• 0

Marketing via Twitter

Twitter begint steeds meer mensen te interesseren. Deze week werd het 1 miljardste (!) bericht, of tweet, geregistreerd. 3,5 miljoen mensen hebben zich op de site geregistreerd. Dat Obama daar als meest gevolgde twitteraar iets aan bij heeft gedragen, dan lijkt wel zeker. Of je het niets vind, niet begrijpt of haat : het lijkt een geaccepteerd communcatie platform te gaan worden.

 

Ik zit meer dan een jaar op twitter en heb +3.000 berichten erop staan. Ik geef graag toe dat ik diverse keren ermee heb willen stoppen. Maar de resultaten zijn er naar: ik heb regelmatig contact met mensen die ik (zeer) interessant vind en het lukt mij behoorlijk goed om in contact met ze te komen. Dit heeft geresulteerd in een aantal opdrachten, die ik via Twitter heb gekregen, onder andere een leuke interim opdracht.

Daarnaast is het een geweldige tool om mensen te laten weten wat je bedrijf aan het doen is. Ik merk dat bijvoorbeeld mijn blog veel meer bezocht wordt, als ik het op twitter zet. En aangezien de meeste mensen daar interessant voor mij zijn, ben ik altijd blij om dit effect te zien.

 

Eenvoudig gezegd: als je een klein bedrijf hebt en je denkt dat je 3-4 keer per dag wel lukt om 140 karakters te schrijven over je bedrijf: dan kan ik twitter warm aanbevelen.

 

Als je wilt weten wat het is, wat de voordelen zijn en wat het voor je bedrijf kan betekenen, zet dan een kop koffie en kijk en luister een uurtje naar deze presentatie van O'Reilly Media: (Engels gesproken)

 

 

De eerste 10 minuten gaat over Twitter in het algemeen

Na 10 minuten gaat het over Business use & practices.

Na 30 minuten begint de Q&A

 

Als je hierna over Twitter wilt discussieren: Volg mij via Twitter op "EwoutWolff" en hier open ik graag de discussie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

Naar mijn mening is twitter erg krachtig als je jezelf als expert op jou gebied wilt neerzetten.

 

Als je als expert gezien wordt worden mensen nieuwsgierig naar welke website/blog achter jou naam zit en heb je een vergrote kans op een sale op deze website dan wanneer een bezoeker binnen komt en jou nog niet kent!

Link naar reactie
  • 0

Eenvoudig gezegd: als je een klein bedrijf hebt en je denkt dat je 3-4 keer per dag wel lukt om 140 karakters te schrijven over je bedrijf: dan kan ik twitter warm aanbevelen.

 

Ik ken twitter niet, maar als ik het zo lees, is het dan een soort spam engine, en straks het slachtoffer van het eigen succes?

Link naar reactie
  • 0

@Danny Verhoeven - ja, je als expert opwerpen kan inderdaad vrij eenvoudig met Twitter: er zijn nog niet heel veel mensen op Twitter, dus hier ligt nog maagdelijk gebied. Maar: altijd blijft: het moet wel relevant en geen spam zijn wat je brengt. (moeilijker dan je denkt, overigens).

 

Het mooie van het medium is dat je zowel mensen naar je toe trekt door de onderwerpen: mensen die jou volgen krijgen min of meer jouw informatie naar ze toe gebracht. Daarnaast zijn er nieuwsgierigen die of via-via (andere twitteraars) of via zoekmachines op jouw informatie worden gebracht.

 

Wat dan gebeurt, is dat er een "gesprek" ontstaat, maar niet een in de klassieke zin: aanwezige mensen reageren op een vraag, een link, een presentatie of een opmerking. Meerdere mensen kunnen er bij betrokken raken en zo kan een interessante discussie ontstaan.

 

Zeker als je je tweets doelbewust neerzet als afkomstig uit een duidelijke expertise, dan zal je merken dat je mensen naar je trekt die interesse hebben in jou en je expertise.

 

@jeroenbakker - downtime : is zeker waar. Het bewijst de kracht van (het netwerk achter) Twitter, dat mensen toch liever bij Twitter blijven dan een van de 200 andere microblogging diensten.

 

@jef : ik kan mij voorstellen dat je dit denkt. Het is zeker geen eenvoudige dienst, waarvan je de lol en toegevoegde waarde direct doorhebt. Besteed er iets meer tijd aan en je zal zien : het is veel meer dan wat je er nu van denkt.

 

Om je nog een idee te geven : met veel mensen email ik niet meer : Twitter heeft dat afdoende ondervangen.

Link naar reactie
  • 1

Twitter is wel wezenlijk anders dan email, chatten of blogging. Met chatten heb je chatgroepen en die kunnen wel groot zijn maar het is een gesloten groep. Email is 1 op 1. Twitter is als een hele grote chatroom met 16M mensen waarvan je er een paar honderd "hoort", en waarin een paar honderd jou "horen", waarbij die twee groepen niet dezelfde zijn. Als vier mensen een bericht "re-tweeten", dat wil zeggen doorsturen naar hun "friends", dan heeft de hele wereld het bericht gezien.

 

Er zijn erg veel bedrijfjes en mensen die op Twitter aansluiten en binnen of rondom twitter hun eigen dienst beginnen. Zo heb je aparte twitter foto en twitter search en twitter stats sites. Twitter leent zich goed voor mobiel gebruik, meer dan chat en meer dan email. Zodra iemand spraakherkenning in twitter inbouwt, dan heb je een wereldwijde telefoonlijn waar iedereen tegelijk in praat. Met de juiste filters kan dat erg effectief zijn.

 

Twitter levert ook locatie herkenning, dwz sommige twitter clients tweeten je locatie gebaseerd op je gps naar de Twitter server zodat al je "followers" automagisch zien waar je bent. Ewout heeft dat niet aan staan denk ik want die is altijd maar in hetzelfde dorp.

 

En dan heb je nog weer geheel nieuwe diensten die mensen inbouwen maar die we nu nog niet weten.

Link naar reactie
  • 0

Twitter is mijn ogen een gadget voor (online) marketeers en netwerkers. Dat is ook de reden dat Ewout er werk uit haalt (denk ik) hij past in hun profiel. Ik schat in dat de gemiddelde etiketten leverancier er nou niet echt iets mee op gaat schieten.

 

Zelf heb ik niet zo de behoefte om met "iedereen" of mijn vrienden iedere activiteit van me te delen. Ik zie best in dat je meer van elkaar te weten kunt komen en dat als mensen echt geïnteresseerd in je zijn het ook best willen volgen. Maar om nu bij wijze van spreken elke scheet te delen? Ik hoor Ewout al denken "ow nee weer zo'n ongelovige dinosaurus" , maar ik waag het er maar op :)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook een account (http://twitter.com/marande), al enige tijd. Eerst zag ik het nut er helemaal niet van in maar ik begin nu toch enigszins de charme ervan te ontdekken. Echt veel heb ik er nog niet mee gedaan, maar het duurt altijd even voor je erin komt volgens mij.

Ik kan me niet voorstellen dat het emailen zal vervangen want meestal heb ik wel meer te vertellen dan 160 karakters.

 

@ Christine: ik zit toch ook echt altijd in hetzelfde dorp...

www.deblijeekster.nl * www.edelsteenkralen.nl * www.steinperlenwelt.de

Link naar reactie
  • 0

@Welleke nee, ik doe niet aan makkelijke labels ;-D

 

En nee: ik kan mij helemaal voorstellen dat dit voor veel mensen too much is. Zeker als je niet gewend bent om te schrijven, kan het tegenvallen. En je moet het maar elke keer bedenken. Dus dinosaurus: nee, dat ben je zeker niet.

 

Waar het in de simpelste vorm over gaat is: vertellen over je bedrijf, wat je bezighoudt, de ontwikkelingen, de teleurstellingen, etc. Hoe raar dit voor je mag klinken: mensen die jou & jouw bedrijf boeiend vinden, lezen het. Dit zie je nu veel startups doen: vertellen hoe het verloopt, op weg naar het live gaan van het product. Boeiende lectuur.

 

Dan komt het mooiste: je kan met de mensen die je volgen een gesprek aangaan. Vragen stellen, dingen voorleggen, productontwikkeling laten bedenken, brainstormen, etc, etc.

 

Je krijgt, kortom, een groepje mensen die interesse hebben in wat je bedrijf doet. Van geïnteresseerden op afstand tot fans die ieder woord van je willen horen.

 

Als je dit kan en als het lukt, dan lijkt mij dit zeer simpele marketing met een paar zinnetjes op een dag.

Link naar reactie
  • 0

Eerlijk is eerlijk, als ik zo heel sporadisch eens door de hyves profielen van mijn vrienden/bekenden loop en ik lees zo'n oneliner dan vind ik het toch vaak interessant. Dus vanuit dat oogpunt snap ik het wel.

 

Maar ik moet "eerst" maar eens de traditionelere marketing kanalen (en dan doel ik ook gewoon op mijn internetmarketing) op orde hebben :)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Helemaal eens met met Ewout. Wat twitter doet is iets wat al langere tijd bestond veel social networks: een status update. Veelal een zin afmaken met jezelf als onderwerp. En dat kan alles zijn. Waar je aan werkt, wat je denkt, wat er gebeurt, waar je bent, wie je ontmoet hebt, wat je nodig hebt... etc. Dat hebben ze met Twitter als het ware eruit gehaald. Je had eerst social networks met status update, nu heb je status update zonder social network. 8) En zo zie dat zo een feature "uitvergroot" en op zichzelf staand een heuse levensvatbare start-up wordt. Prachtig, toch?

 

Ik heb Twitter een hele tijd ook links laten liggen, maar nu ga ik het wel steeds meer gebruiken om inderdaad m'n activiteiten te marketen, in bijzonder m'n start-up. Wat nou steeds vervelender wordt, is dat je niet alleen meer social networks en accounts hebt, maar ook hebben die allen status updates (Hyves, Facebook, LinkedIn). Dan is het wel prettig als die allemaal simultaan updaten met 1 druk op de knop. Koppelen die hap! Ongeacht technologie, plek, middel ... allemaal in 1 keer ge-update. Dat is nou handig. En dat kan nou juist ook omdat Twitter daarin de katalysator is. Daar draagt zo een applicatie als Twitli van Christine aan bij.

Link naar reactie
  • 0

Iemand ervaringen met een tool zoals op mod-edit:spamlink verwijzend naar affilliatesite] wordt vernoemd?

 

Spam?

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.