• 0

betaalde BTW in 2008 aftrekbaar in 2009?

Hallo allemaal,

 

Ik ben nieuw in ZZP-land en heb me sinds begin november ingeschreven bij de KvK. Omdat ik voor dit jaar niet meer in aanmerking kom voor de startersaftrek vraag ik mij of ik de BTW over investeringskosten die ik betaal in 2008 in en over 2009 mag aftrekken? Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt.

 

Miriam

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Karel,

 

Ja, ik heb een BTW-nummer maar zal over 2008 geen inkomsten hebben en dus ook geen ontvangen BTW. Dat zal pas in 2009 gaat gebeuren. Voor startersaftrek kom ik dit jaar niet meer in aanmerking omdat ik het minimaal aantal gewerkte uren van 1225 niet meer kan halen. Ik zal dus op zijn vroegst pas per 1 januari opdrachten kunnen vervullen als ZZP'er. Echter, ik sta op het punt nu investeringskosten te maken die voor mij nu gunstiger zijn vanwege een korting van 250 euro die alleen nu geldt. Mijn vraag is dus of ik de BTW die ik hierover moet betalen ook kan verrekenen met betaalde BTW in 2009 of een andere constructie waarbij ik wel gebruik kan maken van BTW-aftrek.

Het lijkt mij dat als ik geen inkomen uit onderneming heb dit jaar ik voor dit jaar ook geen BTW over investeringskosten kan verrekenen of zie ik dat verkeerd?

 

Thanks again.

Miriam

Link naar reactie
  • 0

Heheh..ja, dat weet ik dat ik de 1225 uur niet meer haal...:).

 

Maar hartelijk bedankt voor je reactie...:)

 

Bedoel je dat je de 1225 uren - proportioneel of absoluut niet haalt? Als ik het goed heb dan moet je november/december 2008 slechts 1225/12x2= 205 uren halen.

 

Ook wat Maarten zegt is juist: BTW verreken je, heb je meer betaald dan ontvagen, dan krijg je het "mere" terug.

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

Bedoel je dat je de 1225 uren - proportioneel of absoluut niet haalt? Als ik het goed heb dan moet je november/december 2008 slechts 1225/12x2= 205 uren halen.

 

Dat is niet waar Karel. Je moet minimaal 1225 uren besteden aan je onderneming.

 

Zie ook http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/inkomstenbelasting/urencriterium

 

Als je een grote investering doet (meer dan 450 euro exclusief BTW) mag je deze de eerste jaren van je onderneming willekeurig afschrijven. Op startkersaftrek heb je de eerste vijf jaar maximaal drie keer recht op, dus je bent in het begin erg vrij. Er is dus weinig reden om te wachten met de aanschaf van je inventaris.

 

Lees vooral ook de links op de bovenstaande link goed door, er staat veel op uitgelegd.

Link naar reactie
  • 0

Maarten,

 

Toe nou, dat weet ik maar Miriam vraagt of zij de OB mag verrekenen met haar aangifte: het enige correcte antwoord is JA echter met je OB aangifte - dus niet met een andere aangifte. Tenzij ze personeel heeft (inhouding IB), heeft zij als zaak GEEN andere aangifte, immers voor de IB wordt zij als natuurlijke persoon aangeslagen en niet de onderneming. Een en ander volgt straks uit de uitnodiging van de fiscus IB aangifte te doen. Haar vraag is een beetje onduidelijk.

 

@Miriam,

Ik herhaal - de OB die je nu betaalt voor je (bedrijfs)uitgaven mag je verrekenen in 2008 met de fiscus - ook al is dat negatief (dus je krijgt dan terug). Die twee: OB en IB moet je scheiden, je eenmanszaak bestaat voor de fiscus niet qua IB. Al wat als winst (na aftrek van kosten) uit je zaak rolt is een inkomen, die je straks als Mirjam voor de IB moet aangeven (met uiteraard berekeningen met je andere privéinkomsten en mogelijke privéaftrekposten). Kijk ook naar de KOR (Kleine Ondernemersregeling).

 

Karel

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedoel je dat je de 1225 uren - proportioneel of absoluut niet haalt? Als ik het goed heb dan moet je november/december 2008 slechts 1225/12x2= 205 uren halen.

 

Op startkersaftrek heb je de eerste vijf jaar maximaal drie keer recht op, dus je bent in het begin erg vrij. Er is dus weinig reden om te wachten met de aanschaf van je inventaris.

 

 

Als je geen recht hebt op zelfstandigenaftrek door het ontbreken van 1225 uren werkzaamheid voor je bedrijf - dan heb je ook geen recht op de stratersaftrek.

 

Karel

Link naar reactie
  • -1

Nog even te verduidelijking op Karel, als eenmanszaak heb je meerdere aangiftes die je moet doen. Een ervan is voor de BTW / OmzetBelasting (OB). Je aangifte voor de inkomstenbelasting (IB) heeft daar niets mee te maken.

 

Maarten dit is onjuist - als eenmanszaak doe je geen IB aangifte - dat doe je als natuurlijke persoon.

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Inderdaad loopt deze discussie verkeerd, toch heb ik nog een vraag, ten dienste van mirjam.

 

Het urencritrium: geld dat proportioneel of absoluut? Ik heb de belasting-site opgepiept en lees dat de onderdemer 's jaars 1225 uren werkzaamheden moet verrichten voor zijn bedrijf om in aanmerking te komen voor de bijbehorende faciliteiten. Punt uit.

 

Ik ga daarvan uit dat dit proportioneel geldt, dus als je per 1 november start, dan is het criterium voor dat jaar 1225/12 x 2 = 205. Is deze onderstelling verkeerd?

 

Karel

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.