• 0

zo wordt uw financieringsaanvraag beoordeeld (bevat voorbeeld document)

Hoi,

 

Sorry, dat ik een tijd niets van me heb laten horen. sinds ik ben gestart heb ik het nogal drukjes.

 

Ik zou graag alles met jullie willen delen echter mijn relatie bij de ABN vond het niet zo prettig. Ik heb nog wel een ander vergelijkbaar document naar dat kan ik om prive redenen ook niet delen. Ik zag dat "jan" als reactie een aantal goede tips heeft geplaatst.

 

wat echter nog veel belangrijker is hoe jij de geldverstrekker gaat beoordelen. geloof me als ik zeg dat ik het vertrouwen in blauwe ogen, toezeggingen, hulp en andere adviezen van geldverstrekkers heb verloren. PAS DUS OP!

 

 

Groeten,

-<<<>>>-

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bank....

 

Hier mijn ervaringen:

 

Zorg dat je strak gekleed gaat.

Zorg dat je eerder gedegen dan enthousiast over komt.

Zorg dat je sluitende goed onderzochte verhalen presenteert.

Zorg dat je niet meer verteld dan nodig is, megalomane ambities worden over het algemeen minder op prijs gesteld.

Zorg er voor dat je presentatie er goed verzorgt uit ziet.

Kijk goed naar de lichaamstaal van je gesprekspartner en let op je eigen lichaamstaal (niet onderuitzitten, niet vriemelen, recht in de ogen kijken, etc.)

Zorg er voor dat je duidelijk weet wat je van de bank wilt en dat je veel vragen stelt. Je denkt namelijk veel sneller dan dat je praat ;)

 

Klinkt allemaal wat heavy, ik persoonlijk heb altijd liever te veel dan te weinig voorbereid bij dit soort gesprekken.

 

P.s.

Pepsimax kan het voorbeeld helaas niet terug plaatsen. Het is op verzoek van zijn relaties verwijderd.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Benader een bank als een zakelijke partner: jij wilt als ondernemer iets van een bank (nml. geld) en de bank wil graag jonge bedrijven die uit kunnen groeien tot mooie middenbedrijven. Deze laatste categorie is zeer interessant voor banken, en banken beseffen maar al te goed dat er eerst gezaaid moet worden.

 

Veel banken hebben startersfaciliteiten, waarbij je op eenvoudige wijze al snel een startkapitaal van maximaal EUR 25k kunt verkrijgen. Voor wat hogere financieringen wordt er een 'maatwerk' traject ingezet.

 

Naast eerder genoemde tips is belangrijk om openheid van zaken te geven, probeer niets te verbloemen en mooier voor te stellen dan het is. Andersom ben je er ook niet van gecharmeerd als de bank achteraf met allerlei informatie komt waardoor de aanbieding toch niet zo interessant is.

 

Zoals al in eerdere berichten aangegeven, heeft een krediettafel 4 poten: de ondernemer, (potentieel) rendement van de onderneming, solvabiliteit en zekerheden.

 

Wat steekwoorden bij deze criteria:

 

Ondernemer: sluit initiatief aan bij achtergrond (opleiding/ervaring) van de ondernemer, is hij/zij op de hoogte van eigen zwakkere punten en hoe wordt hier mee omgegaan, gaat hij er voor de volle 100% voor (is hij ook financieel zwaar gecomitteerd), is hij/zij enthousiast en overtuigend, hoe zijn de contacten in de branche waar de ondernemer in start.

(potentieel) rendement: hoe ontwikkelingen zich de omzetten (is een en ander realistisch en onderbouwd), waar bestaan de kosten uit (hoeveel managementfee etc. is er gebudgetterd), zijn er verschillende scenario's uitgewerkt, als het slechter uitpakt dan verwacht is er dan een noodscenario (of sta je dan weer bij de bank)

Solvabiliteit: solvabiliteit (eigen vermogen/totaal vermogen) wordt door banken gecorrigeerd met een aantal posten: goodwill en vorderingen op aandeelhouders of zuster b.v.'s worden er af gehaald (of het moet duidelijk zijn dat deze debiteuren goed zijn voor hun geld). Achtergestelde leningen mogen er weer bij op geteld worden.

Zekerheden: zeker in de beginfase zul je bereid moeten zijn je hele hebben en houwen als zekerheid in te brengen. Je kunt wel proberen te bedingen om bepaalde zekerheden te laten vervallen als de resultaten van de onderneming goed zijn en er is voldoende solvabiliteit. Als er sprake is van een gebrek aan zekerheden, kan een borgstellingskrediet een oplossing zijn.

 

Het belangrijkste is dat je er zelf volledig voor moet willen gaan. Als dit niet zo is dan moet je ook kunnen begrijpen dat een ander er ook niet voor gaat, bankmensen zet namelijk soms net echte mensen!

Link naar reactie
  • 0

Ok en kan iemand mij nog wat meer vertellen over solvabiliteit en zekerheden

 

stel ik wil 50.000 lenen, aan wat voor zekerheden moet ik zelf denken (heb nog geen eigen huis en geen vast inkomen) en wat is de gemiddelde solvabiliteitseis (ik dacht rond de 20%)

en zijn er ook andere oplossingen?

Link naar reactie
  • 0

Solvabiliteit is afhankelijk van de branche. Normaal gesproken geldt een eis van tussen de 20-35%. Aangezien het een startende onderneming betreft zal ik eerder uitgaan van 30-35% dan van 20% (stabiele bedrijven met een goed trackrecord). Achtergestelde leningen worden als eigen vermogen gekwalificeerd door een bank. Immateriele activa wordt vaak van het eigen vermogen in mindering gebracht.

Voor een bedrag van 50/m moet je 100% dekking kunnen bieden (zowel zakelijk als persoonlijk): zakelijk: verpanding van debiteuren, inventaris, activa. Persoonlijk: borgstelling (mag ook een derde zijn).

Voor debiteuren geldt dat circa 60-70% van de debiteuren < 90 dagen bevoorschot wordt. Inventaris is circa 40%, activa: afhankelijk van het soort: bedrijfspand 80% van executiewaarde.

Aangezien de onderneming nog niet bestaat zal je hier weinig aan hebben. Een oplossing kan een borgstellingskrediet zijn. Hierbij geldt wel dat je zelf voor een deel aansprakelijk bent. Voordeel van een BSK is dat de overheid voor een deel garant staat. Niet alle banken verstrekken een BSK.

 

 

 

 

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.