• 0

Een éénmanszaak oprichten of mijn BV blijven behouden

Beste Allen hier,

 

Ik heb een vraag aan jullie:

IK heb in 2005 een BV opgericht omdat ik voor 5% aandeelhouder werd van de werkmaatschappij van mijn broer.

Nu weer eens is gebleken dat je geen zaken moet doen met je familie en is deze samenwerking beeindigt.

 

Ik heb nu het plan opgevat om een schilders/klussenbedrijfje te starten en mij nog voor een gedeelte bezig te houden met e-mailmarketing voor bedrijven (bij slecht weer ;D )

 

Nu lees ik overal dat je met een éénmanszaak veel meer belastingvoordeel hebt en aangezien ik geen personeel in dienst ga nemen, lijkt mij dit dan ook een optie.

En wat dan te doen met de BV? Verkopen of in de ijskast zetten of opheffen?

 

Graag zou ik dan van jullie een advies hier over krijgen.

 

Met veel dank en groeten,

 

Steven

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een van de belangrijke punten voor deze keuze is de omvang van het bedrijf en dan voornamelijk omzet/winst verwachtingen.

 

Je zegt al dat je geen personeel in dienst wil nemen dus ik verwacht dat er geen grote kapitaalsstromen zullen plaats vinden. Twee belangrijke punten die je aan de hand van omzet/winst verwachtingen kunt stellen zijn 1, belasting systemen (IB tegen VPB) en 2, in hoeverre het belangrijk is om aansprakelijkheid af te dekken.

 

Indien je voor grote bedragen in zee gaat lijkt het mij een sterk argument om een BV op te richten. Indien je niet voor grote bedragen in zee gaat is het punt aansprakelijkheid minder prominent aanwezig.

 

Dus Steven, vertel ons eens wat meer over hoe jij je toekomstige schilders/klusbedrijf ziet. Aan de hand van informatie met betrekking tot omvang en jouw visie op de structuur kunnen wij je beter voorlichten en informeren.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Ter verduidelijking:

 

Ik ben van plan een omzet te gaan behalen van 60-80k, dus dit zijn volgens mij geen grote kapitaalstromen en ik ga dan ook niet met grote bedragen in zee, zodat het punt aansprakelijk niet prominent aanwezig is.

 

Ik ben al in het bezit van een BV, maar wat ik lees op het internet is dat je met een éénmanszaak veel meer belastingvoordeel hebt. Dus vandaar mijn vraag:

*een éénmanszaak opzetten en de BV beeindigen? of

*verder gaan met de BV?

 

En als mocht blijken dat het beter is om een éénmanszaak op te zetten, dan volgt vraag 2: wat dan te doen met de BV?

* Deze verkopen?

*of deze leeg behouden (dan heb je jaarlijks kosten)?

*of deze laten uitschrijven?

 

Alvast weer bedankt voor jullie reacties!!

 

Groeten Steven

Link naar reactie
  • 1

Hoi Steven

 

Lees ook deze column even:

https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/98

 

Ik pleit al langer om pas vanaf 100K winst te kijken naar een BV. De 75K ondergrens is inmiddels wel achterhaald, mede omdat daarin geen enkele rekening gehouden wordt met privé aftrekposten en daarin ook een gebruikelijk loon van 40K gehanteerd wordt. Met name dat laatste zal niet altijd standhouden.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.