• 0

18.000 inleggen en teruglenen, hoe formeel te regelen?

Hoi Allemaal,

 

Dit is mijn eerste bericht hier. Ik ben voornemens om met enkele partners een werkmaatschappij op te richten. Hiervoor richt ik zelf een beheers-bv op die dus een belang neemt in de werkmaatschappij. Voor oprichting van de beheers-bv is die 18000 euro inleg nodig. Het principe is me allemaal duidelijk, maar ik heb wat vragen over het weer teruglenen van de 18000 aan prive.

 

- ik kan die 18000 weer teruglenen aan prive, handig is om dit vast te leggen, nu kan ik wel een leenovereenkomst opstellen natuurlijk, maar aangezien ikzelf natuurlijk ook statutair directeur ben van de beheers-bv, moet ik mijn eigen contract dus 2x tekenen? Beetje raar om met jezelf een contract te tekenen...

 

- ik heb gehoord dat ik het beste niet die totale 18000 kan teruglenen, maar een bedrag van 17499 euro, aangezien ik dan prive geen rente hoef te betalen. Helemaal goed, maar hoe leg ik dat dan vast in de overeenkomst? Rentepercentage van 0%? Moet ik een aparte passage opnemen waarin verwezen wordt naar het besluit over het niet hoeven rekenen van rente?

 

- zijn er nog valkuilen die ik over het hoofd hieromtrent?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe ga je jouw deel van de aandelen in de werkmaatschappij volstorten, als je alles terugleent?

 

Contract moet je inderdaad 2 keer tekenen, althans, 1 keer namens de BV/schuldeiser en 1 keer als aandeelhouder/schuldenaar.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

 

- ik heb gehoord dat ik het beste niet die totale 18000 kan teruglenen, maar een bedrag van 17499 euro, aangezien ik dan prive geen rente hoef te betalen. Helemaal goed, maar hoe leg ik dat dan vast in de overeenkomst? Rentepercentage van 0%? Moet ik een aparte passage opnemen waarin verwezen wordt naar het besluit over het niet hoeven rekenen van rente?

 

 

Mark neem in de overeenkomst op dat bij een doorlopend saldo van onder € 17.500 de rente nihil bedraagt en bij een overschreiding van het saldo van € 17.500 5% rente over het gehele saldo gerekend wordt.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik ben benieuwd of dit ook geldt voor het storten van aandelenkapitaal en lenen aan privé vanuit een stamrecht BV.

Indien dit idd het geval is baal ik want mijn financieel adviseur heeft dit nl. nooit gemeld.

Zoniet vraag ik me af waarom ik een eerder vanuit privé gestort aandelenkapitaal later terug moet lenen? Het bedrag aandelenkapitaal heb ik namelijk zonder rente enige dagen kunnen lenen van een familielid en zodoende weer uit de stamrecht BV ontrokken om terug te betalen.

 

Bvd voor de reactie.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben benieuwd of dit ook geldt voor het storten van aandelenkapitaal en lenen aan privé vanuit een stamrecht BV.

Indien dit idd het geval is baal ik want mijn financieel adviseur heeft dit nl. nooit gemeld.

Zoniet vraag ik me af waarom ik een eerder vanuit privé gestort aandelenkapitaal later terug moet lenen? Het bedrag aandelenkapitaal heb ik namelijk zonder rente enige dagen kunnen lenen van een familielid en zodoende weer uit de stamrecht BV ontrokken om terug te betalen.

 

Bvd voor de reactie.

 

Ja geldt ook voor Stamrecht bv, dit is eigenlijk niet anders dan een BV met stamrechtfaciliteit...

 

Je geeft zelf eigenlijk het antwoord al op je 2e vraag: waarom zou je het eruit halen...om het terug te betalen aan degene van wie je het in prive geleend hebt (in jouw geval).

Niet iedereen kan zo maar prive 18K missen...dus dat kan dan weer als lening van BV terugkomen. Je blijft het dus wel verschuldigd aan je BV!!

Je moet het niet teruglenen natuurlijk, maar (zeker in stamrecht BV) anders staat het "nutteloos" in de BV.

 

www.emanagement.nl Interim (Financial) Management en begeleiding van startups in online media, mobile apps en software developm.

Tevens geinteresseerd om mee te ondernemen o.b.v. een goed idee, maar bedenk: als jij je laatste 10K niet wilt investeren in je eigen idee, waarom zou ik het dan wel doe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie, maar nog even voor de duidelijkheid. Inmiddels heb ik dus die 18k uit de BV aan mezelf geleend om terug te betalen aan diegene die het mij heeft voorgeschoten. Nu betaal ik daarover marktconforme rente wat niet meer te wijzigen valt? Of kan ik wederom 18 k storten/aflossen en daarna € 17499 aan mezelf lenen zonder er rente over te betalen.

Mocht dat niet kunnen dan is het toch zo dat de rente feitelijk winst is wat naar mezelf toekomt? Daarnaast heb ik het saldo op een zakelijke spaarrekening/termijndeposito staan waarover ook rent wordt opgebouwd. Hoe wordt dit nu belast?

Je hebt intussen wel in de gaten dat ik weinig kennis heb op het gebied van belastingtechnische zaken rondom een BV en in het bijzonder van een stamrecht. Kun je mij misschien ook vertellen welke literatuur het meest geschikt is om voor een leek inzicht te krijgen in deze materie aangezien ik nog talloze vragen heb.

 

Bvd voor de reactie.

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

Voor beide antwoorden mijn dank, ik vergeet echter te melden dat de lening die ik ben aangegaan uit eigen BV een aflossingvrije lening betreft. Ik ga ervan uit dat het ofwel een lening , € 17499,- zonder rente is danwel een aflossingvrije lening. Is dat juist?

 

Bvd.

 

John

Link naar reactie
  • 0

Overigens kan bij de stamrecht bv de benodigde 18.000 euro niet voldaan worden uit de gouden handdruk. Kortom die dien jezelf te regelen. Terugstorten kan later weer.

Mts. Cournot Financieel

administratiekantoor / stamrecht bv / oprichten bv / gouden handdruk / online advies / financieel advies / geopend in de avonden en weekeinden

Link naar reactie
  • 0

hopelijk leest iedereen in dit topic nog mee:

 

Zie deze link voor de uitleg over de goedkeuring van de Staatssecretaris over renteloos lenen AAN de BV. Let wel: dus niet VAN de BV.

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=22417

 

De Staatssecretaris gaf in zijn goedkeuring de opmerking "ook negatieve standen" weer, waardoor de indruk is ontstaan dat je als DGA ook renteloos mag lenen VAN de BV tot € 17.500.

 

Dit is dus niet het geval! De goedkeuring ziet alleen op leningen van de DGA AAN de BV tot € 17.500. Zie verder de gegeven link.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dan is er ook nog een verschil tussen zakelijke en prive spaarrekeningen. De meeste spaarrekeningen voor consumenten vergoeden een hogere rente. Kortom hier kun je ook nog vergelijken.

Mts. Cournot Financieel

administratiekantoor / stamrecht bv / oprichten bv / gouden handdruk / online advies / financieel advies / geopend in de avonden en weekeinden

Link naar reactie
  • 0

Klopt het dat je behalve je inleg van 18 k je jezelf ook een salaris moet geven van 40 k per jaar ?

Eerder in dit topic word aangegeven dat iemand 18 k leent om een BV te starten, maar als je dat al moet lenen hoe kun je jezelf dan in je startjaar 40 k salaris betalen ?

 

Zijn er mogelijkheden om jezelf geen / een nihil salaris toe te kennen in zo'n geval ?

Dit is voor mij namelijk wel interessant, de inleg is geen probleem, maar ik zie het nu nog niet zo zitten om mijzelf zo'n salaris toe te kennen.

 

Dank en groet,

Alex

 

Link naar reactie
  • 0

Klopt het dat je behalve je inleg van 18 k je jezelf ook een salaris moet geven van 40 k per jaar ?

Eerder in dit topic word aangegeven dat iemand 18 k leent om een BV te starten, maar als je dat al moet lenen hoe kun je jezelf dan in je startjaar 40 k salaris betalen ?

 

Zijn er mogelijkheden om jezelf geen / een nihil salaris toe te kennen in zo'n geval ?

Dit is voor mij namelijk wel interessant, de inleg is geen probleem, maar ik zie het nu nog niet zo zitten om mijzelf zo'n salaris toe te kennen.

 

Dank en groet,

Alex

 

 

De 40K fictief loon geldt alleen als je arbeid verricht voor de BV. Als de resultaten dat niet toelaten, stuur dan een met bewijs omkleed verzoek naar de fiscus.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 276 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.