• 0

Vreemde vragen en goede antwoorden

Soms heb je wel eens van die momenten, dat je een vraag krijgt van een klant of relatie, en dat je zo snel even geen pasklaar antwoord weet. Vandaag weer zo één, aan de telefoon. Iemand belt voor een klus en vraagt tijdens het gesprek "heb je nog wel behoefte aan nieuwe klanten?". Ben ik toch even van mijn stuk gebracht. Meteen beginnen de hersens te werken. Natuurlijk heb ik behoefte aan nieuwe klanten. Elke nieuwe klant is omzet. Aan de andere kant, het is druk zat. Ik moet werk gaan uitbesteden, dat betekent even goed veel werk maar veel minder marge. Waarom vraagt ie dat eigenlijk? Heb ik een signaal afgegeven dat ik geen klanten wil? Als ik nu heel snel "ja natuurlijk" zeg, wat concludeert ie dan? Dat ik niks te doen heb? Dat de prijs wel naar beneden kan? Ik moet wel wat zeggen want er valt een stilte. Wat zal ie uit deze stilte concluderen?

 

Oftewel: hier een draadje voor vreemde vragen en goede antwoorden. Wat zouden jullie antwoorden of wat heb je geantwoord in vergelijkbare situatie?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tijd om te counteren: ik vertel dat ik altijd behoefte heb aan betere klanten (interessante klussen waar ik meer toegevoegde waarde kan bieden) en dat altijd meer klanten op middellange termijn ingepland kunnen worden.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bij freelance-klussen zei ik meestal zoiets als "ik ben de komende maanden voor ongeveer 3 dagen per week bezet, maar 2 dagen per week kan ik wel vrij maken".

 

60% bezetting klinkt heel redelijk, terwijl 2 dagen per week meestal voldoende was voor het soort klussen dat ik aantrok (en wilde doen). Fulltime klussen (van het type 5 dagen per week op locatie bij de klant) vielen dan af, maar dat vond ik prima, want die wilde ik toch niet.

 

En vaak klopte het nog ongeveer ook :)

Link naar reactie
  • 0

Soms heb je wel eens van die momenten, dat je een vraag krijgt van een klant of relatie, en dat je zo snel even geen pasklaar antwoord weet. Vandaag weer zo één, aan de telefoon. Iemand belt voor een klus en vraagt tijdens het gesprek "heb je nog wel behoefte aan nieuwe klanten?".

 

Waarom zo iemand deze vraag stellen, vraag ik me dan af.

 

Volgens mij wil deze klant wil zeker weten dat hij/zij die aandacht krijgt die hij/zij denkt nodig te hebben en daar zal je dan op moeten reageren !

 

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me wel aan bij de opmerking van Sofiak, denk eens terug: "Heb je tijdens het gesprek - wellicht onbewust - ergens blijk van gegeven?"

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik zit in de Werving en Selectie branche en krijg vaak vragen als mijn neef zoekt nog een baan heb je wat voor hem?

Aangezien ik niet iedereen kan en wil bemiddelen wijs ik deze mogelijkheden vaak af.

 

De vraag die jij hebt gekregen krijg ik ook wel eens, wat ik meestal antwoord is :

 

Ik ben altijd op zoek naar interessante klanten die mijn bedrijf verder kan laten groeien.

Aan met alle respect " klantjes " heb ik op dit moment geen behoefte, maar een opportunity laat ik echt niet schieten.

 

Wellicht heeft hij een kennis die laatst aan hem vroeg naar een bedrijf met jouw diensten en blijkt die kennis een klant te zijn die je altijd al wou hebben.

 

Als je kansen, worden aangeboden moet je ze grijpen, het moeten alleen wel echte kansen zijn.

 

 

 

Voor hoger opgeleid commercieel personeel neem contact op via

www.profilerecruitment.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de luxe van zo'n vraag nog niet beleefd, maar ik zou gevoelsmatig antwoorden dat ik zo links en rechts nog wel wat dagen ruimte hebt, met wat schikken en ja, als het een klant is die mij kan laten groeien. Dat soort antwoorden lijkt me natuurlijk overkomen. En ja, of ik de indruk zou wekken dat ik verlegen zit om klanten? Geeft iets aan over het enthousiasme waarmee we ons bedrijf neerzetten, denk ik.

Link naar reactie
  • 0

Ik krijg dit soort stralende mededelingen wel vaker maar ik ben altijd wat terug houdend met toehappen, tot ik weet wat de bedoeling is. Het gebeurt mij geregeld dat mensen een totaal verkeerde inschatting hebben van wat ik doe en dan denken ze dat ik blij word van het repareren van tig oude kapotte kettingen.

www.deblijeekster.nl * www.edelsteenkralen.nl * www.steinperlenwelt.de

Link naar reactie
  • 0

Misschien heel basaal, maar ik zou deze persoon vragen waarom hij of zijn deze vraag stelt.

 

En als je dat te direct vindt kun je ook vragen of jij je gesprekspartner de indruk hebt gegeven dat je geen behoeft (meer) hebt aan nieuwe klanten.

 

Kortom, als je een vraag krijgt die je niet snapt. Of waarvan je de achterliggende vraag niet snapt dan ‘pareer’ je toch met een ‘tegenvraag’.

 

Link naar reactie
  • 1

Aan met alle respect " klantjes " heb ik op dit moment geen behoefte, maar een opportunity laat ik echt niet schieten.

 

 

Was Gerard Philips rond 1890 een klantje of een opportunity.?

 

Onze grootste klant is klant omdat wij hem met een klein ordertje voor een van zijn kleinste BV's snel en adequaat uit de brand hielpen, terwijl zijn toenmalige "huisleverancier" ,omdat zij even niet door hadden dat het kleine klantje deel uit maakt van een veel grotere organisatie, niet zo'n behoefte hadden. ;D

Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

Link naar reactie
  • 0

Toch mooi al die reacties. En dan nu het vervolg van het gesprek, want mijn verhaal was natuurlijk maar half af. Ik herkende de twijfel bij mijzelf. Ooit is het mij aangeleerd om in dergelijke situaties fijne open vragen te stellen. "Hoezo?" vraag ik. "Nou ja, met die kredietcrisis en zo. D'r gaan een hoop bedrijven over de kop. Heb je nog wel tijd voor ons?". De rest van het gesprek laat zich raden. Het ging niet om mij of de inhoud van het gesprek, diegene was gewoon op zijn hoede in deze rare tijden. Leermoment: Ben je van je stuk gebracht en heb je even geen antwoord? Stel een open vraag. Moeilijkste is om zo'n moment bij jezelf te herkennen. Daarom leek mij een draadje op zijn plaats.

Link naar reactie
  • 0

Zo had ik een keer op een beurs alle voordelen van mijn toiletkorrels boven toiletvloeistof uitgelegd aan een zeer geinteresseerde mevrouw.

 

Het verhaal einigde met: : U gooit de korrels in de afvaltank van het toilet en voegt 2 liter water toe.

 

Zegt ze stom verbaasd. "Als de korrels oplossen in water wordt het toch ook vloeistof".......... Eh....... ja. En terwijl ik nadenk hoe ik me hier uit moet redden en een stilte laat vallen zegt ze. OK, doe maar 2 bakjes. Pffff...

Link naar reactie
  • 0

Zo had ik een keer op een beurs alle voordelen van mijn toiletkorrels boven toiletvloeistof uitgelegd aan een zeer geinteresseerde mevrouw.

 

Het verhaal einigde met: : U gooit de korrels in de afvaltank van het toilet en voegt 2 liter water toe.

 

Zegt ze stom verbaasd. "Als de korrels oplossen in water wordt het toch ook vloeistof".......... Eh....... ja. En terwijl ik nadenk hoe ik me hier uit moet redden en een stilte laat vallen zegt ze. OK, doe maar 2 bakjes. Pffff...

 

 

;D Laatst hadden wij een dame.

 

Wij vertelde haar dat wanneer ze de volgede keer moest tanken, dat ze dan een blikje injectiereiniger in haar tank moest kiepen.

 

*mevrouw* Moet ik dat hele blikje erin doen ??

 

*Wij* Ja mevrouw

 

*mevrouw* En hoe krijg ik het blikje erna er weer uit ??

 

;D hilarisch als je erbij was.

Link naar reactie
  • 0

Heerlijke standaard vraag van iedereen, gevolgd door een standaard antwoord:

 

Hoe gaat het ?

 

Antwoord Werknemer: ja goed goed, en met jou?

Antwoord Ondernemer: DRUK!

 

Ik hoor weinig "Ja gaat slecht man" .

 

Zou jij als een klant vraagt "hoe het gaat met de zaken", kunnen en durven zeggen: Nou het gaat erg slecht nu. Ik hoop dat ik het kwartaal nog een beetje uit de rode cijfers kan komen.

 

Wie durft er eerlijk te zijn tegen een klant, kennis, oude collega e.d. Ik ga er even vanuit dat mensen die dichtbij je staan wel weten hoe het gaat.

 

Ik zou zelf waarschijnlijk vertellen dat het redelijk goed gaat, maar het kan altijd beter, zelfs als de deurwaarders mijn adres al uit hun hoofd kennen.

 

Voor hoger opgeleid commercieel personeel neem contact op via

www.profilerecruitment.nl

Link naar reactie
  • 0

Tot op zekere hoogte ben ik er eerlijk in.

 

Ik vertel niet dat ik amper thuis ben, tot middenin de nacht en in de weekenden zit te werken om alles zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen. In plaats daarvan zeg ik meestal dat er inderdaad gaat zitten in de opstart van een bedrijf.

 

Op de vraag of we al veel klanten hebben antwoord ik meestal wel heel eerlijk dat we een aantal klanten hebben en dat we druk in gesprek zijn met andere potentiële opdrachtgevers.

 

Ter info: 1 1/2 maand bezig

Hartman Fieldmarketing

Link naar reactie
  • 0

Is ook wel heel nederlands om op de vraag hoe gaat het, altijd "JA GOED!" te antwoorden. Ook zo'n leuke opmerking is "Ja gaat zijn gangetje" ik vertaal dat tegenwoordig automatisch in "kan beter" Tegen onbekenden antwoord ik ook meestal met "ja goed" puur omdat je niet direct met de deur binnenvalt dat het slecht of juist heel goed gaat. Tegen bekenden daarintegen die me langer kennen dan vandaag word ik wel steeds eerlijker. En tot heden word dat gewaardeerd.

 

Het geven van een goed antwoord op een vreemde vraag in zijn algemeenheid is het denk ik ook van belang hoe mondig je zelf bent en hoe snel je kunt reageren. Tot heden gaat dat me goed af, wel zit ik later weleens in de auto op de terugreis vanaf een klant dat ik denk van....hmmm....had ik dat niet beter anders kunnen zeggen. Maar goed, ik gok zo dat ik daar niet de enige in ben.

www.bezembinderproducties.nl

Link naar reactie
  • 0

Het schijnt dat engelsen juist understatements antwoorden op die algemene hoe-gaat-het vraag. Een antwoord als "not too bad' betekent al dat het erg goed gaat. Dus ik was blij toen een tijdje terug een engelse collega dat zei. Bleek alleen dat hij zich probeerde aan te passen aan de nederlandse cultuur en het dus echt slecht met hem ging. Twee weken later was ie foetsie. Over miscommunicatie gesproken.

Link naar reactie
  • 0

Vreemde vragen en goede antwoorden. Ik moest er vanmiddag aan denken. Eigenlijk eerder een heeel moeilijke vraag met een verassend eenvoudig antwoord.

 

Ik was met zoon op de HCC dagen. Stond een man voor me die een videokaart had gekocht. Toen zei hij. "Ik moest toch nog wat hebben?"...........

 

Geheugen. Zei ik in mezelf.

 

Edit. Wilde eigenlijk de post weghalen maar dat kan niet meer en dus laat ik hem maar staan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.