• 0

aandelen in 2 verschillende BV's uit dezelfde branche

Beste Allemaal,

 

Inmiddels ben ik alweer vier jaar bezig in een BV (op franchisebasis) waarin ik een aandelenbelang heb van 25% en zelf bestuurder ben samen met een compagnon. De laatste tijd is de koers van het bedrijf een richting opgegaan waar ik niet mee eens ben. Ik ben dan ook van plan om niet verder te gaan met deze BV en wil mijn aandelen verkopen.

 

Van een andere franchisegever uit DEZELFDE branche hebben zij mij een mogelijkheid gegeven om per direct over te stappen naar hun organisatie, waar ik wel wat voor voel. Ik wil dan ook per direct overstappen naar deze nieuwe franchisegever, maar ben bang dat mijn oude franchisegever mij op concurrentiebeding alles gaat tegenhouden.

 

Wat mij logisch lijkt is op korte termijn via een Algemene Vergadering terug te treden als bestuurder en gaat uitschrijven in de salarisadministratie. En daarna ben ik van plan om in de nieuwe franchise te betreden als bestuurder.

 

Is dit een verstandige zaak of is het beter om eerst alle aandelen van de hand te doen? Ik wil zo snel mogelijk beginnen in het nieuwe bedrijf.

 

Ik hoop dat jullie mij een goed advies kunnen geven.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bestuurder en aandeelhouder zijn overigens twee zaken die je prima uit elkaar kunt trekken. Een bestuurder bestuurt, een aandeelhouder is eigenaar. Je kunt dus prima aandelen in twee BV's in dezelfde branch hebben. Tenzij je of ooit hebt afgesproken dat dat niet mag, of de andere aandeelhouders in de BV waar je aandelen van wil gaan kopen dit niet willen.

 

Als bestuurder kun je een concurrentie- en/of relatiebeding hebben, als je dat ooit afgesproken hebt.

 

Je kunt ook ontslag nemen als bestuurder, zonder je aandelen te verkopen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Beste Ronaldinho,

 

Bedoel je dus dat als de nieuwe BV geen bezwaar heeft als ik de huidige aandelen bezit, ik gewoon deel kan nemen in de nieuwe BV zonder dat ik juridisch straks in de problemen kom?

 

Ik ben inderdaad van plan om dan zsm terug te treden als bestuurder van mijn huidige BV, de aandelen verkoop ik eventueel later en in de nieuwe BV van een andere franchisegever verder te gaan. Daar zal ik toch geen problemen mee krijgen van mijn oude franchisegever toch?

 

Alvast bedankt.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Eerste vraag: is er een concurrentiebeding (op papier) ?

 

 

Ja, er is een concurrentiebeding op papier. Hierin staat dat ik niet mag handelen als franchisenemer in dezelfde branche. En ook al stap ik eruit, dan mag ik 1 jaar niet handelen in dezelfde branche....dat staat er althans....

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Hierin staat dat ik niet mag handelen als franchisenemer in dezelfde branche. En ook al stap ik eruit, dan mag ik 1 jaar niet handelen in dezelfde branche....dat staat er althans....

 

 

 

Als franchisenemer of ook anderszins? Wees exact ajb, dat kan een hoop schelen in onze antwoorden en dus jouw oplossing.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 55 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.