• 0

Vergoeding per verkocht product uitbetalen

Ik wil graag via verenigingen producten aanbieden. Het is dan eigenlijk de bedoeling dat zij de producten via posters, en een voorbeeld in hun clubhuis zichtbaar promoten. Nu is dat gedeelte allemaal niet zo het probleem, ik zit eigenlijk met het volgende:

 

Ik wil de club hiervoor een vergoeding geven, zij verdienen maar liefst 20% per product zonder zelf er veel voor te doen! Voor iedere club is het natuurlijk welkom om extra inkomsten te genereren, en zeker in deze tijd. Echter ik weet wel hoe ik het bestelproces wil aanpakken (website en via ouderwetse bestelformulieren) maar ik weet niet hoe ik het bedrag moet vergoeden en verantwoorden in de boekhouding!

 

Dus mijn vraag is dan ook, als ik een product heb van 10 euro, de club ontvangt steeds € 2,00 per verkocht product. Hoe vermeld ik dit in mijn boekhouding?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dave,

 

Je zou een rekening "Provisie verkopen" in gebruik kunnen nemen. Plaats deze dicht in de buurt waar de omzet wordt geboekt.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

En dat bedoelde ik dus ook. Je "echte" omzet wordt dan de geboekte omzet (10) verminderd met de gegeven korting aan de club (2) en daarom deze rekening dus dicht bij de rekening Omzet.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Het is misschien de verkeerde redenering maar ik zou het als volgt aanpakken.

Je kunt aan een vereniging gewoon doneren, (belasting aftrekbaar als ik het juist heb)

Het is niet meer als normaal dat een vereniging die wordt gesponserd door uw bedrijf reclame maakt voor uw bedrijf.

Zo kan het ook aantrekkelijk zijn om een vast bedrag af te spreken. ( eerst even een half jaartje aankijken wat een redelijke investering zou zijn.)

Ook kun je een vast bedrag opnemen in "promotiekosten" of "marketingbudget" en dit zo wegschrijven op de balans.

 

Misschien sla ik hier de plank mis.. (forgive me :)

Voor al uw bedrijfssoftware & ICT Oplossingen

www.webaxs.nl www.relaxs.nl www.comaxs.nl

Link naar reactie
  • 0

Het is misschien de verkeerde redenering maar ik zou het als volgt aanpakken.

Je kunt aan een vereniging gewoon doneren, (belasting aftrekbaar als ik het juist heb)

Het is niet meer als normaal dat een vereniging die wordt gesponserd door uw bedrijf reclame maakt voor uw bedrijf.

Zo kan het ook aantrekkelijk zijn om een vast bedrag af te spreken. ( eerst even een half jaartje aankijken wat een redelijke investering zou zijn.)

Ook kun je een vast bedrag opnemen in "promotiekosten" of "marketingbudget" en dit zo wegschrijven op de balans.

 

Misschien sla ik hier de plank mis.. (forgive me :)

 

Zo mis dat je op je vinger slaat. ;D

Link naar reactie
  • 0

Het is misschien de verkeerde redenering maar ik zou het als volgt aanpakken.

Je kunt aan een vereniging gewoon doneren, (belasting aftrekbaar als ik het juist heb)

Het is niet meer als normaal dat een vereniging die wordt gesponserd door uw bedrijf reclame maakt voor uw bedrijf.

Zo kan het ook aantrekkelijk zijn om een vast bedrag af te spreken. ( eerst even een half jaartje aankijken wat een redelijke investering zou zijn.)

Ook kun je een vast bedrag opnemen in "promotiekosten" of "marketingbudget" en dit zo wegschrijven op de balans.

 

Misschien sla ik hier de plank mis.. (forgive me :)

 

die kosten die hij nu maakt zijn ook aftrekbaar, ik ga trouwens mee met de redenering van ecofin

de wens is de vader van de gedachte

Link naar reactie
  • 0

Het is misschien de verkeerde redenering maar ik zou het als volgt aanpakken.

Je kunt aan een vereniging gewoon doneren, (belasting aftrekbaar als ik het juist heb)

Het is niet meer als normaal dat een vereniging die wordt gesponserd door uw bedrijf reclame maakt voor uw bedrijf.

Zo kan het ook aantrekkelijk zijn om een vast bedrag af te spreken. ( eerst even een half jaartje aankijken wat een redelijke investering zou zijn.)

Ook kun je een vast bedrag opnemen in "promotiekosten" of "marketingbudget" en dit zo wegschrijven op de balans.

 

Misschien sla ik hier de plank mis.. (forgive me :)

 

Zo mis dat je op je vinger slaat. ;D

 

Ik kan je vertellen dat die opmerking meer pijn doet :p haha

Voor al uw bedrijfssoftware & ICT Oplossingen

www.webaxs.nl www.relaxs.nl www.comaxs.nl

Link naar reactie
  • 0

Dave,

 

Nog even een puntje op de "i"'s.

 

Je factureert de finale klant?

 

If not (dus je factureert de club) dan heb je niets met een aparte w&v-post te maken, dan geef je de korting op de factuur zelf (of ja factureert voor de 80%-waarde). Dan is je marge domweg iets lager, zonder consequenties voor het lay-out van je boekhouding.

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

Het is dus echt de bedoeling dat iemand bij de club een bestelformulier invult en naar mij stuurt. Ik maak vervolgens het product en factureer dus echt de klant. De club ontvangt dan een provisie over het verkoop bedrag.

 

Dus eigenlijk zit het dan zo dat ik de club een bedrag verschuldigd ben. Ik moet dus kijken hoe ik dit de club kan overmaken en verantwoorden in de boekhouding.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Dave,

 

Je bent er al!

 

W&V-rekening "Commissies" (of Provisie) - ergens tussen de rekeningen "Kostprijs verkopen" en "Omzet", het is een kostenpost. Je factureert de koper ten volle (volle prijs + BTW). Zodra het geld binnen is, boekje die 20% van deze omzet op de rekening "commissies" - en betaalt van je "bank" aan de club.

 

Succes, Karel

Link naar reactie
  • 0
Zodra het geld binnen is, boek je die 20% van deze omzet......

 

Eerder zag ik Karel in dit draadje spreken over de puntjes op de "i" . Ik denk niet dat de club blij is met de conditie "zodra het geld binnen is...". Je gaat toch niet het ondernemersrisico gedeeltelijk overhevelen naar de club. De provisie behoort te worden geboekt op het moment dat de bestelling binnengekomen is.

 

Voor de duidelijkheid met de journaalpost:

 

Provisie clubverkopen

Aan Crediteuren (de desbetreffende club)

 

en periodiek overmaken naar de club.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Het is natuurlijk wel de academische vraag waarom die 20% niet bij het risico van de club zou horen. Ik denk dat de 100% risico van de ondernemer is maar die 20% is van de club. Bovendien is de vraag of de transactie niet pas geldig is wanneer de koper heeft betaald. Dave zou van te voren duidelijk kunnen maken dat die 20% pas geldend is als de betaling binnen is,

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste staat de club er buiten en zijn het dus voor mij geen crediteuren. Ze ontvangen slechts een provisie over het verkoop bedrag. Anders moet de club mij dus een factuur gaan sturen, dat word een beetje omslachtig voor de club.

Ik wil het zo makkelijk mogelijk houden.

 

Daarnaast over het verhaal van de risico dragen, ik of de club. Zodra de betaling verwerkt is krijgt de club ook haar geld.

Een product is in mijn ogen pas verkocht als het geld ook daadwerkelijk op de rekening staat!

 

Ik ga voor de oplossing die Karel me heeft aangeboden, dit werkt het makkelijkste voor mij.

Bedankt voor jullie medewerking!

Link naar reactie
  • 0

Prima oplossing, niets mis mee. Toch nog even enkele misverstanden wegwerken.

Ik neem aan dat het produkt wordt uitgezet bij meerdere clubs; om dan in de gaten te houden welke club welke provisie dient te ontvangen moet administratief goed worden geregeld. Een crediteurenadministratie is daarvoor uitermate geschikt. Het houdt in dat zodra de debiteur heeft betaald de boeking van de provisie kan worden gemaakt. Ik neem aan dat de club hiervan een overzicht ontvangt voor hun administratie. Dat overzicht kan worden gebruikt om de boekingen te staven. Het is een misverstand dat in een crediteurenadministratie alleen maar boekingen plaatsvinden op basis van ontvangen facturen.

 

Dat je regelt dat de club eerst recht heeft op de provisie op het moment dat de debiteur heeft betaald kan ik mij heel goed voorstellen. Een product is echter niet eerst verkocht wanneer er is betaald. Een product is verkocht op het moment dat de overeenkomst tot stand gekomen is. Daardoor kan een vordering ontstaan (tenzij kontant wordt betaald) en dient dus de verkoop te worden geboekt. Indien geen ontvangst plaatsvindt en besloten wordt het daarbij te laten kan de vordering worden afgeboekt.

 

Dit doet overigens de voorgestelde boekingsgang geen geweld aan. Succes met de verkopen.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

John, ecofin,

 

Dat er een overeenkomst tussen de klant en Dave ontstaat bij de plaatsing van de order brengt nog niet met zich mee dat er een overeenkomst tussen Dave en de club ontstaat. Als Dave met de clubs overeenkomt, dat de provisie eerst na de betaling van de order tot recht is gerijpt (meeste provisieregelingen!), dan ontstaat die verplichting niet gelijktijdig.

 

Karel

 

 

Link naar reactie
  • 0
Dat er een overeenkomst tussen de klant en Dave ontstaat bij de plaatsing van de order brengt nog niet met zich mee dat er een overeenkomst tussen Dave en de club ontstaat. Als Dave met de clubs overeenkomt, dat de provisie eerst na de betaling van de order tot recht is gerijpt (meeste provisieregelingen!), dan ontstaat die verplichting niet gelijktijdig.

 

Heb ik toch ook niet beweerd? Ik schreef:

 

Het houdt in dat zodra de debiteur heeft betaald de boeking van de provisie kan worden gemaakt.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.