• 0

starters krediet, te mooi om waar te zijn?

Beste forummembers,

 

Iedereen weet dat het verkrijgen van een starterskrediet niet makkelijk is, vooral niet tijdens deze crisis periode. Als afstudeer project begon ik de Scooter Ophaal Service. S.O.S. voor het transporteren van tweewielers. Alle soorten tweewielers kunnen worden getransporteert naar een gewenste bestemming. Een busje met aanhanger van € 800.00, domeinnaam van 30 euro per jaar, nieuwe laptop en het online boekhoudprogramma Exact, was de investering niet.

 

Een aantal particuliere klanten en een tiental aangesloten bedrijven maakten mijn onderneming serieus. Zo serieus dat de vraag te groot wordt en ik moet groeien. Ik ben ongeveer twee maanden bezig met een starterskrediet. Een verbeterde website, een nette Opel vivaro, bedrijfskleding etc. zijn mijn wensen.

 

Tot mijn verbazing is mijn aanvraag om acht duizend euro te lenen bij AFAB goed gekeurd, tegelijkertijd belde mijn dealer dat de financiel lease van een 2de handse opel vivaro ook is goedgekeurd. Ik heb verder geen inkomen of uitkering.

 

Ik ben de dollar tekens in mijn hoofd gelukkig de baas en vraag daarom hier even om advies voor ik verder handel.

 

De achtduizend heb ik geprobeerd te lenen om een nette bestelbus te kunnen kopen ter waarde van € 8.000. Deze kan ik nu leasen en zal ik de acht duizend niet meer nodig hebben. In mijn ondernemingsplan heb ik een financieringsbehoefte van zeven duizend euro voor overige activa.

 

Kan ik beter wachten en de zeven duizend euro dmv een bedrijfskrediet bij mijn bank lenen?

Zal ik van de acht duizend euro, vier duizend euro, aan de bus aanbetalen om maandlasten te verkleinen?

zal ik de acht duizend euro en de bestel bus accepteren en mijn bank verder achter wege laten en lekker ondernemen?

 

De laatste heeft mijn voorkeur. Ik heb dan een nette opel vivaro, genoeg geld voor een betere website, gereedschap, en talloze benodigdheden en betaal dan 60 maanden 270 euro.

 

De lasten van de lease en AFAB zijn € 270 euro per maand, 60 maanden lang. (AFAB 120M)

 

 

Ik ben 21 jaar, heb verstand van ondernemen maar geen ervaring. Is dit te mooi om waar te zijn?

 

graag meningen en adviezen.

 

Groeten Patrick

 

Als je alles onder controle hebt, ga je niet hard genoeg!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kun je vervroegd afbetalen? Of krijg je dan boetebedragen erbij?

Het is wel een molensteen die je 60 maanden meedraagt >;(

Ik ben te lui om de rente uit te rekenen, maar 60*270 is 16200, dat is 2 maal zo veel als het geleende bedrag.

Heb je omzetprognoses gemaakt, je winst berekent en je toekomstige cash flow in kaart? Kun je het makkelijk hebben?

Heb je wel in jouw leeftijd weltijd om voor de onderneming te gaan of heb je veel andere verplichtingen, zoals een opleiding?

 

Ik zou in ieder geval ook eens met je bank gaan praten dan heb je wat vergelijkingsmateriaal.

Misschien ook eens bij de Kvk binnenlopen.

 

succes

Link naar reactie
  • 0

Te mooi om waar te zijn ??? Are you mad!

 

8K lenen tegen 270 per maand maal 60 maanden. Jouw lening van 8K kost je over 5 jaar dus 16.200 euro.

Het rentedeel is dus 8.200 euro. Dat is ruim 100% van het geleende bedrag en ruwweg 16,7% rente per jaar (de eerste termijn is alleen rente, dus 270/16200 x 100% = 16,67%).

 

Deze rente is echt torenhoog! Steek je licht eerst elders op. Zakelijke rente met een goed businessplan kan al vanaf 9%!

 

Groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij betaald de TS dat bedrag voor zowel de lease als de lening, de rente zal dus lager zijn.

 

De lasten van de lease en AFAB zijn € 270 euro per maand
.

 

Of het nu wel of niet aantrekkelijk is hangt niet alleen van de rente af, maar ook van de voorwaarden. Je kunt het beste even informeren op verschillende onafhankelijke vergelijkingswebsites voordat je een lening afsluit.

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij betaald de TS dat bedrag voor zowel de lease als de lening, de rente zal dus lager zijn.

 

De lasten van de lease en AFAB zijn € 270 euro per maand
.

 

Of het nu wel of niet aantrekkelijk is hangt niet alleen van de rente af, maar ook van de voorwaarden. Je kunt het beste even informeren op verschillende onafhankelijke vergelijkingswebsites voordat je een lening afsluit.

 

 

Maarten

 

Rente is echt ruim 16%....

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn idee moet je nooit akkoord gegaan met de eerste de beste lening die je aangeboden krijgt. Ga naar je bank en vraag ze om een beter voorstel. Wat kun je verliezen? Ik ben het met Joost eens dat 16% veel (veel te veel) te hoog is. Zeker als ik lees wat je ermee van plan bent.

 

Wat ik trouwens niet lees in dit verhaal is wat je zelf kunt inbrengen. Je geeft de indruk dat de zaken goed gaan. Is er dan niet een bedrag dat je zelf kunt neerleggen? Je verhouding eigen vermogen-geleend kapitaal moet natuurlijk wel gezond blijven!

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Te mooi om waar te zijn ??? Are you mad!

 

8K lenen tegen 270 per maand maal 60 maanden. Jouw lening van 8K kost je over 5 jaar dus 16.200 euro.

Het rentedeel is dus 8.200 euro. Dat is ruim 100% van het geleende bedrag en ruwweg 16,7% rente per jaar (de eerste termijn is alleen rente, dus 270/16200 x 100% = 16,67%).

 

Deze rente is echt torenhoog! Steek je licht eerst elders op. Zakelijke rente met een goed businessplan kan al vanaf 9%!

 

Groet

Joost

 

 

 

 

 

Bedankt voor de reacties

 

Ik ga geen 16% rente betalen!! ;D

 

Die 270 euro was even een schatting van de maandelijkse kosten die dit mee brengt INCLUSIEF lease auto. De 8k lening bij Afab heeft een effectieve rente van 5.3 % op jaarbasis. na 120 maanden, € 34,33 betaald te hebben zit ik op € 12.120. Het is echter aflossingsvrij en ik zal er nooit 10 jaar over doen.

 

Uiteraard heb ik een omzet prognose en financieringsplan uitgewerkt in mijn ondernemingsplan. Ik kan de lasten erg makkelijk dragen.

 

@Tim

 

Ik ben MBO niveau 4 afgestudeerd met enkele certificaten waaronder een van het cambridge universiteit.

 

@ rené,

 

Dit is dus niet de eerste de beste lening die ik aangeboden krijg, heb al heel wat afwijzingen gehad, Bizner, Rabo, Ondernemershuis, etc. Ik denk dat de banken ook niet staan te springen, mijn financiele positie, woonplaats en leeftijd werken ook niet mee. Bovendien is hun rente ongeveer 4 procent hoger.

 

Mijn eigen inbreng zit op rond € 2500, spaargeld, laptop etc. 23% solvabiliteit.

 

Kortom:

 

Ik ben bij AFAB met 5.3% rente goedkoper uit dan welke andere bank dan ook? of ben ik te optimistisch en naaien ze mij erg makkelijk een oor aan.

 

Patrick

 

 

 

 

 

 

Als je alles onder controle hebt, ga je niet hard genoeg!

Link naar reactie
  • 0

Deze rente lijkt erg laag, hypotheekrente is vaak hoger terwijl er bij deze lening minder zekerheden tegenover staan. Wellicht is het een actietarief en is het alleen de eerste maanden van toepassing?

Mts. Cournot Financieel

administratiekantoor / stamrecht bv / oprichten bv / gouden handdruk / online advies / financieel advies / geopend in de avonden en weekeinden

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.