• 0

relatiebeding ontvankelijk?

Beste mensen,

Ik zit met een vervelende kwestie. Ik ben zzp-er, werk via A via B bij eindklant C. Ik heb dus een contract met A.

Nu heeft A mij een nogal botte mail gestuurd waarin ze mij vanaf 1/1/2009 10 % korten op mijn tarief onder vage verwijzingen naar kostenbesparingen bij eindklant C, kredietcrisis enz. Ga ik niet akkoord, dan beeindigen ze het contract. Eindklant C wil mij graag houden, en ik kan proberen via B (of een andere derde) een contract met C af te sluiten. Dan zeg ik mijn contract met A dus op.

Mijn vrees is het relatiebeding. Dat lijkt me van toepassing ook gegeven de tekst in het contract. Alleen vraag ik mij af wat de rechter in dit geval zou zeggen. Naar mijn mening handelt A redelijk onfatsoenlijk, ze zouden me bij wijze van spreken ieder jaar kunnen 10 % kunnen korten, "slikken of stikken" tot ik niets meer verdien.

Is het relatiebeding in dit geval ontvankelijk?

Dank alvast voor menin'/advies!

 

Marcel.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

De tekst:

 

"Partijen zullen gedurende de termijn in 12.1 genoemd {= 1 jaar }, direct noch indirect relaties van elkaar benaderen om produkten of diensten, alles in de mees ruime zin, te leveren. Onder relaties verstaan partijen ondernemingen of personen waarme een van de partijen in een voorafgaande periode van 2 jaar een overeenkomst heeft gesloten en/of aan wie een van dee partijen in genoemde periode een factuur heeft gezonden vanwege geleverde produkten of diensten."

 

Nogmaals dit lijt me op zich van toepassing. Echter, in dit geval jaagt A me weg door het tarief ernstig te korten! Maw het kan toch niet zo zijn dat het relatiebeding wordt misbruikt om de eigen marge (die van A) te vergroten?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

De tekst:

 

"Partijen zullen gedurende de termijn in 12.1 genoemd {= 1 jaar }, direct noch indirect relaties van elkaar benaderen om produkten of diensten, alles in de mees ruime zin, te leveren. Onder relaties verstaan partijen ondernemingen of personen waarme een van de partijen in een voorafgaande periode van 2 jaar een overeenkomst heeft gesloten en/of aan wie een van dee partijen in genoemde periode een factuur heeft gezonden vanwege geleverde produkten of diensten."

 

Nogmaals dit lijt me op zich van toepassing.

Daar ben ik het mee eens.

Echter, in dit geval jaagt A me weg door het tarief ernstig te korten! Maw het kan toch niet zo zijn dat het relatiebeding wordt misbruikt om de eigen marge (die van A) te vergroten?

Tja, dat is het risico van een relatiebeding.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dat relatiebeding is niet van toepassing als je direct voor C gaat werken.

C is een relatie van B, toch?

Tevens lijkt het relatiebeding me wel erg ruim; je zal maar bij KPN zitten of TNT. Dan kan je met niemand meer zaken doen.

Helemaal mee eens.

Bovendien: een eenzijdige tariefsaanpassing kan al helemaal niet.

Mee eens, maar je zult de hele overeenkomst moeten kennen om te beoordelen of B de mogelijkheid heeft tariefsonderhandelingen te openen.

Link naar reactie
  • 0

Dat relatiebeding is niet van toepassing als je direct voor C gaat werken.

C is een relatie van B, toch?

 

Klopt. Maar TS heeft een contract met A. Dus het relatiebeding reikt tot B. Tenzij TS bij B een contract heeft ondertekend niet voor C te gaan werken op een andere manier dan via B. Maar daar lees ik niets over.

 

Mee eens, maar je zult de hele overeenkomst moeten kennen om te beoordelen of B de mogelijkheid heeft tariefsonderhandelingen te openen.

 

Mee eens, maar A is de contractpartij. Tenzij anders overeengekomen, is TS niet afhankelijk van afspraken tussen A en B.

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dat relatiebeding is niet van toepassing als je direct voor C gaat werken.

C is een relatie van B, toch?

 

Klopt. Maar TS heeft een contract met A. Dus het relatiebeding reikt tot B. Tenzij TS bij B een contract heeft ondertekend niet voor C te gaan werken op een andere manier dan via B. Maar daar lees ik niets over.

Ben ik niet met je eens. Hoe dan ook is C een relatie B, dus A mag niet voor C werken.

Link naar reactie
  • 0

Wat gebeurt er eigenlijk als C een bericht aan A stuurt waarin C meedeelt dat het vernomen heeft dat de TS niet meer voor A werkt en C graag direct in contact wil komen met TS en A hierbij om adresgegevens vraagt ?

 

C neemt dan het initiatief om de TS binnen te halen en dan lijkt het me moeilijk aantonen dat het de TS is die buiten alle bedingen om contact zoekt met C.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Naar mijn mening handelt A redelijk onfatsoenlijk, ze zouden me bij wijze van spreken ieder jaar kunnen 10 % kunnen korten, "slikken of stikken" tot ik niets meer verdien.

Is het relatiebeding in dit geval ontvankelijk?

 

 

Steven, kan dit echt zomaar (even daargelaten de discussie over ABC met Kees)?

 

ciao

Joost

Zoals Karel al zegt is dit afhankelijk van de inhoud van de overeenkomst. En de inhoud van de overeenkomst wordt mede bepaald door de omstandigheden van het geval. Als er sprake is van een éénzijdige aanpassing van de overeenkomst, waar geen ruimte voor bestaat, kan dat als een wanprestatie worden gezien en dat kan dan weer grond zijn om het relatiebeding te vernietigen.

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Om eerlijk te zijn begrijpk ik je vraag niet, doch

 

TS mag niet voor B werken uit zijn contract met A.

 

Indien hij door B aan C uitgehuurd is - en met B niet een gelijkluidend contract heeft en A de afgelopen 2 jaar ook geen factuurrelatie heeft gehad met C, dan staat het relatiebeding van A voor TS niet in de weg.

 

De verlaging van de beloning kan normaliter niet - maar dit hangt sterk af van de bewoordingen in het contract - als er iets staat van "de vergoeding wordt telkenjare per 1 januari herzien" - dan wordt het misschien mogelijk.

 

Karel

 

P.S. Uiteraard MAG hij niet via B bij C werken, want daarvoor staat het beding,

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.