• 0

'Fout' in jaarrekening wat betreft rekening courant

Beste forumleden,

Uit de jaarrekeningen die mijn accountant sinds 1999 heeft opgemaakt blijkt een rekening-courant schuld van 125.000.

Vanwege mijn scheiding ben ik nu zelf bezig de opbouw van de rc-schuld te analyseren, omdat ik mij moreel verplicht voel uitgaven die ik volledig voor mijzelf heb gedaan, buiten de gemeenschapsschuld te laten.

 

Ik analyseer de rc-schuld op basis van de rekeningafschriften. Alle boekingen met een privé-doel tel ik bij de rc-schuld. Op deze manier kom ik ‘slechts’ op 85.000. Dat scheelt nogal qua rente en de daarover geheven VPB. Mijn vraag is nu wat hiermee te doen.

 

De meest voor de hand liggende weg zou zijn naar de accountant om hem om uitleg te vragen, maar die staat om redenen niet meer open. Wat dan? Kan ik zelfstandig op basis van de rekeningafschriften aan de belastingdienst 'bewijzen' hoe hoog de rc feitelijk is? Of kan dat enkel door een accountantsverklaring?

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Beste forumleden,

Uit de jaarrekeningen die mijn accountant sinds 1999 heeft opgemaakt blijkt een rekening-courant schuld van 125.000.

Vanwege mijn scheiding ben ik nu zelf bezig de opbouw van de rc-schuld te analyseren, omdat ik mij moreel verplicht voel uitgaven die ik volledig voor mijzelf heb gedaan, buiten de gemeenschapsschuld te laten.

 

Ik analyseer de rc-schuld op basis van de rekeningafschriften. Alle boekingen met een privé-doel tel ik bij de rc-schuld. Op deze manier kom ik ‘slechts’ op 85.000. Dat scheelt nogal qua rente en de daarover geheven VPB. Mijn vraag is nu wat hiermee te doen.

 

De meest voor de hand liggende weg zou zijn naar de accountant om hem om uitleg te vragen, maar die staat om redenen niet meer open. Wat dan? Kan ik zelfstandig op basis van de rekeningafschriften aan de belastingdienst 'bewijzen' hoe hoog de rc feitelijk is? Of kan dat enkel door een accountantsverklaring?

Enkel rekeningafschriften zullen niet voldoende zijn. De RC kan tenslotte ook door andere posten opgelopen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Kun je daar enkele voorbeelden van noemen? Ik meende omdat alle transacties en handelingen in het kader van de rekening-courant financieel zijn, ze vroeger of later op de rekening (en dus een rekeningafschrift) zichtbaar moeten worden...

Link naar reactie
  • 0

Een rekening-courant kan inderdaad door allerlei posten zijn belast resp. gecrediteerd. Een voorbeeld van een mutatie, niet voortkomende uit het verloop van een bankrekening, is de jaarlijkse rente die wordt bijgeschreven.

 

Stel het saldo is op 1 januari 10.000 schuld aan de bv

er muteert in dat jaar verder niets op de rek.crt. De jaarlijkse rentevergoeding bedraagt 5%

dan zal het saldo aan het einde van dat jaar voor 10.500 in de boeken voorkomen.

 

Wat er exact op de rek.crt. is gebeurd kan slechts worden nagezien door de grootboekrekening van de afgelopen jaren te bekijken. Haal alle bankmutaties er tussenuit en je houdt de boekingen over die niet door een mutatie uit de bank zijn geboekt.

 

Als er inderdaad een rentevergoeding is afgesproken op de rek.crt. en gezien het aantal jaren (vanaf 1999 t/m heden) kan die 85.000 gesignaleerde geldmutaties makkelijk opgelopen zijn naar 125.000.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

natuurlijk...

dat zal het zijn.

Bedankt.

 

Een bevriende accountant (in-spé) raadde me aan om de bv te verhuizen naar een exotisch buitenland en daar de rekening-courant kwijt te schelden... Maar dat lijkt me te makkelijk...of niet?

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me inderdaad even iets te gemakkelijk. Ik kan de consequenties niet zo snel overzien maar de fiscus zal je echt wel weten te vinden in deze. Ik zou daar maar niet aan beginnen.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

natuurlijk...

dat zal het zijn.

Bedankt.

 

Een bevriende accountant (in-spé) raadde me aan om de bv te verhuizen naar een exotisch buitenland en daar de rekening-courant kwijt te schelden... Maar dat lijkt me te makkelijk...of niet?

 

De bevriende accountant in spé moet nog even doorstuderen. ;)

Heffing vindt plaats daar waar de feitelijke werkzaamheden liggen. Ook al richt je een BV op Guatamala op, als de feitelijke werkzaamheden en bestuur in NL liggen is die BV gewoon VPB plichtig in NL.

 

Dit kun je alleen oplossen als je zelf mee emigreert!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

Ik moet me inderdaad van deze 'wild-west'-praktijken afzijdig houden. Alvorens ik mij wend tot een fiscalist/accountant zou ik met jou de volgende mogelijke oplossing willen delen.

 

De BV bevat momenteel geen geld.

De rc bedraagt 125k

Er zit een pensioenreserve in van zo'n 60k

 

Mag ik nu mijzelf de 'schuld' schenken onder betaling van dividend-belasting à € 18.750? Als ik pensioengerechtigd word betaal ik vervolgens inkomstenbelasting. Als dat toegestaan wordt is dat verreweg de minst dure oplossing! Nadeel is wel dat de bv aangehouden moet worden, maar de kosten daarvan zijn te overzien.

 

Ik hoor graag van je

Alvast bedankt

Johan

Link naar reactie
  • 0

De vrij uitkeerbare reserves zullen 125 - 60 - 18 = 47k zijn. Meer kun je niet als dividend uitkeren. Dividend kost overigens 25% IB, die 15% dividendbelasting die je als voorheffing betaalt, kun je daar weer vanaf trekken, maar het totaal blijft 25%.

 

Alles kwijtschelden betekent dat de BV niet aan haar pensioenverplichting kan voldoen. Dat kan als afkoop worden gezien.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Stel dat ik tot afkoop overga (zo dat al toegestaan is), kom ik dan op de volgende rekening uit?

 

Ik stort 16.000 uit privé in de bv. Mijn rc daalt daardoor tot (125.000 -/- 16.000) = 109.000.

dit keer ik uit met als dividend-belasting zo'n 16k.

 

over de 109.000 ben ik 25% IB verschuldigd, zijnde 27.250 -/- 16.000 = 11.250

 

'Deel 1' kost mij dus (16.000 + 11.250 =) 27.250

 

Dan het afkopen:

Moet dit in één keer? Dan wordt ik namelijk in box 1 meteen voor het geheel op 50% gezet...

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi ECM

 

De fiscus zal eerst willen zien dat het pensioen afgestort wordt bij een verzekeraar of dat daarover wegens afkoop belasting wordt betaald.

 

Dividend uitkeren terwijl dat het uitbetalen van de pensioenverplichting op losse schroeven zet, zal niet leiden tot het belastingvrij af kunnen waarderen van het pensioen als deze niet voor verwezenlijking vatbaar meer is. Overigens kan de fiscus dan alsnog eisen dat je het restant van de RC schuld ad 109K gewoon inlost vanuit prive.

 

Een andere optie is om de pensioenuitkeringen weg te strepen tegen de RC schuld. Let wel: de BV moet over de uitkeringen wel LB inhouden en afdragen.

 

Groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost

 

Jouw laatste alternatief komt er voor mij dus op neer dat ik de rc-schuld verlaag tot 60.000 (zijnde de pensioenreserve), en dit laat staan tot de pensioengerechtigde leeftijd. DAt verlagen doe ik middels dividend-uitkering waarbij dus zowel dividend- als inkomstenbelasting geheven gaat worden (totaal dus 25%).

 

Vanaf dat moment streep ik mijn pensioenuitkering weg tegen de rekeningcourant en betaal IB over de uitkering?

 

Dat is redelijk haalbaar voor mij!

 

Groeten

Johan

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.