• 0

Statuten van de BV versus statuten van een stichting (aandelen vs certificaten)

Ik heb een minderheidsbelang, namelijk 4,9% certificaten van aandelen in een BV. En ben zeer wantrouwig richting de andere aandeelhouders om verschillende redenen.

 

Ik beschik op het moment enkel over de statuten van de BV, en niet over de statuten van de stichting Administratiekantoor die de certificaten uitgeeft. Ik ben voornemens de stukken zo snel mogelijk compleet te maken, om deze vervolgens met een jurist eens te doorlopen.

 

Op dit moment echter (vlak voor een dividenduitkering) wil ik niet moeilijk doen om dit soort stukken op te vragen, maar zit wel met een aantal vragen. Deze zijn ontstaan doordat ik laatst met een vriend, die meer verstand heeft van dit soort zaken de statuten van de BV heb doorgenomen. Hij vertelde mij dat er geen vreemde zaken in stonden, maar dat alles over aandelen ging... en dus niet over certificaten van aandelen. Daar had hij vervolgens geen verstand van, en ook geen ervaring met een stichting etc. Ik werd wel getriggerd: kan ik uberhaupt iets ontlenen/aflezen uit de statuten van de BV als het om mijn certificaten van aandelen gaat? Of hebben alle passages ook over vervreemding etc. puur te maken met aandelen, en zouden er in de statuten van de stichting hele andere afspraken gemaakt kunnen zijn? Dat deze stukken niet vanaf heb begin met mij overlegd zijn is weer een bevestiging van mijn wantrouwen of trek ik nu te snel conclusies?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

??? ??? ???

 

De stichting

 

Een stichting wordt opgericht om een bepaald doel te realiseren, met behulp van een vermogen. Een stichting heeft geen leden. Het doel staat beschreven in de statuten. Een stichting mag winst maken, maar de uitkering ervan moet een ideëel of sociaal doel hebben. De stichting is daarom geen geschikte vorm om een onderneming te starten.

 

Oprichting

Een stichting wordt opgericht bij notariële akte of testament. Een stichting kan door één of meer personen worden opgericht. Dit kunnen zowel natuurlijke personen als rechtspersonen (bijvoorbeeld een BV) zijn. De notariële akte bevat een verklaring van de oprichters dat de stichting in het leven wordt geroepen, en de statuten van de stichting. In de statuten staat:

 

* de naam van de stichting, met het woord 'stichting' als deel van de naam;

* het doel van de stichting;

* de wijze van benoeming en ontslag van bestuurders;

* de gemeente in Nederland waar de stichting is gezeteld;

* de bestemming van het overschot na vereffening van de stichting in geval van ontbinding;

 

Gebruikelijk is dat de statuten ook regels bevatten over de organisatie en inrichting van de stichting. Voor wijziging van de statuten is een notariële akte vereist. De stichting moet worden ingeschreven in het handelsregister. Zolang dit niet is gebeurd, is iedere bestuurder privé aansprakelijk. Omdat een stichting winst mag maken, kan zij dus wel degelijk een onderneming zijn.

 

http://www.kvk.nl/wettenenregels/110_Rechtsvormen/rechtsvormen/Destichting.asp

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.