• 0

Holding echt als holding

Goedemiddag,

Ik heb, volgens mij, alle discussies (op dit TOP! forum) nagezocht maar toch nog 1 (paar) vraagje(s):

 

 

Ivm met het gezamelijk opzetten van een nieuwe werkBV 'X' waarin ik 33% belangkrijg, opzet heeft totaal 3personen met 33%, waarvan 1 directeur wordt.

In deze BV 'X' kom ik dus niet in dienst en ik zal er zelf geen DGA salaris uit krijgen, vraag ik me af:

 

 

1 -Kan ik zelf een nieuwe BV 'Z' starten welke puur als holding gaat fungeren, en dus alleen die 33% aandelen in bezit houd, en waar alleen dividend naar toe stroomt vanuit BV 'X'.

 

2 -zou deze nieuwe BV 'Z' aan de hand van bovenstaande feiten (geen activiteiten, geen winst, alleen dividend) dus geen directeur aangesteld hoeven krijgen en dus ook geen verplicht DGA salaris hoeven uitkeren.

 

3 -Kan de nieuwe BV 'Z' dividend naar prive uitkeren op basis van besluit in AVA vergadering, besluit door mij genomen ivm enige aandelhouder, (uiteraard met betaling van dividend belasting en IB) - de nadruk op 'kan' ivm , indien niet gewenst 'kan' de AVA ook besluiten om dat jaar geen dividend uit te keren.

 

Let op, in beide BV's ben ik zelf (is de bedoeling) dus geen directeur of in dienst, en in BV 'Z' vinden dus geen activiteiten plaats.

 

De reden is dat ik de opbrengsten van die nieuw werkBV 'X' alleen zie als extra inkomsten, en er alleen aan zou willen komen op het moment dat ik het nodig vind.

 

Ik hoop dat ik dit enigzins begrijpelijk neergezet heb, en kijk uit naar de feedback.

 

Bedankt

T_T

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemorgen,

 

Nee ikzelf verricht geen arbeid hierin.

 

De 1ste werk BV krijgt 1 directeur (welke 1 van de 3 aandeelhouders is) welke alleen het bestuur zal vormen.

 

De 2de BV (mijn zgn Personal Holding) wil ik echt alleen maar opzetten om de aandelen in te houden en dividend naar te laten uitkeren.

 

nog ter aanvulling, (zie dat ik dat vergeten was)

De enige reden dat ik particpeer in de werkBV is alleen ter investering bij het opzetten, de Personal Holding zal in geen geval diensten/kosten aan de WerkBV factureren.

 

 

Bedankt

 

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond Joost en allemaal,

 

Zoals eerder aangegeven is de Werk BV in de maak, althans nog niet officieel als BV.i.o., maar we zijn vandaag bij de notaris geweest om eea door te spreken zodat hij het voorbereidt en wij de volgende keer alles kunnen tekenen en rondmaken, zal alleen wel na de kerst worden, maargoed.

 

 

De opzet zou zijn; 1 Werk BV met 3 aandeelhouders (ieder 1/3) en dat er dan 1 directeur zou zijn.

 

Maar de notaris stelde echter 2 dingen voor, namelijk:

 

1) het is beter dat we alle 3 met onze eigen Holding BV toetreden als directeur en er dus 3 (rechtspersonen) als directeur aangemerkt worden.

-Dit zou beter zijn ivm rechten & plichten die niet via statuten te regelen zijn en waardoor er dus een wezelijk verschil tussen de aandeelhouders vs directeur ontstaat (en dat dus de overige 2 aandeelhouders veel minderzeggenschap zou hebben, en zelfs onderhevig zouden kunnen worden aan de (eventuele ;-) grille van de directeur)

 

2) dat het wellicht goed is om een Stichting Administratie Kantoor op te richten, welke het bestuur vormt voor de Werk BV

zodat wanneer 1 vd 3 niet kan fungeren als directeur (bijv door overlijden oid) het voor de andere 2 makkelijker is om niet met de nabestaande te moeten werken, en er zo dus mogelijke moeilijkheden ontweken kunnen worden.

 

 

vwb 1) klinkt aannemelijk, maar ik hoef niet per se als directeur aangesteld te worden, lijkt me zelfs handiger van niet, zodat ik makkelijker kan aantonen, dat mijn Holding helemaal geen activiteiten heeft, en dus ook niet als directeur.

Maar ik wil uiteraard niet mezelf in de vingers snijden, en ben wel benieuwd of er nog andere voor- en nadelen aan kleven (los van de dagelijkse beslissingen uiteraard) - heeft iemand daar ervaring/kennis mee/van?

 

vwb 2) zegt me niet veel, maar als het idd beter is om toekomstige conflicten uitesluiten, dan graag, zolang het maar niet te ingewikkeld wordt - weten jullie of dit idd aan te raden is, zoja waarom of waarom juist niet??

 

 

Deze wending heeft wat vragen opgeroepen, dus alvast bedankt voor enige input/uitleg

 

Bedankt,

T_T

 

ps. de Holding (welke dus echt alleen als Holding zal fungeren) is ondertussen ook opgezet, dit is alleen een Holding Ltd ipv Holding BV geworden, maargoed functie is hetzelfde.

Is nu nog een zgn Dormant Ltd, maar zodra er activiteiten komen (lees; wanneer er dividend uitgekeerd wordt vanuit de Werk BV) zal deze ook bij de NL KvK en Belastingdienst aangemeldt wordt.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi T_T

 

Lees even over holdings hier (zoek op . De voordelen zijn menigmaal beschreven. Een aardige is deze:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=47;action=display;threadid=22613

 

Een Stak kan inderdaad dat voordeel bieden. Je kunt echter ook in een aandeelhoudersovereenkomst een bepaling opnemen dat bij overlijden/ziekte lange tijd/arbeidsongeschiktheid etc. er een verplichte aanbieding van de aandelen geldt voor de vennoot die niets meer kan aan de andere vennoten.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 304 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.