• 0

aankondiging beslaglegging belastingdienst

Goedendag,

Het afgelopen jaar heb ik het erg moeilijk (gehad) door grote aantallen wanbetalers en oplichters.

Hierdoor heb ik veel van mijn omzet niet binnengehaald en voor tientallen zaken lopen er rechtzaken om mijn geld te krijgen. Heb hier ook veel vonnissen van maar na het vonnis duurt het nog steeds erg lang voordat er een keer geld binnen gaat komen.

 

In de tussentijd had ik bijna geen geld om goederen in te kopen en mijn bedrijf te promoten en is mijn omzet dus erg terug gelopen.

Daarnaast een tijdje terug problemen met mijn posities in google gekregen waardoor mijn omzet nog verder terug gelopen is.

In de tussen tijd moet ik wel alle btw afdragen over al die facturen welke niet betaald zijn.

dat kon ik dus eenvoudigweg niet betalen en dus krijg je aanmaningen, sommaties en dwangbevelen en ondertussen zijn de aanslagen met ongeveer 40% aan boetes verhoogt.

 

Ondertussen loopt er ook al een aanvraag BBZ bij de gemeente maar dit kan nog wel enige tijd duren (wordt nu gewerkt aan cijfers van de boekhouder voor de gemeente).

 

tevens wacht ik nog op een teruggave inkomsten belasting 2006.

 

Nu lopen mijn problemen met de belastingdienst al even en bij een vorig bezoek van de deurwaarder is er afgesproken dat de teruggave 2006 (die nog 3 jaar op zich kan laten wachten) verrekend zou worden met openstaande aanslagen (die zouden bevroren worden).

 

Helaas zijn mijn problemen daarna niet minder geworden en dus nog steeds dwangebevelen enz.

 

totaal staat er nu een bedrag open van rond de 6000 euro.

 

1 1/2 week terug net nadat ik de belastingdienst een brief had verzonden omtrent aanvraag openstaande posten en melding van aanvraag BBZ en verzoek tot betalings regeling kreeg ik een aankondiging beslaglegging.

Daarvan heb ik zoveel als ik kon betaald en daarvan betaal ebwijzen opgestuurd naar de belasting deurwaarder en tevens een copie van de brief die ik een paar dagen eerder verzonden had.

 

Daarop ontving ik dus een schuldoverzicht en daarop de melding dat ondernemers geen uitstel van betaling krijgen.

 

Nu vandaag weer een aankondiging beslaglegging voor aanstaande maandag voor een bedrag van 3158 euro maar het dwangbevel voor de maand die volgt op de laatste maand die op dat overzicht staat is ook al binnen.

 

Er zou met de aankondiging beslaglegging dus nog de teruggave 2006 verekend moeten worden (2300 euro) waardoor het beslag uit zou komen op 858 euro.

Maar voor daarna staat er dus nog rond de 1600 euro open waarvan dus voor de helft daarvan al een dwangbevel.

In totaal dus een bedrag van 2458 euro.

Van de maand oktober en november verwacht ik of een kleine teruggave van btw of een kleine afdracht.

 

Maandag moet ik al bellen vanwege die afspraak tot verekening omdat ze die dus nu niet hebben meegerekend.

 

Wat kan ik nu nog meer doen om dit gehele proces zover mogelijk vooruit te schuiven zodat die aanvraag BBZ doorgang kan vinden (als dat dus wordt goedgekeurd) en ik daarmee al mijn problemen (naast be belastingdienst nog meer schulden) kan samenvoegen.

 

Wie heeft er nog tips voor me in deze...

Ik heb voor maandag een aankondiging beslaglegging ontvangen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

dat heb ik uiteraard direct na het ontvangen van de brief al gedaan maar de betreffende 2 personen waren al niet meer op kantoor, zijn er maandag ochtend pas weer en degene die ik aan de lijn had kon me niet verder helpen, moet ik perse die betreffende persoon voor hebben (alle gegevens liggen bij die persoon)

Link naar reactie
  • 1

hoi Smiley

 

de fiscus kent ook een status niet verder bemoeilijken. Dat speelt vaak bij schrijnende gevallen waarin ook weinig te halen valt. Ik denk dat je niet moet bellen met ze, maar gewoon in overleg moet op kantoor fiscus. Dat je van goede wil bent, is duidelijk en dat de schulden ontstaan zijn buiten jouw schuld om ook.

 

De fiscus is er niet op uit om jouw onderneming de nekslag toe te brengen. Zorg dus ook dat dat punt goed overkomt bij ze.

 

Een beslag is op zich niet erg. Daarmee stelt de fiscus zekerheden. Jij mag zaken onder beslag niet verkopen, maar wel gewoon blijven gebruiken. Kijk dus of je tot een vaststellingsovereenkomst kunt komen met ze, waarbij het beslag als zekerheid dient en jij de tijd krijgt om de bbz rond te krijgen.

 

groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

hoi Smiley

 

de fiscus kent ook een status niet verder bemoeilijken. Dat speelt vaak bij schrijnende gevallen waarin ook weinig te halen valt. Ik denk dat je niet moet bellen met ze, maar gewoon in overleg moet op kantoor fiscus. Dat je van goede wil bent, is duidelijk en dat de schulden ontstaan zijn buiten jouw schuld om ook.

Helaas lijkt het erop dat de deurwaarder die langs komt de enige is die de situatie begrijpt en ook bereid is om flexibel te zijn en mij de kans te geven het op te lossen.

 

Ik heb zijn chef gesproken (die krijg je als je beld of wil langsgaan) en die was erg kort in zijn antwoorden:

 

ik zie dat uw een aanvraag BBZ heeft lopen en een betalingsregeling wil treffen? Nou dan kan ik u gelijk uit de droom helpen: aan ondernemers wordt geen uitstel of regeling geboden!

U wil weten hoe het precies met dat bedrag zit? Nou dat ga ik u niet vertellen, dat gaat u maar ergens anders navragen!

Goedendag...

 

dat bied dus weinig hoop...

De fiscus is er niet op uit om jouw onderneming de nekslag toe te brengen. Zorg dus ook dat dat punt goed overkomt bij ze.

 

Een beslag is op zich niet erg. Daarmee stelt de fiscus zekerheden. Jij mag zaken onder beslag niet verkopen, maar wel gewoon blijven gebruiken. Kijk dus of je tot een vaststellingsovereenkomst kunt komen met ze, waarbij het beslag als zekerheid dient en jij de tijd krijgt om de bbz rond te krijgen.

 

groet en succes

Joost

 

Ik vrees dat ze niet accepteren dat tegoeden van incasso zaken (verkregen vonnissen van de rechtbank) ter waarde van een 3500 euro als zekerheid worden gegeven?

Daarnaast enkel wat computer apparatuur, printers van 6 jaar oud en wat meubels die half versleten zijn.

 

Veel spullen in huis zoals vriezer, koelkast, magnatron enz.. zijn een jaar of 13 oud en rijp voor de vuilstort.

andere aparatuur in huis zoals de wasmachine, vaatwasser, droger, tv (ook niks byzonders), scooter en spelcomputer zijn van mijn vriendin (o.a. gekregen of gekocht met geld dat ze van haar ouders geleent/gekregen heeft). hoe toon je dat echter aan en wordt daar naar gekeken?

We zijn niet getrouwd en hebben geen samenlevings contract, we wonen enkel samen in een huurhuis dat op mijn naam staat maar waarvan zij de huur betaald.

Link naar reactie
  • 0

Ik betwijfel of een "chef"dit gezegd heeft, zoja dan zou ik hier formeel een klacht over indienen.

 

Advies: Maak een afspraak met de belastingdienst, zorg ook dat er "twee" ambtenaren erbij zijn en vergeet vooral niet dat je zelf met een aanbod cq. oplossing komt.

 

De belastingdienst ziet liever een regeling dan helemaal niets, alleen vergeet menigeen dat een belastingambtenaar ook een mens is. Behandel deze dat ook zo. Wees reeel.

 

De belastingdienst zal zeker een regeling willen treffen aangezien het in niemands voordeel is dat een ondernemer onderuit gaat.

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk vind ik het vreemd dat je zoveel boetes aan je broek hebt. Indien de bedoelde boetes zien op bestuurlijke boetes vind ik het vreemd dat je daar geen bezwaar op hebt aangetekend. De inspecteur kan bestuurlijke boeten opleggen inzake aangiften en aanslagen maar van deze boetes moet hij officieel een aankondiging doen en jou in de gelegenheid stellen om het te weerleggen.

 

Bij het aantekenen van een dergelijk bezwaar heb jij ook het recht om gehoord te worden conform artikel 7:2 AWB (zie hieronder). Waarom heb je niet gebruik gemaakt van dit recht? Mijn excuses als het klinkt "als mosterd na de maaltijd" maar ik ben benieuwd hoe het proces is verlopen nu het tot beslaglegging toe is gekomen.

 

Artikel 7:2 Algemene Wet Bestuursrecht: [Hoorplicht]

-1. Voordat een bestuursorgaan op het bezwaar beslist, stelt het belanghebbenden in de gelegenheid te worden gehoord.

-2. Het bestuursorgaan stelt daarvan in ieder geval de indiener van het bezwaarschrift op de hoogte alsmede de belanghebbenden die bij de voorbereiding van het besluit hun zienswijze naar voren hebben gebracht.

 

 

Grt Ryan

 

 

Edit MOD Joost Rietveld. Bepalingen niet relevant en verwarrend. Zie uitleg hieronder.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ryan

 

Ik heb jouw post deels verwijderd. Overigens ga ik er vanuit dat een oproep tot hoor er wel geweest is. Evenals een juiste aankondiging van de boetes.

 

Zoals je zelf aangeeft, mosterd na de maaltijd maar jouw reactie is in casu niet eens ter zake doende. Als mod wil ik het topic graag relevant houden. Er is geen sprake van een registergoed en de aanslag is nog niet voldaan. Het heeft dus geen zin om deze artikelen aan te halen (in verzet tegen de beslaglegging).

 

De melding van betalingsonmacht ziet op het voorkomen van bestuurdersaansprakelijkheid (dus o.a. voor een DGA van diens BV). Gezien de vraag ga ik er vanuit dat Smiley een IB ondernemer is. Dan kun je melden wat je wilt, maar ben je altijd hoofdelijk aansprakelijk.

 

no hard feelings, maar jouw post schept verwarring die er niet hoort te zijn. Je zet TS op een lijn die verwachtingen schept die niet relevant zijn in deze casus.

 

Groet

Joost

 

PS: wel mijn complimenten voor vele van jouw andere posts. Het fiscale talent is er zeker. Laat je niet afschrikken door deze edit van jouw post, maar zie het als ervaring. Ik heb nu eenmaal de plicht om topics te sturen in de goede richting.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

het gaat allemaal om aanslagen voor omzet belasting.

Dan krijg je boetes voor telate betaling, aanmaningskosten enz..

 

Ik ga straks bellen, maar deurwaarder kan vandaag al langskomen dus is erg kort tijd.

Weet ook niet zo goed wat ik ze als zekerheid zou kunnen bieden.

 

maar goed... ik zie het straks wel wat er mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Nee, kan met geen mogelijkheid snel ergens geld vandaan halen. heb het afgelopen jaar daar zo een beetje elke mogelijkheid geprobeerd.

 

Overigens vanmorgen gesproken met de belastingdienst en een hoop uitgelegd.

Verhaal blijft dat ze geen uitstel/betalings regeling MOGEN bieden aan ondernemers voor de omzet belasting.

Wel heeft die persoon nog navraag egdaan maar de inkomsten belasting aangifte 2006 en die bleek nog steeds niet behandeld te zijn. Zou volgens de betreffende afdeling ergens "vast te zitten" in het systeem en konden ze echt niks van zeggen wanneer dat opgelost en behandeld zou zijn.

 

medewerker van afdeling incasso heeft daar een notitie van gemaakt en aangeraden om met de deurwaarder zelf te bespreken hoe het met beslag te doen.

Hij gad aan dat normaal na 4 weken verkocht wordt maar dat ik ook kon verzoeken om dat een langere periode van te maken, b.v. 8 of 12 weken zodat ik emer tijd heb om dingen rond te krijgen en te betalen.

 

Tevens een uitgebreide fax aan de deurwaartder die zal langskomen gestuurd met uitleg en wat informatie over de mogelijkheden die ik zelf zie voor een oplossing. Moet even afwachten wat de reactie daarop is. Deurwaarder was in elkgeval op dit moment ziek en zou vanzelf contact met me opnemen zodra hij weer beter is.

Dus even afwachten (en in de tussentijd zoveel mogelijk betalen dus).

Link naar reactie
  • 0

Als ze beslag leggen maken ze een lijstje met spullen waarvan zij denken dat ze van waarde zijn. Als je geluk hebt is de deurwaarder wel cooperatief en zal hij/zij proberen geen dingen te doen die jouw business schaden, want dan schaden ze hun eigen zaak ook. Na het beslagleggen duurt het een poosje voordat ze terugkomen om je spullen te verkopen. In de tussentijd kun je dingen regelen. Het is niet in het belang van de belastingdienst om jouw spullen te verkopen als ze denken dat je een maand later gewoon de aanslag kunt betalen. Aan de andere kant maken ze korte metten met je als ze denken dat je de kluit belazert.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb deze deurwaarder al eerder langs gehad en toen was hij zeer vriendelijk en schappelijk. ik hoop dat hij dat deze keer dus weer is maar verwacht dat wel.

Normaal heb je 4 weken tussen beslagleggen en openbare verkoop, dat kan mogelijk ook verlengt worden naar 8 of 12 weken.

maar blijft dus afwachten tot de belastingdeurwaarder om te beginnen weer beter is.

Link naar reactie
  • -1

Inderdaad is het raadzaam in overleg te gaan en bespreekbaar te maken dat je nog een vordering inkomstenbelasting hebt die je wil verrekenen.

Mts. Cournot Financieel

administratiekantoor / stamrecht bv / oprichten bv / gouden handdruk / online advies / financieel advies / geopend in de avonden en weekeinden

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

Probleem is (helaas) nog niet opgelost.

Deurwaarder die beslag zou komen leggen was op de aangekondigde dag van beslagleggen ziek.

Heb hem wel een uitgebreide brief geschreven met de situatie en wat ik er aan doe om het op te lossen en over de teruggave inkomsten belasting die ik nog verwacht en of hij hier iets mee kan (beslag op die teruggave leggen??).

Verder nog niks van de deurwaarder gehoort.

 

Verder ook nog uitgebreid contact gehad met een chef van de deurwaarder en ook daar de situatie uitgelegd en aangegeven van de verwachte teruggave.

Voor die teruggave stuurde hij me door naar een ander nummer en moest ik naar de inspecteur van de belastingen in mijn woonplaats vragen.

 

Daarvoor is telefobnisch een terugbel verzoek ingesteld (mogen je weer niet doorverbinden) waarna ik een uur later werdt teruggebeld door de chef van de deurwaarder omdat ze dat terugbel verzoek aan hem hadden doorgegeven......

 

Hij is er uiteindelijk achteraan gegaan en kreeg als antwoord dat het door mij genoemde bedrag klopt maar dat de teruggave ergens in het systeem vast zou zitten en ze niks kunnen zeggen over wanneer dat verwerkt zou zijn.

 

Hij heeft het in elkgeval genoteerd en zou er rekening mee proberen te houden.

 

Verder in de tussentijd 2 keer een aflossing gedaan maar ook weer een nieuwe maand van ongeveer hetzelfde bedrag erbij gekomen.

 

Oktober en november van dit jaar kwam ik echter (gelukkig!!??) uit op een negatief (-24 euro) bedrag voor omzet belasting waardoor de schuld niet hoger wordt.

Zolang als ik dus verder niks hoor op mijn brief of de deurwaarder op de stoep staat blijf ik dus gewoon wekelijks een bedrag aan ze overmaken zodat in elkgeval mijn goede wil duidelijk is en hoop ik er zo optijd uit te komen en dit op te lossen of in elkgeval te rekken totdat de aanvraag BBZ rond is.

Link naar reactie
  • 0

Hierdoor heb ik veel van mijn omzet niet binnengehaald en voor tientallen zaken lopen er rechtzaken om mijn geld te krijgen.

 

Ik wel even inhaken op bovenstaande zinsnede uit jouw verhaal want kennelijk is alle ellende daarmee begonnen.

Tientallen rechtzaken om je debiteuren te innen vind ik eerlijk gezegd buitengewoon veel.

Kan je aan ons uitleggen hoe dit heeft kunnen gebeuren? Wat zou je anders doen?

 

Veel ondernemers onderschatten de waarde van een goed debiteurenbeleid terwijl met vaak kleine logische maatregelen (die niet

veel hoeven te kosten) het risico van wanbetaling aanzienlijk kan worden ingeperkt. Uit jouw verhaal kan ik niet precies herleiden

in welke tak van sport je actief bent. Exploiteer je een webshop?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben inderdaad eigenaar van een webshop.

Problemen zijn gekomen doordat ik ben gaan leveren op factuur.

Had daar lang over getweiffeld maar na het lezen van diverse onderzoeken uiteindelijk toch overstag gegaan.

 

Veel controlle vooraf gedaan zoals credit check, natrekken e-mail adres, controlle adres gegevens enz..

 

Helaas bleek ondanks al die dingen er toch veel niet betaald te worden.

Hier zat ik ook bovenop.

 

Klant kreeg 2 weken betaaltermijn voor de factuur. op dag 15 kreeg de klant een herinnering met 7 dagen betaal termijn. op dag 9 volgde er een automatische incasso op de rekening van de klant (vroeg bij plaatsen order rekening gegevens en in algemene voorwaarden stond de incasso regeling).

van alle incasso pogingen werdt echter een 60% weer gestorneerd, of door de klant zelf of door hun bank of door een incasso blokkade op de rekening.

zelfde dag van stornering ging het naar een incasso bureau die de klant 10 dagen betaal termijn gaf zonder verdere verhoging (enkel 12 euro storneringskosten die ik in rekening bracht). pas na die 10 dagen kwamen er incasso kosten bij.

Slechts 5% betaalde binnen die 10 dagen. tijdens incasso procedure nam incasso bureau diverse keren per brief en telefoon contact op gedurende ongeveer 2 maanden.

Dit leverde nogmaals 5% betaalde facturen op.

90% had dus nog steeds niet betaald.

Veel van deze zijn uiteindelijk naar de kantonrechter gegaan en van tientallen heb ik een verstek vonnis van de kanton rechter binnen.

 

van de ongeveer 40 gewonnen rechtzaken de afgelopen 2 jaar zijn er nu pas 3 betaald (waarbij er van 1 zijn complete inboedel onlangs verkocht is voor een oorspronkelijke schuld van 50 euro), de rest loopt allemaal nog omdat alle pogingen tot beslag niet succesvol zijn.

 

Daarnaast heb ik ook een stuk om 20 fraude gevallen van bestellingen op valse namen waarmee niks te doen is (aangifte politie gedaan maar krijg je na 8 maanden een berichtje dat ze de smoesjes van de persoon geloven en niet verder mee gaan).

 

Verder nog een tiental zaken die niet eens de moeite waren van het doorsturen naar een incasso bureau

 

Al met al is daardoor een flink deel van mijn omzet niet binnen gekomen maar nog erger: ik had daardoor geen geld om in te kopen en te investeren waardoor de hele omzet van mijn bedrijf achteruit gegaan is.

 

Uiteraard gestopt met levering op factuur maar duurt nog wel een half jaar voordat ik de problemen die daardoor ontstaan zijn te boven ben.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.