• 0

Zzp'er. computer kopen in 2008, aftrekken in 2009?

hallo,

 

Ik ben sinds augustus 2008 een zzp'er grafisch ontwerper. In 2008 heb ik kleine winst gemaakt rond 3.000 euro uit onderneming. Daarbij heb ik al beroepskosten gemaakt voor 1000 euro.

 

Op dit moment wil ik in december 2008 een computer kopen voor mijn studio, 1.500 euro kost ie

Ik vraag mij af wat kan:

- kan ik computer nu in 2008 kopen en dan het pas in 2009 aftrekken (omdat in 2008 hoef ik in elk geval geen belasting betalen, omdat winst is erg klein). Terwijl in 2009 schat ik mijn inkomen op 30.000 euro.

- kan ik beter tot 2009 wachten en dan pas kopen?

 

Ik moet hem wel hebben nu, maar als het meer aftrek kan in 2009 bieden dan kan ik wachten.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dan moet ik in 2008 en startersaftrek voldoen.

Volgens mij kan het alleen als ik minimum uren heb gemaakt in 2008. Maar sibnds augustus heb ik dus geen 1225 uren kunnen maken. dan moet je meer dan 80 uur per week werken om het te maken??

 

Wat is dan beter in mijn situatie het nu kopen of in 2009? Ook in verband met BTW terug vragen. maar dat kan volgens mij ook gewoon in 2008 zelf als ik wilkurig kan afschrijven.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kosten die je maakt voor je bedrijf, voer je op in het jaar dat je ze maakt. Als de kosten > 450 EUR zijn, heten het investeringen en moet je ze over max 5 jaar afschrijven.

 

Alleen als je starter bent (recht op ondernemersaftrek plus starter zijn, zie BD site) mag je willekeurig afschrijven.

 

Bij een PC van 1500 EUR schrijf je dus 25 / maand af, te beginnen in de maand van aankoop.

 

De BTW vraag je wel in 1x terug in de aangifte over het tijdvak waarin je de aankoop gedaan hebt (tijdvak is meestal kwartaal).

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Begrijp ik het zo dat ik koop computer van 1.500 euro in december 2008.

Ik geef het dan zo in aangifte: Computerwaarde verdel ik in 5 jaar en vervolgens i in 12 maanden.

Dan in aangifte voor 2008 geef ik aftrek van kosten : 1/5, 1/12 : dus allen computerwaarden van maand december. En de restende waarde gaat gewoon meer in 2009,2010,2011 enz.?

 

Dus ik hoef geen wilkurige afschijving hebben in principe?

 

 

Mijn andere vraag ik is over zelfstandige aftrek. Ik heb ook ergens in die forum gelezen om het te voldoen in 2008 moet ik dus indd die 1225 uren werken. Maar binnen 6 maanden kan ik het niet halen.

Dat betekent dat alle mijn winst in 2008 wordt gewoon normaal belast en ik heb verder geen rechten op verschillende aftrekken?

 

Nou ik heb 3.000 euro verdint, ok heb geen recht op aftrek, er gaat dan uit van die winst mijn kosten: rond 100 euro. Dus totale netto winst is 2.000 . Moet ik dan nog steeds belasting betalen erover? of niet omdat het erg lage winst is.

 

Ik weet dat ik een boekohouder zou moeten voor aangifte inschakkelen, maar op dit moment niet en wil zo goed zelf proberen planing maken van verkoop/inkoop en kosten zodat ik minder belasting hoef in 2008 en volegnde jaren te betalen

Link naar reactie
  • 0

Begrijp ik het zo dat ik koop computer van 1.500 euro in december 2008.

Ik geef het dan zo in aangifte: Computerwaarde verdel ik in 5 jaar en vervolgens i in 12 maanden.

Dan in aangifte voor 2008 geef ik aftrek van kosten : 1/5, 1/12 : dus allen computerwaarden van maand december. En de restende waarde gaat gewoon meer in 2009,2010,2011 enz.?

 

Dus ik hoef geen wilkurige afschijving hebben in principe?

 

Klopt, willekeurig afschrijven is niet verplicht.

 

Mijn andere vraag ik is over zelfstandige aftrek. Ik heb ook ergens in die forum gelezen om het te voldoen in 2008 moet ik dus indd die 1225 uren werken. Maar binnen 6 maanden kan ik het niet halen.

Dat betekent dat alle mijn winst in 2008 wordt gewoon normaal belast en ik heb verder geen rechten op verschillende aftrekken?

 

Je hebt geen recht op ondrnemersaftrek en startersaftrek. Wel op voor velen toepasbare heffingskortingen voor de IB. Zie www.belastingdienst.nl . Dat is afhankelijk van je privesituatie (bijv: wel / geen hypotheek eigen huis, wel / geen kinder aftrek, etc etc).

 

Nou ik heb 3.000 euro verdint, ok heb geen recht op aftrek, er gaat dan uit van die winst mijn kosten: rond 100 euro. Dus totale netto winst is 2.000 . Moet ik dan nog steeds belasting betalen erover? of niet omdat het erg lage winst is.

 

Als je verder geen inkomsten hebt, vallen je inkomsten weg tegen de heffingskortingen. Zie aangifteprogramma van de belastingdienst (IB 2007 voor particulieren, je wordt nl (nog) niet als ondernemer gezien door de BD), kun je zo downloaden. Met deze versie kun je alvast spelen. Binnenkort (ergens begin 2009) zal de 2008 versie uitkomen.

 

Ik weet dat ik een boekohouder zou moeten voor aangifte inschakkelen, maar op dit moment niet en wil zo goed zelf proberen planing maken van verkoop/inkoop en kosten zodat ik minder belasting hoef in 2008 en volegnde jaren te betalen

 

Heel goed! Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Het is mij wta duidelijker, bedankt!

 

Voor de onderneming met minder dan € 1883, maar meer dan € 1345 BTW afdracht aan de Belastingdienst is er vermindering van het BTW bedrag. Bij minder dan € 1345 betaalt de ondernemer niets. Ook kan voorlopige vermindering (kwartaal/maandaangifte) en ontheffing van administratieve verplichting voor de BTW gevraagd worden.

 

Zo'n regel heb ik gevonden. Het gaat toch allen over het BTW, Voorbelasting? Ik doe het elk kwartal en dan krijg ik BTW terug of mag ik het dan houden als BTW bedrag die ik schuldig voor Belastingdiend bent van mijn verkoop niet hoger dan 1.345 euro per jaar. Toch??

Link naar reactie
  • 0

Hoi Anna,

In de gauwigheid heb je nogal wat vragen gesteld.

 

Ik begin weer even bij de pc.

 

Deze koop je in december 2008. Je kunt dan starten met afschrijven vanaf 1-1-2009 (de restdagen in 2008 kun je negeren) en dan 5 jaar, dus 300 per jaar.

 

Hoeveel je aan IB moet betalen over 2008 hangt af van jouw overig inkomen. Als je in loondienst 20K hebt verdiend in 2008, dan valt de 2.000 in de 41,85% en betaal je dus ruwweg € 830 belasting over de winst. Heb je geen ander inkomen gehad in 2008, dan betaal je niets (zie reactie Fred Wiersma).

 

De kleine ondernemersregeling voor de BTW geldt alleen als je moet afdragen (tussen 1 euro en 1.883). Heb je over 2008 alleen BTW teruggehad, dan blijft die teruggave van jou en is deze regeling niet van toepassing. Gezien jouw prognose voor 2009 kom je niet in aanmerking voor de vrijstelling administratieve verplichtingen.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

vrijstelling administratieve verplichtingen

wat is het dan? heb op google gezocht maar kon niet vinden.

 

Dankje over computer is duidelijk. Ook over Btw enzo.

In 2008 heb ik niks verdient behalve 1.000 euro van onderneming.

Prognose voor 2009 gebaseert op dat ik in elk gevaal heb stipendia van 16.000 euro, dus ik denk dta ik meer dan 20.00 zou verdinnen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je de rest van 2008 nog loon uit een dienstbetrekking genoten of een andere vorm van geld ontvangen? Afhankelijk van je eerder genoten inkomen kunnen er andere afwegingen worden gemaakt.

 

Iets wat ik in dit topic nog mis is de faciliteit van investeringaftrek: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_investeren/ondernemen_investeren-09.html#P92_11250

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_investeren/ondernemen_investeren-11.html#P106_13625

 

Dit kan dus erg gunstig zijn als je meer dan €2.100 investeert in bedrijfsmiddelen (meer dan €450). Zoals je bij de bovenstaande link kan zien krijg je dan extra aftrek om je belastbare winst te verminderen.

 

Afhankelijk van jouw inkomen in 2008 kan het gunstig zijn in 2009 wanneer je een hogere omzet zal draaien.

 

Dus kan je een beeld schetsen van jouw inkomens positie in 2008?

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Okee, excuses dan had ik daar overheen gelezen.

 

In dat geval zou ik ervoor kiezen om de computer pas in 2009 te kopen. Voor de investeringsaftrek heeft dit het gevolg dat je het aankoopbedrag op mag tellen bij eventuele andere investeringen en daarmee een percentage van deze investeringen mag minderen op je belastbaar resultaat.

 

Voor de €3.000 die je dit jaar hebt verdient, hoef je mijns inziens geen belasting te betalen omdat je via de algemene heffingskorting de eerste €2.075 verschuldigde belasting krijgt vrijgesteld.

 

Dus het feit dat je dit jaar geen ondernemers faciliteiten mag gebruiken, maakt het voor de te betalen belasting niet veel uit.

 

Dit zeg ik onder de aanname dat jij je laptop nagenoeg geheel zakelijk gaat gebruiken.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Oud topic, kwam deze tegen omdat ik binnenkort waarschijnlijk ook een nieuwe computer wil kopen voor mijn bedrijf. Ik vraag mij af wat gunstig is, of wat de beste manier is.

 

Ik bouw al jaren mijn computer zelf, dus ik koop een aantal onderdelen, en bouw daar een computer van. Nu is mijn vraag, als ik deze onderdelen bij verschillende winkels bestel, en dit dus op verschillende data doe, kun je de uiteindelijke computer dan nog als 1 geheel bedrag opvoeren en afschrijven? Moet dit persee over 5 jaar? Ik had ook ergens gelezen dat computers ook over 3 jaar afgeschreven kunnen worden evt.

 

Ik zal de computer dagelijks voor mijn werk gebruiken. Echter na mijn werk zal ik hem ook wel eens privé gaan gebruiken, maakt dit uit? Of kan ik dan beter de onderdelen gewoon kopen, en alleen de BTW terug vorderen?

Link naar reactie
  • 1

@Sandra, sorry dat ik het zo bot zeg meer er klopt weinig van je reactie, misschien is het gewoon ongelukkig verwoord want in de link staat wel goede info, maar het kan mensen wel op het verkeerde been zetten..

- willekeurige afschrijving op basis van de tijdelijke crisismaatregelen mag niet in 1 jaar, maar maximaal 50% per jaar, dus in 2 jaar (Alleen voor starters is er een willekeurige afschrijvingsmaatregel waarbij je onder bepaalde voorwaarden in één keer volledig mag afschrijven)

- De afschrijvingstermijn is fiscaal max 20% van de aanschafwaarde, wat neer komt op afschrijven in 5 jaar indien er geen restwaarde is, Als je echter na 2 jaar je PC vervangt dan mag je in dat jaar de hele restwaarde ten laste van het resultaat brengen als kosten, de eventuele opbrengst is ook belast. Achteraf kan de feitelijke afschrijvingstermijn dus korter zijn als 5 jaar, maar je kunt niet meer dan 20% van de aanschafwaarde per jaar afschrijven.

- Investeringsaftrek word beoordeeld per bedrijfsmiddel, (in dit geval een PC) of een bedrijfsmiddel in een keer is gekocht of zelf in mekaar is gezet is niet relevant..

 

@pagelaboratory

Je hebt qua activeren of als kosten nemen niet echt een vrije keus, het in één keer in de kosten nemen altijd is voordeliger natuurlijk want dat verlaagd de winst het meest. Maar als je een PC opbouwt uit allerlei componenten die gezamelijk meer dan 450 euro kosten dan zul je gewoon moeten activeren en in principe afschrijven in 5 jaar, (formeel dus max 20% van de aanschafwaarde) Dus afschrijven in 3 jaar is niet mogelijk. Verkopen na 3 jaar en dan alsnog de hele restwaarde als kosten nemen mag wel. (en evt opbrengst moet ook opgegeven worden)

 

Voor het privegebruik van je PC zal je gewoon moeten een inschatting moeten maken en voor dat deel geen kosten aftrekken van de winst (IB) en alleen btw af te trekken voor het zakelijk deel.

 

 

Link naar reactie
  • 0

pagelab, als je een stel computeronderdelen koopt dan hoef je die niet af te schrijven. Dat je van die onderdelen zelf een computer bouwt, daar heeft de belastingdienst niets mee te maken. Ik doe het al vijftien jaar zo. Je hoeft de onderdelen niet bij verschillende winkels te kopen, je kunt ze gewoon tegelijk kopen. Ik bedoel wel dat je een los moederbord, processor, videokaart, e.d. koopt. Het is voor het milieu ook beter, want je kunt het oude toetsenbord, de kast, de voeding e.d. opnieuw gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

Ah, het subtiele verschil tussen onderhoud en nieuwbouw. Wel iets om rekening mee te houden, maar dan heb je het over het verschil tussen investering en onderhoud. Bij computers zal het zo'n vaart niet zo snel lopen, daar zijn de bedragen veelal te klein voor (en lopen de bedragen op, omdat je het over grotere aantallen computers hebt, dan loont het niet meer om die zelf in elkaar te zetten). Voor meer inzicht in die materie is vastgoed een hele mooie bron van discussie. Onderhoud valt doorgaans gewoon onder kosten. Een schilderbeurt kun je gewoon aftrekken. Een nieuwe pui wordt al een ander verhaal. Een harde grens is er echter niet.

 

Een harde grens heb je overigens ook niet als het gaat om het al dan niet direct ten laste van de winst brengen van kleine investeringen. Die 450 euro die altijd wordt genoemd, is namelijk niet de grens daarvoor. Die 450 euro is de grens voor de KIA, en vanuit doelmatigheidsoverwegingen wordt diezelfde grens vaak gebruikt voor de afschrijving ineens: het is veel efficënter in de administratie om maar 1 grens aan te houden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.