• 0

Een vraag over wel of niet auto op de zaak zetten

Beste lezers van dit interessante forum,

 

Ik heb al veel gelezen hierover, maar vond niets wat op mijn situatie van toepassing is, dus vandaar deze nwe topic...

 

Ik heb een andere auto gekocht (kan ‘m deze week ophalen en op naam zetten) en nu is mijn vraag zal ik die op de in oprichting zijnde eenmanszaak of mijn reeds bestaande BV (zie andere topic https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=47;action=display;threadid=22247) zetten of privé gaan rijden (ik ga later ook nog een busje voor het schilder- en kluswerk kopen).

 

Het is een hele mooie Alfa uit 10-’05 en het is een BTW auto, nieuwprijs is € 36.364,- en ik heb ‘m nu gekocht voor € 13.795 incl. BTW. Bpm is € 8.894

 

Of is het slim om hem eerst een tijdje op de zaak te rijden (ik moet dan wel geld van privé naar de zaak overhevelen) en dan naar privé te doen?

ik schat zelf in dat ik, omdat ik niet veel zakelijke kilometers (daar voor gebruik ik dan het busje) zal gaan rijden, +/- 15.000 km/per jaar zal gaan rijden.

 

Gaarne uwer advies en alvast bedankt voor jullie welkome reacties.

 

Steven

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Steven

 

als Alfist pur sang en fiscalist een korte reactie.

 

Je kunt de keuze voor de auto zakelijk of privé maar een keer maken: op het moment van investeren.

Voor jouw auto denk ik dat privé aanschaf beter is. Anders zit je met een bijtelling van 25% over 36.000 euro en die weegt waarschijnlijk niet op tegen de aftrek van kosten.

 

Voor de BTW kun je de auto wel zakelijk aanmerken en dus alle BTW op aanschaf terugvragen en 75% van de BTW op brandstof en onderhoud. Daarover is al veel geschreven, raadpleeg de zoekfunctie even (auto privé BTW).

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Voor de BTW kun je de auto wel zakelijk aanmerken en dus alle BTW op aanschaf terugvragen en 75% van de BTW op brandstof en onderhoud. Daarover is al veel geschreven, raadpleeg de zoekfunctie even (auto privé BTW).

 

Ik dacht dat het terug vragen van de BTW alleen mogelijkijk was bij een eenmanszaak, is dit ook mogelijk voor een B.V.? Steven schrijft dat hij de auto heeft gekocht voor "de in oprichting zijnde eenmanszaak of mijn reeds bestaande BV". Op de link die ik zelf gaf staat "Met een BV heeft u bijvoorbeeld te maken met twee belastingpercentages te maken.", maar ik kan niet terugvinden wat ze daar mee bedoelen.

Link naar reactie
  • 0

@ Maarten

 

Ik dacht dat het terug vragen van de BTW alleen mogelijkijk was bij een eenmanszaak, is dit ook mogelijk voor een B.V.?

 

Ja, ook met een BV kun je auto in prive rijden.

 

Met een BV heeft u bijvoorbeeld te maken met twee belastingpercentages te maken.", maar ik kan niet terugvinden wat ze daar mee bedoelen.

 

Goed, punt m.i. doelen ze hiermee op de IB (prive) en Vpb belastingen (voor BV) ten aanzien van de bijtellings problematiek en heeft dit geen betrekking op het OB/BTW gedeelte.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik dacht dat het terug vragen van de BTW alleen mogelijkijk was bij een eenmanszaak, is dit ook mogelijk voor een B.V.? Steven schrijft dat hij de auto heeft gekocht voor "de in oprichting zijnde eenmanszaak of mijn reeds bestaande BV". Op de link die ik zelf gaf staat "Met een BV heeft u bijvoorbeeld te maken met twee belastingpercentages te maken.", maar ik kan niet terugvinden wat ze daar mee bedoelen.

 

Iedere ondernemer (BV, NV, VOF, EMZ etc.) die BTW plichtig is, kan betaalde BTW terug vorderen en ontvangen BTW moet hij afdragen. Onder de voorwaarde dat het aangekochte zakelijk wordt gebruikt.

 

De twee belastingpercentages bedoelen ze inderdaad het VPB tarief (tussen 20,5% en 25,5%) en het IB tarief van box 2 ad 25% (van toepassing indien je dividend uitkeert van een onderneming waar je een aanmerkelijk belang hebt).

 

Laatst nog een interessant arrest gelezen dat je voor een winkelpand 100% BTW bij aankoop kan aftrekken en aan de hand van het percentage prive gebruik de BTW terug moet betalen (alleen mogelijk als het pand niet bouwtechnisch splitsbaar is). Wel handig dus!

 

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Voor de BTW kun je de auto wel zakelijk aanmerken en dus alle BTW op aanschaf terugvragen en 75% van de BTW op brandstof en onderhoud. Daarover is al veel geschreven, raadpleeg de zoekfunctie even (auto privé BTW).

 

Ik dacht dat het terug vragen van de BTW alleen mogelijkijk was bij een eenmanszaak, is dit ook mogelijk voor een B.V.? Steven schrijft dat hij de auto heeft gekocht voor "de in oprichting zijnde eenmanszaak of mijn reeds bestaande BV". Op de link die ik zelf gaf staat "Met een BV heeft u bijvoorbeeld te maken met twee belastingpercentages te maken.", maar ik kan niet terugvinden wat ze daar mee bedoelen.

 

Je hebt gelijk, ik had het deel over de BV gemist.

 

Maar dan blijf ik vooralsnog bij privé aanschaffen.

 

@Steven:

voor welke onderneming ga je de auto zakelijk gebruiken?

 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

 

Laatst nog een interessant arrest gelezen dat je voor een winkelpand 100% BTW bij aankoop kan aftrekken en aan de hand van het percentage prive gebruik de BTW terug moet betalen (alleen mogelijk als het pand niet bouwtechnisch splitsbaar is). Wel handig dus!

 

 

iets soortgelijks kennen we met de auto. BTW op aanschaf volledig terugvragen en jaarlijks 12% van de IB bijtelling corrigeren voor privé.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Voor de BTW kun je de auto wel zakelijk aanmerken en dus alle BTW op aanschaf terugvragen en 75% van de BTW op brandstof en onderhoud. Daarover is al veel geschreven, raadpleeg de zoekfunctie even (auto privé BTW).

 

 

Dank je Joost!! Dan ga ik 'm dus privé kopen en verzekeren. Ik kan dus dan ook de BTW die ik betaal bij de aankoop terugvragen en voor de toekomstige kosten geldt dit voor 75% van de BTW?

 

Ik ga hem gebruiken voor de eenmanszaak, de BV ga ik of opheffen of aanhouden of verkopen, daar ben ik nog niet uit ???

 

Ik zal straks eens verder gaan lezen wat er allemaal is geschreven over auto privé BTW.

 

Grtz Steven

 

Ps voor Joost ff een foto ;D

Link naar reactie
  • 0

iets soortgelijks kennen we met de auto. BTW op aanschaf volledig terugvragen en jaarlijks 12% van de IB bijtelling corrigeren voor privé.

 

Ik weet dat er een hele discussie is geweest hierover toen de IB-bijtelling naar 22% ging. Voor de btw bleef de fiscus uitgaan van 12% van 25% en niet van het lagere percentage. Ik heb eigenlijk geen idee of daar nu, met de bijtellingsdifferentiatie, iets voor geregeld is?

 

//edit: het staat wel gewoon in de uitvoeringsbeschikking, dus ik neem aan dat dat wel goed gaat.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog even een nieuwe vraag welke hier ook betrekking op heeft:

 

Ik heb nu ook nog een gesloten bestelbus gekocht op grijs kenteken (geen dubbele cabine), moet ik hier nu een kilometer registratie gaan op voeren? Deze is alleen bedoeld om een steiger en goederen te vervoeren.

 

Alvast bedankt weer voor jullie antwoord en fijne feestdagen iedereen toegewenst!

 

Grtz Steven

 

Ps Joost hoe bevalt de MiTo?

Link naar reactie
  • 0

Hi Steven

 

Ook voor een enkele cabine bestelauto geldt de bijtelling. Dus km's schrijven!

 

Beetje kort door de bocht want er is wel ruimte om bijtelling en een rittenadministratie te ontwijken.

 

Zijn er aanpassingen gemaakt aan het busje of iets dergelijks? Wanneer een voertuig uitsluitend of nagenoeg uitsluitend (90%) bruikbaar is voor zakelijke doeleinden kan je de bijtelling en administratie ontlopen.

 

Eens gehoord dat iemand in een enkele cabine de passagierstoel had verwijdert en de bevestigingspunten in de bodemplaat onbruikbaar had gemaakt puur om deze zaken te ontlopen.

 

Dus hoe letterlijk kunnen we "alleen bedoeld om een steiger en goederen te vervoeren" opvatten?

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Kort door de bocht inderdaad. Maar wellicht is de verdieping in deze niet noodzakelijk. Nu je het vraagt, dan toch wel:

 

Een bestelauto met maar 1 zitplaats, valt niet onder de bijtelling. Dat geldt ook als de passagiersstoel dusdanig onbruikbaar is, ondanks dat die nog wel aanwezig is. Denk aan een bestelbus van een stucadoor die de extra stoel gebruikt als opslagruimte, waardoor deze onder het bouwresidu zit en dus feitelijk onrbuikbaar is voor personenvervoer.

 

Maar dan zitten we dus wel in een erg nauwe hoek om onder de bijtelling uit te komen.

 

Overigens was recent ook nog sprake van een Mitubishi waarin achter de (ene) voorstoel twee kratten stonden waar collega´s op zaten. Geen bijtelling omdat het geen wettelijke zitplaatsen zijn. Boetes voor het vervoer van collega's op die wijze zijn uiteraard niet aftrekbaar.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank weer voor jullie reacties! :)

 

Ik ga dus mooi mijn kilometers schrijven (wat betreft de bestelbus) en heb de belastingdienst een verklaring geen privégebruik hierover gestuurd.

Inmiddels heb ik nu ook het handboek ondernemen binnen van de belastingdienst, dus ga daar eens induiken 8)

 

Wat betreft de Alfa:

Ik heb nu € 1516 betaald aan BTW bij de aankoop op 27-11. Ik kan nu dus bij de omzetbelasting van het 4e Q dit bedrag terugvorderen? En dan moet ik dus jaarlijks 12% van de 25% van de cataloguswaarde ( 36395) is dus € 1091 corrigeren voor de IB bijtelling voor privé? Is dit dan wel interessant?

En geld dan voor dit jaar dat ik maar 1/12 deel van € 1091hoef te corrigeren omdat ik het bedrijf pas eind november heb gestart?

 

Wat betreft de MiTo, ik zou die paar dagen dan ook nog maar ff wachten ;)

 

Enne 192 PK :P :P waauw

 

Grtz Steven

Link naar reactie
  • 0

 

Wat betreft de Alfa:

Ik heb nu € 1516 betaald aan BTW bij de aankoop op 27-11. Ik kan nu dus bij de omzetbelasting van het 4e Q dit bedrag terugvorderen? En dan moet ik dus jaarlijks 12% van de 25% van de cataloguswaarde ( 36395) is dus € 1091 corrigeren voor de IB bijtelling voor privé? Is dit dan wel interessant?

En geld dan voor dit jaar dat ik maar 1/12 deel van € 1091hoef te corrigeren omdat ik het bedrijf pas eind november heb gestart?

 

Wat betreft de MiTo, ik zou die paar dagen dan ook nog maar ff wachten ;)

 

Enne 192 PK :P :P waauw

 

Grtz Steven

 

Hi Steven

 

Helaas is de correctie privé BTW die je maakt juist. Vergeet niet dat het wel loont omdat ook BTW op brandstof en onderhoud volledig aftrekbaar is!

 

Voor 2008 idd 1/12e van de correctie maken.

 

Ik zie dat je mij elders ook tegengekomen bent ;D

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost,

 

Is het dan niet beter om de aankoop BTW niet af te trekken (alsof ik een marge auto heb gekocht?) en dan wel de 75% van de BTW voor het onderhoud en de brandstof aftrekken? Het onderhoud zal mij niet zoveel gaan kosten daar ik waarschijnlijk niet zoveel zal gaan rijden met de Alfa en ik zelf het onderhoud zal doen (ik heb 16 jaar in de autobusiness gezeten)

 

Als ik de Alfa voor de BTW tot het ondernemingsvermogen reken mag ik dan nog wel € 0,19 per km declareren?

 

Grtz Steven

Link naar reactie
  • 0

De auto is gekocht met BTW, dus daar kun je niets meer aan veranderen. De aftrek van voorbelasting is een recht en geen plicht, dus je kunt het proberen, maar ik garandeer niet dat de fiscus bij een controle akkoord gaat met de behandeling van de auto als een margeauto....

 

Opmerking dat je mij elders tegengekomen bent, laat maar. Klopt geen snars van.

 

ciao

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

En hoe bevalt de Alfa? Zal wel balen zijn dat je nu met dit weer je rechtervoet in bedwang moet houden ;) Heb je ergens al foto's staan :P

 

Ik doelde eigenlijk meer op dat, als ik het goed begrepen heb, je de keuze hebt om de auto wel of niet voor de btw tot het ondernemingsvermogen te rekenen. Doe je dit wel dan kun je de aankoop btw en btw op autokosten voor 100% aftrekken en geen kilometers declareren.

Doe je dit niet dan kan je de kilometers declareren (0,19) en de btw op autokosten voor 75%.

 

Klopt dit?

 

Grtz Steven

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kort door de bocht inderdaad. Maar wellicht is de verdieping in deze niet noodzakelijk. Nu je het vraagt, dan toch wel:

 

Een bestelauto met maar 1 zitplaats, valt niet onder de bijtelling. Dat geldt ook als de passagiersstoel dusdanig onbruikbaar is, ondanks dat die nog wel aanwezig is. Denk aan een bestelbus van een stucadoor die de extra stoel gebruikt als opslagruimte, waardoor deze onder het bouwresidu zit en dus feitelijk onrbuikbaar is voor personenvervoer.

 

Maar dan zitten we dus wel in een erg nauwe hoek om onder de bijtelling uit te komen.

 

Overigens was recent ook nog sprake van een Mitubishi waarin achter de (ene) voorstoel twee kratten stonden waar collega´s op zaten. Geen bijtelling omdat het geen wettelijke zitplaatsen zijn. Boetes voor het vervoer van collega's op die wijze zijn uiteraard niet aftrekbaar.

 

Groet

Joost

 

Ik ben bang dat die stelling niet helemaal op gaat. Het Hof Amsterdam heeft dit in een uitspraak vastgelegd. Inderdaad een stucadoor die vanuit praktisch oogpunt de auto niet privé zou kunnen gebruiken, maar toch bijtelling moet betalen.

http://www.v-tron.nl/nieuws/11/rittenregistratie+ook+belangrijk+bij+bestelauto/

 

Groet, Danny

Link naar reactie
  • 0

 

Ik ben bang dat die stelling niet helemaal op gaat. Het Hof Amsterdam heeft dit in een uitspraak vastgelegd. Inderdaad een stucadoor die vanuit praktisch oogpunt de auto niet privé zou kunnen gebruiken, maar toch bijtelling moet betalen.

http://www.v-tron.nl/nieuws/11/rittenregistratie+ook+belangrijk+bij+bestelauto/

 

Groet, Danny

 

Hi Danny

 

Er is dan weer een verschil tussen gewoon stoffig en vol met plamuur...

Dat laat ik lekker aan de Rechters over. ;D

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank je Joost!! Dan ga ik 'm dus privé kopen en verzekeren. Ik kan dus dan ook de BTW die ik betaal bij de aankoop terugvragen en voor de toekomstige kosten geldt dit voor 75% van de BTW?

 

Ik ga hem gebruiken voor de eenmanszaak, de BV ga ik of opheffen of aanhouden of verkopen, daar ben ik nog niet uit ???

 

Ik zal straks eens verder gaan lezen wat er allemaal is geschreven over auto privé BTW.

 

Grtz Steven

 

Ps voor Joost ff een foto ;D

 

Even een oude topic ophalen maar ik had hier nog een vraag over. Als je hem PRIVE aanschaft kun 75% v/d BTW op onderhoud en brandstof terugvragen. Volgens mij geld dit niet voor de BTW bij aanschaf, zie belastingdienst:

 

Als uw auto privévermogen vormt, kunt u geen btw aftrekken bij de aankoop. Wel mag u de btw op onderhouds-, reparatie- en gebruikskosten aftrekken voor zover u de auto voor uw onderneming gebruikt. Voor de berekening van het privégebruik geldt het volgende. Als het privégebruik niet uit uw administratie is af te leiden, mag u 75% van de voorbelasting op die kosten aftrekken. Als u de auto niet alleen voor belaste handelingen maar ook voor vrijgestelde handelingen gebruikt, dan geldt dat aftrekpercentage voorzover u de auto gebruikt voor belaste handelingen. U hoeft geen btw te betalen als correctie voor het privégebruik.

 

Klopt dit? Omdat hierboven namelijk wordt geschreven dat dit wel kan.

 

Link naar reactie
  • 0

dag Kraaitje

 

Als je het topic verder leest, dan corrigeert purpplesteven zichzelf ook weer:

 

Ik doelde eigenlijk meer op dat, als ik het goed begrepen heb, je de keuze hebt om de auto wel of niet voor de btw tot het ondernemingsvermogen te rekenen. Doe je dit wel dan kun je de aankoop btw en btw op autokosten voor 100% aftrekken .....

 

Doe je dit niet ........... en de btw op autokosten voor 75%.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.