• 0

Van personeel naar Franchise

Dag mensen,

 

Niks geheimzinnigs aan ons bedrijf maar toch vertel ik liever onze werkzaamheden niet ivm. meelezend personeel.

 

11 jaar geleden ben ik mijn eigen bedrijf gestart, gereedschap gekocht, bedrijfswagen gekocht, klanten gevonden. Na een paar maanden nam ik mijn eerste personeelslid aan en dat ging goed, een poos later had ik 3 auto's en ongeveer 5 personeelsleden.

 

Dat ging erg goed, ik stuurde personeel zelf aan en kreeg alles mee en alles was goed te overzien.

 

3 jaar geleden heb ik de keuze gemaakt om verder te gaan groeien, ook dat ging prima, ik nam een bedrijfsleider aan, later nog een manager en ook voor de administratie moesten er mensen komen, inmiddels hebben we meer dan 60 man personeel en 35 auto's rijden.

 

Natuurlijk geeft het veel kopzorgen worden er veel schade's gereden, bestolen door personeel enz enz. de bedrijfsleider mag dit allemaal aanhoren en oplossen en ik persoonlijk wil me er niet teveel van aantrekken anders doe je s'nachts geen oog meer dicht.

 

Toch werkt dit in de praktijk niet zo, je blijft je toch ergeren aan alle ellende ook de bedrijfsleider kan je niet voor 100% naar jouw hand zetten, 80% is bijna gelukt maar zelfs dan zijn er dingen die je graag anders wilt zien.

 

Inmiddels hebben we alles wat beter moet besproken en proberen te verbeteren, maar er is zoveel negativiteit en ik ben er klaar mee, met 3 auto's verdiende ik meer centen en had ik ongeveer 1% van de kopzorgen die ik nu heb.

De theorie van 30 auto's leveren 10x zoveel op als 3 auto's gaat niet op, misschien als je een keiharde zakenman bent, maar ik ben toegegeven te zacht van karakter, ik weet hoe het beter kan, maar de negativiteit zal blijven.

 

Ik heb nu mijn keuze gemaakt en daarmee naar mijn idee de ideale oplossing gevonden.

 

Het bestaande personeel zouden franchisenemers kunnen worden, ik weet inmiddels wie het in zich zou hebben en wil op korte tijd hierover praten met de juiste personeelsleden.

De bedoeling is dat ze de bedrijfswagen incl. alle toebehoren en incl. een lijst met vaste klanten zullen overnemen voor ongeveer 4000 euro.

Natuurlijk moeten ze zich verzekeren en naar de Kvk gaan enz enz.

 

Daarna zal de facturering naar deze klanten via ons lopen en houden wij ongeveer 25% in van hun omzet, dat wil ik doen als volgt. Elke week kijken wij wat betaald is voor deze franchisenemer, stel dat dat 6 x 400 euro ( realistisch bedrag ) dan houden wij 600 euro in het restante bedrag van 1800 euro maken wij over naar de franchisenemer.

Wij blijven ze support bieden wat we nu ook doen en feitelijk veranderd er weinig aan hun werk, ze zullen veel meer verdienen en lopen erg weinig risico.

 

Ons grote voordeel is dat we haast niet meer opgelicht kunnen worden, ze rijden dan tenslotte in hun eigen auto en zijn ze ziek of rijden ze flinke schade, dan is dat niet langer ons probleem.

 

Zo zijn er nog een tal van andere dingen die al heb uitgedacht.

 

Het probleem nu is dat even geen begin heb, inmiddels wel 10 jaar ervaring, 200 man personeel versleten ga zo maar door, maar totaal geen verstand en kennis van het opzetten van een franchise "gebeuren".

 

Heeft iemand voor mij misschien een goede tip, en wat zijn de haken en ogen aan mijn plan ?

 

Alvast hartelijk dank,

 

Ser.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een tip,

 

Lees Eckart's Notes eens ;

 

Tien jaar na dato geeft Eckart het geheim prijs van de succesformule waarmee hij 'zijn' BSO van een eenmansbedrijf tot multinational met 10.000 medewerkers liet groeien.

 

'Een managementboek dat leest als een roman'

De ondernemer Eckart Wintzen vertelt in Eckart's Notes vol humor en zelfspot over de succesformule, waarmee hij zijn BSO/Origin liet groeien van onverwacht eenmansbedrijf tot ongekende multinational. Een grappig boek, met diepgang. Het staat vol met ideeën en...

 

http://www.bol.com/nl/p/boeken/eckart-s-notes/1001004004993501/index.html

9056379674.gif.22f605b108524fea17b26ff222c46d99.gif

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik wens je veel succes met waar je graag naar toe wilt.

 

Er zijn diverse websites waar meer info op staat voor franchise gevers maar ook voor nemers...

 

 

Kijk eens op www.franchiseplus.nl daar staat meer info op voor beide partijen.

 

 

www.nfv.nl is de belangenorganisatie van de franchisegevers.

 

 

Succes ermee... !!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.