• 0

factuur volgend jaar versturen

Ik ben bezig met het bedenken en uitvoeren van een educatief project dat loopt van september tot februari volgend jaar. Het komt me fiscaal beter uit om een deel dat ik in december ga uitvoeren pas in januari te gaan factureren. Dat zou ik dan laten vallen onder periode december- januari benoemen. Kan ik dat zonder problemen doen. Het is een doorlopend project zonder vastgestelde opleverdata, behalve dan einddatum dat het moet zijn afgerond. Kan ik dit zonder problemen doen. Graag jullie reactie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Is het wel toegestaan om de factuur in een ander jaar dan de uitvoering te sturen?

 

Jawel, de regel is (uit mijn hoofd) dat je de factuur moet sturen uiterlijk de 15e van de maand volgend op de maand waarin de prestatie is geleverd. Dat kan dus volgend jaar zijn.

 

Maar ik had het niet over de factuur sturen, ik had het over de omzet toeschrijven aan een boekjaar. Dat is wat je doet (of wat je boekhouder/accountant doet) bij het maken van de winst- en verliesrekening op basis van de facturen in de boekhouding. En daarbij moet je zonodig onderhanden werk boeken om nog-niet-gefactureerd werk te verantwoorden.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zat met een soortgelijke vraag.

 

Omdat ik een project halverwege december 2008 heb afgerond, dacht ik slim te zijn door de factuur te versturen in het nieuwe jaar ( belastingdienst geeft aan dat een factuur voor de 15de van de volgende maand moet worden verstuurd ). Helaas kwam ik er in de afgelopen tijd achter, dat deze omzet inderdaad aan 2008 moet worden toegeschreven ( wat opzich logisch is ).

 

Vandaag lees ik echter dit :

 

Volgend jaar wordt de mkb-winstvrijstelling verhoogd voor ondernemers in de inkomstenbelasting, van 10% naar 10,5%. Komt de ondernemingswinst volgend jaar uit op 100.000, dan is dus niet 10.000 maar 10.500 vrijgesteld van belastingheffing. „Probeer de winst daarom door te schuiven naar volgend jaar, en probeer dit jaar kosten te maken”, betoogt Bongers. „Ondernemers die onder het factuurstelsel vallen, moeten hun rekening dan pas volgend jaar de deur uit doen. Bedrijfsmiddelen, zoals een bestelauto of computer, kunnen in principe nog dit jaar worden aangeschaft. Daardoor valt de winst dit jaar lager en volgend jaar hoger uit, waardoor maximaal geprofiteerd wordt van de verhoogde vrijstelling”, aldus Bongers.

 

bron: http://www.telegraaf.nl/overgeld/rubriek/belastingen/2829524/__Fiscale_tips_voor_ondernemers__voor_het_eind_van_2008_en_het_begin_van_2009__.html

 

De schrijver suggereert hier dat je factureren kunt doorschuiven naar het volgende jaar, om zo de winst voor 2008 te drukken. Wat zie ik over het hoofd?

Link naar reactie
  • 0

Als ik het stukje dat opgenomen is in de quote zo lees klopt er wel meer niet. Lijkt me zinloos eind december een auto oid aan te schaffen om dit jaar nog kosten te kunnen maken. Het betreft hier immers een investering waarop toch zal moeten worden afgeschreven. Wel, die afschrijving 2008 zal wel uitkomen op enkele euro's dus effectief is dit helemaal niet.

 

Je dient de omzet te nemen in 2008. Natuurlijk kan je het proberen en wellicht wordt het bij een mogelijke controle niet gezien maar wat is de "winst". Ik zou het niet doen.

 

Zie ook de opmerkingen uit de vorige reacties.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Bij onderhanden werk en onderhanden opdrachten moet je verplicht winst nemen aan het eind van het jaar. Op basis van goedkoopmansgebruik was het mogelijk de winst uit te stellen door alleen de kosten te activeren, zonder winstopslag, maar sinds 2007 staat de winstneming expliciet in de wet.

 

Bij een afgerond project, zul je dus de volle winst moeten pakken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.