• 0

Verdien ik wel iets rekening houdend met BTW

Stel ik koop een product voor 100 euro in Duitsland, hierop zit volgens mij geen BTW wat je dan betaald.

 

En je verkoopt dit voor 150 euro incl. BTW.

 

Heb je dan uiteindelijk iets verdiend, er van uitgaande dat je niet in aanmerking komt voor de BTW vrijsteling (eerste 1800 euro).

 

Kan iemand dit uitlegen hoe het zit?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er is op het forum aardig veel te vinden over BTW, deze vraag is dan ook al regelmatig beantwoord.

 

Wat ik je kan vertellen is dat je BTW afdraagt, die moet je niet meerekenen in jouw winst berekening.

Kortom je ontvangt van jouw klant 150 euro, maar daarvan mag je zelf houden 126,05. Aangezien jouw inkoopkosten 100 euro bedroeg heb je 26 euro aan brutomarge. Of je dan iets hebt verdiend hangt af van de kosten die je moet maken om het product verkocht te krijgen.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Stel ik koop een product voor 100 euro in Duitsland, hierop zit volgens mij geen BTW wat je dan betaald.

 

En je verkoopt dit voor 150 euro incl. BTW.

 

Heb je dan uiteindelijk iets verdiend, er van uitgaande dat je niet in aanmerking komt voor de BTW vrijsteling (eerste 1800 euro).

 

Kan iemand dit uitlegen hoe het zit?

inkoop 100
verkoop 126,05
marge 26,05

 

Link naar reactie
  • 0

Hangt dan niet meer een beetje af van je omloopsnelheid dan de btw

stel je verdient 26,05 per stuk over dat product.

Je rendement om je eigen van inkomsten te voorzien zal rond de 30 en de 40K moeten liggen voor een normale arbeider.

Stel je heb 10K overhead kosten dan zal de winst op de producten rond de 40 tot 50K moeten liggen.

Uitgaand van het laagste rendement van 30K is 40K winst moet je dus 30000 gedeeld door 26,05 = +/- 1535 stuks per jaar moeten omzetten.

Indien je dat deelt door 52 – 5 vakantie weken = 47 weken zal je ongeveer 33 stuks per week om moeten zetten.

Dat houd in da je ongeveer 25 st x 4 weken 132 moeten inkopen waar voor je een vermogen nodig heb van 132 x 100 = 13200

Aan de hand daar van van je over die 13200 op een bank met 3% rente jaarlijks 396 euro rente.

Aangezien je met ondernemen meer risico loop zal je dus eigenlijk tussen de 10 en de 15% rente daar over moeten rekenen over die 13200, laten we zeggen 10% dus 1320 netto dus zal je je rendement eigenlijk nog met 1320 moeten verhogen.

 

Sam

 

Link naar reactie
  • 0

Laten we even teruggaan naar de basisvraag.

 

Verdien ik iets als ik voor 100 euro iets inkoop in DLD en dat verkoop in NL voor 150 incl. BTW, dus 126,05 ex BTW?

 

in eerste aanleg dus een opbrengst van 26,05 euro, maar dat is mede afhankelijk van de BTW op de inkopen, zo die er is.

 

Vanwaar jouw vraag Sniffertje?

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik ben wel benieuwd waarom jij geen BTW in Duitsland afdraagt? In principe wordt er een Duitse variant van BTW (Umsatzsteuer) over het verkochte product geheven. Het is mogelijk om een 0% tarief toe te passen maar dan moeten beide partijen ondernemer zijn en de verkoper op zijn factuur aangeven dat hij de BTW (UST) naar Nederland verlegd.

 

Dus vertel ons meer en in aansluiting bij Denarius ben ik ook benieuwd waarom je dit vraagt.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Deze verleggingsregeling geldt voor ondernemers die niet in Nederland zijn gevestigd. Als een buitenlandse ondernemer goederen aan u levert of een dienst voor u verricht, wordt onder bepaalde voorwaarden de heffing van btw naar u verlegd. De buitenlandse ondernemer mag geen btw op de factuur vermelden. U moet de btw aangeven op uw 'Aangifte omzetbelasting'. Deze btw kunt u meestal op dezelfde aangifte weer als voorbelasting aftrekken. Deze verleggingsregeling geldt in alle gevallen waarin de afnemer ondernemer is.

 

 

(citaat: Belastingdienst.nl)

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Als ik dan bijvoorbeeld iets koop in Duitsland voor 100 euro (BTW wordt verlegd naar Nederland) en ik verkoop het voor 150 euro incl. BTW.

 

BTW aangifte:

Inkopen 19

Verkopen 23,95

Totaal aan belasting 42,95

Voorbelasting 19

Totaal te betalen aan belasting 23,95

 

 

Dus dan zou ik op het product van 150 euro 26,05 verdienen, of heb ik het verkeerd.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hier geen ervaring mee, maar zie wel dat je berekening niet klopt. Volgens mij zou het zo moeten zijn:

 

Ontvangen BTW op verkoop: 23,95

Voorbelasting i.v.m. verlegde BTW: 19,00

Af te dragen BTW: 4,95

 

Ik zou hier alleen niet op vertrouwen vanwege gebrek aan kennis/ervaring mijnerzijds - misschien dat iemand die er wel iets van af weet er iets over kan roepen?

Link naar reactie
  • 0

Als ik dan bijvoorbeeld iets koop in Duitsland voor 100 euro (BTW wordt verlegd naar Nederland) en ik verkoop het voor 150 euro incl. BTW.

 

BTW aangifte:

Inkopen 19

Verkopen 23,95

Totaal aan belasting 42,95

Voorbelasting 19

Totaal te betalen aan belasting 23,95

 

 

Dus dan zou ik op het product van 150 euro 26,05 verdienen, of heb ik het verkeerd.

 

 

klopt inderdaad. Maar als je in NL had ingekocht, dan had je net zoveel overgehouden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.