• 0

Formaat algemene voorwaarden

Sinds anderhalf jaar heb ik een eigen onderneming. Waar er tot kort geleden nog werd gehandeld op 'goed vertrouwen' is in overleg met mijn zakelijk partner besloten dat het tijd werd voor dekkende algemene voorwaarden (AV). Na het doorlezen van een aantal topics op HL en overleg met mede-ondernemers is besloten een jurist te benaderen om gerichte AV op te laten stellen. Dit heeft geresulteerd in een combinatie van de FENIT voorwaarden en de BNO voorwaarden, welke in totaal ons pakket van webdesign en logo ontwikkeling dekken. Over dit resultaat heb ik nu een paar gerelateerde vragen:

 

1. Het AV document van FENIT is onaangepast 20 pagina's en de aanvulling vanuit BNO telt anderhalve pagina. Dit brengt het totale pakket AV op 21 pagina's. Ik weet dat er van mij verwacht wordt dat ik de AV 'ter hande dien te stellen' bij het uitbrengen van een offerte. Persoonlijk zou ik echter schrikken wanneer er mij bij een offerte 21 pagina's aan AV verstrekt werden. Hoe gaan andere gebruikers van grote AV (en in het bijzonder van FENIT) hier mee om? Simpelweg in een klein lettertype afdrukken (wat het totaal terug brengt op ongeveer 11 pagina's)? Gewoon 21 pagina's AV naast de offerte neerleggen?

 

2. Een aantal artikelen van de FENIT zullen niet van toepassing verklaard worden (bijv. de verkoop en onderhoud van apparatuur, deze dienst zal namelijk niet verricht worden). Is het juridisch gezien toegestaan deze artikelen fysiek uit de aan de klant geleverde voorwaarden weg te halen? Gezien dit resulteert in een niet-doorlopende-nummering, en het feit dat de op dat moment verstrekte voorwaarden niet gelijk zijn aan de gedeponeerde voorwaarden, heb ik zelf mijn twijfels, maar hoor hier graag de mening van een expert over.

 

Bij voorbaat dank voor eventuele reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als er artikelen in je A/V staan die niet relevant zijn voor je onderneming, dan heb je geen goede A/V. Herschrijf of hernummer je A/V zonder deze artikelen en kijk of het nu nog te veel is.

Precies. En als je AV een plak-en-knip van twee sets zijn, dan vraag ik me af of er geen tegenstrijdigheden zijn of andere onduidelijkheden.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Theo

 

Luie jurist heb je gekozen ;). AV's zijn vaak maatwerk. Zeker als je een combinatie wilt hebben van bestaande AV's die niet naadloos aansluiten op jouw wensen en diensten. Zorg dat een advocaat ondernemingsrecht hier naar kijkt en de AV's terugbrengt tot wat voor jou relevant is (trust me, een gebrekkige AV kost je geld!).

 

Je moet de AV ter hand stellen en van toepassing verklaren. Je kunt ze bij een offerte dus ook als pdf meesturen in een email. Zorg dan wel dat je in de email opneemt: bijgaand ontvangt u tevens onze algemene voorwaarden. Deze zijn van toepassing op al onze diensten.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Theo,

 

Ik heb zelf mijn algemene voorwaarden samengesteld met artikelen uit het voorbeeld van de KvK en van de BNO, totaal ca. 8 pagina's op het lijf gesneden, al zeg ik het zelf. Als ik nu wat creatief met mijn tekstverwerker aan de gang ga, kan ik alles op een dubbelzijdig A4-tje krijgen. Lettertype Arial Narrow, lettergrootte 6.5. Is nog prima leesbaar. En inderdaad... het zijn niet voor niets de "kleine lettertjes"...

Link naar reactie
  • 0

@ Theo,

Sorry hoor maar ik heb in het verleden wel eens zaken gedaan met een kleine ondernemer met een boekwerk aan AV en die bleek inderdaad de mierenneuker te zijn die ik vreesde na het ontvangen van die AV. Ik doe dus geen zaken meer met kleine ondernemers die mij belachelijk veel kleine lettertjes voorleggen en ik ben vast niet de enige die daar zo over denkt.

Wat mij betreft moeten die zo kort en redelijk mogelijk zijn, want mensen die in hun algemene voorwaarden alles voor zichzelf willen dichttimmeren wekken bij mij geen erg klantvriendelijke indruk. Jouw voorwaarden komen wellicht voort uit je eigen onzekerheid, maar volgens mij kun je als ondernemer beter een keer op je bek gaan en minder betaalt krijgen dan je zou willen, dan meerdere potentiële klanten afstoten met onredelijke en veel te lange AV. Ondernemen is immers gecalculeerd risico nemen ...

 

@ Smanneke:

AV zijn bij goede bedrijven wat de rechter en mij betreft juist geen (te) kleine lettertjes. Prima leesbaar voor wie is dus mijn vraag aan jou. Voor jonge mensen met uitstekende ogen of voor beslissers van boven de 40? Oftewel: pas op met te kleine lettertjes, want de rechter heeft nog niet zo lang geleden algemene voorwaarden waarbij de lettertjes zo klein waren dat de klant ze niet meer kon lezen als ongeldig verkaard ...

 

Tot zover mijn 2 centen

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

De boodschap uit bovenstaande antwoorden (waarvoor dank!) is mij duidelijk: deze AV zijn er nog niet.

 

 

Als er artikelen in je A/V staan die niet relevant zijn voor je onderneming, dan heb je geen goede A/V. Herschrijf of hernummer je A/V zonder deze artikelen en kijk of het nu nog te veel is.

 

En eerlijk gezegd lijken 21 pagina's aan A/V voor een logo mij erg veel.

Is het toegestaan artikelen uit de FENIT te hernummeren en nog steeds aan te geven dat je gebruik maakt van de FENIT? Er wordt immers intern in de algemene voorwaarden ook constant doorverwezen naar andere artikelen, kan ik dit zomaar allemaal find-and-replacen? Verder heb je gelijk dat 21 pagina's AV voor een logo te veel is. In het geval er geen website wordt ontwikkeld kan er een nog groter aantal van de artikelen uit de FENIT niet-van-toepassing worden verklaard.

 

 

Hoi Theo

 

Luie jurist heb je gekozen ;). AV's zijn vaak maatwerk. Zeker als je een combinatie wilt hebben van bestaande AV's die niet naadloos aansluiten op jouw wensen en diensten. Zorg dat een advocaat ondernemingsrecht hier naar kijkt en de AV's terugbrengt tot wat voor jou relevant is (trust me, een gebrekkige AV kost je geld!).

 

Je moet de AV ter hand stellen en van toepassing verklaren. Je kunt ze bij een offerte dus ook als pdf meesturen in een email. Zorg dan wel dat je in de email opneemt: bijgaand ontvangt u tevens onze algemene voorwaarden. Deze zijn van toepassing op al onze diensten.

 

groet

Joost

Fijn om te horen dat die AV nu dus nog steeds niet 'af' zijn :(

 

Verder met betrekking tot je tweede punt; wanneer ik tijdens het gesprek met de klant - en uiteraard getypt op de offerte - aangeef dat er sprake is van algemene voorwaarden en deze van toepassing verklaar, en vervolgens de AV in een follow-up email verstuur aan de klant, is dit dan waterdicht?

 

 

Hallo Theo,

 

Ik heb zelf mijn algemene voorwaarden samengesteld met artikelen uit het voorbeeld van de KvK en van de BNO, totaal ca. 8 pagina's op het lijf gesneden, al zeg ik het zelf. Als ik nu wat creatief met mijn tekstverwerker aan de gang ga, kan ik alles op een dubbelzijdig A4-tje krijgen. Lettertype Arial Narrow, lettergrootte 6.5. Is nog prima leesbaar. En inderdaad... het zijn niet voor niets de "kleine lettertjes"...

Wanneer de ongebruikte artikelen fysiek uit de FENIT worden verwijderd omvatten de AV vijf a4, enkelzijdig bedrukt met kleine lettertype. De vraag blijft echter of dit fysiek verwijderen van artikelen is toegestaan?

 

 

@ Theo,

Sorry hoor maar ik heb in het verleden wel eens zaken gedaan met een kleine ondernemer met een boekwerk aan AV en die bleek inderdaad de mierenneuker te zijn die ik vreesde na het ontvangen van die AV. Ik doe dus geen zaken meer met kleine ondernemers die mij belachelijk veel kleine lettertjes voorleggen en ik ben vast niet de enige die daar zo over denkt.

Wat mij betreft moeten die zo kort en redelijk mogelijk zijn, want mensen die in hun algemene voorwaarden alles voor zichzelf willen dichttimmeren wekken bij mij geen erg klantvriendelijke indruk. Jouw voorwaarden komen wellicht voort uit je eigen onzekerheid, maar volgens mij kun je als ondernemer beter een keer op je bek gaan en minder betaalt krijgen dan je zou willen, dan meerdere potentiële klanten afstoten met onredelijke en veel te lange AV. Ondernemen is immers gecalculeerd risico nemen ...

 

@ Smanneke:

AV zijn bij goede bedrijven wat de rechter en mij betreft juist geen (te) kleine lettertjes. Prima leesbaar voor wie is dus mijn vraag aan jou. Voor jonge mensen met uitstekende ogen of voor beslissers van boven de 40? Oftewel: pas op met te kleine lettertjes, want de rechter heeft nog niet zo lang geleden algemene voorwaarden waarbij de lettertjes zo klein waren dat de klant ze niet meer kon lezen als ongeldig verkaard ...

 

Tot zover mijn 2 centen

Karen

Dat is dus precies waar ik bang voor ben. Dat mensen de voorwaarden zullen zien en nog voordat ze een letter heb gelezen zullen aannemen dat ze te streng zijn..

Link naar reactie
  • 0

AV zijn bij goede bedrijven wat de rechter en mij betreft juist geen (te) kleine lettertjes. Prima leesbaar voor wie is dus mijn vraag aan jou. Voor jonge mensen met uitstekende ogen of voor beslissers van boven de 40? Oftewel: pas op met te kleine lettertjes, want de rechter heeft nog niet zo lang geleden algemene voorwaarden waarbij de lettertjes zo klein waren dat de klant ze niet meer kon lezen als ongeldig verkaard ...

 

Tot zover mijn 2 centen

Karen

 

Karen, bedankt voor de tip. Ik heb mijn AV inmiddels ook digitaal beschikbaar via de website in duidelijk leesbare vorm :). Nota bene: het was/is een tip van de Kamer van Koophandel om de AV in lettergrootte 5 op een A4-tje te proppen... Zij vermelden dit in het te downloaden voorbeeld voor algemene voorwaarden.

Link naar reactie
  • 0
Fijn om te horen dat die AV nu dus nog steeds niet 'af' zijn

 

Verder met betrekking tot je tweede punt; wanneer ik tijdens het gesprek met de klant - en uiteraard getypt op de offerte - aangeef dat er sprake is van algemene voorwaarden en deze van toepassing verklaar, en vervolgens de AV in een follow-up email verstuur aan de klant, is dit dan waterdicht?

 

Voor de zekerheid zou je dan in de email ook nog de AV van toepassing moeten verklaren.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 86 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.