• 0

Aansprakelijkheid vof ná beïndiging

Hallo, Ik heb het forum al doorzocht en niet echt het antwoord gevonden op mijn vragen.

 

Momenteel heb ik een vof met mijn partner. Ik ben wellicht van plan om hetzij de vof te staken en een BV op te richten of de vof over te laten gaan in een BV.

 

Mijn vraag is hoe zit het in beide gevallen met de aansprakelijkheid vanuit de vof nadat de BV is opgericht. Bijvoorbeeld als er een claim oid. komt op een levering die de vof heeft gedaan. (en dus eignelijk de vof niet meer bestaat!?)

 

Hopende op iemand met een duidelijk antwoord.

 

Mvg

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

De verantwoordelijkheid binnen de vof kun je alleen inperken wanneer de wederpartij daarmee akkoord gaat. Hooguit kun je in de onderlinge verhoudingen met je venno(o)t(en) afspraken maken wie de nagekomen risico's draagt, maar op die afspraken kun je tegenover derden geen beroep doen.

Link naar reactie
  • 0

en stel dat we samen de vof opheffen, dus dat deze niet meer bestaat, en wij vervolgens onze actviteiten voortzetten in een nieuw op te richten BV?

 

zijn wij als oud vennoten van de vof óf de BV dan mogelijk aansprakelijk indien er nog een claim (oid) komt op een levering gedaan uit de vof?

???

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen jurist, maar mij lijkt dat als jullie dezelfde activiteiten voortzetten in een nieuwe rechtsvorm, jullie aansprakelijk blijven voor in het verleden aangegane verplichtingen (bijvoorbeeld garantie, correcte (na(leveringen)) etc.

 

Zeker als het een poging is om verplichtingen te ontduiken (let wel, ik zeg niet dat dat bij jullie zo is) zal een rechter daar vermoedelijk wel doorheen prikken en zorgen dat die verplichting door de nieuwe onderneming wordt nagekomen.

 

Vanwaar de vraag mbt een mogelijke claim? Verwacht je die?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

dat is een snel antwoord.

 

Nee het is niet aannemelijk dat er een claim zal komen op onze leveringen. In 19 jaar bedrijfsvoering nog niet voorgekomen althans. Maar in onze bedrijfstak wordt nauwelijks met garanties ed. gewerkt vandaar dat ik claim als voorbeeld nam. Mijn vraag heeft uiteraard ook betrekking op al het andere genoemde.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

en stel dat we samen de vof opheffen, dus dat deze niet meer bestaat, en wij vervolgens onze actviteiten voortzetten in een nieuw op te richten BV?

 

zijn wij als oud vennoten van de vof óf de BV dan mogelijk aansprakelijk indien er nog een claim (oid) komt op een levering gedaan uit de vof?

De oud vennoten zijn in ieder geval aansprakelijk. Als de activiteiten van de onderneming door de BV voortgezet worden, dan zal ook snel tot een aansprakelijkheid van de BV geconcludeerd worden, omdat feitelijk de goodwill is overgegaan op de BV.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.