• 0

Linux in Munchen

A lot of linux news has come out recently. The German city of Munich has decided to convert 14,000 windows servers to Linux, research shows that Linux is the fastest growing of all operating systems, with a cumulative annual growth rate of 34 per cent, and the President of India has publically called on IT professionals to focus on OSS instead of windows.

 

meer: http://www.theserverside.com/home/thread.jsp?thread_id=19577&article_count=56

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ze gaan in Munchen ook de desktop aanpassen. Ik vind het ook eigenlijk niet meer dan normaal dat je producten van eigen bodem een goede kans geeft (SuSE Linux en OpenOffice die zijn oorsprong in Duitsland heeft).

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Helemaal mee eens. Uiteraard is de situatie in Duitsland wel totaal anders dan in Nederland, aangezien bijvoorbeeld op universiteiten veel meer gebruik gemaakt wordt van Linux e.d. dan hier in ons kleine kikkerlandje.

 

Zou het iets te maken hebben met de standpunten van de respectievelijke regeringen t.o.v. Amerika ;)

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ook de regionale overheid in de regio Extremadura in Spanje gaat over op Linux in een eengepaste versie: LinEx. Zie www.linex.org. Links onder kun je Engels kiezen.

 

De site is helaas een beetje traaaaag.

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn mening is linux toch nog niet helemaal rijp voor de gemiddelde desktopgebruiker.

 

Het is toepasbaar voor mensen met near-zero computerkennis die alleen hun textverwerker, spreadsheet en e-mail weten te gebruiken. En het is toepasbaar voor technische freaks die iedere bit feilloos weten te vinden.

 

Maar voor de geoefende windows-gebruiker is de overgang moeizaam, er ontbreken vaak gereedschappen die je bij windows voor lief nam... watnou schermresolutie ff veranderen? Oh, en waar kon ik ook weer snel een programma uninstallen? Enne, dat photoshop, gaat dat nog werken?

 

Toch zie ik met enkele jaren hier wel een omslag in komen, er is steeds meer software voor linux. En er zijn steeds meer grote instanties die de overgang overwegen of zelfs uitvoeren, een goede stimulans voor de software ontwikkelaars om hun software ook op linux werkend te krijgen.

 

Link naar reactie
  • 0
.

 

Maar voor de geoefende windows-gebruiker is de overgang moeizaam, er ontbreken vaak gereedschappen die je bij windows voor lief nam... watnou schermresolutie ff veranderen? Oh, en waar kon ik ook weer snel een programma uninstallen? Enne, dat photoshop, gaat dat nog werken?

 

 

Op fotosoep na (misschien draait die met de emulators) is de rest allemaal een gebakken eitje, of zelfs beter als in Windows. Het ligt hem puur in de bestandsformaten en dan met name zaken als macro's in MS Office, en wat andere dingen die niet mooi geimporteerd/geexporteerd worden in andere Office pakketten.

 

Ook ontbreekt er nog een kritieke massa om bijvoorbeeld Adobe er toe te bewegen zijn programatuur geschikt te maken voor Linux. Er is domweg nog geen markt voor.

 

De desktop op zich is er al lang klaar voor en wordt steeds beter.

 

Dat was twee jaar geleden al zo, dat is nog steeds zo. Het zal toch stukje bij beetje gaan. In ieder geval hebben de ontwikkelaars van linux plus de daarop draaiende programmatuur en alle bedrijven daaromheen een redelijk lange adem!

 

Met dit soort projecten (zoals in Munchen) is er weer wat marktaandeel bij.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account
Maar voor de geoefende windows-gebruiker is de overgang moeizaam,

Natuurlijk, omdat veel geoefende windows gebruikers er van uit gaan dat ze ook meteen Linux zullen begrijpen. Windows heb je ook moeten leren, en met alle overgangen komt er een passende hoeveelheid moeite bij kijken. Het is vooral het doen van die moeite (de langzame learning-curve) waar de (luie?) switchers vaak afknappen.

 

Bedrijven hebben het voordeel gewoon een systeem op te kunnen leggen aan hun werknemers ;) Veel bedrijven gebruiken naast de basis-software (voor tekstverwerken, emailen en internetten) uitsluitend software die ze specifiek hebben laten ontwikkelen. Als dat makkelijk geport kan worden is overstappen vrij eenvoudig.

 

Oftewel, er moet Visual Basic voor Linux komen :p

Link naar reactie
  • 0

Maar voor de geoefende windows-gebruiker is de overgang moeizaam,

Oftewel, er moet Visual Basic voor Linux komen :p

Ga jij je mond eens spoelen :o ;D

 

Er is al wel een Delphi IDE voor Linux, ik geloof dat die Kylix heet. Schijnt meer dan prima te werken.

 

Overigens is Linux best klaar voor de desktop. Alleen niet met een standaard distributie. Ik heb helaas nog geen enkele distributie gezien die direct makkelijk inzetbaar is in een bedrijfsomgeving. Ik zelf werk met een aangepaste Debian-distributie. Als je er wat moeite in stopt zijn er heel veel applicaties beschikbaar, en is er veel te configureren met betrekkelijk weinig moeite. Ook de wat meer geoefende Windows gebruiker kan dan best plezier eraan hebben.

 

Waar de geoefende windows-gebruiker aan zal moeten wennen is dat hij/zij geen tijd meer nodig heeft met 'klooien' met drivers of vage programma's. Als je een goeie system administrator hebt is alles goed geinstalleerd en blijft dat ook draaien. Het komt niet of nauwelijks voor dat dingen 'spontaan omvallen' zoals met Windows nog wel eens wil gebeuren. En er zijn een heleboel mensen die het puzzelen dan om het weer werkend te krijgen in Windows leuk zijn gaan vinden. Mensen houden van puzzelen.

 

Als je dan ineens een desktop hebt die gewoon WERKT... tsja dan wordt het voor sommigen saai. Ik sprak gister nog iemand die liever bij Windows bleef want dan kon ie lekker sleutelen en doen.

 

Overigens is het grootste probleem dat de meeste gevorderden al sinds de jaren 80 zijn opgegroeid met DOS, Windows 3.11 enzovoort. Het zit er zo enorm ingebakken...

Dan is het dus behoorlijk wennen voor mensen als je ineens geen C: en D: meer hebt, en dat je directory namen scheidt door een / inplaats van een \. Bijvoorbeeld :) De initiele leercurve is vrij steil helaas.

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik weet het niet, ik ben niet zo'n desktop persoon. (Wel een hardcore Debian persoon uiteraard.)

 

Als mensen echt van puzzelen zouden houden dan zouden ze niet bij Windows blijven, maar LFS of iets dergelijks installen. Overigens heb ik Red Hat 9 gezien (staat op practicum machines in de uni) en dat is wel een vrij desktop waardige distributie.

 

Verder kun je aan Linux veel meer sleutelen dan bij Windows. Juist die enorme hoeveelheid opties is waar veel mensen van schrikken.

 

Kleine dingetjes als geen 'drives' meer, en andere pad-scheidingstekens zijn volgens mij niet echt relevant. Het is vooral de manier van denken, de manier waarop problemen aangepakt moeten worden die moet veranderen. (Vergelijkbaar met imperatief en functioneel programmeren.)

 

De initiele leercurve is vrij steil helaas.

Dit is een veel voorkomend foutief gebruik van het begrip 'leercurve'. Stel je een grafiek voor met een x en een y-as. Uiteraard staat de x-as voor de tijd. De y-as staat voor, laten we zeggen, de hoeveelheid dingen die je kunt doen (en begrijpt) met het geleerde. Als iets moeilijk is, zal de lijn langzaam stijgen. Echter, is iets makkelijk, dan leer je heel snel heel veel, en zal de curve dus steil zijn. Tenminste, dat is het plaatje dat ik in m'n hoofd heb. (Windows heeft een steile curve, maar is asymptotisch langs de x-as bij een bepaalde y, Linux heeft een in het begin langzaam stijgende curve, maar stijgt steeds sneller en gaat praktisch oneindig door ;))

Link naar reactie
  • 0

Helaas zijn er toch belangrijke stukken software niet beschikbaar voor linux. Een vervanging voor photoshop is er bijvoorbeeld niet (nee, de GIMP is niet handig). Daarnaast moet ik als webontwerper sites kunnen zien zoals de bezoeker ze ziet: in IE 6 op win 2000 of XP dus. Voorlopig zie ik mezelf dus niet overstappen, al draag ik de hele ontwikkeling een warm hart toe.

 

--- off topic ---

Het is prima gebruik van het begrip leercurve... Niet-beta's zien de analogie met het beklimmen van een berg, dat is moeilijker naarmate het steiler is.

 

Als beta kun je hem voor je gevoel correcter zetten als je je kennisnivo variabel neemt, en de benodigde inspanning verticaal uitzet.

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

The GIMP is een prima vervanging van Photoshop in heel veel gevallen. Maar ja, het werkt wel op een heel andere manier, dus een beetje steile leerberg ;)

 

Ik heb altijd wel een computer met IE in de buurt (uni, huisgenoten, en thuis dual-boot), dus overstappen was niet echt een probleem.

 

Ik kan me niet voorstellen dat IE je op Windows houdt, dus, als Photoshop geport zou worden, zou je overstappen?

Link naar reactie
  • 0

Het porten van photoshop zou het in ieder geval een stap dichter bij brengen. Maar browser-wise kan ik nog niet helemaal vooruit op niet-IE6, al lijkt het erop dat mozilla op de goede weg is. Voor alleen een check naar uiterlijkheden lijkt me een browser in een emulator trouwens nog wel acceptabel, mits het resultaat voor 100% overeen komt met hetgeen een windows gebruiker ziet.

 

Werken op linux zou als voordeel hebben dat ik mn locale ontwikkelserver ook meteen in linux heb staan, zodat ik de resultaten daarmee meer kan vertrouwen.

 

Als de ontwikkelingen doorgaan zoals nu, is de kans best groot dat ik over 5 jaar achter een linuxbak zit. Dat zou nog wel eens sneller kunnen gaan als het marktaandeel van linux verder toeneemt, ook bij thuisgebruikers en mkb'ers.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb gezien dat de ontwikkelingen aan de midas-editor in mozilla de goede kant op gaan. Waarschijnlijk zal dat over niet al te lange tijd dusdanig bruikbaar zijn dat ik er ondersteuning voor zou kunnen realiseren.

 

Vooralsnog zal ik dat niet doen, tenzij er vraag uit de markt is, of tenzij het tamelijk eenvoudig voor zowel IE als Moz werkend te krijgen. Dat laatst is door de eigenwijzigheid van microsoft enerzijds en de stricte standaardvolging van Moz anderszijds helaas niet waarschijnlijk.

 

Link naar reactie
  • 0

benm: maar toch heb ik het idee dat je die explorertool in geen geval nodig hebt, je kan het ook met css/js oplossen (en nu kijk ik even naar eelco)...

 

eelco: ook kan je met gimp redelijk hetzelfde dan wel meer volgens sommigen dan met fotosoep, standaarden als in 'laten we daar met zn allen mee werken' zijn er niet voor niets. en dan vergelijk ik 'de standaard' photoshop niet met 'de standaard' word ;)

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account
Daarnaast moet ik als webontwerper sites kunnen zien zoals de bezoeker ze ziet: in IE 6 op win 2000 of XP dus.

 

Onderstaande statistieken zijn van een kunst site die ik onderhoud:

Internet Explorer 5.5: 47.03%

Internet Explorer 6.0: 46.04%

Internet Explorer 5.0: 6.93%

 

Windows 98: 61.76%

Windows XP: 14.22%

Windows NT: 11.76%

Windows 2000: 6.37%

Windows ME: 4.41%

Windows 95: 1.47%

Ik test daarom de site ook met andere OS-en, browser versies en resoluties. Ruim een kwart kijkt nog met 800x600.

 

Iets anders: om Linux een keer veilig te proberen kun je de boot ISO van Knoppix op CD branden. Deze boot vanaf CD en kan standaard de Windows HD niet beschrijven. Er wordt dan ook niets op de HD geïnstalleerd. (http://www.knopper.net/knoppix/index-en.html)

Link naar reactie
  • 0

Beetje oud topic maar weer helemaal actueel:

 

De grootste migratie van Windows naar Linux is voorlopig vanwege juridische omstandigheden op een laag pitje gezet. Dit vanwege aankomende Europese wetgeving, die de stad München een enorm probleem op het gebied van patentwetgeving zou kunnen opleveren. Een van de bestuursleden van de stad heeft bijvoorbeeld zo'n vijftig mogelijke knelpunten ontdekt met betrekking tot patenten. Totdat dit probleem is opgelost zal het project 'LiMux' tijdelijk worden stilgezet. Men is namelijk bang om tegen extra kosten op te lopen of zelfs dat de overgezette systemen moeten worden uitgezet wanneer de Linux-migratie de komende weken toch wordt uitgevoerd.

 

http://news.com.com/2100-7344_3-5298060.html?tag=nefd.top

Link naar reactie
  • 0

Beetje oud topic maar weer helemaal actueel:

 

De grootste migratie van Windows naar Linux is voorlopig vanwege juridische omstandigheden op een laag pitje gezet. Dit vanwege aankomende Europese wetgeving, die de stad München een enorm probleem op het gebied van patentwetgeving zou kunnen opleveren. Een van de bestuursleden van de stad heeft bijvoorbeeld zo'n vijftig mogelijke knelpunten ontdekt met betrekking tot patenten. Totdat dit probleem is opgelost zal het project 'LiMux' tijdelijk worden stilgezet. Men is namelijk bang om tegen extra kosten op te lopen of zelfs dat de overgezette systemen moeten worden uitgezet wanneer de Linux-migratie de komende weken toch wordt uitgevoerd.

 

http://news.com.com/2100-7344_3-5298060.html?tag=nefd.top

 

in het stuk staat dat het bedoeld is om politieke druk te zetten op de patenten wetgeving. de tijdelijke stopzetting is dus een nobele zaak.

 

Open-source advocate Bruce Perens said Wednesday that the holdup actually stems from politics: The Green Party is using the issue to try to reverse government support for new patent laws in Europe.

 

Link naar reactie
  • 0

inmiddels is er weer groen licht gegeven in Munchen (ik ben te lui om de link te zoeken).

wat betreft het feit of linux klaar is voor de desktop, moet een ondernemer of ict-staf voor zichzelf bepalen.

als je wilt switchen houdt dan rekening met de volgende zaken:

- compatibiliteit met de huidige "standaarden", lees: .doc, .xls enz. Zodra een word docje er iets anders uitziet of er een bepaalde functie in excel wordt gebruikt gaat het mis bij de conversie van bijv. OpenOffice. Er is wel een distro die zich compleet richt op MS Office (weer te lui om te linken). Ik ga ervanuit dat Photoshop hier ook op werkt, net zoals alle overige distro's die Wine gebruiken (windows emulator achtig). Er staat me iets bij dat Pixar omging naar linux en Adobe een hint heeft gegeven voor de port.

- training van staf en gebruikers. Je zult iedereen training moeten geven om zich de basisprincipes eigen te maken.

- migratiekosten. Ja, linux is gratis. Maar het werkt nog altijd niet op alle hardware. Het zou dus goed kunnen zijn dat een pas aangeschaft apparaat niet volledig functioneert. Dit is een van de zaken die het meest vergeten wordt. Het kan je bergen geld kosten als je hier midden in de migratie tegenaan loopt, om nog niet te spreken van vertragingen die je uiteindelijk geld kunnen kosten.

 

Als je met terminal servers te maken hebt, kan linux prima als thin-client dienen, waardoor je al een berg licentiekosten kunt besparen. Dit is echter vaak alleen van toepassing voor wat grotere bedrijven.

 

Voor webontwikkelaars adviseer ik het volgende: code naar de standaarden van het W3C (http://w3.org) (dit doe ikzelf ook). OK de pagina ziet er niet altijd hetzelfde uit, maar in 98% van de gevallen wel. Het feit dat IE zich niet aan de standaarden houdt, wil niet zeggen dat een webdesigner dat ook niet hoeft te doen.

 

En als laatste de Windows programmeer API voor linux: kijk eens naar MONO, dit is bedoeld als .Net variant voor linux.

 

PS, de grootste migratie is volgens mij niet die van Munchen, maar die van het Bundesministerium des Innerm (Duitse ministerie van binnenlandse zaken). Zoek eens bij hun naar de migration guidelines, hierin staan tal van tips en rationalisaties. Het is wel een flinke pil, maar zeker niet oninteressant.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.