• 0

tenaamstelling facturen

M'n collega en ik hebben een discussie over de tenaamstelling van facturen...

 

Naar mijn idee is het zo dat de tenaamstelling van belang is voor de BTW. Indien de tenaamstelling niet juist is, dan heb je geen recht op aftrek van voorbelasting. Dit is tyoch zo?

 

Maar hoe zit dit bijvoorbeeld bij de VPB. Als de tenaamstelling niet juist is (en de crediteur wil deze ook niet meer aanpassen voor je), kun je de factuur dan wel in de kosten boeken als je aan kunt tonen (op basis van een offerte of contract o.i.d.) dat de kosten betrekking hebben op jouw BV en zakelijk zijn?

 

Alvast bedankt voor de reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Tja, als de tenaamstelling niet juist is, kun je natuurlijk ook de factuur betwisten en niet betalen. Immers, de persoon die de factuur krijgt, is dan geen opdrachtgever/partij in de overeenkomst. Dan komt er snel genoeg een nieuwe factuur.

 

Maar voor de vpb gelden andere bewijsregels dan voor de btw. Als je kunt aantonen dat de vennootschap de kosten gemaakt heeft en deze ten behoeve van de vennootschap waren, kun je deze aftrekken. Dat de factuur op een andere naam staat, heeft in die zin alleen het effect dat je bij controle wellicht iets meer moeite moet doen om die zakelijkheid aan te tonen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Als het om een schrijf of tikfout gaat, dan lijkt het mij ook geen probleem.

 

Maar het kan voorkomen dat een factuur aan een werknemer gericht is en niet aan de BV. En dan kan het voorkomen dat de factuur zelfs naar de werknemer thuis gestuurd is en niet naar de BV.....?

Link naar reactie
  • 0

 

 

Maar het kan voorkomen dat een factuur aan een werknemer gericht is en niet aan de BV. En dan kan het voorkomen dat de factuur zelfs naar de werknemer thuis gestuurd is en niet naar de BV.....?

 

 

Lijkt mij een erg zeldzaam verschijnsel. Maar als het gebeurt, dan betaal je die dus gewoonweg niet totdat je een juiste factuur ontvangen hebt.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Lijkt mij een erg zeldzaam verschijnsel. Maar als het gebeurt, dan betaal je die dus gewoonweg niet totdat je een juiste factuur ontvangen hebt.

 

Het komt helaas nogal eens voor met bestellingen via een website dat op de factuur in de adressering niet de bedrijfsnaam staat, maar alleen de naam van de besteller. Dan heb je al vooruit betaald via iDeal, creditcard o.i.d. en wordt een verzoek om de factuur te corrigeren niet altijd klantvriendelijk afgehandeld. Irritant en vaak weinig aan te doen.

Link naar reactie
  • 0

Precies. En dan gaat het vaak om een eenmalige bstelling, dus dan komt er echt geen nieuwe/juiste factuur.

 

Maar toch moet het niet echt een probkeem zijn om de factuur in de administratie op te nemen voor de VPB (BTW is dus wel een probleem, omdat de Belastingdienst uitgaat van de tenaamsteling), want declaraties van werknemers worden toch ook geaccepteerd. Bij ons komt het wel eens voor dat een werknemer zelf een printer aanschaft en deze later declareert. De BTW op die printer krijgen we dan niet terug, maar het zijn wel (zakelijke kosten).

 

Overigens betsaan die problemen met de BTW ook bij brandstofdeclaraties. De tenaamstelling van deze bonnen is ook niet juist, waardoor je de BTW niet terug kan vragen. Helaas wordt er bij een controle altijd eerst naar dit soort zaken gekeken. MAkkelijk verdienen voor die ambtenaren...

Link naar reactie
  • 0

Overigens betsaan die problemen met de BTW ook bij brandstofdeclaraties. De tenaamstelling van deze bonnen is ook niet juist, waardoor je de BTW niet terug kan vragen. Helaas wordt er bij een controle altijd eerst naar dit soort zaken gekeken. MAkkelijk verdienen voor die ambtenaren...

 

Dus als je tankt bij de Shell en betaalt met je zakelijke pinpas, dan is de BTW niet aftrekbaar, omdat de bedrijfsnaam niet op het bonnetje staat?

Dat is niet zo mooi!

In dat geval kan een brandstofpas wellicht uitkomst dienen (maandelijkse factuur op bedrijfsnaam).

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt het beste een tankpas aanschaffen.

 

Maar daarnaast is het ook mogelijk om met een zakelijke pinpas of creditcard te betalen. Deze staan ook op naam van het bedrijf. Wel moet je dan op de bon je kenteken en kilometerstand schrijven, zodat je aan kunt tonen voor welke auto het precies is geweest en het dus zakelijke kosten zijn.

Link naar reactie
  • 0

Uit veel vaklitaratuur en jurisprudentie blijkt dit wel hoor. Je moet namelijk aan kunnen tonen dat de kosten voor je bedrijf gemaakt zijn. Dit geldt niet alleen voor de BTW, maar ook voor de VPB.

 

Het komt bij ons regelmatig voor dat werknemers die een auto van de zaak hebben, brandstof declareren omdat bijvoorbeeld hun tankpas niet meer werkt. Zij moeten dan hun kenteken en kilometerstand op de bon zetten, zodat aangetoond kan worden voor welke auto het precies is geweest. Daarnaast kan je zo ook aantonen dat je bijvoorbeeld je twwede auto in prive niet hebt volgegooid. Overigens vindt de Belastingdienst dit niet (altijd) voldoende:

 

http://www.mkb-brandstof.nl/btw-garantie/?gclid=CPGW692egZcCFQhMGgodoXDdXw

 

Link naar reactie
  • 0

Je noemt nu de situatie dat een medewerker met zijn privepas de brandstof heeft voorgeschoten. Dan kan ik me best voorstellen dat de Belastingdienst minimaal een kilometerstand en kenteken op het bonnetje verlangt.

 

Maar als je de brandstof met een zakelijke pinpas betaalt hoeft dat dus niet.

Link naar reactie
  • 0

Dus als je een zakelijke pipas hebt is het niet nodig om aan te tonen welke auto er is volgetankt?

 

Indien er meer dan 1 auto in het bedrijf aanwezig zijn, dan zul je m.i. toch aan moeten tonen voor welke auto de kosten gemaakt zijn. Dit kun je doen door het kenteken en de km.stand te vermelden.

 

Ik kan ook wel met de zakelijke pas van mijn collega m'n prive wagen hebben volgetankt...

 

(overigens gaat het nu niet meer om de tenaamstelling van facturen...misschien een ander topic openen?)

Link naar reactie
  • 0

In navolging op bovenstaande berichten wilde ik een andere, gerelateerde vraag stellen.

Stel ik haal voor mijn bedrijf een multomap in de plaatselijke winkel.

Moet ik dan de bon/factuur op naam van het bedrijf laten zetten om de BTW terug te mogen vragen?

Of is het voldoende als ik met de bedrijfs-pinpas betaal (zoals hierboven beschreven voor het tanken)?

Link naar reactie
  • 0

M.i. is het voldoende als je een bedrijfspas gebruikt. Deze heeft de tenaamstelling van het betreffende bedrijf en dat is voor de Belastingdienst voldoende. (Let wel op of er daadwerkelijk BTW benoemd is op de bon, anders heb je geen recht op aftrek van voorbelasting).

Link naar reactie
  • 0

Als je inderdaad iets haalt bij de plaatselijke winkel moet je er inderdaad voor zorgen dat er een bon is die uitgesteld is op naam van het bedrijf en dat de het bedrag voor BTW en en BTW bedrag zelf op de bon zijn vermeld. Tevens moet op de bon ook de naam van de winkel staan en wel of gedrukt, geprint of middels een stempel. Een velletje papier met daarop de naam van de winkel geschreven is voor teruggaaf van de BTW niet toereikend, dit soort velletjes zou je zelf ook kunnen maken.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt erop dat er toch nog een meningsverschil ligt op dit punt. Ook als ik de bestaande topics op dit onderwerp nakijk op higherlevel lijken er 2 meningen te zijn:

- betaald met pinpas van bedrijf icm een bon/factuur die NIET op de bedrijfsnaam staat is voldoende om btw terug te kunnen vorderen

- een bon/factuur op naam van het bedrijf is noodzakelijk om btw terug te kunnen vorderen

Link naar reactie
  • 0

Interessante discussie.

 

Om terug te komen op het oorspronkelijke topic vraag ik me af of het erg is dat de bedrijfsnaam niet geheel juist is geschreven bij de bedrijfsverzekering.

Ik heb namelijk de nieuwe papieren voor het nieuwe jaar ontvangen en merkte dat er een ' teken in mijn naam is gekomen.

(volgens de verzekering heet het bedrijf nu pet's passion in plaats van pets passion.. )

 

Is dat erg?

Ik vind het zelf niet zo'n probleem maar ik wil natuurlijk geen gedoe als ik de verzekering een keer nodig heb.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Toch wel jammer dat op een forum met zoveel ondernemers geen eenduidigd antwoord te vinden is op deze vragen.

 

Omdat mijn zakelijke pas nog niet binnen was heb ik onlangs inkopen gedaan op mijn prive pas. Ik heb later dit bedrag weer vanaf zakelijk overgeboekt naar prive. Verder staat er op de inkoopbon geen bedrijfsnaam.

 

En wat als je bijvoorbeeld een schaar koopt bij de bruna, dan staat daat toch never nooit een bedrijfsnaam op? Ook al vraag je het?

 

Er zijn dus ondernemers op dit forum die zeggen je krijgt de btw niet terug en er zijn ondernemers die zeggen je krijgt de btw wel terug. Heeft dan echt niemand hier praktijk ervaring mee?

 

Mocht de vraag niet worden beantwoord dan meld ik mij wel zo rond het tweede kwartaal van dit jaar ;) met mijn bevindingen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als jij de btw in je aangifte opneemt en je niet wordt gecontroleerd, krijg je de btw dus terug. Dat is echter wat anders dan de vraag of je de btw mag aftrekken als de factuur niet aan de vereisten voldoet.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Aansluitend op het onderwerp in deze topic het volgende:

Er is bij ons na de aangifte btw 3e kwartaal een beschikking toegezonden met de mededeling dat van bepaalde facturen de BTW niet als voorbelasting mag worden afgetrokken vanwege een foutieve tenaamstelling op de inkoopfactuur.

Nu is mijn vraag de volgende:

Heeft de onderneming recht op aftrek van voorbelasting als er wordt ingekocht ten name van een handelsnaam en niet de statutaire naam of bedrijfsnaam van de onderneming?

 

Reacties zeer welkom

 

L8r

 

Link naar reactie
  • 0

In de huidige situatie zijn de handelsnamen voor de onderneming geregistreerd bij de kvk.

 

M.b.t. genoemde situatie inzake beschikking voorbelasting zijn op rekening van de onderneming t.b.v. aan deze gelieerde onderneming inkopen gedaan ( tevens met pin pas gelieerde onderneming betaald) echter is de factuur vanwege het debiteurnummer op naam van de onderneming gesteld en heeft de fiscus geoordeeld dat de op de facturen betaalde btw niet als voorbelasting in mindering mag worden gebracht.

 

Jammer maar zo gaat dat dan..........

 

l8r

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.