• 0

Starten agentschap

Goedendag,

Ik ben nieuw op dit fantastische forum en wil graag een aantal vragen stellen betreffende het starten van een agentschap of distributiebedrijf.

 

Ik ben 42 jaar en wil in mijn 2e werkzameperiode een eigen agentschap beginnen in de golfsportbranche.

Heeft iemand ervaring in deze branche, en zijn er mensen die tips hebben voor deze start.

 

Ik heb al contact gehad met twee ondernemingen uit de US die nog geen afname hebben in Nederland en deze hebben wel interesse.

 

Graag wil ik ook weten wat de gebruikelijke percentages zijn van provisies, en of het tegelijkertijd verstandig is om een webshop te starten om zodoende ook de consument te bedienen.

 

Bijvoorbaat dank voor de moeite om dit bericht te lezen en te antwoorden.

 

Groetjes

 

Karel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Allereerst: Hallo en welkom.

 

Waarom wil je een agentschap, waarom ga je de goederen niet zelf importeren?

 

Wil je een groothandel of alleen een webshop of winkel voor de directe verkoop?

 

Graag wat meer informatie, ik neem aan dat je er al een tijd mee bezig bent en al een soort van ondernemersplan heb.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo René,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Ik kies voor een agentschap aangezien de investerings kosten zoals het hebben van een voorraad gering zijn.

Eventueel kan ik op een later tijdstip, als de producten blijken aan te slaan, met een goed plan bij een financier komen om te gaan importeren.

 

Het is voor mij allereerst van belang te weten wat de marges cq provisies zijn van agenturen om zo verder mijn ondernemingsplan uit te werken en ook te weten welke hoeveelheden er verkocht moeten worden om uit de kosten te komen.

 

Wat ik met een webshop cq site voor ogen heb is om mijn afnemers (detailisten) van de benodigde informatie betreffende mijn producten te voorzien, als ook consumenten van deze info te voorzien en deze kunnen dan bestellingen doen via de dichtsbijzijnde detailist.

 

Het lijkt mij een goede service.

 

Groet

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

Je wilt weten wat de provisie's zijn en wat je moet omzetten om uit de kosten te komen.

Het 1 is echter afhankelijk van de ander..........

Hele grote omzetten/opdrachten zal (relatief gezien) minder provisie op zitten dan 100 kleine orders met een laag orderbedrag.

Je zult het moeten omdraaien: welke kosten ga je hebben, hoeveel verwacht je te verkopen en dan leid je daaruit de gewenste provisie af. Of je benadert de fabrikanten, wellicht hebben ze al een provisiesysteem en kun je zelf gaan uitrekenen wat je moet omzetten om uit de kosten te komen en er nog een lekkere boterham aan te verdienen.

 

Ik denk niet dat je hier ergens serieuze informatie vandaan kunt halen, want er zullen weinigen zijn die in soortgelijke handel zit en hun info prijs geven. Het is ook erg productafhankelijk. Als ik naar mijn eigen provisiesysteem kijk, loopt die ook van 2 tot 10%, afhankelijk van de ordergrootte, maar ik zit in duurzame investeringsproducten dus niet te vergelijken.

 

Waar je wellicht iets wijzer zou kunnen worden is op de schoenenbeurs. D'r zit ergens in Nieuwegein een soort beurs voor schoenimporteurs/agenten. Lijkt mij een beetje dezelfde handel en zal qua provisies redelijk gelijk liggen.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

 

Wat ik met een webshop cq site voor ogen heb is om mijn afnemers (detailisten) van de benodigde informatie betreffende mijn producten te voorzien, als ook consumenten van deze info te voorzien en deze kunnen dan bestellingen doen via de dichtsbijzijnde detailist.

 

Het lijkt mij een goede service.

 

Groet

 

Karel

 

Je zal tevens actief als vertegenwoordiger langs de winkels moeten, een winkelier koopt niet zo snel iets via alleen een internet site.

Ook zal het een probleem worden als een particulier interesse heeft en er geen dealer in de buurt zit, je kan daarom beter de goederen ook online aanbieden.

 

Over de marge, tja dat is geheel afhankelijk, zoals al eerder vermeld, van je orders en jaarafname.

Verwacht geen marge die je maken kan zoals in de detailhandel.

Vergeet niet dat een bestelling uit de States prijzig is, wat je winst weer drukt, en dat een bestelling soms lang onderweg is.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie inbreng, maar ik heb even zitten rekenen met een gemiddelde provisie van 5%.

Dan moet ik wel heel veel stokken (+/-50 euro pst) verkopen wil ik uit de kosten komen.

En dan heb ik het niet eens over vestigingskosten maar zuiver en alleen over vervoer en verblijf kosten.

 

Als agentschap kan je denk ik niet van 1 of 2 leveranciers afhankelijk zijn dus of op zoek naar meerdere kansen in de markt, of andere mogelijkheden afwegen.

 

Dan denk ik aan China import.

 

Misschien is het toch verstandig China eens te bezoeken, want zij bieden via internet voordelig allerlei golfequipments aan.

Ik ben er voorlopig nog niet uit wat verstandig is, maar ja het bloed stroomt waar het niet gaan kan.

 

Groetjes

 

Onzekere Karel

Link naar reactie
  • 0

Vestigingskosten: tis maar net wat je zelf belangrijk vindt. Wil je per sé een showroom/kantoor?

Als agent heb je vaak voldoende aan een home-office. Ik zelf ben de grootste speler in onze branche, maar zit dit te typen vanaf mijn zolder :P

 

Indien je met meerdere fabrikanten wilt gaan werken, zorg er dan wel voor dat je het assortiment goed op elkaar afstemt. Dus geen stokken in dezelfde prijscategorie, maar juist 1 profi-merk en een "middle of the road merk). Probeer ook een collectie bij elkaar te vergaren van allerlei aanverwante golfartikelen, dus niet alleen die stokken maar ook een ballenproducent, en kledinglijn.

 

 

Ah! Nou schiet me wat te binnen! D'r zijn ongetwijfeld al agentschappen in golfkleding, die zullen dan vertegenwoordigd zijn in het Amsterdamse Fashion Centre. Probeer daar je licht eens op te steken, of benader daar fabrikanten die in een beetje zelfde stijl kleding zitten en probeer zo wat meer info uit de markt te halen.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

 

Hallo Edraket (leuke naam trouwens),

 

Bedankt voor je stimulerende commentaar.

 

Vestigingskosten zullen voor mij ook heel laag zijn, maar het gaat er mij om of het rendabel is om te starten met 2 stokken fabrikanten of net als jij al aangeeft het beter is een breder assortiment aan te kunnen bieden dan alleen maar stokken.

 

Profesionele merken, dat zijn de merken die voornamelijk bij elke golfer bekent zijn, zijn vaak al voorzien van een agent cq distribiteur.

Dus het worden toch de minder, althans in Nederland, bekende merken waar ik voor in aanmerking kan komen.

 

Betreft het AFC, nog niet aan gedacht omdat kleding niet in eerste instantie bij me opkwam.

 

Het begint al behoorlijk te malen in me hoofd.

 

Trouwens ik heb me opgegeven bij de kvk voor een seminar "starten als handelsagent".

 

Groetjes

 

Karel

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Karel,

 

Allereerst erg veel succes met je nieuwe bezigheden.

 

Ik heb eens gehoord van diverse agentschappen dat als je een agent bent je verplicht min. 3 verschillende merken moet hanteren. Ik weet het niet geheel zeker maar ik zal dat als ik jou was even navragen bij die bijeenkomst.

 

Succes verder !!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Karel,

 

Allereerst erg veel succes met je nieuwe bezigheden.

 

Ik heb eens gehoord van diverse agentschappen dat als je een agent bent je verplicht min. 3 verschillende merken moet hanteren. Ik weet het niet geheel zeker maar ik zal dat als ik jou was even navragen bij die bijeenkomst.

 

Succes verder !!

 

 

 

Dat is waarschijnlijk een gedachte van iemand die een aantal zaken door elkaar haalt........

Als zelfstandige moet je minimaal 3 opdrachtgevers hebben om er voor te zorgen dat je niet aangemerkt wordt als "schijnzelfstandige" (m.a.w. fictief dienstverband).

 

Dat heeft helemaal niets met een agentschap te maken. Uiteraard moet je als agent je ook houden aan die regeling en er dus voor zorgen dat je meerdere opdrachtgevers (=factuuradressen) hebt. In je begintijd zal de fiscus daar niet al te scherp op letten omdat ze wel inzien dat je niet vanaf de start direct vele verschillende opdrachtgevers hebt.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Hey Edraket,

 

Ik weet idd van jou bevindingen daar heb je ook gelijk in. Maar de vertegenwoordigers die ik had ( sportwinkel) waren ook een aantal agentschappen bij en die mochten niet agent zijn voor maar 1 merk.

 

kan zijn dat dat iedere branche anders is maar golf zal er waarschijnlijk ook ondervallen.

 

Dus vandaar mijn bericht !

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Edraket...

 

"Het is voor mij allereerst van belang te weten wat de marges cq provisies zijn van agenturen om zo verder mijn ondernemingsplan uit te werken"

 

Als eerste zou ik gaan kijken OF er markt is, en zo ja, welke ingangen JIJ hebt.

 

Zoals het nu overkomt lijkt het alsof je 'gewoon' een agentschap wilt beginnen, maar er zelf niet echt 'feeling' mee hebt. Ook geef je aan dat je nu nog vrij onzeker bent, zorg dat je eerst zeker bent van je zaak. Heb je zelf al contacten in die branche, ken je mogelijke afzetkanalen? De marge is min of meer het laatste waar je je druk om moet maken, die zijn toch 'markt-conform'.

 

 

 

 

 

 

“Innovation distinguishes between a leader and a follower.”

Link naar reactie
  • 0

Beste CestMoi,

 

Natuurlijk ben ik onzeker betreffende ondernemingsvorm maar het is wel zeker dat ik de golfbranche in wil

(wie wil er nou niet van zijn hobby zijn werk maken).

Ik begrijp ook dat mijn zakelijke motieven belangrijker zijn dan mijn persoonlijke motieven.

Mijn kennis van de golfbranche is redelijk en de feeling met de branche zal ik moeten ontwikkelen.

 

Je hebt gelijk dat ik eerst meer contacten moet leggen, zeker met eventuele afnemers, maar de contacten die ik hier op dit bijzondere forum leg is ook wel een stap in de goede richting.

 

Ik word hier in ieder geval wel wijzer van.

 

Groetjes

 

Karel

 

Link naar reactie
  • 1

Er lopen een paar dingen doorelkaar.

 

Meer dan een opdrachtgever:

30 jaar geleden kwam het in de mode dat bepaalde functionarissen zichzelf bij hun werkgever vereenzelfstandigden: de export manager werd een export onderneming, op de zelfde plek waar hij al jaren zat, bij dezelfde baas, werkte uitsluitend voor deze. Voor beiden met grote fiscale voordelen. Daar heeft de wet een stokje voor gestoken: je moet sindsdien méér dan 1 klant hebben om ondernemer te zijn

 

Gezagsverhoudingen:

Ook al weer 30 jaar geleden kwam in mode, dat bedrijven "agenten" (freelancers) aannamen en deze als volledige werknemers exploiteerden, zoder natuurlijk de afdracht van de anders verplichte premies en loonbelasting. Ook hier werd een stokje voor gestoken - doch in dit geval door het toenmalige GAK - en dus moest ook hier de agent minimaal 2 "principalen" te hebben (en uiteraard geen gezagsverhouding aantoonbaar zijn).

 

Bij een Amerikaanse principaal zal het gezagsverhouding (tenzij uit correspondentie het tegendeel blijkt) niet aantoonbaar kunnen zijn. De fiscale eis zal echter blijven, t.a.v. de erkenning van de agent als bedrijf.

 

Even macro: in beginsel graaft ELKE goede agent zijn eigen graf! Als hij erg goed is, veroorzaakt hij op een dag, de vestiging van een eigen bedrijf van zijn principaal. Simpelgezegd: als je voor 10 miljoen dollar verkoopt in Nederland, dan komt het Amerikaanse bedrijf hierheen en sticht een eigen verkoopkantoor. De agent wordt hoogstwaarschijnlijk gevraagd of hij directeur wil worden van deze vestiging. Wil hij dat niet dan mag hij ophoepelen.

 

De agent houdt geen voorraad en factureert niet. de Amerikaanse principaal doet dat en dus zijn de adressen van al zijn afnemers bekend (factuuradres).

 

Een verstandige principaal zal de agent proberen voor zichzelf op te eisen en dus zal hij (proberen te) verbieden producten van zijn concurrent te voeren door dezelfde agent. Het zal een voorwaarde van het agenturencontract zijn, dat hij geen concurrerende producten mag voeren.

 

Het is dus voor je niet voldoende 2 Amerikaanse "geïntereseerden" te hebben. De vraag is of ze elkaar niet bijten. Het is overigens verstandig om zoveel mogelijk agenturen aan te trekken binnen de verkooprange van je kopers. Als je met zadels komt in een winkel. dan kun je ook rijlaarzen, paardendekens, hoofdstellen - en nog 200 andere producten "meenemen" die door dezelfde winkelier worden verkocht, dus gekocht.

 

Ik had vroeger een collega, die was destijds jeugdkampioen golven en probeerde golf-verwante artikelen te verkopen, maar het liep niet hard.

 

Ik ben zelf ook agent geweest en heb zelf ook agenten aangesteld. Dus als je meer vragen hebt, kun je best stellen.

 

Karel

 

 

Link naar reactie
  • 0

Karel,

 

Bedankt voor je duidelijke uitleg, vooral het "even macro" gedeelte zet me toch weer aan het denken.

Het is een mooi streven maar ik moet wel realistisch blijven, voordat je een omzet van 10 mil bij 1 principaal hebt bereikt.

 

 

Bij een Amerikaanse principaal zal het gezagsverhouding (tenzij uit correspondentie het tegendeel blijkt) niet aantoonbaar kunnen zijn. De fiscale eis zal echter blijven, t.a.v. de erkenning van de agent als bedrijf.

 

Wat bedoel je met "gezagsverhouding niet aantoonbaar kunnen zijn (tenzij uit correspondentie het tegendeel blijkt)",

ik bedoel er is toch een agenturen overeenkomst waaruit blijkt dat er sprake is van een agent die op basis van provisie werkt voor de pricipaal. Deze overeenkomst is toch verplicht waardoor er altijd een correspondentie is? Of begrijp ik het verkeerd.

 

Karel

 

Link naar reactie
  • 0

Karel,

 

Ik stelde slechts voorbeelden, met die 10 miljoen.

 

Wat de gezagverhoudingen betreft. Het zal moelijk zijn om over zo'n grote afstand over een gezagsverhouding te praten (maar uitgesloten is het niet), als er een gezagsverhouding blijkt uit correspondentie (waarin dus op beplaade hiërarchische verplichtingen van de agent daarop wijzen) - dan is die verhouding er WEL. Stel dat in de agenturencontract zou staan, dat de agent van 9 uur tot 15 uur - 5 dagen per week werkt, dan is er een aantoonbare gezagsverhouding. Immers de agent is dan niet vrij zijn eigen tijd in te delen. Dan zou de principaal voor werkgever doorgaan en de agent voor werknemer. En dus geen agent.

 

Ik probeer duidelijk te maken dat er regels zijn. En dat de overheid juist daarop attent is, dat een agentuurovereenkomst niet een SCHIJNovereenkomst is, i.p.v. een verborgen werknemersrelatie.

 

Karel

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oke Karel duidelijk,

 

Wat betreft het hebben en krijgen van samples, fotoboeken etc., wordt dat gebruikelijk door de agent aangeschaft of is dit voor rekening van de principaal.

 

De betaling van provisie gebeurd dit nadat betaling van openstaande facturen is betaald of per periode, kwartaal oid.

 

Nog iets,

Ik ben zelf detailist geweest in de woonbranche en de agenten, vooral van duurdere stoffenmerken, die in onze winkel verschenen hadden allemaal prachtige showrooms, wel is waar op industrietereinen maar toch.

Is dat ook iets om rekening mee te houden of moet dit zo lang mogelijk uitstellen.

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

Karel,

 

Ja, een showroom is (soms) inderdaad aanbevelingswaardig, doch kan dit een valkuil zijn. Wie betaalt dat? De agent mág zelf voor een showroom zorgen, de principaal ook maar dan rechtstreeks huren en de kosten betalen, maar als de principaal deze kosten aan de agent betaalt (als zodanig) dan wordt het al een franctie moeilijker om zelfstandige agentuur aan te tonen. De agent mag in principe NIETS anders dan een provisie/commissie ontvangen.

 

Naar mijn mening is het beste de provisie-afrekeningen ELKE maand te doen geschieden.

 

Toch heb ik het gevoel, dat je niet een echte agentuur bedoelt, maar een importeurschap.

 

Karel

 

P.S. fotoboeken etc. zijn natuurlijk van de principaal, hij wil zijn product pushen!

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Yep, is inderdaad een punt van onderhandelingen maar ik wilde hiermee even aangeven wat gebruikelijk is.

 

Ik heb 't zelf ook anders maar dat is echt een uitzondering en heeft te maken met langdurige voortrajecten en langdurige uitvoering van de projecten.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Beste Karel,

 

De vele reacties op jouw vraag zijn eigenliijk best duidelijk ik zou in jouw geval niet denken aan een Agentschap maar het beestje in een andere vorm gieten. Zaken doen met Amerikanen is leuk maar als er geen geld wordt verdiend zijn ze zo van je af. Als Trade Agent ben ik zelf in diverse landen zeer actief met entrepreneurs, importeurs, exporteurs en groothandelaren. The US, Canada en Europa zijn mijn grond gebieden.

 

Kortom zaken doen als importeur zullen je kosten om hoogschroeven. Ik heb iemand je een gouden TIP zien geven om iets te doen met een shop wat aanzienlijk goedkoop, veiliger en financieel verantwoord is. Daar zou ik naar kijken en verder uitdiepen. Gezie ik een langestaat van goedverstand over zaken doen op het internet heb, mag je best je vragen aan me stellen en zal ik kijken waar je verder te adviseren.

Link naar reactie
  • 0

Qua percentage moet je denken aan 5-25% van de omzet, maar in principe

kan je dat helemaal zelf gaan bepalen. Jij bepaalt de advieswinkelverkoopprijs

en de marge voor de wederverkoper en dus je eigen marge.

 

Toch denk ik dat het best moeilijk is agent te worden voor een Amerikaans bedrijf zonder zelf te

investeren. In de praktijk betekent het dus dat elke bestelling afzonderlijk verzonden moet gaan

worden vanuit de USA. Het betekent dat de klant toch een aantal dagen tot weken moet wachten

voordat de bestelling binnen is, daarnaast zal hij meer rompslomp hebben wat betreft import buiten

EU.

 

Je eigen show-collectie zul je waarschijnlijk gewoon moeten betalen, folders e.d. zul je wel 'krijgen'.

Maar ik denk bovenal dat je alle orders in eerste instantie voor zult moeten schieten, zij kennen jou

of je klanten immers niet.

 

Wil je dit m.i. goed aanpakken, zul je echt importeur moeten worden met de daarbijbehorende

investeringen en risico's. Of je zult agent moeten worden van Europees merk, dat zou e.e.a.

vergemakkelijken wat betreft het feit dat je uit hun Europese voorraad kunt putten, snelheid,

verzendkosten, fysiek contact, administratie-aangelegenheden etc.

 

Aangezien je zelf aangeeft helemaal geen idee te hebben van hoe de branche in elkaar zit, is het

in eerste instantie beter om eerst als vertegenwoordiger voor een bestaande importeur op pad

te gaan. Dan krijg je een goed beeld van de hoeveelheden, marges, omloopsnelheden. Je wordt

een bekend gezicht in de winkels en dat allemaal met de zekerheid van een baan, leuke auto etc.

Kijk wel even uit met je evt. concurrentiebeding.

Link naar reactie
  • 0

 

Maar ik denk bovenal dat je alle orders in eerste instantie voor zult moeten schieten, zij kennen jou

of je klanten immers niet.

 

 

Neen, natuurlijk niet: een agent bemiddelt slechts, houdt geen voorraad en factureert niet. Het enige wat hij moet voorschieten (als je deze term per se wilt gebruiken) is een inkomen. Het kan immers lang duren eer hij een behoorlijk inkomen krijgt uit zijn agentuur. Toen ik als agent ging werken was mijn inkomen in de eerste maand E 19,43. De tweede maan E 1.002,11 - al wat meer - maar het duurde een jaar lang tot ik ervan kon leven en al mijn kosten dekken (telefoon, fax, auto, benzine etc.).

 

Karel Stromph

 

Overigens: meest voor de hand ligt, dat je als agent begint en als het goed gaat word je importeur (voorraadhoudend en facturerend).

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.