik zou de touwtjes zelf in handen proberen te houden. Dat betekent twee dingen: 1) geef geen aandelen weg voor eenmalig productiewerk, en 2) zorg dat je expertise krijgt op het technische vlak (liefst in de vorm van een mede-oprichter met technische kennis (die je ook zeer veel ander werk uit handen kan nemen*), of anders een betrokken adviseur met concrete ervaring op dit vlak, die je bij kan staan als het over technische zaken gaat).

 

*Lees ook punt 1 van deze topcolumn (en daarna de andere 17 punten!) :)

Link naar reactie
  • 0

Ik wilde net posten wat Chrisitne zegt: daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb zelf ook een Web start-up en ik heb na wat overwegingen om uit te besteden ook zelf mensen aangenomen. Maar het hangt er inderdaad vanaf of het een website is die straks met beetje onderhoud draait, of een website die steeds verder ontwikkeld moet worden.

 

De punten van Joost zijn goed, maar ik vind dat je sowieso zwak staat in de onderhandelingen. Je hebt grote kans dat je ondanks goede afspraken figuurlijk "gegijzeld" wordt door het bedrijf. Ze zullen je bijvoorbeeld "voorzeggen" welke features wel en niet haalbaar zijn. Ik weet niet hoe je concept in elkaar steekt, maar daar maak je moeilijk concrete afspraken over... en dan is het geen sinecure om goed te laten verlopen.

 

P.S. Jeroen - super column!!

Link naar reactie
  • 0

Beste allemaal,

 

Dank voor jullie antwoorden. Van mijn kant is nog niks besloten, maar jullie input geeft mij wel meer richting. De komende periode staat o.a. in het teken van het plan volledig maken en wederom mailen/ praten met de interessante partijen. Als ik weer tegen zaken aanloop laat ik van mij horen.

 

De column is inderdaad goed en bruikbaar!

 

Grt.

Vasco

Link naar reactie
  • 0

Een "internet start-up" is nogal breed, kun je daar iets meer over vertellen? Is het bijv. een relatief eenvoudige site die na eenmaal opgezet te zijn uit zichzelf draait, dan is dat totaal anders dan een continue te ontwikkelen search engine of B2B-applicatie, bijvoorbeeld.

 

Blijf hier wel benieuwd naar. Zin om (iets) meer te vertellen? :)

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Ja hoor. Het wordt een website dat zich richt op de zoekende en oriënterende consument , voor een specifiek product. A la funda.nl, maar dan geen huizen. Deze online dienst zal continu in ontwikkeling zijn en veel energie gaat zitten in het verkrijgen + presenteren van de content. Het doel is om naast het genereren van inkomsten, een totaalplatform te creëren voor de doelgroepen. Ik kan helaas nog niet verklappen wat de content gaat worden, maar dat komt z.s.m.

 

Vanwaar de interesse? Ook actief in deze branche?

 

Grt.

Vasco

Link naar reactie
  • 0

Ook actief in de branche inderdaad, en met één van onze activiteiten zelfs aardig op jouw gebied, namelijk het geautomatiseerd aggregeren/spideren/verrijken van online content, voor een aantal verschillende doeleinden.

 

Maar in het algemeen natuurlijk altijd geïnteresseerd om te horen van/over andere innovatieve Nederlandse internetstartups :)

Link naar reactie
  • 0

Geautomatiseerd aggregeren van content is een van de uitdagingen waar ik mee te maken ga krijgen. Enerzijds wordt deze content direct aangemeld (ideale situatie = 100%) en anderzijds wordt de content op de site d.m.v. zoektechnologie verkregen.

 

Harvesten is het agrigeren van data uit HTML-pagina's -> leveren jullie deze technologie ook? Dan ben ik namelijk geinteresseerd in jullie dienst.

 

Grt.

Vasco

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.